Weer op steelhead 2006
Geschreven door Gertjan Doedens
13 december 2006 00:00

Door veel gedoe op mijn werk, zag het er bijna naar uit dat ik mijn jaarlijkse steelheadtrip naar Canada BC op mijn buik kon schrijven. Pas heel laat lukte het mij toch nog om vrij te regelen van mijn werk. Van mijn vrouw mocht ik dit keer zelfs drie weken weg ! Ik weet nog niet wat ik daarvan moet denken...

Ik maakte mij nog even zorgen of ik een vlucht kon krijgen, maar dat bleek achteraf geen enkel probleem. Sterker nog, dat viel zelfs goed op z’n plek: rechtstreeks met KLM tegen de zelfde kosten als Menno. Hij had al maanden daarvoor geboekt bij BA, de toen goedkoopste.  We vertrokken op dezelfde dag. Menno om 8.00 uur en ik pas in de middag om vrijwel tegelijkertijd in Vancouver aan te komen (gniffel…)

Boven Groenland....

Overigens lukte het ons toch nog om op het niet al te grote vliegveld in Vancouver elkaar mis te lopen en ontmoeten we elkaar pas in het hotel. Vroeg in de avond naar ons favoriete visrestaurant  voor het inmiddels traditionele ‘Alaska Kingsize Crab’ diner, een biertje en dan naar bed! De volgende ochtend vliegen we uiterst relaxed met Hawkair naar Terrace. Zo’n 2 uur vliegen ten Noorden van Vancouver.

Vanaf Vancouver nog 2 uur over BC.

Hé Hé we zijn in Terrace....

Onze plannen voor een BC trip zijn altijd wat globaal, omdat je je moet kunnen aanpassen aan de omstandigheden ter plaatse. Het plan was om In Terrace onze BIG Truck op te halen, dan even bij vriend Don Horsfield langs om het Raft van zijn zolder te halen en dan direct door te rijden naar Smithers (250 km verder op). Daar hadden we een Camper kunnen regelen via via.

Als Don ons van het vliegveld komt halen roept hij direct al dat de Copper laag en helder is en dat ECHT nu daar moeten vissen. We vinden dat een uitstekend plan. Zelf had ik de Copper nog nooit laag en helder gezien in de afgelopen 15 jaar! Dus, Pickup opgehaald en maar even naar Smithers gebeld dat we de Camper pas een paar daagjes later nodig hebben…Je moet flexibel blijven niet waar!  De rest van de eerste dag vulden we in met bier drinken en de 4 hengelsportzaken bezoeken die Terrace rijk is. We kopen vergunningen, ABU reels (de helft goedkoper dan in Nederland!) en mooie Roofblei lepeltjes…….Een nuttige dag dus!

De volgende ochtend waren we al vroeg wakker. Door de spanning of door de jetlag? Late we het maar op Jetlag houden.. Don woont maar een paar minuten van de Copper af, zodat we al na een kwartiertje rijden bij de eerste pool aankomen. Als we de auto parkeren, steekt er net een Grizzly jong over….Ja, we zijn weer in BC! Omdat meestal de moeder ook niet ver weg is, besluiten we om maar een andere stek te zoeken!

De rivier ligt er werkelijk prachtig bij. Super laag en glashelder. Ook over het weer hebben we niet te klagen, met een lekker zonnetje en 14 graden! Een lekkere dag om er weer in te komen. Ik heb immers al een jaar niet meer gevist met een 2 handige spey-hengel. Het werpen gaat mij overigens boven goed af! Althans dat vind ik. Menno is zo’n beetje een ‘prof’ met speycasten, dus daar meet ik mij tegenwoordig maar niet meer aan!

Een mooie 'run' in de Copper

Rustig vissen we de eerste pool met z’n drieen af. Na een uurtje of 2 haak ik dan onze eerste steelhead, een mooie freshrun hen van een centimeter of 90! Een fantastische start van de vakantie! Helaas kan ik jullie nu geen foto laten zien, omdat de geheugenkaart problemen geeft. De kaart is nu bij een één of andere ‘disk doktor’ in bewerking en ik hoop dat het nog goed gaat komen (er staan meer dan 100 foto’s op….leve het digi tijdperk…). Die foto houden jullie dus nog tegoed!

Indian summer aan de Copper

We vissen de rest van de dag verschillende pools af, maar vangen, behalve een Coho zalm door Menno, niets meer.

Ook de volgende dag bevissen we nog een keer de Copper. Helaas zonder succes. Er zit vanwege de ultra lage waterstand gewoon erg weinig vis op de rivier, terwijl het zonnige weer ook niet echt helpt.

Even een 'bakkie' ...

Nog een laatste plaatje....het is daar zoooo mooi!

Na twee dagen is het dus tijd om maar eens te verkassen richting de Bulkley bij Smithers. Van hieruit is het de bedoeling de rest van de vakantie te vissen op verschillende stukken van de Bulkley, de Morice en de Kispiox. Daarover meer in een volgende aflevering…….

We maken het raft klaar aan de Bulkley....in T-shirt in oktober!