Fishing in England!
Geschreven door Thijs van der Sanden
8 juli 2008 15:00

Op zaterdag 28 juni ben ik vertrokken naar Engeland. De vlucht verliep vlekkeloos en al snel kon ik de hand schudden van 1 van mijn beste vis maten. Ik herinner me nog goed dat we in de pub aan elkaar voorgesteld werden. Er werden 2 dingen genoemd: Thijs en visser. Sindsdien hebben Lewis en ik uren samen gevist en tal van mooie exemplaren kunnen vangen. Tevens hebben we samen vele uren doorgebracht in de pub en een verschrikkelijk gezellige tijd gehad. Helaas zijn toen na een jaar onze wegen gesplitst. Ik vertrok terug naar Nederland om hier verder te gaan met het opbouwen van een 'carriere'. Het heeft er echter voor gezorgd dat Lewis naar een top visserij is gegroeid. Hij is namelijk 1 van de bekendere barbeel vissers van Engeland. Hij staat regelmatig in tal van magazines met prachtige foto's van grote barbelen. Zoals jullie misschien weten wordt er niet gemeten, maar gewogen in de UK. Zijn persoonlijk record ligt om en nabij de 14 pond. Een hele goede barbeel, waar veel vissers van dromen in de UK.

Maar terug naar de vakantie! Op zaterdag is er weinig gedaan. Spullen zijn voorbereid en een paar pints zijn genuttigd. Op zondag zijn we vertrokken naar de rivier de Trent. 1 Van de bekenste rivieren in Engeland, en hopelijk zouden wij op de nr 1 barbeel stek van Engeland kunnen vissen. Een grote 'weir' (soort stroomversnelling/stuw) waar de barbelen massaal naar toe trekken in de zomer vanwege het snelle, ondiepe, voedsel en zuurstofrijke water.

In de ochtend werden alle spullen verzameld in de kamer....

Hebben we alles??

Ik keek mijn ogen uit. Wat een materiaal dat we wel niet nodig hadden om een vis te gaan vangen. We bleven wel overnachten dus er gingen 2 shelters mee, een hoop eten en bier en de nodige aantallen kilo's aan bollies, pellets en overig voer. Lewis propte het allemaal zeer precies in zijn auto en na een uur inpakken en inladen konden we vertrekken!

Past precies.

De tocht zou ruim anderhalf uur in beslag nemen. Eenmaal aangekomen stond de parkeerplaats redelijk vol. Geen goed teken! Wij hadden het idee dat veel mensen op zondag zouden vertrekken omdat ze op maandag weer moesten werken. Helaas hadden een aantal mannen hetzelfde idee als ons en zij hadden de stek te pakken. We lieten het er echter niet bij zitten en zette onze spullen op bij de volgende stek. Nog steeds een stuk in het snelle water, maar wel een stuk dieper.

De nr 1 barbeel stek in de gehele UK.

Terwijl alles klaar stond en ik een rustig om mee heen keek was Lewis bezig met het lokvoer. Lewis is onlangs gevraagd om een groep barbeel vissers te versterken in een team. Hij krijgt diverse artikelen om te testen en daarover zijn resultaten uit te spreken. Hij is lid van Teme Severn. Op deze website www.teme-severn.co.uk kun je de producten bekijken. Ook voor mij een geheel nieuwe visserij, maar het spreekt me zeker aan. Vooral omdat ook in NL de barbeel steeds populairder wordt. De UK is in mijn ogen het land voor de barbeel, dus mocht de barbeel echt populair worden in NL, dan kunnen daar de juiste producten gekocht worden. Mocht iemand na het lezen van dit verhaal vragen hebben over barbeel vissen, laat een bericht achter en ik zal je vraag proberen te beantwoorden, of doorsturen naar mijn maat die deze dan graag beantwoord.

Speciaal barbeel aas.

De shelters stonden opgesteld, de hengels gereed voor een 'screamer' (een barbeel neemt in de meeste gevallen een sprint van jewelste als deze gehaakt is, en dan schreeuwt de pieper uit) en wij waren beide ook klaar voor een vis. De hond Smartie zou in de avond de wacht houden voor ons.

Een andere visserij als ik gewend ben.

Uren tikten voorbij en de lucht begon al aardig donker te worden. Meestal is het op dat moment dat de barbeel actief gaat vreten en dat je een aanbeet kunt verwachten. Ik lag ondertussen al half te slapen toen ik Lewis hoorde schreeuwden: Thiezel, you have a fish! Ik vloog uit mijn slaapzak, half struikelend over het grind naar mijn hengel toe. Het was geen 'screamer', maar een aantal voorzichtige tikken op mijn top. Ik pakte de hengel stevig beet, baitrunner werd er af gehaald en ik sloeg aan. De speciale Wychwood barbeel hengel stond meteen krom, maar er volgde geen run. Misschien een brasem?! Ik kon de vis redelijk soepel binnen halen zonder al te veel weerstand. Echter op het ondiepe gedeelte schoot de vis er een aantal keren flink van door: barbeel!

De vis kon goed geland worden met het grote net en werd direct op de onthaakmat gelegd. Het ging om een serieuze vis, het zou zelfs eens een nieuw persoonlijk record kunnen zijn voor mij. De vis werd gewogen: 9.8 pond. Zeker een nieuw PR!

Nieuw PR!

De vis werd in het diepere water gelegd en rust gegund. Laat je een barbeel niet tot rust komen dan is de kans zeer groot dat deze het niet overleefd, en de vissers in de UK zijn net zo zuinig op hun vissen als wij in NL. Toch kon ik de vis snel vrij laten en zwom de donkere rivier in....geweldig! We dachten dat het spectakel zou gaan beginnen maar niets was minder waar. Die hele avond en de daarop volgende ochtend/middag bleef het stil. Af en toe een tik van een brasem, maar daar bleef het bij.

Het werd ondertussen erg druk op verschillende stekken en we besloten de stek aan iemand anders te geven. We pakten onze spullen en vertrokken een stuk stoom afwaarts. Andere vissers hadden er die avond een aantal flinke vissen weten te vangen, dus zouden we het daar proberen. Al snel bleek dat een goede zet, want met enige regelmaat kregen we aanbeten. We wisten een aantal kopvoorns te haken.

Deze kunnen ook met plugjes gevangen worden.

Daarnaast een aantal kleinere barbelen.

Gemiddelde formaat barbeel.

Lewis wist daarnaast ook een aantal brasems te haken. Ik daarin tegen wist alleen barbelen te haken, dat tot ergernis van mijn maat. Ik kon mijn lach niet meer in houden toen hij weer een brasem haakte. Ik moest echter wel oppassen, want als ik lag te slapen zou hij wel eens een slijmjurk in mijn slaapzak gooien. Ik kreeg hem nog meer op de kast toen ik deze mooie barbeel wist te landen.

Mooie barbeel.

Deze vis had een gewicht van 8.4 pond. Dit was 1 van de grotere die we die nacht wisten te haken. Alle kleinere exemplaren werden, net zoals de meeste kleine snoeken, in het water onthaakt. Alle vissen werden overigens op bollies gevangen met een 'lamprey flavour' (zeeprik).

Rond 04.00 uur kwam de zon op en zagen we enorme vlokken schuim voorbij schuiven. Een prachtig gezicht en het gaf de rivier iets magisch.

Grote sneeuwvlokken op het water.

Overdag wist ik 1 brasem te verleiden tot een aanbeet, maar voor de rest bleef het stil. Ook het snoek vissen was stil. Geen enkele responce op mijn jerkbaits. Toen de avond in trad begonnen de aanbeten weer. Lewis wist die avond een groter exemplaar te vangen.

Eindelijk een flinkere voor mijn maat.

Met een gewicht van 8.11 pond zeker geen onaardige vis, maar nog wel een eind van van de 'double'. Een 'double' staat gelijk aan een metersnoek bij ons is mij vertelt. De ochtend die volgde pakten we onze spullen in en vertrokken naar huis. Daar aangekomen konden we ons eindelijk opfrissen en klaar maken om de volgende dag te gaan snoeken. Ik popelde om weer eens een fatso 10 in dat water te smijten. Ik herinner me nog dat die plug uit kwam in NL. Ik liet mijn ma er een aantal opsturen en de snoek werd helemaal gek. 10 Of meer grotere snoeken (vanaf 70cm) was geen uitzondering om te vangen op 1 stuk van de rivier.

Het was ondertussen alweer donderdag. Vandaag zouden we in de middag gaan snoeken en in de avond op stap gaan. Aangekomen bij het beruchte stuk rivier werden al snel de jerkbaits te water gelaten.

Hier gebeurde het vroeger allemaal.

Lewis begon getrouw met een fatso 10, en ik besloot eens met een flinke jerkbait aan de slag te gaan. Een Busterjerk zou ze hier toch ook moeten verleiden?! Dat bleek, want na een aantal worpen knalde een snoek, met jerkbait, vol het water uit. Zwanen vlogen alle kanten op en toeristen verschoten zich een ongeluk. De dril was spectaculair, de vis deed een aantal flinke tailwalks en je hoorde fototoestellen van toeristen klikken. Lewis pakte de vis beet en ik haalde de jerkbait uit zijn bek. Het meetlint bleef steken op 88cm. Toen wilde ik mijn fototoestel pakken, maar zag aan de vis dat deze gek ging doen. Lewis besloot dat het veiliger was voor de vis en voor hem dat dit boven het water gebeurde. De snoek werd inderdaad gek en vloog van zijn hand af. Jammer!

Die middag bleek daarna toch nog wel productief te zijn. Ik wist in een 'weir pool' deze gehavende snoek te haken.

Wat er met deze vis allemaal gebeurd is?

Hierna kwam ik dit ook nog tegen in de rivier, en vond het zeker een foto waard!

Vol met water gelopen tijdens een grote overstroming.

Toen besloten we weer terug te gaan naar het theater. Hier wist Lewis binnen een aantal worpen een goede vis te haken. Hij wist de zwanen goed te ontwijken met zijn lijn en ik kon de vis direct landen. Er werd een foto genomen en de snoek mocht weer zwemmen.

Op de fatso 10 in hot perch kleur!

Toeristen wisten niet wat ze zagen. Wat een 'monster vissen' riepen ze in koor. Wij konden er om lachen en vertelden ze dat dit nog geen echt grote exemplaren waren. Ze konden hun oren en ogen niet geloven.

We sloten de dag af met 7 snoeken en een aantal verspeelde exemplaren. In de avond werd de lokale nightclub bezocht...de dubbele vodka redbull was in de aanbieding en daar hebben we flink gebruik van gemaakt. Verdere details zal ik jullie besparen, maar geloof me het was weer zoals van ouds. Iedereen wist dat de 2 vissers weer samen opstap waren! De vrijdag hebben we dus ook niet gevist, maar onze spullen weer klaar gemaakt om de laatste nacht en dag te gaan vissen op barbeel. Ditmaal op 1 van Lewis favoriete stekken.

Rond 16.00 uur kwamen we aan en werd alles voorbereid. Smartie vond het lokvoer er erg smakelijk uit zien....

Lekker he Smartie.

De hengels werden in stelling gebracht en het wachten kon weer beginnen. Helaas bleek het een barbeel loze nacht & dag. Ik wist in totaal 1 kopvoorn en 4 snoeken te haken, maar de barbelen lieten zich niet zien. Ik kreeg wel een 'screamer', maar toen ik eenmaal uit mijn slaapzak was en bij de hengel stond was de vis al los.

Tevens liet het Engelse weer zich van zijn goede kant zien. Harde windstoten, gepaard met flinke regen besloot ons op tijd op te ruimen en naar huis te gaan. Het was alweer zaterdag en op zondag zou ik weer vertrekken.

Wachtend op een 'screamer'.

Thuis aangekomen werden er eerst 2 pints gedronken in de lokale kroeg en daarna hebben we de avond lekker relax op de bank gehangen. Op zondagochtend ging mijn wekker te vroeg en was het tijd om te vertrekken. Dat zou echter nog niet zo makkelijk gaan en mijn zondag zou nog lang duren.

Aangekomen op Birmingham vliegveld werd er afscheid genomen van Lewis en liep ik naar de Departure hal. "Gvd, waar is mijn vlucht? Hij staat niet op het scherm!". Mijn gedachtes werden bevestigd..er bleek in April een verandering te zijn geweest in het schema en blijkbaar had ik dat goedgekeurd middels mail. Terug kijkend is dat ook zo, maar ik met mijn stomme kop was deze vergeten uit te printen. Het vliegtuig was al om 10.00 uur vertrokken en niet om 12.00 uur zoals ik nog had staan op mijn boekingsformulier!! Na een hoop gestress, en een nieuw vliegticket (dag vakantie geld!) kon ik als nog 7 uur later op een vliegtuig stappen om zo de UK te verlaten. Een ezel stoot zich niet 2 keer aan dezelfde steen zeggen ze wel eens, nou ik kan jullie vertellen dat dit dus de 2de keer was dat dit me gebeurde!

Al met al kon ook laatste mijn vakantie niet verknallen. Er is in mijn ogen niets mooier om met 1 van je beste vismaten een volledige week aan het water te vertoeven, oude herinneringen ophalend en mooie vissen te vangen. Het was weer een super vakantie! Daarnaast hoeft er ook niet altijd op rovers gevist worden, een vis soort zoals de barbeel kan je een dril geven waar je U tegen zegt! Daarnaast is het een ervaring waarvan je alleen maar kunt leren en in de toekomst gebruik van kunt maken in bv. het gesloten seizoen.

Lewis mate, thanks for the great time! We will stay in touch mate and hopefully we will be fishing (& drinking?!) together again very soon! Take care.

Cheers, Thijs van der Sanden

1. Geplaatst door: Marel (Vis)Pomp op 9 juli 2008 12:09

Hallo Thijs Heb als barbeelvisser erg genoten van je verslag. Zoals je zelf al aangaf wordt barbelen in Nederland steeds populairder en kun je ze aan de grote rivieren goed vangen. Al jaren is bekend dat je aan de Grensmaas goed barbeel kunt vangen, maar daar zijn inmiddels de riveren Waal en Ijssel bijgekomen. Zelfs de doubles worden hier al gevangen en er komen steeds meer meldingen van 80+ vissen binnen. Deze vissen zitten tussen de 4 en de 7 kilo en deze double figures zijn dus ook in Nederland te vangen. Geweldige sport kan ik je vertellen. Erg leuk om op metersnoeken te lezen dat er wel eens wordt afgeweken naar een andere discipline en dan ook nog barbeel! Super leesvoer en ik hoop in de toekomst ook nog eens naar het mekka van de barbeel te gaan. Chapeau voor je verslag Marcel (Vis)Pomp

2. Geplaatst door: Marc op 9 juli 2008 20:08

Yoo Thijs, Weer eens wat anders, dat barbeelvissen! Ziet er wel gaaf uit! Overigens een mooi en goed geschreven verslag! 8) Toppie man. Grtz, Marc

3. Geplaatst door: dick op 9 juli 2008 20:40

Ik heb er nog nooit eentje mogen vangen. Maar komt zeker nog wel eens. De kracht van die barbelen is super. Moet er gewoon eens tijd in investeren en dan komen ze zeker. Aantal meldingen stijgt gestaag en net als roofblei worden ze bijna al "gewoon". Goed verslag. Groet Dick

4. Geplaatst door: Frans Oomen op 9 juli 2008 20:56

Leuk om te lezen dat je op barbeel gevist hebt. De barbeel "scene" in Engeland is er ongeveer te vergelijken met het karpervissen. Een zeer specialistische visserij waar het voor een nieuwkomer moeilijk is om in te komen. Grote barbelen stan er net zo hoog in aanzien als karpers. Het vissen in Engeland is welliswaar moeilijk maar de wateren en de sfeer zijn vaak wel dik voor elkaar! In Nederland worden ze op de Waal ook regelmatig gevangen. Blokje oude kaas aan een hair en dan met een loodje of zware voerkorf in de stroming vissen. Ik heb het en paar keer gedaan en best aardig gevangen. Een maatje had er en van 72 cm. Vraagje: voerde jullie bij met die boilies of met ander grondvoer?

5. Geplaatst door: Thijs van der Sanden op 9 juli 2008 21:08

Thx voor de leuke reacties! @Frans, we visten met zware voerkorven, met daarin lokvoer gemengd met bollies en pellets (overdag). In de avonduren alleen lokvoer met grote bollies, en een grote bollie (evt met paste er om heen) aan de hair. Zo probeerden we de brasems weg te houden en de kans op een grote barbeel te vergroten. Groeten, Thijs

6. Geplaatst door: joshua op 11 juli 2008 10:25

Mooi verslag thijs. Barbelen zien er schitterend uit. Ik ben er nooit achteraan geweest, maar lijkt me wel een keer een leuke ervaring.