2 dagen op stap met Nils en Kendrick
Geschreven door Nils en Kendrick de Zwart
11 december 2005 00:00

Even voorstellen

Omdat dit ons eerste verslag op metersnoeken.nl is willen wij ons even voorstellen.

Wij zijn Nils en Kendrick de Zwart, twee vissende broers uit de omgeving van Utrecht en 1 of 2 keer per week gaan wij samen achter de roofvis aan. Meestal doen we dit vanuit ons bootje maar van een paar uurtjes baarzen met licht spul of jerken op snoek vanaf de kant zijn wij ook niet vies!

Dit verslag bestaat uit 2 delen, het eerste deel is een middagje met de boot en in het tweede deel zijn wij jerkend vanaf de kant de snoek te lijf gegaan.

Dag 1:

Vorige week dinsdag hadden wij ’s morgens met Sander (Sanders hengelsport) afgesproken om een paar uurtjes te gaan slepen op een kanaal bij ons in de buurt. Dit is een kanaal waar wij goed bekend zijn en waar wij al menig mooie snoek gevangen hebben in het verleden.

Zoals gezegd stonden we om half tien naast het water alwaar wij Sander ontmoetten, even bijkletsen en de boot in het water laten en we konden op weg!

Het devies was slepen met grote pluggen en lappen rubber.

Na drie kwartier passeerden we een brug waar een paar houten pijlers in het water stonden en hier was het raak op de profi blinker shad van Sander! Na een leuke dril konden we een snoek van 78cm met een mooi buikje in de boot tillen!

Het duurde even maar de eerste vis was binnen. In het verleden hebben we hier op het kanaal al meerdere keren meegemaakt dat het alles of niets is. Voor vandaag zag het er nog niet erg rooskleurig uit, maar je weet het nooit!

We sleepten verder en op een plek waar het kanaal een stuk breder wordt in verband met een bocht was het Nils zijn SSR die goed gepakt werd. Het was even onduidelijk om wat voor vis het ging maar na een leuke dril kwam er een hele mooie snoekbaars boven drijven!

Het was een mooie snoekbaars en met 77cm een van de grotere exemplaren.

Na deze vangst hebben we nog 3 uur doorgevist, maar geheel zonder resultaat. Dit deed ons besluiten om het maar voor gezien te houden en met 2 vissen mag deze dag als een magere visdag omschreven worden.

Dag 2:

Afgelopen donderdag hadden Nils en ik besloten om er een paar uurtjes jerkend op uit te trekken. We waren niet heel vroeg opgestaan en rond een uur of tien stonden we langs de eerste sloot! Ook hier hebben we in het verleden mooie resultaten geboekt, maar helaas was het vandaag voor de verandering helemaal niks.

Op naar de tweede visplek dan maar. Dit is een parkvijver die in verbinding staat met de grachten rond een plaats en die grachten staan op hun beurt weer in verbinding met een kanaal. Dus de mogelijkheid op grotere exemplaren was ook zeker aanwezig.

Omdat het kanaal en de gracht koffiebruin gekleurd waren sloeg dit ook over naar de parkvijver, die de eerste honderd meter erg bruin gekleurd was.

Op dit gedeelte van de vijver hadden we dan ook geen succes.

Toen we verder naar achteren doorliepen werd het water ook helderder en kon je de rottende leliebladen op de bodem zien staan. Ideale schuilplaatsen voor onze groene vrienden?? Het duurde nog geen vijf minuten voordat ik de eerste aanbeet had, helaas zat de snoek niet goed gehaakt en schoot hij voor de kant los. Jammer, maar we hebben in ieder geval teken van leven gezien! Veel tijd om over de losser na te denken was er niet, want een paar meter verder was het weer raak! Een kleine snoek van 68cm had zich vergrepen aan de Fatso 10.

Geen monster maar de eerste vis was binnen en dat geeft de burger moed.

Even verderop en dit was nog geen 5 min later, was het Nils zijn slider die gegrepen werd.

Een mooie donker getekende snoek van 71cm was het resultaat.

Nou dat gaat lekker, twee vissen in ongeveer 5 minuten. En zo zie je maar weer, eerst vang je helemaal niks en dan slaat het om en vang je ze achter elkaar!

We vervolgen onze weg langs het water en doen ons best om de jerkbaits zo aantrekkelijk mogelijk te presenteren en dit werpt na 10 minuten alweer zijn vruchten af als ik dicht bij de kant een goed zichtbare aanbeet krijg…. Mis, maar hij zat er niet aan, dus nogmaals proberen, en na twee worpen slaat de snoek weer toe, maar dit keer probeert ze het kunstaas van achteren aan te vallen waardoor ze recht op me afduikt en dit zo’n twee meter uit de kant. Een spectaculairdere aanbeet kan ik me niet herinneren. Het nadeel is wel dat de snoek ook nu compleet mis hapte. Ik baalde maar gaf het niet op en dit loonde eigenlijk gelijk, want de snoek sloeg weer toe en dit keer was het echt raak. Een mooie dril volgde en dit was een iets groter exemplaar dan de vorige twee. Na een paar heftige runs kon Nils de snoek bij zijn lurven pakken en even snel onthaken. Deze was 87cm en ook weer mooi getekend.

Even snel een foto en dan weer terug in haar element.

Ik ruimde even de spullen op die we gebruikt hadden na de vangst en ik was nog niet klaar of ik hoorde Nils alweer roepen dat hij de volgende aan de haak had! Ook dit was weer een leuke snoek die goede sport gaf op de 2 jerk it van Rozemeijer!

84 centimeter was het resultaat en tevens de vierde snoek binnen een half uur!

De spullen waren weer op orde en we konden allebei weer verder vissen. Ook dit keer duurde het weer niet lang voordat er zich weer een snoek meldde bij mij. De eerste aanbeet was weer gemist, maar ook deze snoek pakte hem alsnog in de rebound!!

75 centimeter en mooi donker, deze had wel een lelijke plek op zijn rug, maar die was gelukkig wel weer genezen!

Na deze snoek was het een kwartiertje stil op een volger van een kleine snoek na. Er stonden ook nog aardig wat lelies boven water uit en ik gooide mijn Fatso 10 een keer vlak langs het kantje. Toen ik hem bijna binnen had gevist knalde er van vlak onder het kantje een dikke baars op, ook deze aanbeet was weer prachtig om te zien ( lang leve helder water ) de dril was alleen zo voorbij op de jerkstok!

met 41 centimeter een mooie dikke baars, jammer van de gehavende hanekam!

Dat had ik nou niet verwacht, een baars op een Fatso 10. Even verderop maakte Nils een lange worp over de gehele vijver en in het midden kreeg hij een aanbeet die direct verzilverd werd. Na een mooie dril en een paar felle runs kon ik de eerste negentiger op de kant tillen.

Een slanke snoek van precies 90 centimeter.

Even verderop had Nils een volger van wat ook een mooie snoek leek, helaas kon hij deze niet over de streep trekken en een tweede kennismaking bleef uit.

Ik wist in het midden van de vijver ook nog een mooie sterke snoek te haken. Toen we hem op de kant hadden zagen we dat er iets raars in zijn buik zat. Het leek ons geen vis want het had een vierkante vorm en het voelde hard aan. Op de foto kun je goed zien dat er iets in zijn buik zit.

Voor de rest leek de snoek wel in orde en ze zwom na een korte reanimatie gewoon weer goed weg. Ze was trouwens 93 centimeter en tevens de grootste van vandaag.

Hierna zijn we na het missen van twee aanbeten gestopt en konden we terugkijken op een mooie visdag waarin we ze goed wisten te vangen, helaas niet allemaal…