Een trip naar het zonnige zuiden op zoek naar GROTE MEERVAL ( deel 2 )
Geschreven door Rudy en Jan
23 december 2006 00:00

Nog 3 dagen te gaan

Met nog 3 dagen te gaan is het vertrouwen weer volledig terug na de super vangst van gister. Vandaag wordt het rond de 35 gr en geen wind…we moeten dus "vroeg" het water op want na 13.00 is het niet meer te harden op het water.…

We varen een stuk stroomopwaarts naar een stek waar we eerder in de week al 2 grote vissen hebben zien paaien. Ver voor de stek gaat de motor uit en peddelen we heel voorzichtig voorbij het hol.

"Zie jij wat jan?": zeg ik een beetje teleurgesteld omdat ik geen aanwezigheid van meerval kan bespeuren. "Niks" klinkt er vanaf de punt van de boot. Dan verschijnt er ineens vanuit de diepte een donkere schim en mijn hart staat even stil. Deze vis is nog groter dan die van gister en ook zwaarder We houden beide onze adem in en proberen de vis niet te verjagen en laten de boot langzaam stroomafwaarts zakken.

Even snel een aanvalsplan maken en we varen de boot rustig om het eiland om zo ongeveer 50 meter voor het hol voor anker te gaan en de aasvissen met de stroom mee naar het hol te laten drijven. Dit zou een goede tactiek kunnen zijn en we zullen er snel achterkomen. Langzaam gaat de aasvis te water en geven we lijn mee, de stroom brengt de aasvis precies waar hij moet zijn en vlak voor het hol gaat de beugel dicht, baitrunner erop en de slip word weer met een tang zo dicht mogelijk gedraaid. Er ligt een wierbed iets verder en daar mag de vis absoluut niet naar toe, dus het word een situatie van buigen of barsten bij een aanbeet.

Minuten tikken voorbij zonder enig teken van de meerval en we zijn toch bang dat we hem verjaagt hebben. Dan ineens wordt de paling zenuwachtig en vermoeden we dat er iets in de buurt komt. Minuten lijken uren en de zon begint al behoorlijk te branden. Ik stuur nog even een sms’je naar Dick om te zeggen dat we iets moois hadden gevangen gisteren. Een uur verder valt het vertrouwen weg.

RRRRRRRRRRRRRRRRRRRR…als een vuurpijl schiet de dobber uit het niets weg en snel sla ik de baitrunner eraf en zet de haak.. Het water lijkt te ontploffen en direct zet de vis koers richting het wierbed. Ik spring met hengel overboord en loop richting de vis .Ik sta inmiddels tot aan mijn borst in het water en ga met al mijn gewicht aan de hengel hangen en hoop dat de vis het wierbed niet bereik. Gelukkig keert de vis vlak ervoor en kan de dril beginnen op dieper water. Ondanks dat de slip helemaal dicht staat pakt de vis nog lijn en voel ik de radars van de molen ongewillig tegen elkaar indraaien, die kunnen we in ieder geval weggooien na de vakantie.

Na 15 minuten zware maar redelijk rustige dril, kan jan de vis met de hand landen en komen we tot de conclusie dat dit een hele mooie zware vis is, maar niet degene die we net onder de boot vandaan zagen komen. Een ritueel van wegen, filmen en fotograferen volgt en binnen 5 minuten zwemt de vis weer rustig weg. De vis was 1.95 en woog 118 pond, weer een droomvis, maar er zwemt zeker nog een grotere. We varen snel terug naar het kamp om ons te ontdoen van het slijm en daarna lekker even richting het zwembad. We laten de stek vandaag met rust en gaan morgen weer terug om te kijken of de gigant er weer is.

1.95 mtr bij 118 pond....maar er zit nog een grotere

even een "long shot" omdat het zo'n beauty was...

Nog 2 dagen te gaan om de gigant te verschalken,

Vandaag gaan we op twee verschillende punten vissen om te kijken of we de vis kunnen vangen ook als die van de andere kant komt. Jan kan zijn zenuwen niet bedwingen en vraagt of het ik het goed vind als hij al heel vroeg gaat, aangezien ik wel een beetje van uitslapen hou…Geen probleem natuurlijk, zet mijn nummer maar onder SPEED DAIL en ik hoor het wel…ik kom een uurtje later met de andere boot.

Ik hoor jan vertrekken rond een uur of 9 en draai mij nog een keertje om. Ik ga zo wel even kijken denk ik bij mijzelf.

TTTTRRRRRRRRRIING….Om half 10 gaat het bekende nokia geluid af en word ik abrupt uit mijn slaap gehaald. Een snelle blik op mijn scherm geeft aan dat het jan is…zeker een geintje. "Hallo visvriend, heb je die gigant nu al gehaakt" : Antwoord ik, het blijft stil aan de andere kant…"hè Jan ben je er nog"…nog steeds geen gehoor. Op het moment dat ik op wil hangen omdat ik denk dat hij mij per ongeluk had gebeld,hoor ik een heel bekent geluid op de achtergrond. Een zwaar afgestelde slip van de okuma molen, word ineens onderbroken door een zwaar hijgende jan, met de mededeling dat hij iets heel groots gehaakt heeft.

Ik spring uit bed, trek mijn schoenen verkeert om aan ( kwam ik later achter) en sprint de trap af richting boot. Onderweg stoot ik wel nog even lekker keihard mijn hoofd tegen een massieve houten balk, maar ook dat mag de pret niet drukken. Onze visvriend ziet de paniek als ik aan kom rennen en springt naast mij in de boot. We varen volgas richting het eiland waar jan zou staan en hopen maar dat alles nog hangt. Eenmaal het eiland in zicht zien we jan met een hoepel in zijn handen staan en meldt hij dat de vis onder het eiland is gezwommen.

Jan stapt in de boot om zo te proberen de vis onder het eiland vandaan te trekken. De vis geeft zich niet makkelijk gewonnen maar na 3 a 4 minuten touwtrekken, komt de vis er toch onder vandaan en kan het gevecht op open water beginnen. De dril verloopt soepel en de vis neemt ons een paar honderd meter mee op sleeptouw. Na een half uur begint de vis vermoeidheid te tonen en ik trek de handschoenen aan voor het landen. Dit is makkelijker gezegd als gedaan aangezien de rand in de bek van de meerval erg breed is en ik mijn handen er bijna niet omheen krijg.. Na 3 pogingen heb ik de vis vast en besluit ik deze nooit meer los te laten, wat er ook gebeurd. In één vloeiende beweging trek ik de vis in de rubberboot en we aanschouwen een ware gigant, DIT WAS DE VIS DIE WE GSITER ZAGEN….

Op dit moment weten we nog niks over lengte en gewicht....

Snel naar de kant voor het gebruikelijke ritueel van wegen, filmen en fotograferen. De vis blijkt 2.16 meter te zijn bij een gewicht van 145 pond. Deze vakantie wordt alleen maar beter. Inmiddels is de hele camping uitgelopen om een glimp van de zoetwater gigant op te vangen… Enkele minuten glijd de vis weer richting de diepte van de rivier, 2 vissers compleet overdonderd achter gelaten.

Als ik onder de douche sta kom ik een beetje uit mijn roes en bedenkt dat dit wel eens de grootse zoetwater vis is die ik ooit in levende lijve zal zien . Snel liggen we weer in het zwembad en komt onze visvriend met een glas traditionele "meerval drank".. ( God mag weten wat er inzit,maar het is wel lekker ). Voor vandaag is het genoeg we gaan naar het dorp voor inkopen en trakteren onze vriend en zijn vrouw vanavond op een BBQ. Morgen is de laatste dag.

2.16 mtr bij 145 pond...woorden overbodig

De laatste Dag in Meerval paradise…

Onze vakantie kan al niet meer stuk en vandaag is er ook niet echt een druk om een grote vis te vangen. We varen vandaag stroomafwaarts om in een ondiep natuurgebied te gaan vissen waar ook onze eerste vis uitkwam. Hier is redelijk wat beschutting, dus nog uit te houden in de felle zon. We leggen de boot vast aan de achterkant van het eiland en lopen voorzichtig naar de plek waar jan begin van de week de eerste vis ving.

NIKS te zien…maar dat hebben we eerder gehad. Ik laat de paling zakken onder de top en verwacht eigenlijk niks…Nog voordat de dobber het water raakt valt er een meerval aan en zet ik de haak, dat is toch wel even schrikken want er schuift weer een 2 meter vis onder mijn voeten weg en heb misschien 1,5 lijn uitstaan en de slip helemaal dicht. Het onvermijdelijke komt uit en ik verlies bij het in de boot springen mijn evenwicht en val in het water…nu sta ik tot aan mijn middel in het water en 1, 5 meter verder wil een grote meerval de andere kant op…Dit kan nooit goed gaan en snel geef ik de hengel aan Jan die wel in de boot is gekomen. Daarna verloop alles soepel en kunnen we na 15 minuten wederom een 2 meter vis de boot in helpen.

2.05 mtr bij 115 pond....alles lijkt te lukken nu

Na het gebruikelijke zwem ritueel, staat jan weer achter de BBQ en besluiten we vanavond nog één keer het water op te gaan met z’n drieën als afsluiting van een super vakantie. Het is nu redelijk afgekoeld en het is heerlijk veroefen op het water. We leggen de boot voor anker op de kop van een eiland precies op de stroomnaad en gooien 2 hengels overboord.. Een voor jan op de kop van het eiland en één voor mij op dieper water. De minuten tikken voorbij terwijl we met zijn drieën de afgelopen week nog eens doorlopen en weer van de momenten genieten.….PLOP…daar gaat de dobber van jan en direct zet hij stevig de haak, weer slaat hij vast op iets massief en we kunnen niks anders doen dan de boot los van het anker gooien en mee op sleeptouw. De vis zwemt rustig tegen de stroom in en neemt een boot met 3 man mee alsof het niks is. Inmiddels 500 meter verwijderd van de stek komt de vis naar de oppervlakte en aanschouwen we 2 meter vis nummer 4 van deze week…een schitterende donkere vis die zwaar gebouwd is gaat nog één keer terug de diepte in voordat we hem kunnen landen. Wegen en fotograferen gaat inmiddels van een lije dakje en snel zwemt de vis weer in zijn element. De vakantie is klaar voor ons…wat een week,wat een afsluiter en wat een droomweek is dit geworden

2.03 mtr als afsluiten van een droomvakantie...

We hopen dat we onze belevenissen een beetje over hebben kunnen brengen zoals wij ze beleefd hebben ( vol met emotie en spanning) De trips voor volgend jaar zijn alweer geboekt, we zullen jullie wederom verslag doen vanuit CANADA, waar we gaan voor veel en vooral grote snoek, Noorwegen ook snoek maar ook het verticalen gaan proberen te perfectioneren en misschien een kleine kans dat we in 2007 nog een keer naar CANADA gaan om te proberen om een steur te vangen…

Voor nu veel (vis) succes gewenst