Ierland Lough Derg
Geschreven door Vincent Schermer Voest
20 november 2010 08:33

Nadat we in oktober, een dagje met Sean Wit (als visgids) zijn meegeweest, zijn we na overleg op het idee gekomen, om van onze Ierland trip een visverslag te schrijven, en deze op de site te plaatsen.

Mijn naam is Vincent en ik ben samen met mijn maat Jesper naar Ierland geweest om samen met Ferdinand Heijerman,( www.pike-ireland.net ) te gaan vissen op het grote meer Lough Derg.

Het is zaterdag, snel gaan we nog even bij Tom van Hotspotfishing, in Rijpwetering langs om alle puntjes op de i te zetten. Want een goede uitrusting is belangrijk in Ierland. De reeltjes lopen weer als een zonnetje, de 40 ponds dyneema lijnen zijn ook weer vervangen, en de nodige kustaasjes zijn aangeschaft. Laat de Ierse snoeken maar komen! We hebben er zin in.

Dag 1

Bij aankomst op de luchthaven van Cork zien we al dat het hondenweer is. Snel de spullen de taxi in en op naar Killaloe, de plaats waar het allemaal moet gaan gebeuren. Eenmaal aangekomen in een prima appartement, even de nodige boodschappen gedaan, en savonds wat gegeten bij Goosers. In de late avond alle spullen klaargemaakt en vroeg ons nest in. Slapen konden we niet , want de snoekspanning is inmiddels hoog opgelopen. Maar door wat guinees bier naar binnen te gooien, lukte dat uiteindelijk wel.

Het is 8 uur sochtens, deurbel gaat en het is Ferdinand die ons ophaalt. Hij vertelt ons dat het de komende dagen best eens moeilijk kan gaan worden qua vissen, want het beloofd onstuimig weer te worden. Ergens balen we hier wel van, maarja , we zitten hier in Ierland, temidde van de atlantische oceaan, en dit weer kan je natuurlijk verwachten.

Eenmaal bij de trailerhelling aangekomen is het enigzins droog, het waait wel, maar goed. De boot, een mooie crestliner, Ferdinands prive-boot, ging soepel te water.

We besluiten vandaag diverse stukken te trollen, en een aantal gebieden, met grillige bodemstructuur driftend te bewerpen. Het werd ondanks de hevige regen en harde zuidwester kracht 6, toch nog een aardige dag. Met vier snoeken, waarvan twee meters , (een voor Ferdinand 1.02(trollend) , en een voor Vincent (gooiend) 1.04 op de spro swimbait) , toch nog een redelijke dag wat vangsten betreft. Ferdinand had ook nog een hele grote snoek die de 4 play tot de boot volgde, maar uiteindelijk niets wilde eten. Helaas, dat hoort erbij. Maar wat waren we nat, Jespers warmtepak had het zelfs begeven, zeiknat belanden we weer in het appartement, waar we ons weer klaar maakten voor de volgende dag.

De eerste vis voor Ferdinand was direct een mooie.

Mooie meter voor Vincent.

Op een Swimbait van Spro.

Heerlijk weer :)

Dag 2

Zelfde verhaal voor vandaag, Ferdinand die keurig op tijd voor de deur staat, koffiekannen vol en rijden maar. Jesper heeft voor de zekerheid een regenpak aangeschaft bij Ferdinand, want zo nat als die de dag ervoor was wilde hij niet meer worden.
We rijden naar de trailerhelling, uit het autoraam zien we Lough Deg er griezelig bij liggen, met de kleine witte strepen op de golven wisten we dat dit een pittige dag zou worden.
Eenmaal aangekomen bij de trailerhelling, werden we al met onze neus op de feiten gedrukt. Windkracht 8 uit het zuidwesten en regen, heel veel regen. Maar goed, we zijn hier om te vissen en niet om thuis te blijven, dus vissen maar. Op naar de eerste stek, de hoge golven op het meer, maakten ons na drie minuten varen al zeiknat. Het was net of iemand de hele tijd een emmer water over ons heen gooide. Het werd met deze wind moeilijk om te vissen, het was zelfs een beetje gevaarlijk. Op sommige stekken die een beetje uit de wind lagen kon nog redelijk getrolt worden, maar werpen zat er, op een of twee stekken na, vandaag niet in. Om een uur of half drie zijn we ermee gestopt, want het ging gewoon echt niet meer. Jammer ! Qua vangsten vandaag niet slecht. 5 snoeken, waarvan Jesper de grootse ving van 91 cm. En hij had er nog een kunnen vangen die volgens ons de grootste was tot nu toe. Na een keiharde klap stond zijn hengel in de steun krom. Deze vis zag wel wat in de Lft swimbait, maar jammer genoeg, losde deze vis het kunstaas, zoals meerdere vissen deden vandaag.
De teleurstelling was groot voor Jesper, zeker omdat we zo hard aan het pezen waren in de barre omstandigheden. Deze vis hadden we eigenlijk wel verdiend. Maar meer zat er gewoon niet in.

De grootste van vandaag was voor Jesper.

Guur!

Dag 3

Volgens de weersvoorspellingen van vandaag zou de wind iets gaan liggen, en de regen zou tijdelijk verdwijnen,iets wat ons humeur wel een beetje streelde. Want wat is het fijn om lekker te vissen zonder die regen en keiharde wind.

Hoopvol rijden we weer naar de trailerhelling, vandaag een andere, iets dichterbij. Al snel ligt de boot in het water, en het meer ligt erbij als een spiegeltje. Hehe, eindelijk rust. Heerlijk die droogte. Al snel weet Ferdinand al jerkend, een dikke dame te vangen van 98 cm op en bossel jerkbait, iets wat hoop gaf voor het verloop van de rest van de dag. Maar zoals zo vaak, is een goede start een; ja je raad het al;
Deze dag werd er een om snel te vergeten qua vangsten betreft. Gelukkig houd Jesper ook van vogels spotten, en dat heeft die vandaag kunnen doen. Met eerst windkracht 3 uit het zuidwesten,daarna wind draaiend naar het oosten, kracht 1-2, daarna draaiend naar het westen kracht 5. Na het draaien van de wind ‘s morgens, alleen nog maar een aantal aanbeten gehad. De vis was jammer genoeg heel passief vandaag, mede door de zware regenval van de dagen ervoor, was het water ook erg troebel geworden. Met een lamme arm van het Jerken dropen we af naar ons appartement. Het vissen met Ferdinand zit erop. Hij heeft erg zijn best gedaan, maar ook hij kan de vangsten niet beinvloeden. Morgen nog een dagje samen vissen, met een andere boot.

Mooie vis van 98cm voor Ferdinand.

Baars op de Pikefighter.

Dag 4

We besluiten vandaag heel vroeg te gaan, om half zeven zitten we al in de boot. Wij houden wel van vroeg starten overigens. Dit is onze laatste dag, dus we zetten alles op alles. Langzaam word het licht, maar naarmate het lichter word begint het ook harder te regenen, en dit heeft de hele dag niet opgehouden. Echt een druilerige dag, met 1 aanbeet op een Big bandit van Jesper hield het op. We hebben niet opgegeven en zijn tot donker doorgegaan.
Geen bloemen bij de finish , helemaal niets. Enigszins teleurgesteld maken we een einde aan deze week. Jammer dat het weer zo tegen heeft gezeten, anders hadden we er beslist meer gevangen. Medelijden hadden we wel met twee andere Hollandse vissers, die in 7 dagen maar 2 snoeken wisten te vangen. Dan hebben we het eigenlijk niet slecht gedaan. Maar ondanks alles hebben we het erg naar ons zin gehad met Ferdinand, we hebben veel van hem opgestoken, en we komen zeker nog eens bij hem terug om revanche te nemen.

Als liefhebber van het snoekvissen raad ik je echt aan om eens met Ferdinand mee te gaan. Zie zijn website voor verdere info www.pike-ireland.net

Aan iedereen kromme hengels, strakke lijnen, veel vis en een goede gezondheid toegewenst!

Met roofvisgroeten,

Vincent Schermner Voest

1. Geplaatst door: eric op 21 februari 2012 07:33

hee gaste mooi verhaal

2. Geplaatst door: huub hangop op 21 februari 2012 07:33

vinzzzzzz mooi verhaal jongen. Alleen volgend keer graag fotos zonder muts dan kan ik eindelijk weer je mooie kale koppie zien kale. xx

3. Geplaatst door: Rolluf op 21 februari 2012 07:33

140 Centimeters pik een nieuw record Ik zie hem weer voor me.

4. Geplaatst door: Frans den Ouden op 21 februari 2012 07:33

een leuk en eerlijk verslag van jullie. Soms zit het wel eens tegen tijdens zo\'n vakantie. Afgelopen jaar was bij ons de watertemp erg laag na de strenge winter. Ook dan zijn de vangsten duidelijk minder. Ga komend jaar toch maar weer proberen om wat dames te foppen Frans

5. Geplaatst door: Joshua op 21 februari 2012 07:33

Hoi Vincent en Jesper. Jammer dat het zo taai was. Dat is ook het lastige: van tevoren is het meestal niet te voorspellen wat het weer gaat doen. Toch een aantal mooie vissen in de boot en zo te lezen hebben jullie in ieder geval de juiste houding om er nog veel meer te vangen. Leuk dat jullie het zo opgeschreven hebben. groetjes Joshua

6. Geplaatst door: Sean Wit op 21 februari 2012 07:33

Hoi Vincent en Jesper, Balen dat het weer zo onstuimig was. Een risico dat altijd aanwezig is met buitenlandse vistrips. Toch tonen jullie lef door stevig door te vissen, gelukkig nog met enkele mooie vissen. Gr. Sean

7. Geplaatst door: Ferdinand op 21 februari 2012 07:33

Hoi Vincent en Jesper, Sjonge jonge, wat hebben jullie het slecht getroffen met de weersomstandigheden, het was bar en boos! Zowel regen als harde wind. En dan zeggen ze wel eens tegen me: wat heb jij een mooi beroep als visgids! Ha, ha, het is helaas niet altijd droog in mijn kantoor! Door die harde wind waren we helaas zeer beperkt in de plekken waar we konden vissen, alleen wat stekken in de luwte. Erg jammer! Maar gelukkig kwamen er in de 3 dagen dat we samen hebben gevist toch nog 10 mooie snoeken in de boot, waaronder 2 negentigers en 2 meters. Dat maakt het trotseren van regen en wind nog een beetje de moeite! Volgende keer beter weer, slechter kan niet! groeten uit Ierland (waar het nu droog en windkracht 2 is!), Ferdinand