Frankrijk met de vlieghengel
Geschreven door Daan Goossenhuis
29 augustus 2004 00:00

Eindelijk gingen we dan weg na de dag ervoor druk geweest te zijn met inpakken konden we nu dan eindelijk vertrekken. Het plan was een camping aan de Loue (een rivier uit de eerste categorie) te zoeken in de Franse Jura het staat bekend als de beste vlagzalmrivier. Na een lange tocht kwamen we bij de eerste camping die op ons lijstje stond. Mooie camping alleen de plekken die er nog waren, waren op een leeg grasveld zonder bomen en dus geen beschutting, dat zou broeien worden met de Franse hitte. Dan maar naar de 2de camping op ons lijstje (les bords la loue in parcey) dit keer was het beter, een mooie plek met 2 bomen en vlak bij de rivier.

De volgende dag hebben we een beetje alles op orde gebracht en de hengels opgetuigd s´avonds om half 10 kon er nog even een kwartiertje gevist worden met een kleine kopvoorn op een kleine witte droge vlieg tot gevolg. Direct daarna ermee gekapt want het werd al te donker. De volgende dag weer met een droog vliegje staan proberen en een aantal kleine kopvoorns van zo’n 10/15 cm gevangen en nog 2 alvers. Op diezelfde dag waren ik en mijn pa de grote kopvoorns die circuleerden onder de bomen aan het proberen te vangen maar geen reactie van de monster kopvoorns. Even later sta ik nog fanatiek op een voorbij komende kopvoorn te vissen terwijl mijn vader schreeuwt…Ja!! Ik zie een grote schaduw door het water trekken dit zal wel een van de groteren zijn. Mijn vader vroeg mij om rustig het fototoestel te gaan halen want het duurde nog wel even, ik snelde mij uit het water en zo snel mogelijk naar onze tent en ook zo snel mogelijk weer terug toen ik weer bij hem in de buurt was zag ik dat ie hem nog steeds aan het lijntje had.

Prachtige actie foto van de dril van een forse kopvoorn.

Ik schoot alvast een paar foto´s van de dril wanneer mijn vader hem bijna bij zich had ging de vis er weer vandoor. Maar 3 minuten later kon hij hem dit keer goed landen waarna hij in het water probeerde de vlieg maatje 18 uit zijn grote bek te peuteren, wat moet zo´n grote kopvoorn nou met zo´n klein vliegje, zijn bek waar ik mijn hele hand in kwijt kon had m´n vader zijn vlieg mooi van het water gezogen. Na nog een paar foto´s kon het ´´beest´´ weer terug en liepen we vol trots weer terug naar onze tent.

Vader met de grote kopvoorn.

De dag er na ‘s ochtends geblankt en toen werd het al snel te warm en kapte ik er maar mee  , in de hoop dat het ‘s avonds beter zou gaan. Maar toen was er ook geen een vis te vangen. De dagen erna waren ook niet erg best op een paar kopvoorns na. Daarna ook overgestapt van m`n droge vlieg naar een goudkop nymf waar ik nog niet veel ervaring mee had maar dat ging beter als ik had verwacht bij de eerste worp ving ik direct al een kleine kopvoorn van weer zo`n 15 cm maar het gaf me een goed gevoel en ik ging door met de nymf maar ik moest het na een half uurtje weer voor gezien houden want we zouden die middag naar de tour de france gaan bekijken (was trouwens een leuke belevenis.)

De dag erna weer door gevist met de nymf wat tot gevolg had dat ik mijn eerste baarsje aan de vlieg ving, niet groot maar toch was ik er trots op.

Mijn eerste baarsje op de vlieg.

Pas de 2de dag dat ik vis met de nymf en vang je direct al een baarsje, dus weer een stap in de goede richting. Daarna was het niet echt wat en heb ik het maar door de hitte voor gezien gehouden, tegen de avond een stuk stroomopwaarts gegaan samen met mijn vader een stuk achter het plaatsje Ounan waar we een paar kleine visjes vingen wat het waren weten we niet precies. We dachten een soort alvertje maar helemaal zeker zijn we niet. Ook vingen we daar nog een paar kopvoorns maar waarvoor we gekwamen waren vingen we niet. En al de reclame die voor de rivier gemaakt wordt blijkt ook niet helemaal waar te zijn, maar toch al met al was het al een leuk begin van de vakantie.

s` Avonds niet meer gevist en na het ontbijt van de volgende dag kon ik weer aan de slag. Ongeveer rond 11 uur stapte ik het water in maar het eerste half uurtje bracht niet zoveel goeds. Ik probeerde maar een beetje de scholen snepen waar het daar echt van barst te vangen. In Nederland zelfs al bijna uitgestorven op een paar plekken in Limburg na, maar die vissen gunde mijn goudkop geen blik waardig, dus ik gooide maar een beetje naar het diepe gedeelte. Op een gegeven moment zie ik tussen de school snepen een grote barbeel zwemmen met daar een paar baarsjes omheen ik haal snel mijn lijn binnen en begin fanatiek naar de barbeel te gooien. Alleen de barbeel kijkt ook al niet naar mijn nymf om maar dat gold niet voor de baarzen die er omheen zwommen agressief kwamen ze achter m`n vlieg aanzwemmen ik tik iets sneller en een mooie baars pakt hem hèhè eindelijk denk ik, na een redelijk lange dril voor de lengte van de baars had ik hem dan eindelijk binnen. Snel even naar de kant om even te poseren voor de foto en daarna weer het water in. Even later als ik weer in het water sta te dobberen zie ik een meter of 8 verder op iets jagen. Ik probeer er zo dicht bij in de buurt te gooien en dat lukt ook goed maar geen vis die mijn vlieg pakt, als de vlieg bijna bij mij is kijk ik even waar mijn lijn blijft die door de stroming een beetje afdrijft ik kijk een beetje naar het water en opeens zie ik iets. Even goed kijken of ik het wel goed zie maar inderdaad het is echt zo een baars van zon 20 cm zit een beetje tegen m´n been aan te tikken met zijn kop. Ik draai snel de lijn op mijn reel en ga een beetje met de vlieg voor me zitten pielen. Ik heb de vlieg nog maar net het water in en de baars schiet er al met een rotsnelheid op af snel aanslaan en hangen. Goh wat is dit toch mooi werk denk ik bij mezelf lekker midden in de rivier staan met je vliegenlat en dan veel mooie visjes vangen echt prachtig! Die avond weet ik nog een klein baarsje erbij te vangen maar verder niet meer veel bijzonders.

Een middag verder heb ik het weer op baars gemunt maar buiten de zwemmende scholen snepen om geen vis gezien dus hield ik het maar voor gezien om het s´avonds maar weer te proberen. s´ Avonds maar weer met m´n vader op stap dit keer stonden we nog maar net in het water en zagen we de grote baarzen al voor onze neus jagen, ook werd er telkens gejaagd strak tegen de kant. Ik wees mijn vader op een baars en ja hoor een paar tellen laten kon ik hem al weer fotograferen met een mooie baars. We probeerden nog even maar het werd niet veel meer dus mijn vader ging een stuk verder op in de rivier staan. Ik bleef het toch nog maar even proberen op die jagende baarzen maar ze moesten mijn goudkop-nymf niet dus maakte ik er maar een streamer aan met een goudkop ervoor, na de 2de worp eindelijk een reactie van de baars die er wild achteraan kwam zwemmen maar het vertikte te bijten. Snel nog een keer gooien maar hierna weinig gezien tot dat het weer strak aan de kant begon te jagen. Ik probeerde hem strak naar de kant te krijgen en dat lukte redelijk snel binnenstrippen en Bam! Eindelijk ik zeg pa ik heb een grote baars en ik vroeg of hij even een foto kon maken. Maar de baars verzette zich nog steeds en toen hij dichterbij kwam zag ik dat het helemaal niet om een baars ging maar om een forel. De adrenaline schoot me door het lijf, als hij nou maar niet loste, het was dan wel niet een bruine forel waar de loue bekend om staat maar wel een mooie regenboogforel. De haak zat goed vast dus ik moest de forel vast pakken om hem te onthaken en dat is normaal voor een forel dodelijk als zijn slijmlaag kapot gaat dus hebben we hem uiteindelijk maar meegenomen en opgegeten.

Een regenboogforl op een streamer.

Verder na die forel die avond niet meer verder gevist.

De morgen van al bijna de laatste dag stond voor de deur, maar een keer vroeg op om eens op tijd te beginnen. Dit keer eerst de rivier door gelopen om aan de andere kant te beginnen. Al snel pakte een baarsje mijn kunstvlieg en even later volgde de 2de. Daarna zag ik iets heel raars aan mijn voeten zwemmen een visje met een fluorescerende achterkant van zijn staart en met een stip rond kieuwhoogte even later realiseerde ik me dat het hier om een zonnebaarsje ging maar hij had al weer de ´´benen´´ genomen. Verder een heel stuk rivier af gevist maar helemaal niets meer tot dat ik bijna het water uit was en nog op een ondiep stuk van zon 30cm stond en een school baarsjes zag zwemmen en mijn vlieg eroverheen wiep en nu rustig binnen stripte. De hele groep kwam achter mijn goudkop aan zwemmen waarnaar ik voelde dat hij gegrepen werd maar niet zag wie hem had genomen. Ik had ondertussen al aangeslagen en langzaam zag ik dat het hier om een wonderbaarlijk mooie zonnebaars ging.

Een prachtig gekleurd zonnebaarsje.

Snel even mijn ma geroepen die net langs kwam om het fototoestel op te halen en die was er dan ook binnen een tiental seconden. Snel een paar foto´s gemaakt en weer terug gezet. Nu was mijn dag al geslaagd en verder die avond nog ergens anders gevist waar we een aantal kopvoorns vingen en een paar gestipte alvers.

De een na laatste dag wanneer we nog konden vissen gingen we een klein stukje stroomopwaarts. Bij een heel diep stuk van de loue gingen we het maar weer eens proberen. Maar nee hoor helemaal niks. Toen een stukje verder waar weer een heel ondiep uitgeslepen stuk geprobeerd, daar vingen we een paar kleine kopvoorntjes maar verder ook niet. We liepen nog een stukje stroomafwaarts waar we een kleine poel zagen waar ik het wel wou proberen. Mijn vader vroeg of ik mee ging een stukje verder op proberen onder de bomen. Ik zei dat ik er zo wel aan zou komen maar dat ik het eerst nog even in dit stukje wou proberen. Net toen ik bij die poel aan kwam van zo´n 6 bij 6 meter zag ik daar iets redelijks groots zwemmen eerst dacht ik aan een kopvoorn, maar toen ik die ongelofelijke grote rugvin zag begon ik toch te twijfelen. Steeds meer kreeg ik het gevoel dat het een vlagzalm was. Ik mijn vader erbij geroepen en die had hetzelfde gevoel maar die zag achter die vlagzalm ook nog iets staan. Toen zag ik het ook we dachten aan een forel maar we wisten het niet zeker, hij zwom een beetje onze kant op en steeds beter kon je zien dat het inderdaad een forel was, een regenboogforel. Mijn vader raadde mij een kleine goudkopnymf aan die ik er dan ook een minuut daarna in het koele water van de poul wierp. De forel die nog steeds op dezelfde plek lag verroerde nog steeds geen vin en opeens maakte hij een korte draai beweging en zwom ergens achteraan maar waar achteraan? Ik was mijn nymf inmiddels uit het oog verloren toen ik opeens iets voelde en toen drong het pas tot mij door dat de forel de hele tijd achter mijn nymf aan gezwommen was en hem nu had proberen te grijpen en dat ik hem gemist had….Daarna nog een aantal keer geprobeerd maar geen van de 2 verroerde een vin. Toch viste ik nog een baarsje uit de poul maar de hele dag kon ik maar niet uit mijn hoofd zetten dat ik zon mooie regenboogforel had gemist.

s´Avonds gingen mijn vader en ik maar weer eens stroomopwaarts rijden om nieuwe stekken te zoeken. Op een gegeven moment kwamen we in een redelijke hoek waar je veel vis kon zien stijgen. Hier maar eens proberen dan. Dat veel vis klopte maar de maat viel zwaar tegen. Er waren scholen kleine kopvoorns en alvertjes die een hels kabaal aan de oppervlakte maakten, op een gegeven moment aasde er toch iets groters in het midden van de rivier maar ik had net m´n droge vlieg verwisseld voor een nymf. Nou ja gewoon de nymf in de buurt van de azende vis hoog in het oppervlak binnenstrippen en dit werkte goed. Precies toen mijn vlieg over de plek heen ging waar net nog iets hardhandig van het oppervlak gegrepen werd kreeg ik er iets aan, wat het was wist ik niet. Maar ik hoopte toch wel een beetje op een vlagzalm maar toen de vis een beetje in de buurt kwam bleek het toch dat het weer om een kopvoorn ging het was wel mijn grootste van de hele vakantie dus toch wel iets om trots op te zijn!

De laatste dag van mijn visvakantie was aan gebroken, alhoewel ik eerst niet van plan was vandaag nog echt fanatiek te gaan vissen werd die gedachte veranderd toen ik met de duikbril op door de waterval heen zwom. Het was net een rattenplaag alleen dan van vissen barbelen kopvoorns snepen echt joekels, maar ook grote scholen kleinere vis, ik had al wel eerder veel vis in de waterval gezien maar dit was toch wel het toppunt. Tussen de grote school met vissen kwam ik ook grote baarzen tegen en zelfs een mooie vlagzalm. Dit was voor mij de druppel en ik snelde me snel naar onze staplek om mijn vliegenhengel op te halen en na tien minuten was ik al weer terug. Snel een goudkopje eraan gebonden en gooien maar. Maar nee hoor geen een vis die mijn goudkop moest hebben. Dus maak ik er maar een rivierkreeftje aan die eigenlijk voor karper bedoelt is. Maar dat doet er niet toe na, een paar worpen nog steeds niks en ik was al weer van plan om er iets anders aan te maken toen ik iets voelde…wat bleek: een barbeeltje van zon 25 cm, maar daarna ook niks meer.

Na een tijdje kwam mijn pa naar mij toe om te zeggen dat ik een groen plukje alg aan mijn nymf moest maken omdat hij net had gezien dat een sneep met zon plukje in de bek zwom. Ik maak er dus een andere zware nymf aan en een grote loodhagel ervoor en een beetje alg aan mijn nymf en ingooien en laten zinken. Ik moest even m´n lijn opdraaien wat ondertussen al helemaal om mijn benen was gegaan. Toen ik de lijn allemaal weer netjes had opgedraaid wou k gaan binnen strippen maar dat ging niet want ik zat vast zo was mijn eerste indruk maar even later bleek dat ik beet had. Ik smeekte mijn zusje onder het drillen om het fototoestel te halen wat ze wel wou doen. Dat kon dus nog wel eens even gaan duren bedacht ik mijzelf dus ik ging maar door het diepe gedeelte van de waterval heen om even te gaan zitten op het kiezelbed tussen de waterval in. Toen m´n zusje terug was met het fototoestel probeerde ik de sneep richting mijn kant te krijgen. Ik was er dus inmiddels achter gekomen dat het een sneep was. Maar dat ging moeilijker als ik had verwacht, op een gegeven moment runde hij er zo hard vandoor dat mijn hengel bijna uit mijn hand schoot maar dat wist ik nog net te voorkomen en telkens als ik dacht dat de vis moe werd dan ging hij er weer van door, en ik kon hem niet forceren met mijn 0.14 onderlijntje.

Een mooie sneep uit de rivier maakte een prachtig einde aan mijn vakantie in Frankrijk

Na een bloedstollende dril en een lamme arm tot gevolg kon ik dan eindelijk de sneep landen. Een mooi einde op een geslaagde vakantie bedacht ik mij zo en de volgende dag gingen we weer terug naar het minder warme Nederland. En we konden terug kijken op een geslaagde vakantie met veel vis maar weinig forel en geen vlagzalm.