Een trip naar het zonnige zuiden op zoek naar GROTE MEERVAL
Geschreven door Rudy en Jan
6 oktober 2006 00:00

Meerval expeditie 2006

Na een trip naar het snoekparadijs CANADA in 2004, waren jan en ik toe aan een nieuwe uitdaging voor deze zomer. Wat zou het worden, vliegvissen op de flats in CUBA, of richting BC en lekker rondtrekken….????

Uiteindelijk na veel wikken en wegen besluiten we het dit jaar dichter bij huis te houden en gaan we voor een avontuur op de meervallen. Na zorgvuldige informatie te hebben gezocht vetrokken we riching het zuiden. Auto afgeladen en een grote ton met verse paling op de achterbank gingen de kilometers als warme broodjes voorbij en voordat we het wisten stonden we aan een machtige en snelstromende rivier.

Alleerst maar even de vergunningen in orde maken en even handen schudden met een nederlander die in deze regio veel vertoeft en ons van actuele informatie kon voorzien. Toen kwam het slechte bericht, door de veranderde weerstomstandigheden waren de vissen 3 weken achter met de paai en die was nu net bezig…Met andere woorden er is geen vis te vangen.

Na het uitpakken van de spullen en het doen van boodschappen zittenwe rustig voor ons huisje te staren over het water. We besluiten om toch elk moment wat we hebben het ater op te gaan om zo te observeren en stekken te noteren voor als de vissen uit de paai komen. Daarnaast gaan we toch even vissen op veelbelofende stekken en waar we meervallen zagen.

ons onderkomen voor de komenden week

Dag 1

Rond 12 uur gaan we het water op en de zon staat inmiddels hoog aan de hemeel, volgens mij is het inmiddels al 30 graden. Heerlijk weer maar de vissen laten het volledig afweten, uiteindelijk vangt Jan om 01.00 zijn eerste meerval van 1.40 en 40 pond. Zo blij als een kind pakken we snel in aangezien nachtvissen verboden is en varen we terug naar ons huisje. Eenmaal terug gaan we eerst een rustig een schets maken van de stekken die we vandaag hebben bezocht en waar we meerval hebben gezien.

We komen tot de conclusie dat de meervallen nu minder schuw zijn als normaal ivm de paai en zich extreem ondiep lieten zien. Op elke stek waar we kwamen vandaag lagen meervallen en geen kleine vissen ook…maar allemaal waren ze totaal niet geintresseerd in onze palingen…HEEL FRUSTREREND ALLEMAAL.

De eerste meerval is binnen 1.40 en 40 pond

Dag 2

Vandaag kozen we de stekken stroomopwaarts en kwamen na 10 minuten tot dezelfde conclusie…Veel grote meerval op de stekken maar eten ho maar. De dag zou volledig vruchtloos verlopen en om 02.00 kwamen een beetje teleurgesteld weer in het huis. Even maar de positieve kant bekijken als de vissen gaan eten hebben we weer mooie stekken erbij…

De boten liggen voor de deur....klaar voor de dag van morgen

Dag 3

Vandaag kijken we of het misschien op dieper water wil lukken…eigelijk weten we wel beter aangezien we genoeg vis hebben gezien op ondiep water. Het zgn "klonken" is nog steeds verboden en ondanks dat we een hoge boete riskeren kunnen we ook geen vis vangen. We besluiten om de dag door te brengen met een lichte hengel beaast met 2 korrels mais en zo kijken of we wat aktie van de karper kunnen krijgen. Binnen 10 minuten ligt de eerste schubkarper van rond de 10 pond op de kant en is het een begin van een leuke middag waarbij we rond de 25 karpers vangen op licht materiaal..Soms loopt er een zwaarder exemplaar over onze vooerplek en is die niet te houden op dit materiaal en eindigt dit steevast op een lijnbreuk, vissen die ver over de 30 pond worden geschat zien we in het heldere water de maiskorrels oppikken. Zodra de meerval het morgen weer af laat weten zijn we hier terug voor een mooi alternatief met zwaarder materiaal.

Dag 4

Er staat weer een warme dag voor de boeg en we besluiten om eerst maar de nodige boodschappen te gaan doen in het dorp ervan uitgaant dat de meerval nog steeds niet aktief is. Om 13.00 arriveren we op de eerste stek en lopen uiterst voorzichtig richting het eerste hol waar we alle dagen ervoor al meervallen zagen zwemmen. Tot onze verbazing zagen we dit keer gen kronkelende visserslichamen onder de waterspiegel en leken de vissen geheel verdwenen. Een beetje ontdaan van dit verschijnsel laat ik toch de paling maar zakken voor het hol en zet deze vast tussen twee takken, baitrunner open en ga rustig achter de hengel zitten samen met Jan. Binnen een minuut zien we toch een schim onder de kant richting de paling glijden, maar dit hebben we al 50 keer meegemaakt deze week dus we reageren nergens op en mijn hart gaat er niet eens sneller meer van kloppen.

Dan verdwijnt de dobber en met een sneltrein vaart begint de baitrunner te lopen….Nu slaat mijn hart op hol en pak ik met trillende handen heel voorzichtig de hengel….De vis neemt steeds meer lijn en ik vraag mij af of ik al moet slaan of dat het te vroeg is. Dit is mijn eerste aanbeet en wil hem zeker niet misslaan….De vis beslist inmiddels voor mij aangezien deze richting een grote boomstronk in de rivier zwemt. Ik draai de slip helemaal dicht…klik de baitrunner van de molen en laat de lijn strak lopen…dit alles gebeurt in minder dan 2 sec en bij het aanslaan onploft het water. Dit heb ik nog nooit meegemaakt, het is zeker de grootste vis die ik ooit gehaakt hebt aan een hengel en kan niks anders doen dan volledig in de hengel hangen en hopen dat de vis niet onder de boom doorzwemt....

Natuurlijk gebeurde dit wel en ik voelde de 50 pondslijn al tegen de boom schuren. Op dat soort momenten zijn goede vismaten een must en Jan springt zonder na te denken het water in en pakt de hengel over. Hij duikt onder water en zwemt met hengel en al onder de boom door om vervolgens aan de andere kant van de boom weer direct contact met de vis te hebben. Ik besluit om naar de andere kant van het eiland te rennen om de boot te halen en de vis zometeeen vanuit de boot verder te drillen…ik roei voor wat ik waard ben en vaar richting Jan die nog steeds tot aan zijn schouders in het water staat. Bij de uiterst vermoeide Jan aangekomen neem ik de hengel weer over en klimt Jan in de boot . Nu verloopt de dril zwaar maar zonder problemen en kan Jan na een kleine 10 minuten onze grootste vis ooit samen in de boot trekken.

Onze grootste vis ooit samen gevangen.....

Volledig overdonderd van de oerkracht en de grote van deze vis zitten we alleen in een bootje op een grote rivier beseffen dat we iets heel moois hebben gevangen. We besluiten om onze nederlandse vriend te bellen voor foto’s en video opname. We varen naar een ondiepe zandplaat en gaan daar in het water de vis fotgraferen en weer terugzetten. Uiteindelijk bleek de vis 2.08 mtr te zijn bij 110 pond en na enige foto’s zwemt deze dame weer terug de diepte in. Allebei volledig doorweekt en onder het slijm besluiten we terug naar het huisje te gaan om even bij te komen en op te frissen.

2.08 mtr bij 110 pond....Wat een heerlijk leven hebben we toch

Na een lekkere koele duik in het zwembad en een warme douche zitten we na te genieten van hetgeen wat er net is gebeurd. Zo zit je dagen te wachten en kijken ze niet om naar je aas en het volgende moment kom je aan en dan vang je binnen 1 minuut een MEGAVIS….We zijn er van overtuigt dat de paai over is, en we nu kunnen gaan vangen op de stekken waar we de vorige dagen vis hebben gezien. We maken het plan om morgen stroomopwaarts te beginnen en we ons gaan richten op de grotere exemplaren.

Tot zover ons eerste verslag…het verslag van de dagen erna komt ook spoedig online en we kunnen vast verklappen dat we inderdaad gelijk hadden….DE VISSEN WAREN LOS…..