Stromende rivieren en harde aanbeten (2)
Geschreven door Joran van Ingen
20 augustus 2014 16:20

Vandaag een dagje met Sieward op pad. We hadden al langer het idee om samen een keer op pad te gaan maar het was er door drukte niet van gekomen. Eindelijk lukte het vandaag dan.

De hoge watertemperatuur maakt het nu niet verantwoord om op actief op snoek te vissen. Een mooi alternatief is dan stromend water om daar met klein kunstaas achter baars, snoekbaars en roofblei aan te gaan. In dit geval kozen we voor een van de grote rivieren. Door de neerslag van de afgelopen stond er een een flinke stroming wat vaak garant staat voor actieve vis en (dus) veel aanbeten. Omdat het volgens het weerbericht een snikhete dag zou worden met ’s middags mogelijk onweer, stonden we al vroeg bij de helling. Het was nog donker en rustig brachten we alles in gereedheid. Nadat we de boot te water hadden gelaten, werd het wat lichter en kalm voeren we naar de eerste stek.

We begonnen met verticalen en ondertussen letten we ook scherp op jagende roofblei. De eerste snoekbaars was al snel een feit en daarna zagen we ook hier een daar roofblei jagen. We lieten de verticaalhengels even rusten en gingen de roofblei met divers klein kunstaas bestoken. Onze pogingen leverden echter niets op. Typisch roofblei zullen we maar denken. Je hebt van die dagen dat ze aan praktisch alles zijn te vangen en op sommige dagen aan helemaal niets. Dan toch maar weer verder met verticalen en dat leverde beduidend meer op.

In het eerste ochtendlicht deze snoekbaars.

Kort daarna was het raak voor Sieward.

De aanbeten volgden elkaar snel op.

Na het verticalen de stek nog een keer slepend uitgekamd. Dit was het resultaat.

Toen de aanbeten minder werden besloten we om een stukje te gaan slepen. Dat leverde regelmatig leuke harde aanbeten op van baars en snoekbaars. Vooral Sieward wist de nodige mooie baarzen te vangen, terwijl het bij mij vooral snoekbaars was. Zelfs in de middag toen het tegen de 30 C was, bleef de vis actief en ons kunstaas aanvallen.

In de middag was slepen de beste techniek.

De temperatuur was al flink gestegen tot tegen de 30 C. Het leek de vissen niet te deren.

Wat zouden deze paarden elkaar te vertellen hebben?

Mooi formaat baars.

Qua diepte was er geen peil op te trekken. Ze lagen werkelijk echt overal.

Gek genoeg ving ik geen enkele baars maar Sieward des te meer.

Snel onthaken en terugzetten met dit weer.

Toen we om een uur of 2 in de verte donkere wolken dichterbij zagen werd het tijd om de buienradar eens te bekijken en dat zag er niet goed uit. Forse buien kwamen precies onze kant op. Als je ergens niet wilt zijn tijdens onweer is het wel in een bootje midden op het water. Snel pakten we dan ook onze spullen in en voeren snel terug naar de helling. Blijkbaar had iedereen buienradar bekeken want het was erg druk bij de helling. Ondertussen waren de donkere wolken echter akelig dichtbij gekomen. Eindelijk waren we aan de beurt en in een recordtempo hadden we de boot op de trailer en alles ingepakt. Net op het moment dat we in de auto stapten en wegreden, barstte het onweer het los. Wat een timing!

Dit ziet er dreigend uit.

Hoewel we voortijdig het water af moesten, hebben we toch bijna 9 uur kunnen vissen. Gezien de hoeveelheid aanbeten meer dan voldoende.

Hartelijke roofvisgroet en hou de buienradar in de gaten,