Dagje barracuda
Geschreven door Dick van Hattem
22 februari 2005 00:00

Dagje Barracuda………….

Vandaag eindelijk weer eens een visverslag van mezelf. Niet zomaar een verslag van de polder of de plas maar een dagje zeevissen in GAMBIA.

Een paar maanden geleden heb ik een “strand” vakantie geboekt naar Gambia om bij te komen van de drukke tijd die ik achter de rug heb met verhuizen. Op 11 februari was het zover. De boeing van het failliet verklaarde Holland Exel stond om half 8 voor ons klaar om ons naar het bijna op de evenaar gelegen Gambia te brengen. Na een plezierige vlucht die ook een paar keer werd verstoord door turbulentie op grote hoogte landen we om 1 uur in de middag in een zandbak met een stukje asvalt. Dat bleek de luchthaven van Banjul te zijn.

Gelukkig was ik door Igor van www.devissers.nl ingelicht over wat me daar te wachten stond qua vissen en qua mentaliteit van de Gambianen en dat kwam allemaal prima van pas. Hij is er meerdere keren geweest en op zijn site staan ook een paar reisverslagen naar Gambia.

Het eerste was je moet doen als je in de ontvangsthal binnen komt is een formulier invullen hoe je heet, waar je woont, en wat je eet en vervolgens inleveren met een 10 euro biljet. Toeristenbelasting zullen we maar zeggen.

Vervolgens je koffer zoeken en naar de bussen toe. Doe geen moeite want 100% zeker dat een behulpzame Gambiaan je koffers naar de bus gaat sjouwen. Kost je een eurootje, want Gambiaans geld in Nederland kopen is er niet bij. De Dalasi zoals de nationale munteenheid daar heet is nergens anders te koop dan in Gambia zelf. 36 a 38 Dalasis gaan er in een euro. Grofweg gezegd. 100 Dalasi is 3 euro.

Wat onmiddellijk opvalt is de armoede langs de weg. Armoedige huisjes met daken van golfplaten staan her en der verspreid. Wat ook opvalt zijn de loslopende geiten langs de weg. De gieren die in de lucht hangen en de apen die hier talrijk in het wild leven.

De boot waar we mee op stap gingen.

Verder, en dat is voor ons nederlanders een verademing, GEEN STOPLICHTEN. Er rijden wel auto’s maar niet genoeg om er stoplichten voor neer te planten.

Na een half uurtje zijn we bij ons hotel, het Senegambia Beach Hotel is een oase van rust en luxe in een arm land. Het contrast is groot met de buitenwereld als je het hotel verlaat. In het hotel is er rust, lekker eten en drinken en geen opdringerige mensen die een paar Dalasi van je willen voor hun diensten.Wel lieve aapjes die graag helpen je ontbijt op te maken.

Hulp bij het ontbijt...

Zodra je de poort van het hotel verlaat beland je in de drukke straat van Senegambia, bedelaars maar vooral ook hustlers en bumsters komen je vriendelijk aanspreken. En vriendelijk zijn ze, ze vragen je hoe je heet en where are you from. Jij zegt Holland, zij zeggen gelijk Amsterdam. Vervolgens vertellen ze je dat ze een goed barretje of restaurantje weten, of een wisselkantoor waar je je euro’s in kan leveren, of ze willen je gidsen, of ze willen je taxichauffeur zijn. Kortom: ze willen je allemaal hebben als klant. Als je maar je portemonnee mee neemt, maar dat lijkt me logisch.

Wij hadden reeds in Nederland contact gehad met een gids, Baba wilde ons die week wel het een en ander laten zien van Gambia en hij was toevallig ook nog hulpje op de beste visboot van Gambia. Nou dan komen we er zeker wel uit. Baba was my men!

Ik zal u niet vermoeien met de uitstapjes die we gemaakt hebben, want een dagje krokodillen, een dagje markten van allerlei pluimage, een dagje apenpark of een dagje bakken bruinen op het strand horen niet op een vissite als deze thuis.

Geen snoek maar wel een verre voorvader.....

Maar neemt u van mij aan dat u er lekker tot rust komt in het heerlijke altijd warme klimaat. Ga echter niet in de zomermaanden, want dan is het regenseizoen en word u bijna dagelijks getrakteerd op een portie warme regen.

Op zaterdag werden de plannen gemaakt voor een vistripje op zondag. Van Igor had ik vernomen dat hij een hele dag onder de pannen was voor 25 a 30 euro. Geen idee of dat per persoon was maar ik moest inmiddels veel meer betalen. Ondanks een flink uur onderhandelen kwam ik niet lager uit dan een prijs van 250 Dalasi per uur. Ik dacht: 250 x 4 voor een middagje is 30 euro, ok dat doen we dan maar. Maar toen kwam de aap uit de mouw en was de prijs per persoon. Ook voor Sandra die mee ging, niet eens om te vissen, moest het volle pond betaald worden. 1 tip! Spreek altijd goed van te voren af hoe lang je wilt gaan en wat je ervoor wilt betalen. Want achteraf gezeur krijgen is erg vervelend. Overigens is het in Gambia zo dat je over iedere prijs onderhandeld. In de supermarkt staan er nog wel prijzen op de produkten, in de restaurants ook maar verder zie je nergens prijskaartjes. Taxiritten, peanuts, ananas, meloen, Rolex horloges, Gucci horloges en zelfs de prijs van de gids zijn allen onderhandelbaar. Ga er maar van uit dat de prijs die genoemd word door de helft gaat als je even onderhandeld. Als je het goed doet zelfs nog minder. Het is gewoon een spel dat hele afpingelen.

Maar goed, we besloten om toch te gaan voor 2000 Dalasi 4 uur de zee op. Het kostte even wat moeite om de boot door de branding te krijgen en toen konden we de zee op varen. Ik was zo slim geweest om een aantal pluggen die ik in Nederland weinig gebruik mee te nemen. De hengels van de schipper werden voorzien van mijn eigen pluggen. De hengels waren overigens veel te zwaar voor de barracuda visserij. Het zijn echt hengels met 80 ponds lijnen waar je de gemiddelde barra gewoon mee het water uit sleurt. Als je niets vangt en je komt een andere boot met pech tegen is de lijn te gebruiken als sleep……………… Sandra zei na een kwartier al dat ze zich niet lekker voelde. Ze ging op de punt van de boot zitten en ik kon haar daar niet meer zien. Na een kwartiertje wees de kapitein naar haar, of ik even wilde kijken. Daar hing mijn vriendin dan met haar koppie buitenboord kotsend over de reling. Het ontbijt passeerde voor de tweede keer die dag haar huig. Dat zag er niet best uit en we waren pas een half uur onderweg. Slokkie water, nat doekje en het gaat wel weer. Totdat een half uur later ook het restant van ons prima ontbijt zich een weg naar de blauwe diepe zee baande. Voor Sandra zat de trip erop. Ze ging met onze gids aan land en ik viste door met de kapitein Kevin. Nadat ze aan land was gegaan kwamen we op een goed gedeelte. Jammer dat de boot niet was uitgerust met enige apparatuur. Geen GPS, geen dieptemeter, helemaal niks. Ik moest vertrouwen op de stuurmanskunsten en het richtingsgevoel van een schipper van net 20 jaar. Triest als je dan bemerkt dat je pluggen vast lopen aan de bodem. Dan merk je gewoon dat het amateurs zijn die door geldgebrek niet de spullen hebben die een gids zou moeten hebben. Maar goed, op een gegeven moment klonk er geluid van een aflopende slip, de hengel stond te schudden in de steun. Was precies de dikste bezemsteel die erbij stond en 1 minuut later lag mijn eerste Barracuda dood in de boot. Die beestjes hebben tanden als dolken en ze smaken prima.

Zo zag de barracuda er een dagje later uit.....

De arme Gambianen slaan een barracuda eerst 3 x met een tafelpoot op zijn kop alvorens hem te onthaken. Ach ja, waarom risico nemen???? Wel lachen overigens, want in hun haast om ze een klap te geven sneuvelt er nog wel eens een mooie plug. Die plastic schoep kan net als de kop van een barracuda slecht tegen de ferme klappen van een massieve tafelpoot……

Daar was er weer eentje.

Vrij snel na de eerste aanbeet kwam de volgende zich melden op mijn oranje Storm plug. Doordat deze aan de onderkant van de bek gehaakt zat leek ie groter. Maar echt groot waren ze niet. 80 a 90 cm was het meest voorkomende maatje. Aangezien het slanke vissen zijn heb je dan niet echt veel sport op zwaar materiaal.

Na de derde barra op een Rappala Sliver werd het stil, we besloten om op de bodem te gaan vissen met garnalen.

Op de Sliver van Rappala.

Hier waren wel leuke lichte hengeltjes voor aanwezig. Op een ondiep rif werden de garnalen te water gelaten. Al vrij snel voelde ik leven en sloeg aan. Hengel krom tot in het handvat……….. En ja hoor, het bewoog sloom en traag. Lekker door de slip, goh wat zou dit toch zijn vraag je je meerdere keren af. Na een paar minuten kwam er een vleermuis omhoog, ook wel pijlstaartrog genoemd. Grappig beestje maar niet hetgeen we op hoopten. Snappers en ladyfish is waar je op mag rekenen. Maar het leuke is wel dat we vrij snel 4 vissen vingen en alle 4 een andere soort. Een soort donker gekleurde baars, een kleine tarpon, een snapper en een pijlstaartrog was best grappig. We gingen vervolgens een half uurtje later weer  trollen, op 1 van de hengels zat een diepduikende plug. Dat ding loopt zomaar 10 meter, in nederland nog nooit veel op kunnen vangen. Na een tijdje kwam de plug aan de oppervlakte. Ik haalde hem binnen maar er zat geen vuil aan…… Onderzoek wees uit dat er water in zat waardoor ie in onbalans raakte. Nog nader onderzoek wees uit dat ie gewoon helemaal lek gebeten was. Meerdere gaten van tanden van onze vriend de barracuda.

Niets mee gevangen, wel rijp voor de sloop!

Na een uurtje of 5 kwam onze trip tot een einde. Ik had me prima vermaakt ondanks het mindere materiaal. De prijs was snel vergeten maar is toch iets om goede afspraken over te maken. Overigens zijn er alternatieven voor deze boot maar die zijn op dat strand alleen maar slechter.

Ander alternatief is de Gambia River, daar werden vorige week een aantal erg grote barracuda’s gevangen van 33, 37 en 44 pond. Er schijnt een Engelsman te zitten die er boten verhuurt en het materiaal is zoals je van de Engelsen mag verwachten daar beter in orde. Ook dieptemeters aan boord zodat er gerichten gevist kan worden. De bedoeling was dat ik daar op donderdag nog een dagje mee uit zou gaan maar helaas zaten ze al vol.

Als u een goede en aardige gids zoekt in Senegambia die u desgewenst een aantal dagen mee kan nemen de rimboe in of naar de toeristische attracties dan moet u even een mailtje sturen naar babafaal@yahoo.com of

Als u een reisje geboekt heeft is het leuk om te weten dat de mensen u daar erg dankbaar zijn als u voor ons hele gewone dingen mee neemt. Denk hierbij aan kinderkleding, stiften, balonnen, oude gsm toestellen, maar ook shampoo en tandpasta.

Hieronder nog wat plaatjes die we links en rechts schoten van dieren en de natuur..........

Een Gambiaanse douche op het strand.

Zo zien de meeste pluggen er na een tijdje uit in Gambia.

Kameleon in een boom bij het hotel.  My English Friend Bodger met een puffervis...., ziet er normaal uit maar de voorkant is anders...................  Dezelfde vis maar nu van de voorkant gezien, niet lachen!!!!!!  Een oude bekende die ook in Nederland steeds vaker gezien word.

Mocht u die kant op gaan wens ik u een fijne vakantie.