Snoek én baars op jerkbaits!
Geschreven door MiWa
28 oktober 2008 16:57

De eerste visdag uit dit verslag is er eentje met Paul, ik kende deze jonge visser tot dan toe alleen via het internet. Op het Roofvisforum had hij een oproepje geplaatst dat hij deze week vrij was, en wel zin had in een paar visdaagjes. Ik had nog geen vismaatje voor m’n vrije dag deze week, en dus was een afspraak snel gemaakt. Paul stapte deze dag op in het bootje!

De afgelopen tijd ging het vissen vrij goed op het thuiswater. Een aantal keer heb ik een paar uurtjes zinvol ingevuld door een jerkbaitje te werpen, vanaf de kant en vanuit de boot, het leverde vaak veel aanbeten en mooie snoeken op. Samen met de mooie helderheid van het water de laatste dagen was het vertrouwen deze dag met Paul zeker aanwezig! Rond een uur of 9 arriveerde de trein met daarin mijn vismaat. Nog even snel thuis de laatste dingetjes oppikken en richting het viswater.

De motor startte braaf na 1 keer trekken, en al gauw hingen de aasjes overboord. Het begin van een nieuwe visdag, altijd spannend wat er vandaag allemaal zal gebeuren.

De eerste paar kilometer bleef het trollend stil, op een stuk waar we normaal aardig snel aanbeten uit lokken. Even een ander plan dan maar. Ik gooi het gas er even vol op richting een mooie oever met overhangende bomen. Op deze stek gaan we even gooien met jerkbaits. Vaak is deze stek ’s ochtends vroeg erg goed, maar ook later op de dag is er vaak wel een visje te vinden.

Bij gebrek aan een elektromotor drift ik met behulp van de wind en de benzine motor. Steeds even kort achteruit en weer in z’n neutraal. Ideaal is anders, maar het werkt wel! Ik start zelf met een grote heuker, Paul vist met een wat kleinere felle jerkbait. Al na enkele worpen hoor ik Paul roepen: “Volger! Grote baars!” En voordat hij uitgesproken was, was de baars al half over de jerkbait heen geschoven. Na een korte drill land ik de baars voor Paul en overhandig hem zijn nieuwe PR. Met 45 centimeter is zijn vorige PR van 37cm verpulverd! We schieten wat platen en tikken (gelukkig zonder moeite) de jerkbait los. Even ligt de baars versuft in het water, maar schiet dan de diepte in. Paul heeft vis, en wat voor één! Visdag geslaagd, zo simpel is het.

Een pr om trots op te zijn!

Het kantje blijft verder helaas visloos. Omdat ik niet kan geloven dat er geen vis meer ligt, trollen we er voor de zekerheid nog even overheen. Op het laatste moment, precies in een bocht waardoor de Swimbait even zo goed als stil viel, knalt er dan toch een visje op.

Ook ik ben van de 0.

Zo vangen we toch onze visjes. Echt super gaat het niet, maar we zijn lekker bezig. Ik spreek met mezelf af dat ik nu echt wil gaan bikkelen voor die ene grote knaller, een echt grote snoek. Daarom hangt er de rest van de visdag niets kleiner aan de speld dan een Swimbait. Samen met wat megarubber en grote spinnerbaits moet die al trollend de dikke oma’s zien te versieren.

Kilometers aan oevers glijden voorbij de boot, maar aan de andere kant van mijn lijnen gebeurt bar weinig. Meer dan een enkele misser en losser van kleine snoek zie ik niet. Paul vist wel gewoon door met kunstaas van wat ‘normaler’ formaat en pakt nog een stuk of 4 grappige snoekjes.

Paul vangt lekker door.

Het einde van de visdag komt in zicht. Paul heeft zich goed vermaakt met 4 snoeken en natuurlijk zijn prachtbaars. En ik? Ik heb gegokt en verloren, ook dat hoort erbij. Misschien was het niet het slimste wat ik kon doen, maar als je voor groot gaat, moet je soms nou eenmaal bikkelen. Want stel dat een dikke vis zich wel had laten verleiden, dan had dit verslag er heel anders uit gezien!

Een paar dagen later kan er eindelijk weer eens een half dagje gevist worden met Niels (Zo online ook wel bekend als Neelis). Een aantal jaren geleden visten we erg vaak samen, maar de laatste tijd zijn we beide vaak druk met werk, waardoor een visdag ruim van tevoren gepland moet worden. Nu was het weer eens zo ver, en we hadden er zin in! Nog steeds speelt de gedachte van grote vis me door het hoofd, dus wil ik ook vandaag naar water waar de kans op een bak redelijk groot is. Deze keer gaan we weer eens lekker jerkbaiten vanaf de kant.

We startten in een haven, liggend aan één van de grotere rivieren van ons land. Uit vorige jaren bleek dat de vis hier al vroeg in het jaar de haven in trekt, hopend dat we nog niet te vroeg waren begonnen we te werpen. De ondiepe platen in de hoeken van de jachthaven waren ons jachtterrein. Toen na een goed uur jerken bleek dat de vis hier nog niet lag, zijn we iets meer naar de ingang van de haven gegaan. Ook hier liet geen snoek zich zien, wel vermaakten we ons goed met agressieve baarzen die achter elkaar de jerkbait aanvielen. Helaas veel lossers en missers maar we konden er wel 3 landen. 2 voor mij en 1 voor Niels, de grootste.

De toppie deed goede zaken.

Maar ook de Small Torob van Niels lokte aanbeten uit!

We visten deze kant nog even goed af, maar zoals zo vaak bij baarzen was het ineens over met het bijten. Ze leken wel verdwenen uit het water. Waar je eerst op elke worp 3 volgers had, bleef het nu stil, worp na worp.

Verkassen dus! Met nog een paar uur tijd over vertrokken we richting een poldergebied met glashelder water. Een feest om in te vissen, en als je dan ook nog vangt is het helemaal geweldig, de snoeken zijn hier namelijk vaak prachtig gekleurd. In het verleden hebben we hier al weleens leuk snoek gevangen, maar dat was einde winter. Hoe het nu in de herfst zou zijn wisten we niet, maar daar kom je natuurlijk maar op 1 manier achter, vissend!

De eerste aanbeet liet lang op zich wachten. Zou de vis er simpelweg niet liggen? Gelukkig verdween die gedachte uit m’n hoofd door een aanharkende Niels naast me. Bij een verre worp werd zijn jerk al na 1 haaltje gearresteerd door een leuke snoek. Tijdens de drill bleek dat de vis volledig over de jerkbait heen geschoven was. Even oppassen met landen dus! Ik pakte de vis voor Niels, en hij maakte alvast even een close-upje.

Gruwelijk gegrepen!

We tikten zonder al teveel moeite de jerk los, en de snoek mocht even poseren met Niels. Met een lengte van tegen de 90cm geen verkeerde vis, mooie donkere tekening ook.

Neelis is een tevreden man :)

Flink wat worpen later zien we weer eens actie. Een school speldaas schiet uit het water en een kolk laat zien dat er een jagende vis onder zit. Ik vis mijn jerk langs het plaats delict en vlak voor de kant knalt er een snoekje volledig langs mijn aasje. Ik doe nog een paar worpen maar de vis probeert het niet nog eens. Even kijken of ze de Small Striker van Niels wel lustten. En ja hoor, meneer pakt zijn 2e snoek van de dag.

Klein, maar oh zo mooi.

Al vissend komen we weer in de bewoonde wereld, bij een poldersloot die langs enkele boerderijen loopt. Meestal duurt het niet lang voordat een vis zich meld, zo ook vandaag. Van onder een half gezonken bootje knalt een vis flink hard op de Foil jerk, een kunstwerkje gemaakt door Bert Meert. Met een centimeter of 65 onder het gemiddelde op deze jerkbait, want op een een of andere manier weet hij altijd de wat grotere vissen te verleiden. Vreemd.., maar erg vind ik het niet!

Ook ik heb er eindelijk 1 te pakken.

We vissen verder in deze sloot, en we krijgen nog wat voorzichtige aanbeten die we niet weten te verzilveren. Als we eigenlijk al besloten hebben dat het mooi is geweest voor vandaag, vang ik dan toch nog de gelijkmaker op snoekgebied. Als ik de jerkbait tegen een half afgestorven waterlelieveld plaats, schuift er gelijk een mooie vis overheen. Na een leuke drill wil ik de vis in de dikke nek pakken. De meter haalt hij net niet, maar als je de kop en nek ziet zou je het wel gaan denken! Maargoed, meter of niet, een geweldige vis om uit zo’n polderslootje te trekken!

De Foil jerk doet weer waar hij goed in is, dikke vis vangen!

Ook deze vis heeft de jerk goed verzwolgen!

Onthaken leek moeilijker dan het bleek te zijn en de vis lag al snel weer in het water. De aangestormde boer, die niets wilde missen, vond het helemaal fantastisch dat we deze mooie vis weer terug in het water voor z’n huis plaatsten. En zo hoort het.

In de auto op de weg terug bespreken we de visdag nog even. Niet veel te pakken gekregen, wel een paar prachtige vissen gevangen en heerlijk weer gehad. Een toffe visdag!