Vis vakantie in Thailand
Geschreven door Menno Huizer
17 augustus 2010 13:54

Eindelijk is het zover de spullen zijn gepakt en we vertrekken naar Thailand. Met we bedoel ik Fousje mijn vrouw en ondergetekende Menno.
Hup naar het vliegeveld en de dan het vliegtuig in voor een reis van dik 13 uur..maar okey. Bij aankomst werden we opgehaald op het vliegveld en naar ons Hotel gebracht dat midden in het gebied lag waar een aantal dagen ervoor al die problemen waren...dus best spannend.
Had met Fousje afgesproken dat ik in Thaialnd natuurlijk ook wat dagen wilde gaan vissen. Want net als iedere visser geld ook voor mij: als je de kans hebt om naar de andere kant van de wereld te gaan en dan ook te gaan vissen dan is dat natuurlijk een geweldige ervaring en dat kriebelt.. In Nederland heb ik al vast wat huiswerk gedaan omtrent het vissen in Thailand...en op de visma waar ik Fousje mee naar toe had genomen zagen we dat er een resort was dat er erg goed uit zag en waar Mega grote vissen worden gevangen zoals Arapaima, Mekong Carp, Mekong Cathfish enz enz enz http://www.gillhamsfishingresorts.com/ dit resort bevind zich in Zuid Thailand.

Nadat we een aantal dagen hebben rondgetrokken en diverse excursies hadden gedaan werd het tijd om een dagje vrij te maken om te gaan vissen..er waren 3 vis gidsen in de omgeving Bangkok. Onze keuze viel een Fransman die hier al 20 jaar woont http://www.anglingthailand.com/

Nadat ik hem gebeld had en de afspraak had gemaakt hebben we een taxi genomen vanuit Jomtien die ons op haalde om 5 uur "s morgen en ons terugbracht naar Bangkok. De rit duurde ongeveer 2 en half uur.
Daar aangekomen werden we opgevangen door de vrouw van Francois en die regelden de rit erheen. Ik stond te popelen om te beginnen...de keus was gevallen op Mekong Carper en Mekong Cathfish..
Dit om at het enigsins betaalbaar was en omdat Franscois me vertelde dat ik heel wat vissen ging vangen. Vooral deze Catfish schijnt 1 van de sterkste vissen te zijn en die blijven vechten....nou ik was echt benieuwd.
Bij aankomst in het Fishing Resort waar het prachtig was om te zijn. Aan het meer stonden kleine huisjes met stroom en water die je schutting gaven tegen de warme zon. Dat zag er dus allemaal fantastisch uit.
De hengels werden klaar gemaakt door onze gids en voor ik het wist werd ik geroepen hey hey hey your ROD fish fish fish..
Ik zag dat de hengel die op de grond lag met een baitrunner meters lijn nam....dus ik pakte deze op en sloeg aan. Gelijk werd de hengel krom getrokken en begon het spel.....hier had ik dus naar uitgekeken en eindelijk was het zover..
Maar ik had niet eens kans gehad om me om te kleden...en zwemkleding aan te doen...maar wat maakt dat uit?
Er werd mij een hengel steun gordel omgedaan waar je de hengel in kan laten rusten net als Big Game Fishing. En Ik moet je zeggen dat ik echt versteld stond van de kracht die deze vissen hebben....niet meer normaal. Dacht echt dat het een behoorlijk vis was...maar no no no baby fish zij de gids....dus wow wat staat me dan te wachten.? De vis werd geland en daar was dus Nr 1...prachtige sterke vis...volgens de gids dus een baby...maar wat een kracht

Nadat deze werd onthaakt en gefotograveerd en terug gegooid werd de hengel voor cathfish opnieuw ingeworpen. Ook lag er een hengel voor Mekong carp klaar aan de zijkant.... dus wie weet vang ik deze ook nog..
Ik wilde mij even omkleden maar nog voordat ik klaar was werd er weer geroepen...hey hey hey bos....fish fish fish...poeh.
En jahoor weer pakte ik de hengel en boem...raak...en het gevecht kon weer beginnen...minuten tikten voorbij.. En wow wat een mega kracht hebben deze vissen...je kan het niet uitleggen..soms gooide ik me hele gewicht in de hengel
en probeerden zo elke keer opneiuw om lijn te winnen...eindelijk dit is waar ik voor gekomen was en van gedroomd had. Wederom werd de vis geland en netjes terug gezet....nadat deze gefotograveerd was...wat een leuke ervaring (Toen nog wel ja.)

Spierpijn na de dril van een dergelijke krachtpatser.

De gids vertelde mij dat er "s morgens meestal een hoop kleintjes gevangen werden...nou ja klein...en dat er "s middags mama"s en papa"s gevangen konden worden als je geluk zou hebben....dus tja dat is natuurlijk waar je op hoopt...
Nadat fFusje de hengel soms overnam en ook behoorlijk vissen van rond de 15 a 20 kilo ving verstreken de uren. En ik moet je heel eerlijk zeggen dat het echt uitputtend is om te doen in de hitte..van ongeveer 36 a 38 graden..

Zweet en volhouden. Niet voor watjes !

En toen was het zover Bang....dit moest wel een hele grote vis zijn...hij bleef maar lijn nemen zonder te stoppen.... Het enige wat ik kon doen was wachten en in de hengel hangen...yesssssss dit moest wel een dikke mama wezen.
Langzaam maar zeker won ik steeds wat lijn...en als je dacht dat de vis eindelijk wat dichter bij kwam dan leek het wel een onderzeeboot......rrrrrr rrrrrr rrrr de beetrunner bleef maar gaan....pffff wat een kracht en uithouding had deze vis..
Na een dikke minuut of 20 merkte ik dat het iets minder werd met de kracht en voor ik het wist nam ie een spurt en verdween tussen de palen waar de huisjes op staan en baf....alles weg....ik was kapot, boos en tegelijk ga je jezelf afvragen wat doe ik fout. Maar dat hoort erbij...dat weten we allemaal dat is vissen.....pppffffffff al die energie en moeite, ik was echt kapot....

En dan opeens is alles over.......

No worry zei de gida manny fisf to come...jeetje ik was kapot....mijn armen begonnen te branden en pijn te doen...
Nadat ik even 10 minuten pauze had genomen en was bijgekomen van het rot gevoel...was het tijd om maar weer verder te gaan.
Ondanks alles bleef het maar door me kop heen gaan....shit shit shit....dat was misschien wel die ene mooie vis.. Maar er werden weer een aantal vissen gehaakt en netjes terug gezet...er werden niet eens meer fotos gemaakt..
Want we hadden al genoeg fotos van al die vissen die we vingen...maar ik wilde nog 1 x die kans op een mooie grote vis.
Ook hoopte ik op die Mekong Carper...die kunnen namelijk ook erg groot worden...dus tja...dan die maar... 2 keer liep de slip van de Karper hengel heel hard en tot 2 keer raakten de vis los helaas...tijdens de dril.

Nog een krachtpatser !

Maar weer werd ik geroepen....hey Boss fish fish fish...en ik sloeg aan...en meteen boem... rrrrrrrr rrrrrr rrrrrrr ging de baitrunner.
Ik moest echt de hengel goed vasthouden met 2 handen...want er werd echt heel hard aan getrokken....eindelijk nog een kans. Dit was net als die eerste een behoorlijke vis...en het gevecht begon weer voor af aan...rrrrrr rrrrrr rrrrrrr ging de molen steeds weer. Wow je moet wel respect krijgen voor zulke sterke vissen...ik denk als ik eerlijk mag zijn dit een van de sterkste zoet watervissen is
die ik ook heb mogen haken en vangen....want elke keer als je denkt dat je de vis hebt dan ging ie er weer vandoor.....pppffffff
Maar zoals de meeste vissers...laten we ons niet kennen...en koste wat kost vast houden die hengel....yehhhhhh eindelijk. Na dik 15 min ofzo kwam de vis de eerste keer dicht voor het huisje en zag je haar staart....wow ik schrok...wat een bak.. En tegelijkertijd ging er natuurlijk alles door me kom....de palen onder het huisje....en de palen van de andere huisjes waardoor ik die ander vis ook al was kwijt geraakt...en ze blijven proberen om elke keer onder de huisjes te gaan...ze weten het.. Maar uiteindelijk yes.....het net ging om de kop van de vis...en de helft stak eruit....dus shit wat nu....de vis was te zwaar om op te tillen op het dek van het huisje...dus er zat maar 1 ding op...het water in gaan en dan daar de vis fotograveren...? De gids zei me dat het erg diep was hier en dat ik er niet kon staan dus moest het net pakken en langs het huisje naar de kant zwemmen......maar nee he....weer gaat er van alles door je kop...wat als de vis eruit schiet of wat als ik het net laat vallen?
Maar gelukkig het lukte mij. Ik voelde grond onder mijn voeten en dus kon ik staan en de vis uit het net halen voor de foto.

Schitterende vis die echt zwaar en sterk is !

Woorden schieten mij tekort wat een mooie sterke en zware vis...heb de vis niet gemeten maar de gids zei me dat deze vis tussen de 45 en 50 kilo moest wegen...en rond de 125 cm moet zijn ongeveer......zelf ben ik namelijk 1,96 cm lang en weeg 106 kilo.
Kijk zelf maar naar de foto...elke keer als ik ging staan en de vis uit het water tilde verzuurden mijn armen...van het gewicht. Wat een mooie vangst en dit was waar ik voor gekomen ben naar thailand...het was mij gelukt...en dit had nooit gekund zonder mijn Fousje die zelf totaal niet van vissen houd maar toch samen met mij er een fantastische dag van heeft gemaakt. En natuurlijk om niet te vergeten zelf ook heel wat mooie vissen heeft gevangen...prachtig toch om dit te kunnen doen met je vrouwtje?

De dag kwam op zijn eind en ook mijn kracht was aan een eind van zo"n dag op zijn eind geraakt....maar wow wat een dag.

Dit is zo"n dag die je maar 1 keer in je leven meemaakt....tenminste...dit is natuurlijk niet voor iedereen weg gelegd...maar zeker aan te raden om zoiets te doen...want net als de Fransman al zei...you gonne geth pain in your arms on the end of the day...!!!!

Fousje genoot ook van dit avontuur.

"S avonds zijn we nog naar de Fransman zijn huis gegaan om na te praten en wat te drinken...prachtige man met passie voor vissen. Echt alle soorten en maten heeft deze man al gevangen in zijn leven over de hele wereld...prachtig natuurlijk al die verhalen...
En wie weet ga ik nog wel een dagje vissen via deze gids maar dan op andere soorten en misschien wel grotere vissen...? wie weet.

Voor ik naar Thaialnd ging was ik op de visma en daar kwam ik Joshua tegen die ik daar voorstelden aan Fousje. Joshua vertelden mij dat hij vond dat je je vrouwtje niet mee moet nemen naar de visma omdat dit voor freaks is...hahaha
Joshua je hebt helemaal gelijk en tja...er zijn inderdaad betere dingen om je vrouw mee naar toe te nemen..
Maar zonder de Visma had ik deze dag vissen niet meegemaakt met mijn vrouwtje.....dus tja....prachtig resultaat toch Josh..?
In ieder geval wil ik iederen bedanken van Metersnoeken en vooral Dick voor het plaatsen van dit verhaal...en hoop dat alle lezers van Metersnoeken een beetje genieten van dit verhaal...en de fotos die er bijgevoegd worden..

Dick en de redaktie van Metersnoeken tot horens en groetjes vanuit Thailand..

Fousje en Menno

HIeronder nog een aantal foto"s van het prachtige Thailand: