Let's go to Brazil! (Part 1)
Geschreven door Thijs van der Sanden
18 oktober 2010 09:31

Vissen en dromen ligt bij mij ontzettend dicht bij elkaar. Dankzij internet en daarbij in het bijzonder Youtube kun je allerlei films van verschillende vissen bekijken. Ik denk dat musky films het meest worden bekeken, ook door mij. Toch zijn er tal van andere films die je ogen wijd open doen staan wat er allemaal gebeurd boven/onder water. Zo ook de films over het vissen in de jungle van Brazilië. Iedereen kent ze wel, de zigzaggende bewegingen van een 'walk-the-dog' over het oppervlak en ineens die knal, gierende slip en een grote rover uit het Amazonegebied in beeld. Afgelopen september mocht ik dat ook mee maken, alleen niet vanachter een computer, maar in real-life!

Tijdens het zoeken naar nieuwe adverteerders voor het clubblad van de Snoekstudiegroep Nederland-België kwam ik op de site terecht van Tightlines dat gerund wordt door Bert Goeree (www.tightlines.nl). Ik 'surfde' over zijn site heen en kwam daarbij op het kopje 'groepsreizen' terecht. Bovenaan stond direct een groepsreis naar Brazilië. Nu kon dit natuurlijk een reis zijn om op het zoute water te gaan vissen, maar nee, het was een trip diep in de jungle om daar op de Rio Roosevelt te gaan vissen. Ik las het stuk door en bekeek de foto's erbij: ik was verkocht!

Er werd contact gezocht met Bert, er werden wat mails gestuurd onderling en na het bekijken van een DVD over het gebied werd uiteindelijk de knoop doorgehakt: let's go to Brazil! Voorbereidingen werden meteen getroffen. Daar ik vertegenwoordiger ben voor Ultimate B.V. kom ik natuurlijk dagelijks in tal van hengelsportzaken. Vooral het oppervlaktekunstaas kreeg in de tijd voor de vakantie veel aandacht en er werd (te) veel aangeschaft. Tevens werd ik door Michel Dekker, een fanatiek Amazone bezoeker, goed geholpen met materiaal. Vooral de dreggen en splitringen werden geslecteerd op kracht zodat een grote Peacock Bass of Payara er niet vandoor zou kunnen gaan. Met betrekking tot het materiaal volgt nog een apart verslag.

Na maanden van voorbereidingen was het dan op maandag 13 september zover, de reis naar Brazilië en haar machtige jungle kon beginnen. Zondag's was het eerst nog werken op de SNB manifestatie en na een onrustige en korte nacht werd ik door mijn pa & ma tegen de klok van 4 uur in de ochtend op Schiphol gedropt. De groep was na mijn komst compleet. Handen werden geschud en de reis kon beginnen.

Bij het inchecken verliep alles soepel, alleen bij de eerste douanecheck ging het alweer fout bij me. Ik had een korte hengelkoker in mijn handbagage, maar die mocht volgens een al te aardige kerel niet mee. Kon als slagwapen worden gebruikt. De keus was simpel: of inchecken of vernietigen. Dat laatste viel niet goed, vernietigen ben je helemaal gek geworden kerel?! Gelukkig wist ik via een medewerker van Schiphol de koker veilig te stellen, dus dat was helemaal super. Helaas kon de hengel niet mee naar Brazilië, maar gelukkig had ik hem dus nog wel compleet en niet vernietigd.

Eenmaal in het vliegtuig gingen de ogen snel toe en voordat we het wisten zaten we in Lissabon. Hier konden we meteen weer inchecken voor de vlucht naar Brasilia, de hoofdstad van Brazilië. Naast me zat Walter, een Belgische visser die ook compleet gek is van vissen over de grens. Heel donker Afrika is al bezocht door hem, dus we hadden veel te kletsen. Daarnaast hadden we een klein tv scherm in het hoofdgedeelte van de stoel zitten dus we konden, als wel wilden, ook een film kijken. Robin Hood, The A-Team en Sex and the City passeerden de rivue. We werden netjes geholpen door een prachtige stewardes, een Braziliaanse wel te verstaan. Dat beloofde wat voor in Brazilië zelf!

Op het vliegveld van Brasilia.

Aangekomen in Brasilia moesten we een lange tijd wachten. De temperatuur was aangenaam, maar de harde stoelen niet zo. De noodzakelijk dingen werden gedaan en al snel vielen mij de knappe Braziliaanse dames op. Daar waren er genoeg van, en onder het genot van een kopje koffie werd er vrolijk rondgekeken. Dit zorgde ervoor dat de tijd voorbij vloog en we in het laatste vliegtuig konden stappen richting Porto Velho. ook in dit vliegtuig vielen de ogen snel dicht en pas tijdens de landing werd ik wakker. Toen was het hopen dat alles goed aangekomen was. Dit bleek het geval en iedereen was opgelucht dat vooral de kokers met hengels goed waren aangekomen.

Eenmaal uit het vliegveld werden we begroet door Leo, een excentrieke en enthousiaste Braziliaan die in de USA woont. Hij verwelkomde ons hartelijk en bracht ons naar het hotel. Hier konden we ons even opfrissen, slapen en ons gereed maken voor de 12 uur durende autorit naar de eindbestemming: Rancho Roosevelt. In de ochtend nuttigden we een ontbijt en stapten we in een bus die ons naar Rancho Roosevelt ging brengen. Eerst nog even een stop bij een lokale hengelsportzaak, waar natuurlijk weer spullen werden gekocht, en daarna kon de reis beginnen. Bij deze hengelsportzaak kwam ook Jander Moro bij ons. Hij is een bekende visser in Brazilië en zou 1 van onze gidsen zijn voor de week.

Die reis was lang en hobbelig. We zagen tijdens een oversteek met een pond nog roze dolfijnen, een geweldig gezicht. De rivier die we overstaken stroomde ontzettend hard, maar de dolfijnen hadden hier geen enkel probleem mee. We moesten bij aankomst aan de overkant van de rivier een steile weg oplopen en zagen hoe talloze auto's toch redelijk wat moeite hadden om omhoog te komen.

We moesten een krachtige rivier oversteken.

De infrastructuur begon dus al langzaam maar zeker te veranderen. Na een verdere 2 uur rijden was het dan daar, het asfalt hield op en de onverharde weg was daar. Mijn nieren zaten op de plek van mijn longen en mijn maag zat op de plek van mijn slokdarm leek het wel na uren van rijden op de onverharde weg. 1 Voordeel was wel dat we airco hadden in de bus, want de temperatuur tikte de 40graden aan buiten.

Onderweg kregen we nog een keer te eten en tegen 16.30 uur kwamen we aan bij een kleine weg die recht de jungle inliep. Onze Brazilaanse gids stond er al te wachten (hij reed een zware Ford 4x4) en daar begonnen we aan onze 2 uur durende tocht door de jungle. Het zonlicht werd steeds minder en op een gegeven moment zag je alleen maar groen. Het was dus zover, de jungle werd betreden, het echte avontuur ging nu beginnen.

Welcome to the jungle!

Onderweg werd gestopt om de prachtige jungle te bekijken en wat foto's te maken. De tocht werd voortgezet en eindelijk zagen we de ranch liggen. De spullen werden uit de bus gehaald, bedden uitgezocht en een biertje opengetrokken. Nadat mijn 'hoekje' klaar was begon ik aan het gereedmaken van het materiaal. De dozen kunstaas kwamen op tafel, de reels en molens werden uit de bubbelfolie gehaald en de hengels uit de koker.

Al snel kwamen wat anderen erbij zitten en samen zaten we aandachtig splitringen en dreggen te monteren aan het kunstaas. De verwachting was hoog, maar zouden de Peacocks, Payara's en andere rovers er zijn? Een gids, Fronha (wat Walter en mijn gids zou gaan zijn), bekeek mijn kunstaasdozen aandachtig en liet zien welke hij dacht dat goed zouden zijn. Vooral fel gekleurde aasjes met een harde ratel waren bij hem favoriet. Voor mij stak er toch wel 1 bovenuit, een Imakatsu Trairao. Deze spook met 1 kei harde ratel erin was lekker te gooien en lag stabiel in het water. Ik had er 3 bij, hopelijk zouden ze de trip overleven...

De Imakatsu Trairao bleek zeer geliefd bij de rovers in de Amazone.

Toen iedereen klaar was werden er wat biertjes genuttigd en werd het plan van aanpak uitgelegd. Geen enkele gids sprak Engels, dus we zouden met handen en voeten uit moeten gaan leggen wat we precies wilden. Walter werd mijn vismaat voor de week, daar hij ook fan was van het werpend vissen. Nadat alles uitgelegd was en de biertjes op waren, werden de bedden opgezocht en gingen de ogen dicht, dromen over wat er zou gaan gebeuren.

In de vroege ochtend werd er kort gedouched, een boterham gegeten en de boten werden opgezocht. De ranch was voorzien van goede aluminium boten met voldoende pk's erachter. Walter en ik namen plaats bij Fronha, de oudste gids (63 jaar) van het stel. Mark, een andere visser uit de groep, wist bij zijn eerste worp al meteen een leuke Piranha te pakken. Bij zijn tweede worp werd alles eraf gebeten, de Piranha's waren er iig!

Wat er hierna allemaal gebeurde op het water kan ik me niet meer goed herinneren. Natuurlijk weet ik bepaalde bijzondere zaken nog wel, maar wat is eigenlijk niet bijzonder geweest aan deze trip?! Vandaar dat vanaf hier geen verhaal meer volgt, maar een aantal foto's en films van de eerste 2 dagen. De andere dagen volgen in een nieuw verslag wat binnenkort op de site verschijnt. Kijk en hopelijk krijgen jullie een beeld van hoe het is om te vissen in de Amazone, ik kan het iig aan iedereen aanbevelen!

De boten lagen gereed en de gidsen werden uitgekozen, op naar de visgronden!

Fronha was de gids en Walter was mijn vismaat voor de vakantie.

De eerste vis van de vakantie is voor Walter! Klik op de afbeelding om de video te starten.

Mijn eerste vis van de vakantie was deze meerval; een Jundia.

Ook voor Walter een meerval, ditmaal een Barbachatta.

Ook onze gids stond zijn mannetje tijdens het vissen op de kleine meerval soorten.

Tijdens het vissen met een Aruku shad wist ik verschillende Piranha's te vangen. Ik probeerde er 1 te onthaken zonder bogagrip, maar deze vis liet me snel weten dat het geen slim plan was!

De meest schitterende vissen kun je vangen in de Amazone. Walter toont hier een Pintado.

Prachtige kop had deze Pintado.

In het begin dachten we aan een baby rog, maar Theo, een mede reiziger, wist ons te vertellen dat het een soort luis was. Wat een creaties van moeder natuur!

Nog 1 keer omdat deze Pintado zo prachtig is om te zien!

Walter in actie! Hier drilt hij de Pintado van de bovenstaande foto's. Klik op de afbeelding om de video te starten.

Er zaten wat zilverreigers in de boom. Daaronder lagen ook verschillende Peacock's op de loer!

Mijn allereerste Peacock Bass en wat was ik er blij mee!

Niet veel later klapte deze knaap op mijn oppervlakteaas. Hij miste eerst het aas van Walter, waarna mijn aas de pineut was!

Als die bek eenmaal open gaat dan is er niets tegen bestand!

Voor Walter was zijn eerste Peacock Bass meteen een knaller! Klik op de afbeelding om de video te starten.

Ook Walter werd getrakteerd op een snoeiharde aanbeet op zijn Trairao. Zijn eerste Peacock Bass was een feit!

Een 'oog' op de staart van de Peacock Bass.

Wat een machtige tekening op deze vis!

Wederom een schitterende rover uit de Amazone. Walter houdt hier een soort vast waarvan ik absoluut geen idee heb wat het is. Ik persoonlijk heb deze soort niet kunnen vangen, mijn vismaat wist er enkele te pakken op oppervlakte kunstaas.

Op weg naar nieuwe stekken! Op de achtergrond zie je de stek al liggen.

Zandbanken in het midden van de rivier. De Rio Roosevelt zat vol 'gevaren' vooral de rotsen onderwater waren iets om voor op te passen. Enkele malen zijn we er opgeknald, maar gelukkig zonder ernstige gevolgen. Alleen 1 blad van onze schroef was, zoals de gids het zei 'gegrepen door een Piranha'.

Een compleet andere tekening op deze Peacock Bass.

Krachtpatsers van de bovenste plank. De vissen met een bult op hun kop waren de vrouwtjes die klaar waren voor de paai.

Hier is die bult duidelijk te zien.

De gebeurtenis van dag 1! Tijdens de dril van deze Peacock Bass merk ik dat er iets niet klopt... Klik op de afbeelding om de video te starten.

Dit was 1 van de beste stekken van de vakantie. Een ondiepe kom met veel overhangende takken. Talloze Peacock's hebben hier ons oppervlaktekunstaas aangevallen.

Nr zoveel van de dag.

Bij deze vis leek de bult op zijn kop wel afgestorven.

Hier is het duidelijk te zien dat de bult afgestorven of afgevreten is.

Walter ging aan de slag met een Rattlin Rap om een Piranha te vangen, echter kreeg hij deze Bicuda aan de haak. Deze lange slanke vissen springen meters het water uit om het kunstaas te lossen.

Je zou denken dat alle vissen die in de Amazone leven erg sterk zijn, maar dat is niet zo! Vooral de Bicuda's zijn zwakke vissen en moesten na fotograferen goed gereanimeerd worden. Deze vis schoot er vrijwel direct na deze foto vandoor!

Ook Mr. Peacock kon de Rattlin Rap niet weerstaan!

Ik was helemaal in mijn nopjes. Hele dagen gooien met oppervlakteaas is het mooiste wat er is. Worden deze dan ook nog eens met brute krachten van het oppervlak afgerukt dan ben je als kunstaasvisser helemaal in de wolken! En we waren niet eens aan de slag met zwaar materiaal, een druppelreel met 40 ponds lijn en een jerkbaitstok tot 30gr!

De zon begon te zakken en het was tijd om naar de Ranch te vertrekken. We zaten vrijwel op de evenaar dus om 18.00 uur was het ineens donker! We zagen 1 boot met flinke deuken, deze had in het donker een rots geraakt en dat was wel het laatste wat we wilden.

Dit was een fotoverslag & videoverslag van de eerste 2 dagen op de Rio Roosevelt. De overweldigende natuur en de absoluut geweldige visserij zorgde ervoor dat iedereen het goed naar zijn zin had. Voor mij was het een ware roes, worp na worp werd gemaakt en vaak beantwoord met brute aanvallen van talloze Peacock's en andere rovers. Ik durf gerust te zeggen dat ik me in het 'paradijs' bevondt qua visserij en het zou alleen nog maar beter worden!

Zoals jullie konden zien vingen we vooral Peacock Bass. Walter en ik hadden beide dezelfde gedachte; zoveel mogelijk werpend vissen! Dit zorgde ervoor dat er niet al te veel meervallen aan boord kwamen, maar wel talloze Peacock's, Bicuda's, Piranha's etc etc. Voor ons toch echt de ultieme visserij. Het nieuwe kunstaas zag er na 2 dagen uit alsof je er 2 seizoenen mee in Nederland had gevist!

In deel 2 volgt wederom een foto en videoverslag van de laatste dagen van onze trip diep in de jungle van de Amazone op de machtige rivier Rio Roosevelt!