Zweden 2016 deel 1
Geschreven door Mark van Rijssen
15 juli 2016 11:51

Zweden 2016. DEEL 1

Ruim van te voren stond het al gepland, de jaarlijkse vistrip! Vorig jaar liep de gehele visvakantie in het honderd door pech met de buitenboord motor, Murphy  was aanwezig vanaf het eerste uur, en bleef aanwezig tot aan vertrek. Dit vroeg om een herkansing. Plannen waren gesmeed en voor we het wisten mochten we het over doen. Met 2 boten en 4 man reizen we af naar Zweden.
Waar ik al een 15 keer in zuid Zweden ben geweest, kies ik de laatste 2 jaar ervoor om iets hogerop te gaan naar het prachtige Dalsland. Om daar te verblijven in 1 van de prachtige locaties van Andy van Assema. Ik kan niet anders concluderen dat de man het keurig voor elkaar heeft en het beste met zijn gasten voor heeft. Ook vorig jaar met alle problemen heeft hij zich 100% ingezet om voor ons een zo’n goed mogelijke vakantie te realiseren.
De heenreis verloopt voorspoedig en alles loopt tot in de puntjes perfect. Na het eten van een heerlijk truckersmaal en een drankje word er vroeg koers richting bed gezet in de Stena Line, zodat we de volgende dag fris en fruitig aan komen in Zweden. Aangekomen in Göteborg rijden we de laatse uurtjes naar ons verblijf. Daar staat Andy al klaar voor onze aankomst. Vol trots leidt hij ons rond in dit top verblijf. Eigen steigers waar beide boten de hele week aangemeerd kunnen blijven liggen is fantastisch. Traileren vind ik absoluut geen probleem, maar als de mogelijkheid er is de boot de gehele week te laten liggen heeft dat zeker de voorkeur!

Terras aan het water met de boten onder onze voeten.

Nadat iedereen gesetteld is en de spullen voor elkaar heeft werd er uiteraard de dag  van aankomst nog gevist. Dit resulteerde in een hoop kleine snoek welke wij uit de rietkragen wisten weg te plukken. Op de 1e echte visdag werd dezelfde strategie doorgepakt met de hoop dat als je er veel kleine snoek kon vangen de grote vast dichtbij moesten liggen. Integendeel werd er na honderden worpen enkele 10tallen snoeken gevangen waarvan niets boven de 99cm.
Werpend met shads was de sleutel tot succes

Dubbels kwamen geregeld voor.

Mooie slanke vis van een verborgen eiland geplukt!

Leuke vis die een topsport geeft aan licht materiaal.

Na iedere visdag werd er gezellig gezamenlijk gegeten en stevig geborreld, waar een ieder aan het brainstormen was hoe we aan de grote snoek gingen komen. Het is bijna elke dag 25 graden en zo goed als windstil, wat het spelletje niet makkelijker maakt. Kleine vis was gemakkelijk te vangen maar naar de 1e dag wilden we groter. Nimoa en ik gaan voor de volgende aanpak: Grote shads met zware loodkoppen, deze net boven de bodem trollen en aan de planers groot kunstaas zoals de Esox v2 en groot Inn Line materiaal van Savage. Maar vooral vroeg beginnen als de ochtend kou er nog in zit.

Met de boards langs de kanten op ondiep en onder de boot net boven de bodem.

Zo gezegd zo gedaan en we beginnen dag 2 met onze nieuwe aanpak. Wanneer Nimoa zijn grote PigShad met 60 grams loodkop strak boven de bodem laat waggelen krijgt hij na enige tijd een  doffe dreun te verwerken waarop hij reageerde met een goede slag. Een vis die lang diep blijft en fenomenale runs neemt doet ons vermoeden dat dit om een serieuze vis gaat. Eenmaal bij de boot weten we het zeker, de eerste meter van de vakantie is een feit! Iets of wat verkeken op het geweld dat de vis levert tegenover haar afmeting waren we alsnog super tevreden. Als een opgesteld plan uitwerkt zoals je wilt is het heerlijk als dat lukt! De strategie werd doorgepakt voor die dag en een aantal mooie vissen volgen.

Grote snoek werd gevonden...

Sterke 80er die er vol voor ging!

Tussen het vissen door werd ruim de tijd genomen om heerlijk te lunchen. Gasstel en pannetjes gingen elke dag mee aan boord om de innerlijke mens tevreden te houden. Energie niveau op peil houden zodat er genoeg uren per dag gemaakt kunnen worden, en wat heerlijk de rust en de omgeving. Wat een luxe is het om in het niets te lunchen terwijl een visarend boven je cirkelt. GEWELDIG!  In de middag de tijd voor jezelf nemen….Bak koffie met een broodje worst, heerlijk.

Tijdens de lunch worden we constant in de gaten gehouden, 50 meter verderop zat haar nest hoog in de boom

Wat opvalt, is dat rond de middag de aasperiode stil valt. Hard werken voor een paar visjes in de middag was nodig. Rond 4 a 5 uur in de middag/avond ging het weer even voor 2 uurtjes los en word het beloond nog op het water te zijn!   Sterke 90er op het warmst van de dag, gevangen op de besproken techniek.

Donker gemerkte vis van 96cm als afsluiter van de dag.

In het volgende deel van mijn verslag ga ik in op dag 3 & 4 van onze vakantie. Het kunstje hebben we beter onder de knie en meer metervissen zullen volgen. Van een spectaculaire zonsondergang tot jonge meeuwen en een beverdam, zowel trollen als werpen, alles komt aan bod!

Hopelijk tot deel 2 en iedereen die nog gaat een goede vangst toegewenst.