Zweden, schitterend visparadijs echter het is niet altijd goud wat er blinkt! Deel 1
Geschreven door Lucien de Kroon
13 juli 2015 14:25

Deel 1:

In oktober 2014 kwamen we, Lambert, Peter, Justin en ik, voor de eerste keer bij elkaar om onze Zwedenvakantie door te spreken. Belangrijk om gelijk duidelijk te krijgen is wat een ieders verwachtingspatroon is voordat er wat vastgelegd gaat worden om problemen op vakantie tegen te gaan, eerlijkheid is hierbij erg belangrijk. Aangezien we allemaal van vissen houden en ook van bier en dom ouwehoeren was die drempel al snel genomen en konden onze plannen definitief vorm krijgen.

We hadden een locatie in zuid Zweden gekozen waar we voornamelijk op snoekbaars en op snoek zouden kunnen vissen. Onze keus was gevallen op een 6 persoons huis in Nykroppa wat midden tussen een grote hoeveelheid meren. Henriëtte Nieuwenhuis, een Nederlandse dame die in Zweden leeft en werkt was mijn aanspreekpunt en had alles tot in de puntjes verzorgt wat erg prettig is als je voor de eerste keer naar Zweden gaat en je zelf alles regelen moet.

Voldoende kunstaas mee je wilt toch niet zonder komen te zitten toch!

Meer dan genoeg proviand om in de eerste behoefte te voorzien!

Zondag 24 mei was het dan eindelijk zover en kon de reis naar het “beloofde” land beginnen. Om 05:30 uur in de morgen stonden de mannen bij mij voor de deur en konden we de spullen verdelen over de auto’s en de boten. Mijn Tomasco 465 en de Starweld van Lambert zouden voor de aankomende 8 visdagen onze “woonkamer” op het water zijn.

Even een keer stoppen om de benen te strekken!

Het weer was prachtig en het eerste deel van de reis verliep voorspoedig. Om 15:00 uur arriveerden we in Kiel waar we 2 uur moesten wachten om in te kunnen checken op de boot. Gezellig kletsend met mannen zoals Marco Kraal, Daan Verbruggen, Frank van Vliet en nog een paar die ook naar Zweden vertrokken, vlogen die uren voorbij en konden inchecken op de nachtboot naar Göteborg.

Erg leuk om mannen zoals Marco Kraal, Daan verbruggen en Frank van Vliet en kornuiten tegen te komen voordat we de boot op gingen!

Netjes in de rij gereed om in te checken!

Super strak geregeld op de boot!

Nadat we ons hadden gesetteld in onze hut vonden we al snel de weg naar het dek om daar te genieten van een heerlijk koel pilsje in de zon, de vakantie was nu echt begonnen!

Mooie hut en voldoende comfort om de nacht in door te brengen!

Na 550 km ben je wel toe aan een lekker koud biertje of 2....!

Daar gaan we dan!

Stealthboot van de Zweedse marine, super om te zien!

Na een gezellige avond en goed geslapen te hebben konden we uitgerust aan de laatste 300 km van de reis beginnen. In de loop van de middag kwamen we aan in Nykroppa, de plek van bestemming. Het huis wat we gehuurd hadden was een prachtig vrijstaand woonhuis en van alle gemakken voorzien, waarbij je ook nog eens 2 auto’s inclusief aangekoppelde boten kwijt kon, in een woord super! Ik had het huis geregeld via Henriëtte Nieuwenhuis. Een Hollandse dame die meer dan bereid is om je vakantie tot een succes te maken en je aan alle kanten met raad en daad bijstaat ook als je problemen mocht ondervinden tijdens je vis trip!

De eeerste kilometers reden we gezamelijk op met mekaar!

Prachtig huis om te zien en ook om in te verblijven!

We installeerden ons snel en maakten daarna eerst onze visspullen in orde zodat we meteen de eerste vangdrang konden stillen op het mooie Zweedse meer wat in onze achtertuin lag!

Ons eerste echte aanblik op het viswater waar we de eerste anderhalve dag zouden gaan vissen!

Leeg haventje met een zeer goede helling!

Het water lag er mooi bij met in het midden een eiland. Er lag een perfecte trailerhelling en 10 minuten later lagen allebei de boten te dobberen op het Zweedse nat!. Het diepteverloop zag er perfect uit met vlakke platen en steile taluds waar we zeker voor ons gevoel snoekbaars, Gös op zijn Zweeds wat je uitspreekt als Jus),  zouden kunnen vinden. Schitterende rietkragen en onderwater rotsen maakten  het tot een perfecte omgeving voor de snoeken dus we konden ons hart ophalen. Nadat we eerst een vergunning bij een Zweedse restaurantje hadden aangeschaft konden we eindelijk onze lijnen gaan nat maken.

Justin gefocust aan het werpen!

Onderweg naar het restaurant waren we interessante plekken tegen gekomen die we eerst maar eens met een spreekwoordelijk bezoek gingen vereren! Peter en Lambert kregen al snel flauwe aanbeten wat erop duidde dat er vis aanwezig was. Toen ik mijn boot van de 4m richting de 8 m stuurde kreeg Justin een harde aanbeet op een geworpen shad. Zijn hengel stond lekker krom en het onmiskenbare stompen op de hengel gaf aan dat we gevonden hadden waar we naar op zoek waren, namelijk Zweedse snoekbaars.

En met succes getuige deze hoge 50er!

Het duurde dan ook niet lang of ook ik mocht mijn eerste Zweedse glasoog ooit vasthouden, man wat was ik blij. Uiteindelijk stapten we rond 22:30 van de boot en iedereen had vis gevangen en dat was een goed begin! Thuis aangekomen werden de noodzakelijke spullen uitgeladen en de accu’s onder de “prik” gezet waarna we konden genieten van een heerlijk koel biertje!

Helaas kregen we ook gelijk de eerste stortbui van de vakantie voor onze kiezen maar deze 60er maakte een hele hoop goed!

Dag 2 besloten we op hetzelfde water door te brengen aangezien het een schitterend meer was met kans op grote vis. We besloten ieder een andere kant op te gaan en mekaar op de hoogte te houden van eventuele vangsten via de portofoon, een erg belangrijk en onmisbaar stuk gereedschap voor zowel in de auto als op de boot! Justin en ik besloten rietkragen en aansluitende taluds met rotsformaties uit te werpen met jerkbaits, shads, spinnerbaits en al het andere spul wat we bij ons hadden!
De mooiste, naar snoek stinkende, locaties werden uitgeworpen en op een misser en een kleine snoek na voor Justin bleef het verder verdacht rustig. Ook bij Peter en Lambert bleef het verdacht rustig dus zochten we mekaar op om een broodje te eten en de plannen bij te stellen.

Lambert met een leuke fraai gekleurde snoek!

Ook Peter wist zijn eerste 60er te landden!

We zochten een plekje op het eiland waar we aan land konden gaan. Er werd een vlakke plek voor de brander gezocht en een kwartier later was de soep warm. De soep smaakt veel beter op een eiland in Zweden als thuis in je keuken kan ik je zeggen!

Even relaxen op een eiland! dit is mede wat het vissen in Zweden zo leuk maakt!

Een lekkere bockworst op een broodje en je kunt er weer effe tegenaan!

Een paar warme bockworsten en een boterham maakten de maaltijd af en vol goede moed gingen we het water weer op. We hadden de ervaringen naast mekaar gelegd en we besloten om de rest van de dag en avond verticaal de vis te belagen.

Een goede boot is een must aangezien op deze grote meren het weer in een oogwenk om kan slaan!

We visten mooie taluds af van 4 tot 8 meter maar de aanbeten waren slap en zeer spaarzaam. Ik stelde voor om een stuk te varen om gewoon een idee te krijgen hoe het bodemverloop was en zodra we een mooie plek zagen zouden we deze in de gps markeren en direct af gaan vissen!

Ik zag een vis aan de oppervlakte en besloot mijn shad eroverheen te werpen en dit kregen we te zien!

De snoek bleef net zo lang vasthouden tot we hem geschept hadden, en de snoekbaars kwam er met de schrik vanaf!

Een vlakke plaat die van 5 tot 7 m liep waarna deze met een steile wand richting de 15 m was zo’n plek en vooral de wolken vis bovenaan het steile talud trok onze aandacht. Een waypoint werd geplaatst en de motor werd in zijn achteruit gezet om tot stilstand te komen. De hand- en de steunhengels werden in gereedheid gebracht en het spel kon beginnen. We naderden de steile “afgrond” en vanuit het niets kwam die spijkerharde aanbeet die mijn Godfather III helemaal krom trok. De vis “stampte” heerlijk op de hengel en dit was genieten met hoofdletter G. Een mooie dikke 60er brak even later door het kraakheldere wateroppervlak en gleed probleemloos in het net.

Heerlijke dikke 60er die er spijkerhard opvloog!

Helemaal blij gingen we verder maar hoe vreemd was het wel niet dat we ondanks de aanwezigheid van de wolken vis geen enkele aanbeet meer wisten uit te lokken, dus gingen we op zoek naar een andere stek.

Prachtig getekende vissen!

Na 1 minuten gevaren te hebben liepen we tegen een stek aan die verdacht veel leek op de vorige. Maw het virtuele anker uit en gaan met die banaan! Wederom kwamen ze niet uit zichzelf de boot in springen en moesten we erg ons best doen om een paar aanbeten uit te lokken.

Lambert met zijn prachtige vismachine!

De Komodo was ook hier geliefd!

Gelukkig wisten we beide nog een paar zanders aan het Zweedse water te onttrekken voordat het tijd was om weer richting ons huis te vertrekken. Met  14 vissen over 2 boten was het geen topdag wat de vangsten betrof maar voor de rest was het helemaal super en wie weet wat de volgende dag weer zou brengen.

Allemaal hetzelfde slag snoek met geen uitschieters, erg vreemd!

Lambert met een fraaie glasoog van het heldere water!

Thuis werden de boten onder de laders gezet en de visspullen in gereedheid gebracht voor de volgende dag. De broodbakmachine was al gevuld en de timer stond aan zodat we de volgende morgen weer konden genieten van een versgebakken broodje. Onder het genot van een heerlijke Jupiler en wat knabbels bespraken we de afgelopen dagen en bekeken wat we beter konden doen en waar we het de volgende dag zouden gaan proberen. Na een paar pintjes was het tijd om te gaan slapen zodat we weer helemaal fris en fruitig aan de volgende dag zouden kunnen gaan beginnen!

Ook niet bang voor wat groter kunstaas!

Word vervolgd!

Mocht je willen gaan vissen in Zweden en de zekerheid willen hebben dat je vakantieadres goed is verzorgt dan kan ik Henriëtte Nieuwenhuis van harte aanbevelen.

Je krijgt bij een van haar huizen ook een map met daarin alle benodigde info waar je de benodigde vergunningen halen kan, pinlocaties, supermarkten, ziekenhuis of huisartsenposten en mega belangrijk de coördinaten van de meeste in de buurt liggen de trailerhellingen die je zo in je TomTom kan invoeren dus geen geknutsel met kaarten oid.

Mocht het zo zijn dat de huisjes reeds gereserveerd zijn dan zal ze haar uiterste best doen om een andere woning in de buurt te vinden zoals ook bij ons het geval was!

U kunt haar bereiken onder haar naam, Henriëtte Nieuwenhuis op Facebook

Of op telefoonnummer: +31 6 18458920

De huizen kun je vinden op www.huisvarmland.com

Aan iedereen, veel kromme hengels, strakke lijnen en heel veel vis toegewenst!

Geniet van je hobby en ga respectvol met de vis om!