Zweden 2016, return to heaven?
Geschreven door Dick van Hattem
26 juli 2016 17:32

De oplettende lezer van deze site zal het al eens opgevallen zijn dat ik de laatste jaren minder in Zweden kom dan voorheen. Meerdere redenen zijn hiervoor te bedenken. Mijn goede vismaat Erwin die nog 0 Zweden ervaring heeft wilde toch wel erg graag een keer met mij die kant op. En zo gebeurde het dat ik de afgelopen maand na 5 jaar weer terug was in Zweden.

Een gast in de auto extra waar we weinig last van zouden hebben. Een collega wilde gaan kanoeen en overnachten in de wildernis. Geen probleem. Kano in mijn bootje en op zaterdagmorgen gedropt aan een groot meer. Wij trokken verder door naar de binnen meren alwaar de donkere snoeken op ons zouden wachten.

Het weer was de afgelopen weken warm geweest. De water temperatuut was hoger dan normaal in deze tijd. Met 21 graden was het niet erg koel te noemen en ook in de boot kon de korte broek wel aan op dag 1. Een nieuw meer stond op de planning. Het was niet woest.

De allereerste Zweden snoek voor Erwin.

1 van mijn eerste 2016 Zweden snoeken.

We vingen links en rechts een visje maar echt spannend werd het niet. Pas tegen de avond meldde zich een fraaie snoek die de magische metergrans net niet haalde.

Gevalletje net niet. Maar hij ging vol voor de Rbait.

Dag 1 kwam ten einde. We gingen ons huisje zoeken. Daar waren we nog niet geweest. Met een beetje ouderwets kaart lezen en navigeren vonden we in de bossen een pipi Langkous huis wat de komende week onze thuisbasis zou zijn.

Ons tijdelijk Pipi Langkous onderkomen. Groot, simpel, warm en droog met stroom. Meer hebben we niet nodig. O ja, ook nog Wifi en kabel tv ;-)

Snel onder de douche door gesprongen en even wat zooi uit de auto en de boot en pitten na een welverdiend biertje. Nog voordat ik mijn hoofd op mijn kussen legde sliep ik al. Maar dat mocht ook wel na 37 uur wakker te zijn geweest.

De volgende morgen staat een groot meer op het programma. We trollen pelagic stijl. Planers uit, 8 hengels in de clips en kilometers maken voor grote bakken. Klinkt als heel veel en lastig dat vissen met 8 hengels maar dat is het niet als je weet wat je doet. Erwin ziet het allemaal aan en pikt het spelletje snel op. De eerste vis komt zich na een half uurtje melden.

Geen wereldwonder maar gewoon een fraaie tachtiger.

De clips vliegen geregeld los...

De aanbeten volgen elkaar in een leuk tempo op maar echt hard gaat het niet. Rond de middag staan we op 9 vissen waarvan er 3 tegen de metergrens aan schuren. Stuk voor stuk zwarte snoeken. Favoriete aasjes zijn de Rbaits en de Savage Gear trout in allerlei kleuren.

Net geen metersnoek maar niets mis mee.

Erwin met zijn zoveelste tachtiger.

En nog maar eentje... ;-)

Ze bleven maar komen..

De door Ruud Sijmens gespoten Skinner viel ook in de smaak.

Weer een zwarte dikke negentiger voor mij.

We besluiten te verkassen en dat blijkt achteraf een foute keuze. Op het nieuwe meer wat we bezoeken gebeurd niet veel. Erwin pakt er nog 3 kleinere bij en ik ben slechts figurant die stuurt en foto's maakt. :-)

Dag 3.

Perfect weertje. Water koelt wel steeds verder af. Wat zou dat doen met de vangsten? We weten het niet maar gaan het beleven. Het hele circus gaat weer uit. We zijn er weer vroeg bij al is het bijna onmogelijk om voor het licht op het water te zijn. Het wordt hier immers niet echt donker.

Op plek 1 gaan de lijnen overboord. Groot aas eraan en hopen op dikke bakken. De eerste uren verstrijken zonder al te veel opwinding. We vangen een paar vissen maar niets groots.

De eersten melden zich, geen hele grote bakken maar het begin is er.

Ook Erwin zet de eerste score op het bord..

Het is kwart over 10 als mijn clip met daaronder een Savage Gear trout wordt gepakt, ik zet de haak goed en voel dat het een zware vis is. Aangezien de boot met deze visserij door moet blijven varen is het lastig om alles onder controle te houden. Een fronttroller helpt daar overigens prima bij. De snoek blijft lekker diep. Laat zich totaal niet zien en neemt keer op keer lijn. Na een minuut of 6 is de snoek in de buurt van mijn boot maar nog steeds geen schim gezien. Dan komt de dame er plotseling helemaal uit. Wat een dikke bak! Het grote schepnet komt er even bij. Just to be sure. Als de dikke tante in het net zich vliegt er een andere lijn uit de clip. Erwin grijpt de hengel en drilt even maar overhandigt de hengel aan mij terwijl hij het schepnet met de dikke bak vasthoudt. Ik dril deze snoek ook af en deze snoek is wat kleiner maar nog altijd 105cm.

Fraaie metersnoek op de Rbait.

Het andere deel van mijn fantastische dubbelstrike. 116cm.

Kijk die tandenstokers...

Het aasje van Rbaits heeft zich bewezen. Het geluid wat dit aasje onder water maakt is kennelijk toch niet te versmaden voor de grote snoeken. De andere snoek ligt nog in het net, is ondertussen al onthaakt dus is het een kwestie van pakken en foto's maken. Dat doen we en ondertussen ook even op de nooit liegende plank. 116cm is een topvis. Goede conditie en mooi donker van kleur. Ze zwemt even later weer goed weg en doen een High5. Lang tijd om na te feesten is er echter niet. De aanbeten blijven komen op deze stek. Niet normaal wat er gebeurd.  Nadat ik 6 vissen gevangen heb staat de gemiddelde maat op 103 cm. 93, 97, 104, 104, 105 en 116 is een fraaie lijst.

Ook deze passeerde de metergrens ruimschoots.

Ook Erwin ving zijn vissen al lag zijn gemiddelde vandaag een stuk lager.

Nog maar een fraaie negentiger. Het kon niet op vandaag.

Mijn vierde metersnoek van de dag.

Erwin moet het tot op dat moment doen met een paar tachtigers. De middag kakt wat in. We krijgen nog wel beet maar niet meer in een moordend tempo. We pakken een pauze en beraden ons op wat we gaan doen de komende uren. Ondertussen bakken we een hamburger en kipburger.

Na de maaltijd pikken we de draad weer op maar op een andere plek. Daar is het de beurt aan Erwin de in korte tijd 2 mooie metersnoeken weet te vangen. Ook hier komen de dubbelstrikes weer. Soms complete chaos in de boot maar o wat is het genieten.

Na de lunch is het Erwin die even los gaat en meerdere metersnoeken pakt in korte tijd.

Nu bleven ze bij Erwin komen.

2 metersnoeken voor Erwin in korte tijd zorgde ervoor dat dit als de beste Zweedse visdag ooit voor mij in de boeken ging. Niet qua aantallen maar wel qua maat.

Als de avond vordert en we er de brui aan geven hebben we 11 x de 90+ te pakken. 6 meters en 5 negentigers. Rara wat gaan we morgen doen.....

Dag 4 keren we uiteraard terug naar het topmeertje van gisteren.

We starten lekker vroeg en al binnen een kwartier is het Erwin die op zijn Rbait een tachtiger haakt. Vol goede moed gaan we verder maar er is iets mis.... heel erg mis.... we krijgen geen beet. Niet in de morgen, niet in de middag en niet in de avond. Compleet doods. Onbegrijpelijk dat je de ene dag je klem vangt en de dag erop onder dezelfde omstandigheden en zelfs dezelfde luchtdruk geen aanbeet meer kan krijgen.

We pakken in de middag nog een klein ander meertje en weten daar in ieder geval nog wat visjes te strikken.

Dit beeld was kenmerkend vandaag. Stilte aan de clips...

Dag 5

We pakken een heel ander meer. Ver rijden maar we hebben het er graag voor over. Nog voordat we beginnen is het al genieten van een bever die voor ons opduikt. Hoewel we ze ook steeds meer in Nederland zien blijven het fascinerende beesten om te zien. De planers gaan snel overboord en we trollen op niet al te diep water. De eerste aanbeten komen al snel maar opvallend genoeg weinig groots. De gehele dag blijven we hier aanbeten krijgen maar de 90cm wordt maar net gehaald.

Genoeg actie vandaag, De echte klappers ontbraken maar het was er prachtig.

Ed of Willem liet zich ook geregeld zien. Prachtig die bevers hoewel ze ook veel natuur slopen.

Kleine snoekjes op groot kunstaas. Hier de zander versie van de Rbait die maar net aan een velletje hing.

Erwin had vandaag de grootste.

Groot aas is niet altijd grote snoek. Ook hier weer de Rbait die een tachtiger wist te verleiden

Ook mijn zander van Rbaits werd geregeld gepakt, ook hier weer een relatief kleine snoek die de 250 grammer pakte.

Een metersnoek zit er niet in ondanks het grote aas wat wij gebruiken. In de middag is het Erwin die op een handhengel nog een snoekbaars weet te pakken op een Pikefighter.

Mooie snoekbaars op de Pikefighter. Er zaten er nog meer maar ze lieten ze niet verleiden.

Tegen de 20 vissen was natuurlijk prima, jammer dat er geen dikke bak tussendoor liep.

Dag 6

We besluiten in alle vroegte terug te keren naar het meer waar we de 11 x 90+ vingen. Onderweg worden we getrakteerd op Elanden, reetjes, een das en een ander beest wat ik nog niet eerder zag. Ik vermoed een Lynx maar zeker weten doe ik het niet.

Als we bij de helling aan komen constateren we dat we nog niet 1 mens gezien hebben maar al wel het nodige wild. De verwachtingen zijn vandaag minder hoog dan dinsdag. Toch keren we terug in de wetenschap dat hier veel grote snoeken zwemmen.

De boot ligt er weer snel in. Meeste spullen zwerven al in de boot en al snel zijn we onderweg naar de plekken waar het moet gaan gebeuren vandaag. Ondanks het vroege tijdstip staat er al een best windje. Dat beloofd niet veel goeds voor vandaag. Aan de andere kant is het wel "snoekweer". Maar ja, het is de hele week al snoekweer zonder echt wisselvallig te zijn maar de vangsten zijn ronduit wisselvallig tussen super en superslecht!

Als we op de eerste plek aan komen en het hele trolcircus gaat overboord zwemmen er 20 minuten 10 grote stukken kunstaas boven het relatief diepe water. Pelagic snoeken zonder te zoeken en je buitenboordmotor te slopen.

Het loopt weer niet ondanks het snoekweer.. Water is inmiddels afgekoeld naar 16 graden en dat is t.o.v. de 22 die het een week eerder was de boosdoener. We vangen een aantal tachtigers maar echt woest is het niet. Ik keer terug naar een smalle baai waar het lastig varen is met de planers. Maar in de wetenschap dat het daar 15 jaar terug ook allemaal net ging vaar ik vol vertrouwen de baai in en verlaat het winderige grote water. Het duurt niet lang of er klapt een snoek op mijn Esox, helaas rolt deze er af maar het geeft wel moed. Niet veel later nummer 2 maar ook deze weet te ontsnappen. Later blijkt dat de camera werd aangevallen en niet de swimbait die erachter hing... Maar goed, we zijn al blij dat we wat voelen na uren van weinig actie. Dan springt Erwin uit zijn stoel en grijpt 1 van de 4 hengels uit het rek. Hangen !!!! Hengel lekker krom en ik schakel over op elektrisch varen. Het doorvaren is iets wat met deze manier van vissen noodzaak is, maar je kan de overlast beperken door met je fronttroller gewoon heel rustig verder te varen. Dan blijven alle hengels mooi op zijn plek en kan je zonder al te veel gekkigheid de vis afdrillen.

Het is de zander van Rbaits die weer eens vol genomen is. Een mooie donkere snoek van net geen meter mag even poseren met zijn buit.

Erwin is klant geworden bij Rbaits. Vooral de Peacock bass viel erg in de smaak bij de donkere dames.

Nadat de snoek is teruggezet gaat de Suzuki weer aan het werk. Lang duurt het wederom niet. Weer is het Erwin die opspringt uit zijn stoel en daarbij de rest even vergeet.

Ook nu voelt het weer goed aan en dat blijkt ook wel als de snoek na een prachtige dril bij de boot aankomt. Ik pak de metersnoek uit het water en zit even later foto's te maken. Deze fraaie donkere 105cm snoek zwemt even later weer vrolijk weg.

Prachtige donkere metersnoek voor Erwin.

De rest van de middag missen we nog wat vissen en vangen we nog vissen van onder de 90cm die we niet op de foto zetten.

De avond bestaat uit een portie kebab van hoge kwaliteit en een bezoekje aan Tommy en Annika. Na deze uiterst vriendelijke mensen 6 jaar niet gezien te hebben wordt ik begroet op de meest hartelijke manier die je maar kan bedenken. Na 6 dagen geen koffie te hebben gedronken maakt Annika een heerlijk bakkie voor mij. Was ik toch bijna van mijn koffie verslaving af geweest.... We praten heerlijk bij en rond middernacht rijden we naar huis. Uiteraard op de weg weer lastig gevallen door wild wat we prima weten te ontwijken. Morgen alweer de laatste dag. Een week vliegt voorbij. Je kan je hier maanden vermaken. Keuzes maken is lastig als je honderden meren tot je beschikking hebt,

Hij staat er weer klaar voor in onze achtertuin. Of was dit nu de voortuin....

Dag 7:

Laatste dag, we kiezen toch weer voor een bekend meer. Grote zwarte snoeken staan er op het menu. We gaan nog 1 keer voor groot. Groot aas en 10 hengels moeten het succes gaan brengen. Onze lifter zien we vandaag ook terug. Gerbrand heeft 7 dagen in de wildernis overleefd en schijnt reeds in de buurt van de helling te zijn. Over het vissen kan ik kort zijn: HOPELOOS. Ik krijg 1 aanbeet op de planer maar deze rolt ervanaf. Om de laatste dag niet een vreselijk hatelijke 0 af te sluiten pikken we een mooi baaitje en gaan er een half uurtje staan werpen. Met veel pijn en moeite tover ik een visje van 55 cm uit de rietjes. Missie geslaagd. Althans de 0 weg poetsen. Voor de rest blijft het stil. Weer dezelfde weersomstandigheden maar compleet doods. En dat terwijl we hier op dag 2 prima vissen vingen.

Rond een uur of half 4 zien we Gerbrand in zijn varende banaan aan komen, driftig zwaaiend alsof we hem niet zouden zien ;-) Maar dat gele gevaar zie je op 13 kilometer afstand nog met helder weer. We varen naar de helling, halen de boot eruit en ruimen de spullen op. We maken voor onszelf nog even een overzichtje van de meest succesvolle kunstaasjes deze week en dan gaan ze in de doos.

Voor mij was 1 van de toppers toch wel deze Perch van Rbaits in de snoekprint gespoten. Ondanks de goede laklaag is ie niet ongeschonden uit de strijd gekomen.

Erwin ving de meeste van zijn grote vissen op de Zander van Rbaits. Met 25 cm en 250 gram een mooie flinke hap voor de grotere vissen. Opvallend vaak pakken ook de kleinere het aasje.

We sluiten ook de laatste dag in Zweden af met een heerlijk bord Kebab

Ik hoop deze heerlijke week nog eens over te doen met betere omstandigheden. De dalende watertemperatuur zorgde er kennelijk voor dat de snoeken er op sommige dagen totaal geen zin in hadden. Afwisseling tussen 6 meters op 1 dag en zo goed als blanken is toch wel weer heel apart. Voor geen goud had ik deze trip willen missen. Zweden het snoekparadijs??? Nee, ook in Zweden moet je gewoon hard werken om snoek in de boot te krijgen en met enige regelmaat is het er nog taaier dan in Nederland. Op andere dagen kan het niet op en vang je grote aantallen met mooie maten erbij. Maar zeg nou zelf: das toch het mooie van vissen......

Iedereen weer strakke lijnen toegewenst

Dick en Erwin.

De terugweg was lang......