De rivier blijft lonken
Geschreven door Ann-Christin Weigel
20 december 2013 19:00

Het valt niet altijd mee om op te staan als de wekker zo vroeg gaat. Zeker niet in de winterperiode. De gedachte aan keiharde aanbeten van snoekbaarzen overwint echter elke twijfel en voor we het weten staan we alweer aan de helling van de rivier. Het is half acht en nog donker. We zijn de enige en brengen rustig alles in gereedheid. Ondertussen zijn we al aardig ingespeeld op elkaar en gaat het traileren altijd vrij vlot. Ook nu lagen we al na een kleine 10 minuten op het water. Paar minuutjes varen en de eerste stek was bereikt. Er stond een hele lichte stroming en we lieten de boot rustig meedrijven en corrigeerden waar nodig met de backtroller.

De zon was nog niet op, maar het werd al wel langzaam licht. Prachtig om zo vroeg op het water te zijn. De vissen leken er wel zin te hebben want na een paar minuten al een knalharde aanbeet van een snoekbaars en niet lang daarna de volgende.

Harde aanbeten in de ochtend.

Chartreuse blijkt wederom een topkleur voor de rivier.

Prachtige zonsopkomst.

Ondertussen was de zon opgekomen en was de lucht stralend blauw met nauwelijks wind. Een schitterende winterdag kondigde zich aan. Hoewel het maar net boven 0 was, voelde het totaal niet koud aan. Heerlijk gewoon! En de aanbeten bleven met regelmaat komen. Gewoon lekker ondiep op zo’n 4 meter.

Snoekbaarzen zijn niet bang voor een beetje zon.

Zo bewijst eveneens deze zestiger.

Na een paar uurtjes lieten de snoekbaarzen het opeens afweten. We voeren een stuk verder naar een andere stek en lieten ons weer lekker rustig meedriften met de stroming. Toen toch weer een flauwe aanbeet. Een mooie baars kondigde zich aan. En waar een baars ligt, liggen er vaak meer dus we voeren een stukje terug en lieten de boot weer over precies dezelfde plek drijven. En weer kreeg ik een aanbeet. Opnieuw een baars. Een derde keer driften over deze plek leverde niks op en we lieten de boot weer met de stroming meegaan.

De baarzen gingen opeens los.

De tweede baars van exact dezelfde stek.

Rond het middaguur werden de aanbeten flauwer. Deze baars pakte de shad echter nog vol overgave.

In tegenstelling tot de ochtend waren de aanbeten in de middag bijna allemaal vrij flauw. Opperste concentratie was vereist om de aanbeten goed te kunnen voelen. Ik verticaal zelf sinds dit jaar met The Godfather III Vertical waar ik erg tevreden over ben. Mijn vorige hengel was net te stug waardoor zachte aanbeten niet goed doorkwamen. Hierdoor had ik relatief veel missers. Daar heb ik nu duidelijk minder last van.

Een ander kleurtje wil nog wel eens helpen.

Met de Sizmic Toad is het ook goed verticalen.

Na een aantal staartbijters die werden gemist, werden de aanbeten later in de middag weer iets overtuigender. Op een gekende hotspot voor baarzen lukte het ons om in korte tijd toch weer drie mooie exemplaren te vangen waaronder een van 49 cm. Vooral de kleuren groen en chartreuse bleken vandaag weer in trek in het vrij troebele water.

Op een centimeter na een halve meter.

Waar een grote baars ligt, liggen er vaak meerdere.

Een hotspot uitmelken leverde wederom een mooie baars op.

Het was inmiddels laat in de middag en een mooie visdag liep ten einde. Rustig voeren we terug naar de helling toen me iets opviel op de oever. Toen we goed keken zagen we daar een schaap op zijn rug liggen. Hij probeerde overeind te komen maar dat lukte niet. We konden helaas niet aanleggen vanwege de vele stenen, dus besloten we om op de terugweg naar huis er nog even langs te rijden om te kijken hoe het met hem ging. Toen we op de plek waren aangekomen, zagen we dat hij nog steeds op zijn rug lag. Terwijl Jöran ondertussen wat foto’s maakte, zette ik het schaap met een klein duwtje weer overeind waarna hij er als een speer vandoor ging. Toen stopte hij opeens, keek even achterom naar ons, en ging er weer vandoor. Alsof hij ons wilde bedanken!

Dit is niet de bedoeling!

Even gauw rechtop zetten.

En terug naar zijn vriendjes.

Deze dagen mogen er meer zijn deze winter. Lekker veel actie de hele dag door en ook nog een dier gered. Wat wil je nog meer? Iedereen weer veel succes gewenst!