Zweden 2015
Geschreven door Freek Cox
24 juli 2015 12:12

Het is de laatste week van juni, tijd om weer af te reizen naar het noorden, Zweden om precies te zijn. Zes volle dagen vissen met als bonus een paar uur op de dag van aankomst en de dag van vertrek. De reis verliep vlot en zonder problemen. Alles ging opvallend goed. Ik maakte me alleen een beetje zorgen over de vangstberichten die ons bereikte. Vorig jaar was het niet best en eindigde we met 50 vissen. Dit jaar moesten we dat zeker gaan overtreffen. Zoveel zijn dat er niet. “Do the math” (12uur per dag x6 dagen + 8 bonus uurtjes = 80 uur vissen. Een vis per uur moet haalbaar zijn…).
In de eerste bonus uurtjes kwamen we er al achter dat ze ook dit jaar niet vanzelf de boot zouden inspringen. Na 7 uurtje vissen hebben we slechts een visje gevangen en dan te bedenken dat we de meeste tijd met 8 hengels aan het trollen waren.

De eerste is binnen

De twee uurtjes waarin we met jerkbaits aan de slag gingen kon de stand ook niet veranderen.
Ook de eerste dag is het sprokkelen geblazen. Na uren werpen is de opbrengst maar een snoekje en een baars. Als we in de middag op een veel belovend stuk willen gaan trollen begint het te onweren. Niet verstandig om dan met 8 carbon-half geleiders recht overeind in de boot rondjes te gaan varen op open water. We besluiten te schuilen in een van de schuilhutten en wat blikjes bier en een zak chips weg te werken. We hebben er al ruim 15 uur vissen opzitten en hebben pas 3 vissen gevangen. Na 3 uur trollen wordt de stand iets dragelijker. We weten er namelijk nog 3 vissen bij te vangen.
De volgende dag meer van hetzelfde. Uitermate taaie visserij. Zowel werpend als trollend loopt het gewoon niet. Op een kleiner meer waar je toch makkelijk de dubbele cijfers zou moeten kunnen halen vangen we er werpend en trollend in het totaal 7. Dat lijkt misschien heel wat, maar als je bedenkt dat we dan van 11 (eerst even in de auto wachten totdat het onweer voorbij getrokken was) tot 11 gevist hebben, valt dat toch tegen.

Net als het avondeten bereid wordt

Tijd om een hulplijn in te schakelen. We overleggen nu zeer regelmatig met Sean die deze omgeving goed kent. Zijn advies is toch de kleinere meren op te zoeken en niet dieper dan een meter te vissen met swimbaits en fatso’s. Hij stuurt ons zeer gedetailleerde stek info inclusief GPS coördinaten. “Nu moet je zeker in de dubbele cijfers kunnen vangen”. Nog voor 7 uur liggen we in het water. Vol goede moed beginnen we te trollen langs dat ene richeltjes dat Sean op de kaart aangaf. Al snel vangen we een visje. Dan is het stil…heel stil. Het blijft ook stil als we langs dat ene plantenbed trollen en als we dat ene onderwatereiland staan uit te werpen. Als we ook trollend geen aanbeet krijgen in de “Bermuda driehoek” en we bovendien compleet nat regenen, besluiten we om in de middag van het water af te gaan om een hapje te eten bij ons favoriete Zweedse restaurant, boodschappen te doen en zo weer op te laden, want de batterij begint leeg te raken.
Om 18 uur zijn we weer aan het vissen op het meer waar we een dag eerder ook waren. Van dit meer hadden we namelijk een weekvergunning gekocht zodat we altijd uitwijkmogelijkheden zouden hebben. Het weer is aardig opgeknapt en we vangen twee visjes. Als we rond de klok van 10 met alle hengels tegelijk vastlopen (aan wat achteraf blijkt een soort van staande wand te zijn), wordt het even spannend. We vissen met een aantal Lucky Lures en aan een van de hengels hangt een waterwolf onderwater camera. Even snel rekenen. Als de lijn van mijn handhengel het begeeft, ben ik 350 euro kwijt.

Gelukkig geen duur grapje

Gelukkig komen we er zonder kleerscheuren vanaf. We besluiten maar om er mee te kappen voor vandaag en er morgen weer vroeg tegenaan te gaan. Het is nog een eind terugrijden en voor we goed en wel in bed liggen is het al ruim middernacht geweest.

11 uur s'avonds.

Na 3 uurtjes slapen gaat de wekker. Met tegenzin het bed uit. De motivatie begint af te nemen naarmate de resultaten tegen blijven vallen en het einde van de vakantie alweer in zicht komt. We hadden voor een relatief groot meer gekozen. Een paar dikke vissen zou het tij kunnen keren. In een relatief smalle doorgang krijgen we een aantal aanbeten en vangen we ook een aantal vissen. Waar de doorgang in het open water uitmondt, krijgt Jeroen een aanbeet. Deze vis voelt beter. De dril loopt voorspoedig en in een keer kan ik de mooie vis in de kiewgreep pakken. Net iets over de meter. Hehe, die is in ieder geval binnen.

Net over de meter

We trollen verder, maar heel veel levert het niet op. Ook als we de smalle doorgang weer invaren, blijven de aanbeten uit. We besluiten om te gaan werpen. Het mooie weer begint om te slaan. Het is geen teken voor de snoeken om los te gaan. Als dan toch plotseling de hemelsluizen open gaan en het om ons heen begint te flitsen, leggen we de boot snel aan en schuilen in iemands antiek tuinhuisje. Als het een uur later zo goed als opgehouden is met regenen, blijkt er 8 cm water gevallen te zijn; bijna een glas vol. We gaan terug naar de het stuk waar we trollend nog wat wisten te vangen en maken daar de avond vol. We besluiten de dag met 8 vissen.
De volgende dag weer vroeg het water met als doel de baai waar we de 2de dag in de avond toch wat aanbeten wisten te krijgen. We beginnen echter in een baai waar we onze eerste Zweedse snoek trollend vingen jaren geleden; een hele dikke 117. We zijn nog bezig om de hengels uit te zetten als Jeroen tegen me zegt “hoef je die niet?” Mijn hengel staat al te stuiteren in de steun. Een visje dat de 80 niet haalt is erg welkom zo vroeg op de dag. Zou het vandaag dan losgaan? 4 uur later weten we het antwoord: in ieder geval niet deze ochtend. We besluiten te gaan werpen. Als snel krijgen we aanbeten, maar de vissen blijven niet hangen. 4 uur en 12 aanbeten verder hebben we ieder een visje gevangen. We besluiten de namiddag en avond in het beoogde baaitje te trollen. Als Jeroen net bezig is met het avondeten, krijg ik een aanbeet. Een mooie 80tiger meldt zich. Mijn hengel ligt net weer in of ik krijg weer een aanbeet. Ik sta te drillen als ook Jeroen een aanbeet krijgt. Beide vissen komen even binnen boord. Niet veel later krijg ik weer een aanbeet. Het lijkt een mooie vis, maar helaas schiet deze los. Niet veel later mag ik in de herkansing. Ik weet het nu wel tot een goed einde te brengen met een iets wat gehavende 90tiger.

Zeer welkome 90tiger

Beide vangen we nog wat visjes en besluiten de dag dan eindelijk in de dubbele cijfers (een 1 en een 0).
Het is alweer vrijdag, de laatste hele dag. We gaan voor de derde keer naar het kleinere meer dat eigenlijk uit 2 grote baaien bestaat die verbonden zijn met een doorgang waarin een aantal eilanden liggen. Het plan is zoals vaker deze vakantie, eerst trollen, in de middag werpen en dan de namiddag weer trollen. Na een half uur is het raak. Een 70-tiger zag wel wat in de Rozemijer Multi Trout, die ik ooit van Arie gekregen had. (Aan dat ding vang ik meer dan aan het mooie kunstaas van Lucky Lures). Als we een strakke bocht maken langs een van de eilandjes, is het weer raak op de Multi Trout. Deze keer is het een mooie vis. Jeroen neemt het roer over en ik kan beginnen met de dril. Het duurt even voordat de vis bij de boot is. Ik kan haar eenvoudig landen. Daar is dan mijn eerste Zweedse meter van 2015. Ik schat haar richting de 110, maar de meter zegt 104. Ik ben er geen moment minder blij mee!

Mooie vis en ik ben er erg blij mee

We trollen verder en vangen om het half uur een visje. Dit zou wel eens een mooi dagje kunnen worden. Als we in de middag gaan werpen worden we wederom met onze neus op de feiten gedrukt; de vis is niet los deze week. Eindelijk weet ik een vis te haken. Vlak bij de boot schiet ze los en de Westin jerkbait vliegt richting mijn hoofd. Jeroen die het vanuit een ooghoek ziet gebeuren ligt in een deuk. Ik lach niet. Deze keer hebben de dreggen vlees gepakt. Jeroen komt snel de schade opnemen…wat nu? “eerst foto’s maken en dan knippen”. Al lijk ik koel, ik heb wel een beetje schrik; soms is het wel een gekloot om een dreg door te knippen...zeker als er een oor in de weg zit. Als een volleerd chirurg heeft Jeroen mij echter zo bevrijd. Gelukkig hebben we ook nog een EHBO kit bij ons met doekjes om mijn oor goed schoon te maken.

Auwww

Ik ben wel meteen klaar met werpen en we besluiten de dag trollend. Ook nu is het om het half uur raak, geen grote vissen meer, maar we vermaken ons prima. Met 14 vissen een record voor Zweden 2015. Totaal zitten we op 48 vissen. Met nog 6 uurtjes vissen voor de boeg op zaterdag moeten we de 50 wel kunnen halen.

De enige niet snoek die de busterjerk wel zag zitten

Niets is echter minder waar. De volgende ochtend krijgen we geen enkele aanbeet meer. Bij het binnendraaien van de hengels zie ik nog wel een dikke vis achter mijn plug aan zwemmen, maar ook deze weet ik niet tot een aanbeet te verleiden. Het is tijd om aan de terugreis te beginnen.
We hebben onze doelstelling bij lange na niet gehaald en moesten hard werken om wat vissen te kunnen vangen. We zijn het er beide over eens: volgend jaar in de herkansing!

Visgroeten

Freek Cox

1. Geplaatst door: Dick op 5 juli 2016 13:22

Die oorpiercing wordt een klasieker. Verder natuurlijk een mooi verslag die net als bij Lucien een eerlijke doch taaie weergave van de werkelijkheid is. Het ene jaar is het andere niet.

2. Geplaatst door: Gerard op 5 juli 2016 13:22

Dacht al een bekend gezicht te zien op de boot. Was inderdaad een taaie week. Wel prima weer gehad en goed kunnen genieten van de prachtige natuur. Dat is ook wat waard.

3. Geplaatst door: Wouter op 5 juli 2016 13:22

Mooi en eerlijk verhaal Freek en Jeroen. Bij ons was het dit jaar, bij tijd en wijle, ook echt harken geblazen. Het is altijd nog vissen, niet vangen. Leuk oorringetje trouwens.

4. Geplaatst door: Wouter op 5 juli 2016 13:22

5. Geplaatst door: Cecile op 5 juli 2016 13:22

Ik heb OOR naar dit verhaal. Eerst zelf OORdelen. Je lult de OREN van je kop. OORverdovend applaus. Lol

6. Geplaatst door: Arend op 5 juli 2016 13:22

Zo zie je maar dat de vis ook in Zweden niet zomaar voor het oprapen ligt! Toch zitten er weer een paar mooie vissen tussen en ik heb je verhaal leest lekker weg! Komend jaar gewoon keihard terugslaan, dat helpt jet best!

7. Geplaatst door: Bram op 5 juli 2016 13:22

Gaat het vissen nu werkelijk om aantallen? Natuurlijk is het leuk om te vangen, maar om te zeggen ik wil er zoveel vangen per zoveel uur vissen, vind ik een beetje apart. Ga dan wedstrijd vissen, dan is het wat belangrijker. Je vist in een prachtig mooi land op een prachtige roofvis met je maten. Dat is toch vissen optima forma?

8. Geplaatst door: freek op 5 juli 2016 13:22

@ Mats: We hebben wel wat file gehad rond Hamburg. Vorig jaar was het een hel, toen haalden we de boot nog maar net.

9. Geplaatst door: freek op 5 juli 2016 13:22

beste Bram, Ik ben het helemaal met je eens. het gaat om het plezier en de beleving. Ik denk echter dat (bijna) iedereen een bepaald verwachtingspatroon heeft als hij gaat vissen. je hoopt dat vandaag die ene speciale dag gaat worden. Los daarvan vinden Jeroen en ik het leuk om elkaar een beetje op te naaien en maken we er stiekem toch een kleine onderlinge wedstrijd zonder prijzen van. Als ik zeker zou weten dat het volgende keer weer zo taai zou zijn, zou ik toch gaan, want het is en blijft een visvakantie.

10. Geplaatst door: mats op 5 juli 2016 13:22

Ik sta al versteld dat je geen problemen gehad hebt met het op rijden naar Zweden. Bij ons was het anders stau in Duitsland door werken,en een enkel ongeval nie normaal,daarvoor moet je de zaterdag vertrekken. 11uren gereden naar de nachtboot in kiel dat normaal 7uren duurt de werken duren tot 2018. Wat het vissen betreft was het taai zeer taai. Het weer was ook taai en dit hebben we op 8 jaar Zweden nog niet gehad in juli. Bakken regen,dan warm en zonnig,dan weer koud een nacht gehad van 4gr. Watertemp.van 19gr naar 15graden gedaald enz. Niet echt het visweer,en de vissen waren ook heel passief. Ligte aanbeten veel lossers en vele uren geen aanbeten. Zo dat was Zweden 2015.