Mexico, Mexicooooooooooooooo !!!
Geschreven door Mario Kok
9 april 2006 00:00

Het was in de zomer van 2002, op een terrasje in de haven van Scheveningen, dat mijn vrouw en ik besloten om Nederland vaarwel te zeggen; “We gaan naar Mexico”. Voorgoed. Mijn vrouw, zelf Mexicaanse, wilde graag terug en ik, tja, ik had gewoon mijn neus vol van Nederland; de bemoeizucht van Vadertje Staat, het gebrek aan zon, de eindeloze files, belasting op belasting, een gebrek aan avontuur in Nederland, teveel aardappelen...Ik wilde gewoon weg. Op 27 februari 2005 vertrokken we eindelijk en nu, inmiddels een jaartje later, zijn we zeer tevreden over onze beslissing.

Uiteraard moet er op de nieuwe bestemming ook gevist worden. Meestal ben ik om de zoveel weken een aantal daagjes op een Mexicaans stuwmeer te vinden voor een karpersessie, maar zo nu en dan belaag ik ook de Mexicaanse grootbekbaarzen.

Meestal op zoek naar grote karper.

Het noordoosten van Mexico, rond onze nieuwe thuishaven Monterrey, kent een aantal grote tot zeer grote stuwmeren, sommigen tot wel 40.000 hectare aan toe, waar een redelijke verscheidenheid aan interessante vissen rondzwemmen: veel schubkarper, tilapia, largemouth en smallmouth buffalo-karpers, flathead en channel meerval en tegen de Texaanse grens aan ook alligatorgar en stripers. Maar verreweg het meest populair is het vissen op “Largemouth Bass”. Deze grootbekbaarzen kunnen in Mexico tot zo’n 7.5 kg groot worden en worden met enige regelmaat boven de 5 kg gevangen.

Largemouth Bass, ook te vangen met gebroken vingers!

De lokale vissers die over voldoende financiële middelen beschikken, vissen met erg dure bassboats en nemen in het weekeinde vooral deel aan competities waar diegene met het setje van de grootste drie baarzen erg veel geld kan verdienen. De minder fortuinlijke vissers in Mexico hebben het vooral op meerval voorzien en vissen vaak voor de pot met handlijntjes.

Pittig plasje water.

Voor mijn karpervisserij heb ik in Amerika een 14 voet jon-bootje aangeschaft met een 15pk viertakt, 36 pond elektromotor en een Lowrance X125. Al met al een bijzonder licht setje, waarmee ik erg flexibel ben. De Alumacraft Extra-Light weegt 60 kg met nog eens 50 kg voor de motor. Erg gemakkelijk dus in je eentje te traileren, ook vanaf ‘niet-officiële trailerhellingen’, zoals ondergelopen wegen of stenen oevers.

Simpel dock effectief setje!

Ok, je moet goed opletten dat je met dit bootje niet op open water door een storm verrast wordt, maar al met al prima geschikt om zo nu en dan een baarsje te verschalken. De locals vissen vooral op baars met rubber wormen of spinnerbaits die werpend vanaf hun driftende boot strak door obstakels heen worden gevist. Ze vissen hun favorite stekken uit, waarna er met de vaak 150 pk motoren in praktisch onverantwoord hoge snelheden verkast wordt naar soms vele kilometers verderop gelegen stekken.

Mooie baars!

Ikzelf, eigenwijs als ik ben, besloot om het anders aan te pakken en ging, gezien de uitstekende mogelijkheden om middels mijn lichte viertakt motortje te trollen, op zoek naar stekken waar ik mijn hengeltjes voorzien van pluggen of spinnerbaits al trollend langs obstakels kon aanbieden. En dit soort stekken zijn er genoeg. De baarzen vind je meestal in de oeverzones, die veelal ruimschoots voorzien zijn van enkel rijen geheel of half onder water staande bomen. Aangezien er op dit soort wateren zo enorm veel potentiële stekken te vinden zijn, vind ik trollen een hele aardige manier om de scholen grootbekkies te lokaliseren, waarbij na een of meerdere aanbeten een gebied nauwkeurig al werpend kan worden afgevist.

Zoek en zij zult vinden.......

Kleine dikbuikige plugjes zijn favoriet als de vissen op zo’n anderhalf of twee meter diepte staan. Tot zo’n vijf meter gebruik ik dieplopende slanke pluggen en dicht langs en tussen obstakels zijn vooral de spinnerbaits effectief. Op sommige wateren doen witte spinnerbaits het erg goed terwijl andere wateren bijvoorbeeld om plugjes in firetiger kleuren vragen.

Kunstaas dat gewild is bij de baarzen in Mexico.

Met een Nederlandse snoekachtergrond heb ik ook geëxperimenteerd met grotere pluggen en buicktailspinners, maar vooralsnog zonder resultaat. Ik zal echter blijven experimenteren met verschillende groottes. Naar die enorme muil kijkend van dit soort baarzen kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat er af en toe een hele hap naar binnen gaat, zeker bij de grotere jongens.

In deze bek past heel wat....

Afgelopen zondag waren mijn vrouw en ik er weer uit voor een dagje op groot water. Temperatuur 33 graden, bijna windstil. Het water stond een stuk lager dan in het najaar, waardoor de bomen op mijn vaste stek die normaal onder water staan, nu weinig bescherming meer konden bieden aan aasvis en baars. Toch maar eens een keertje langs deze stek trollen. Op drie hengels echter niet één tikkie op dit stuk van een kilometer. Mmm, zitten ze dan toch ergens anders deze tijd van het jaar? Maar eens een stukje verderop proberen. We zien een boot twee vissen achter elkaar landen. Laten we ook maar eens proberen om een locatie secuur met rubber af te vissen. Niets, niets, niets. We hadden inmiddels al twee uur gevist, zonder resultaat. Toch maar weer terug naar de vaste stek om daar met shadjes te kanten af te werpen.

Stek voor karper en baars.

Na twee worpen is het goed raak bij Lety; het licht spinhengeltje slaat hoepeltje krom en meteen schiet een hele vette baars door het wateroppervlak heen. Een vis van zeker 3 kg slaat wild met zijn kop om de venijnig prikkende shad uit te spugen. Het lukt hem echter niet en hij duikt weer diep voor enkele runs op het lichte materiaal. Lety heeft de vis goed onder controle en houdt de lijn lekker strak, hetgeen bij deze baarzen altijd moeilijk blijft door hun spectaculaire stunt- en springwerk. Nog één keer springt de groengekleurde baars net naast de boot en opent zijn enorme muil. Hier ben ik altijd bang voor! En helaas terecht zoals zal blijken; de baars schudt wederom z’n dikke kop woest heen en weer en ik zie als in slow-motion de wit-rode shad met de enkele haak uit de bek losschieten! Ik zou zweren dat die fortuinlijke dikzak me met z’n zwarte kraaloogjes aankijkt en al glimlachend met een zware plons naast de boot in het water terugvalt alvorens pijlsnel de diepte in te schieten.

Oh, damn’! Dikke vette pech! Dit was de grootste baars die ik tot nu toe heb mogen aanschouwen. Veel groter dan mijn dikste grootbekbaars tot nu toe.

Lety glimlacht echter en is al lang blij dat we eindelijk wat actie hebben mogen meemaken. En gelijk heeft ze, eerlijk gezegd. Vlug met de elektro weer terug naar de kant en verder vissen. Wederom een tikkie, nu op mijn shadje. Lety weer een tik, zonder de haak te kunnen zetten. Ze bijten voorzichtig vandaag. Snel bind ik een extra dregje aan Lety’s shad, terwijl ik mijn shadje omruil voor een ratelplugje. Opeens zien we overal om ons heen activiteit aan de oppervlakte. Jagende baars! Net op dat moment krijg ik een tik op mijn hoog geviste plugje en een mooi getekend pubertje zet zijn miniscule tandjes in de firetigerlak van mijn plugje, dat door eerdere ervaringen al aardig opgeruwd was.

Binnen tien minuten pakken we een vijftal overwegend kleine baarzen. Nu de vis los is, stel ik aan Lety voor om ook eens andere stekken te verkennen op dit 20 jaar oude stuwmeer. Het is toch altijd gemakkelijker om goede stekken te vinden als je weet dat de vis actief is. Vlug varen we richting de stuwdam waarna we, na eerst een stuk saai water, al snel aankomen bij een prachtig gevarieerd decor. Rotsachtige eilandjes, veel bomen, inhammen. Mmmmm, bassheaven. Ook een hele veelbelovende stek voor een volgend karperavontuur.

Aanbeet op een mooie stek.

We vangen op deze locatie nog zo’n 15 baarzen maar haken helaas geen grote jongens meer.

2 kanjers op de foto!

Al met al was het een bijzonder leuke dag. We kenden een moeizame start maar eindigden uiteindelijk met een aantal leuke visjes op nieuwe stekken. Dit keer hadden we er overigens geen meervalletjes erbij. Die willen nog wel eens een knalharde aanval wagen op dicht bij de bodem lopend plugjes. Leuke sport, deze besnorde jongens. Ze vechten erg hard en eenmaal in de boot hoor je ze vaak uit protest nog als een varkentje knorren.

Baardmans met varkensgeluiden.

Tja, grootbekkies in Mexico. Ik blijf het een leuke afwisseling vinden van het karperen, zeker als je geen tijd hebt voor een vierdaagse sessie. Wellicht ook iets voor jullie tijdens het gesloten seizoen?

Ik wens jullie sterkte en geduld tijdens de gesloten tijd en de groeten uit Monterrey, Mexico!