(snoek) Vakantie in Sillebotten voor het hele gezin.
Geschreven door Dick van Hattem
18 mei 2008 14:30

Afgelopen week was ik eindelijk weer in Zweden. Mijn tweede vaderland zal ik dit jaar 4 keer gaan bezoeken.
Ieder jaar weer de voorbereidingen, dat omvat niet alleen zoeken naar trailerhellingen, zoeken naar ondiepe baaien en zoeken naar gevaarlijke rotsen waar je je boot aan puin kan varen maar ook een goede keuze voor de uren die niet op water worden doorgebracht. De meeste Zweedse vakantiehuizen zijn "typisch Zweeds". Niet dat dat verkeerd is maar de ruimte en de ligging zijn niet altijd je van het. Dit keer kozen we echter voor een luxe doch zeer betaalbaar huis aan de noordkant van het meer Ostra Silen bij het dorpje Sillebotten. De ruimte in dit vakantiehuis is zo enorm dat we besloten om niet alleen met de mannen te gaan vissen maar ook om onze vrouwen mee te nemen. Samen met Rob en Nelleke en natuurlijk Sandra vertrokken we op vrijdagavond naar Zweden. De Monark achter ons aan slepend kwamen we zaterdagmiddag vroeg aan in Sillebotten. Het weer was ons prima gezind. De zon scheen uitbundig en de temperatuur had een zomerse waarde.

Zomers weer. Het riet stond er verlijdelijk bij.

Het strandje van Sillebotten.

Bij aankomst overtrof de werkelijkheid nog de mooie foto's op het internet. Een werkelijk schitterende villa, vakantiehuisje vind ik een dergelijk pand onwaardig. Gelegen op een heuvel met uitzicht over het meer Ostra Silen. Rondom het huis loopt een enorme veranda met een zeer groot terras. Het terras is ruim genoeg om er met 40 man een tuinfeest te geven. Ik denk dat het rond de 80 vierkante meter zal zijn. Gelegen zodat de zon op het terras staat en de wind vaak van achteren komt zodat bij lagere temperaturen ook al heerlijk in de zon kan worden gezeten.

Ruimte en luxe. Flatscreen tv en sateliet ontvanger voor erg veel zenders.

De huiskamer was ook een grote verrassing. Niet minder dan 57 vierkante meter leefruimte en nieuw en modern ingericht. Een flatscreen, sateliet-televisie met alle Nederlandse zenders, een dvd speler, een open haard, een grote open keuken met magnetron, oven, vriezer en grote koelkast. Heerlijke relaxfauteuils, een heerlijke bank en altijd aanwezig: het prachtige uitzicht vanuit de woonkamer. Dit huis is echt een aanrader voor de vakantieganger die van een luxe onderkomen houd.

Zeer grote veranda voor het huis inclusief tuinmeubilair om te genieten van het uitzicht.

De slaapkamers met prima bedden. De grote badkamer met een heuse sauna maakten het huis helemaal af.

Bij het huis horen ook 2 kano's zodat er heerlijk op het meer met de kano kan worden gevaren.

Prachtig huis op een prachtige locatie.

Wat ons verder opviel aan het huis en de manier waarop de boeking tot stand komt is de compleetheid en documentatie die je krijgt. Er ligt in de huiskamer een map boordevol informatie over de omgeving maar ook over hoe je bijvoorbeeld moet handelen als de waterdruk weg zou vallen. Een beschrijving hoe de boiler werkt en hoe je warmer water kan krijgen. Alles is tot in de puntjes verzorgd. Na ontvangst van de betaling krijg je 2 weken van te voren de sleutel netjes thuis gestuurd zodat je niet ter plaatse moet gaan zoeken naar een contactpersoon die je naar je huis brengt. De route beschrijving krijgt u ook toegezonden en met dat in uw hand zal u het pand altijd weten te vinden. Kortom: perfect geregeld allemaal.

Op een aantal honderden meters ligt het badstrand van Sillebotten. Daar kunt u heerlijk zwemmen maar er is ook een prima trailerhelling om uw boot te traileren voor een vistrip op het meer Ostra Silen. Het langzaam aflopende zandstrand is veilig voor kinderen.

Maar goed. Visser als ik ben kwam ik samen met Rob voor de Zweedse snoeken. Sandra en Nelleke genoten van de Zweedse zon op het terras en verkenden al wandelend de omgeving.
Aan het einde van de zaterdag toen de zon al wat begon te zakken hebben we toch besloten om de Monark te water te laten en een poging te doen om de eerste snoeken te vangen.
Mijn voorbereiding zou zijn vruchten af moeten werpen. Een perfecte waterkaart in combinatie met een digitale waterkaart in mijn GPS zouden dit voor mij onbekende meer toch bevisbaar maken. Thuis had ik de op het oog goede stekken in de GPS gezet zodat ik niet veel hoef te zoeken op het water. Voordeel is dat dit meer op de Navionics kaarten staat. De papieren kaarten laten iedere ondiepe en dus gevaarlijke en dus ook goede snoekplek zien. Een avondje huiswerk maken zou zijn vruchten af moeten werpen. Dergelijke voorbereiding kan je het beste thuis doen omdat je daar meer tijd hebt, kostbare tijd die je daar beter vissend dan zoekend door kan brengen.

Het eerste wat mij opviel was de hoge temperatuur van het water. In de baai van Sillebotten was het water 20 graden. Dat is niet echt een temperatuur waar je als snoekvisser op hoopt. De baai bleek dan ook snoekloos hoewel de rieten en planten anders deden vermoeden. Vol gas gingen we het meer op en zochten de volgende ondiepe baai op. Prachtige omgeving, opkomende rieten, opkomende lelies, en zelfs fonteinkruid. Het rook hier naar snoek. De jerkbaitjes en oppervlakte aasjes deden hun werk maar bleven zonder schade. Geen teken van leven. Ook de derde baai leek visloos. Ik krabde eens achter mijn oren en veranderde van plan. Het water in de baaien was gewoon te warm, meer op het midden was het water toch een stuk kouder en misschien dat daar de snoeken zouden liggen?
Ik zette koers naar een aantal onderwatereilanden. Plekken waar het 1 tot 3 meter diep is en omringd door dieper water. Zonder de goede kaarten overigens niet te vinden. Op de eerste plek kreeg ik een tik op een darter. Het eerste teken van leven. Hier bleef het op deze plek dan ook bij maar het gaf me toch de moed om door te blijven zoeken naar dergelijke plekken.
Op de volgende plek die ook tussen de 2 en 5 meter diep was en een graad of 15 kwam er na een kwartiertje leven in de brouwerij. Een snoeiharde aanbeet op mijn blauw oranje darter en een flinke weerstand deden mijn adrenaline-spiegel erg goed. Direct kwam er een grote kop boven water die vervolgens de diepte in dook. Een grote snoek had zich vergist. Na een paar minuten drilplezier kan de snoek worden geland. Duidelijk afgepaaid en erg mager met een grote kop. Op de meetplank kwam ik tot 115 cm. Niet te geloven. Mijn eerste vis op dit meer, mijn eerste vis van deze vakantie en dan zoiets. Rob maakte een aantal foto's en even later zwom de grote kop met het slanke lijf weer de donkere diepte in.

De eerste was direct ver over de metergrens.

Grote kop en slank lijf, duidelijk afgepaaid.

Na nog wat andere baaien uitgegooid te hebben en ook nog wat kleintjes gevangen te hebben ging ik op de terugweg nog even langs het eerste onderwatereiland. Ik ontdekte dat er planten stonden en dat het er amper 2 meter was. De eerste worpen leverde direct een paar keiharde aanbeten op. Een paar leuke snoeken zorgden voor een mooie afsluiting van de eerste avond.

Darter liefhebber.

De volgende morgen na een heerlijke nachtrust besloten we om de boot wederom voor de deur te traileren. Dezelfde plekken werden afgevist maar bleven visloos. De ene na de andere mooie baai leek uitgestorven. Na een paar uur proberen verandering van tactiek. De trolhengels en de trolpaal werden in orde gemaakt en de grote pluggen gingen aan de clips. Ook nu duurde het nog even voordat de eerste zich kwamen melden maar ze kwamen wel.

Trollend op de Strike Pro.

In een ander deel van het meer had ik hoge verwachtingen. Een ondiep rif waar we overheen trolden leek weer eens visloos te zijn. Ik snapte er niets van. Alles werd binnen gehaald en met de elektromotor ging ik het rif op. Je kon zo op de bodem kijken terwijl de oevers ver weg waren. Na een half uur werpen zie ik ineens een dikke boomstam achter mijn swimbait aan komen. Ik versnel en vertraag het aasje. De grote snoek volgt iedere beweging aandachtig. Ik sta te trillen op mijn benen. Dit is een hele beste snoek. Tot voor mijn voeten komt het grote beest meegezwommen maar het komt niet tot een aanbeet. Dan schiet ze weg. Ik volg haar zo ver als mogelijk en wissel van kunstaas. Op deze plek hebben we nog zeker een uur staan gooien maar de snoek hebben we niet meer gezien. Erg jammer want het was een hele dikke metersnoek.
We maakten weer de switch naar werpend vissen. Links en rechts leverde dat af en toe een snoek op. Rob werden de eerste beginselen van het jerken geleerd. En de eerste aanbeten op zijn kleine busterjerk waren een feit. Mijn blauwe darter werd steeds verder ontdaan van de lak. Ik heb deze jerk nu ongeveer een jaar of 5 en het ding blijft vis vangen. Het laatste stukje trollen we weer terug naar ons huisje. Op een 9 inch Ernie in de knalgele kleur krijgt een Rob een mooie aanbeet die resulteert in een snoek van 92cm. Een mooie afsluiter van een taaie maar toch mooie dag.

Rob met zijn snoek van 92cm.

De volgende dag besloten we om een eind te gaan rijden en een ander groot meer te gaan bezoeken. De keuze viel op trollen. In het verleden behaalde resultaten bieden dan weliswaar geen garantie voor de toekomst maar doen je wel goed.......
De helling was snel gevonden en de boot was snel startklaar. Rob en ik wisten beide onze taak en binnen 10 minuten nadat we bij de helling aankwamen konden we wegvaren en vol gas naar de goede stekken.
Het trollen met meerdere hengels geeft altijd het dilemma van wat voor soort kunstaas je gaat gebruiken. Het weer was aan het veranderen. Een stuk kouder maar nog wel zonnig. Zaterdag in korte broek en blote bast en nu warmtepakken weer. Ook dat is Zweden.
Na een uurtje trollen was het een van mijn lijnen die door een snoek uit de clip werd getrokken. Na een pittige dril kon ik een fraaie snoek van 96cm in de boot verwelkomen die zich had vergist en vergrepen aan een Spro Powercatcher. Ik zou bijna zeggen standaard maar voor deze plek. Maar een prachtige tekening en grote vechtlust. Snel schoot Rob een paar foto's en even later zwom deze dame de donkere diepte weer tegemoet.

Geen schubje verkeerd en prachtig van kleur.

Ook de volgende aanbeet viel op mijn hengel. De dieplopende Strike Pro liep schade op. De snoek van 98 die mager was en een aantal rare plekken op zijn lijf had bood veel minder weerstand dan zijn voorganger. We waren er blij desalniettemin blij mee.

Met 98cm wel groter maar niet mooier.

De uren daarna bleven stil. Ik besloot om actiever te gaan vissen en we jerkten wat baaitjes uit. Dat leverde wat snoeken op maar niets groots. We stopten er vandaan bijtijds mee. Op de weg naar huis het nodige wild gezien na een prachtige rit.

De avond werd in het heerlijke warme huis doorgebracht waar de dames voor een prima maaltijd hadden gezorgd. Daarna de weersverwachtingen bekeken op tv en het plan voor de volgende dag gemaakt.

De dames wilden op dinsdag gebruik maken van de auto en dus was de keuze snel gemaakt. Traileren voor de deur op Ostra Silen en lekker jerken.

Het meer lag er prachtig bij.

In eerste instantie zochten we de baaien weer af maar die bleken plotseling erg koud geworden. Water van amper 12 graden waar we een paar dagen eerder nog 20 graden hadden. Dat kan nooit goed zijn. Op het open water kwam ik water tegen van nog geen 9 graden. Dit zou de snoek geen goed doen. De baaien die er super uit zagen bleven visloos en dus koos ik ervoor om de onderwater eilanden weer te bezoeken. Via de gps kwamen we op fraaie stekken terecht. De boot boven 15 meter diepte en je jerkbait 35 meter weggooien en bij de tweede tik een enorme dreun krijgen is wel gaaf. Rob begon zijn snoeken te vangen.

Rob pakte zijn eerste jerkbait snoeken.

Ik wilde wat groots vangen en koos voor een zeer forse jerkbait. Een dikke Manta ging aan de wartel en moest de klus gaan klaren. Het ding zat al langere tijd in mijn koffer en ik nam me voor om het ding er de hele dag niet meer af te halen. De actie is perfect, het ding slaat erg ver uit naar links en rechts. Al snel kreeg ik de nodige actie maar de snoeken wisten keer op keer te ontsnappen. Rob ving met zijn kleine busterjerk en de Guus teaser wel de nodige snoeken.

De Teaser deed het lekker bij Rob.

Bijna 90 cm jerkend op de Teaser.

In de middag op een nieuw onderwater eiland volop actie. Een aantal worpen achter elkaar keiharde aanbeten. Ik zie een snoek komen en op 8 meter van de boot draait de snoek op mijn jerkbait. Ik sla hard aan en de snoek schud de jerkbait uit zijn bek. De manta vliegt door de lucht en land op 2 meter van mijn voeten. De snoek blijft aan de oppervlakte een fractie van een seconde liggen maar hoort de 100 gram in het water vallen en bedenkt zich niet. Vol gas erop af. Voor mijn voeten duikt de idioot vol op de Manta en blijft nu wel hangen. Ik lach me suf. Zelden of nooit zo'n gekke snoek meegemaakt. De eerste op de Manta. Rob schiet snel een paar plaatjes van deze kamikaze-snoek.

Kamikaze snoek op de Manta.

Op ieder onderwater eiland weten we aanbeten te krijgen. De keuze lijkt dan toch een goede te zijn geweest.

Actie op ieder onderwater eiland.

Aan het einde van de dag hebben we een goed gevoel al is het aantal voor mij wat teleurstellend. Rob heeft 6 snoeken weten te vangen en ik slechts 2 uit misschien wel 15 a 20 aanbeten. Kennelijk is de Manta toch een grote hap voor de doorsnee snoek hier. De echte grote gaven vandaag geen acte de presence. Die zullen waarschijnlijk wel blijven hangen want de dreggen waren vlijmscherp.
De avond werd met een heerlijk biertje na een inpandig saunabezoek afgesloten. Lekker rozig naar bed en binnen 10 tellen in slaap vallen. Kon het altijd maar zo zijn...................

De volgende morgen om 6 uur weer de wekker. Een flinke rit voor de boeg naar een groot meer. Vandaag alleen maar trollen. Niks jerken of werpen maar trollen voor de grote dames. Bewuste keuze en niet twijfelen. In het windstille water sneden de planers strak door het water. Op een bekende plek waar al vele waypoints staan van eerdere aanbeten knalt er een lijn uit de clip. Het is Rob die de eerste snoek mag verwelkomen.

Rob pakt als eerste een snoek. 1 van de vele tachtigers van vandaag.

De Jaxon jerk is vandaag samen met de Zwarte Grandma de grote favoriet. We weten 11 snoeken te vangen. Verreweg de meeste op de Jaxon jerk die we bij de viszolder van John Kraan kochten. Om de een of andere reden is dit ding onweerstaanbaar voor de snoeken. Gekke vandaag was echter dat ALLE gevangen snoeken tussen de 80 en 90 cm waren. Niets groter en niets kleiner. En dat terwijl hier altijd 90+ snoeken uit komen. Toch blijft het apart om boven 25 meter diepte soms de ene na de andere aanbeet te krijgen. We komen aan het einde van de middag clips tekort wat erop duid dat we de 20 aanbeten gepasseerd zijn. Gelukkig is de geleende emmer met clips van Karel in de boot aanwezig en komt vandaag goed van pas.

De grote Salmo Perch weten ze ook te waarderen.

De avond komt snel. We nemen lekkere pizza's mee die we thuis nog even in de over schuiven. Na een paar biertjes vallen we weer als blokken in slaap.

De volgende dag is het Sandra die graag een dagje mee wil en is het Rob die met Nelleke uit wil slapen en lekker wandelen door de bossen en bergen in de omgeving. Geen probleem. Sandra weet hoe het werkt en helpt bij het traileren en uitlaten van de hengels en planers. Wederom kiezen we voor een groot meer in de hoop wat groots te vangen. De zon schijnt weer uitbundig. De keuze van het kunstaas is weer lastig.

Vol gas naar de goede gebieden. De Tohatsu 50PK bracht ons weer naar alle hoeken. Op sommige dagen legden we tegen de 100 kilometer af.

De vorige dag heeft Rob ook goed gevangen op een grote 9 inch zwarte Grandma. Toch blijkt ook vandaag de Jaxon jerk het weer erg goed te doen. Boven 50 meter water is het keer op keer deze plug die door de snoeken gepakt word. Ik doe aan mijn hengels ook 2 Jaxons en weet ook een snoek te verleiden. Op grote afstand achter de boot springt deze zeer donkere snoek keer op keer het water uit en heb ik mijn handen vol aan de dril. Sandra neemt het roer over zodat ik me met de snoek bezig kan houden. Eenmaal bij de boot pak ik deze mooie vis uit het water en Sandra schiet wat plaatjes. Op de plank komen we tot 101cm. Eindelijk weer eens een metersnoek.

Mooie meter in de oppervlakte gevangen.

De Jaxon jerk was wederom de verleider.

Lang tijd om na te genieten is er niet. Sandra's hengel vliegt weer eens uit de clip en ze kan weer aan de slag. We genieten van het schrale zonnetje. Het is niet warm. De zomer is vertrokken. Het water koelt af. Allemaal geen gunstige factoren voor het vangen van snoek maar toch weten we ze nog wel te verleiden. We houden er op tijd mee op deze dag.

Sandra met een van haar 5 snoeken van vandaag.

Onderweg naar huis komen we meerdere elanden tegen waarvan we er 1 prachtig op de foto weten te krijgen. Eerder deze week stonden er 2 in de schemering midden op de grote weg en pas nadat ik vol in de remmen ging en tot stilstand kwam op enkele meters afstand besloot dit leuke stel het bos in te gaan. Wees in Zweden altijd bedacht op ontmoetingen met elanden en herten. Er lopen er genoeg. Voor ons is het mooi maar de Zweden zelf zijn er minder blij mee. Per dag gebeuren er gemiddeld genomen 10 ongelukken per dag met auto's die op elanden botsen. 3500 per jaar. Dan gaat de lol er snel vanaf. Deze week heb ik in totaal 8 elanden gezien. Maar een paar jaar terug in mei kwam ik een keer tot 35 stuks. Het went snel maar je moet er altijd op bedacht zijn.

Naast de weg troffen we deze eland aan.

Met kapstok kom je ze echter zelden tegen.

Vrijdag onze laatste dag alweer. De tijd vliegt voorbij als je plezier hebt. We kiezen voor een korte jerksessie op een klein meer met de nodige ondiepe baaien. Ook hier in het verleden al goede resultaten behaald. Het duurt echter in de eerste superbaai veel te lang voor we leven zien. Een kleine nazwemmer bij Rob en een keutel die zich vergrijpt aan mijn darter. Even later zie ik in het kristalheldere water een vreemde verschijning. 2 dikke palingen zwemmen over de bodem en staan op hun kop te wroeten in de grond. Helaas grijp ik mis naar de camera. Die ligt dus nog in de auto. We vissen van 8 tot 12 en weten samen 13 snoeken te vangen waarvan Rob de grootste voor zijn rekening neemt.

De laatste middag bekijken we nog wat bezienswaardigheden in de omgeving en genieten van het heerlijke typisch Zweedse gerecht Planksteck.

Heerlijk eten. 2 biefstukjes, aardappelpuree, saus, spek, gegrilde tomaat en rauwkost mmmmmmm

In de avond langs mijn vriend Tommy. Die had die dag een zwaar avontuur meegemaakt. Op het grote Vanernmeer stak een forse wind op en ondanks zijn ruim 7 meter lange trolschip met alles erop en eraan was het niet leuk meer. Golven anderhalf tot 2 meter maakten het vissen onmogelijk. De kustwacht moest uitrukken om kleinere boten naar veilige havens te slepen. Ook dat is Zweden. Het water is veel groter dan bij ons en ga daarom nooit slecht voorbereid het water op. Zorg voor een volle telefoon, zwemvesten, goede boot, voldoende benzine enz..... Laat je niet verrassen want geen snoek is het waard om te sterven op het water.

De rit naar huis verloopt voorspoedig. We zijn op tijd weg. Het weer slaat om. Regen en natte sneeuw volgen op zaterdag. Wij hebben een schitterende week gehad qua weer. De vangsten konden beter maar zeg nou zelf: is dat het belangrijkste als je in een dergelijk huis vakantie kan vieren en compleet tot rust komen???????

Wie meer informatie wil hebben over de locatie waar wij deze week doorbrachten kan de website bezoeken van de Nederlandse eigenaar van dit prachtige huis:

Bekijk online of het huis nog vrij is en lees nog veel meer over deze prachtige accomodatie. Overigens heeft deze organisatie nog meer prima huizen in Varmland staan en ook deze kunt u op bovenstaande site bekijken.

Met vriendelijke Zweedse groeten.
Rob, Nelleke, Sandra en Dick.