Steelheadtrip 2006, deel 2
Geschreven door Gertjan Doedens
21 december 2006 00:00

Zoals ik vorige keer al schreef zijn we na een paar dagen bij de Bulkley aangekomen. Het is nog steeds fantastisch weer, met overdag zelfs 14 graden!Voor het eerst in BC zie ik zelfs geen sneeuw op de bergtoppen! Het is een echte ‘indian summer’ met bomen in prachtige herfst kleuren.

Voor het eerst zie ik geen sneeuw op de bergen

Het het plan is dit jaar om eerst een paar dagen op de Bulkley te vissen en dan, afhankelijk van het weer, een week richting Kispiox te gaan. Eerst dus een paar dagen de Bulkley. Het was de bedoeling dat we een camper konden lenen, maar de eerste dagen was die nog niet ‘operationeel’. We moesten het dus met 1 auto doen, en dat is wat lastig i.v.m. het ‘shuttelen’ van ons raft. Gelukkig zou Don de eerste dagen ook in Telkwa zijn, zodat ook probleem eenvoudig was opgelost. Slapen konden we, voor noppes, in een prachtige hut.  Johan Cruijff zei het al….elk nadeel……..

Indian summer aan de Bulkley

Al snel komen we in ons ‘steelhead ritme’: ’s ochtends om 5.45 opstaan, dan een echt canadees ontbijt(veel en vet) bij Trix in Telkwa en dan bij het eerste licht de boot erin. Dan de hele dag op het water en pas tegen schemer de boot er weer uit het water. De andere auto ophalen, steak eten en een biertje drinken en om 22.00 uur liggen we plat….. Het lijkt wel werken, maar dat is volgens ons de enige manier om effectief op steelhead te vissen: uren maken! Uitslapen en feestvieren doen we thuis wel weer.

Zodra het licht is beginnen we

Het vissen is lastig. Door het erg lage water moet er subtiel en voorzichtig worden gevist. We gebruiken daarom hele lichte sinktip’s en wat kleinere vliegen dan we normaal in deze tijd van’t jaar doen. De eerste dag vinden we beide wel vis, maar bij mij springen er 3 erg snel weer af. Menno heeft wat meer geluk en hij kan 2 vissen landen.

In Gin-clear water

Mooie vis voor Menno

De rest van de dagen verlopen eigenlijk hetzelfde. We maken verschillende drifts op de Bulkley, eigenlijk nooit 2 dezelfde achter elkaar. Dat is ook het leuke van deze rivier. J ekunt verschillende drifts maken op verscillende types water in een ook weer wisselende omgeving. Ons verveeld dat nooit.

Steelhead, altijd goed voor een mooie drill Zo'n beetje de kleinste die we gevangen hebben

We vinden wel regelmatig vis, dus zo slecht is het eigenlijk niet, maar het is wat oneerlijk verdeeld: bij Menno blijven ze wel plakken, terwijl de meeste bij mij eraf vliegen. Na wat aanpassingen aan mijn tubefly systeem, loste ik gelukkig later wat minder vis. Ondanks de moeilijke omstandigheden van veel zon en uiterst laag water, vinden we zo’n 2-4 vissen per dag en landen er een stuk of 2. Dit jaar zijn de vissen overigens van uitstekende kwaliteit. We vangen alleen maar mooie stevige en sterke vissen van rond de 90 cm!

Als we aan het eind van de eerste week onze camper krijgen begint het weer wat te veranderen. Het wordt ’s nachts soms een ietsje kouder en we krijgen een beetje regen. Helemaal niet erg, want de waterstand mag wel iets hoger worden. Ook de steelheads krijgen bij iets meer water een prikkel om weer te gaan zwemmen, en dat betekend meestal weer verse vis op de rivier en dus weer nieuwe kansen. Het enige nadeel van de regen is dat we ons plan voor de Kispiox even een paar dagen op moeten schorten. Die rivier is inmiddels door de regen aangekleurd.

In de regen...een prachtige Buck

Catch and release..

Ook dit uitstel vinden we niet erg, omdat onze camper het zowat begeeft! Wat een krot is dat zeg! De lampen achter doen het niet, evenals de dashbordverlichting en  als je stevig remt schiet je direct de rechter berm in (de linker remmen werken 50%). Soms start het kreng gewoon niet. Kortom met dit wrak kunnen we niet de bergen in…we moeten iets anders bedenken.

Na 2 dagen  komt ook nu weer als vanzelf de oplossing …….. Als we ontbijten, lopen we plotseling Svein en Ralf tegen het lijf. Twee Noorse mannen die we weer kennen van’t zalm vissen in Noorwegen en Zweden. We wisten wel dat ze ook in het Skeena systeem aan het visen waren, maar niet waar. Zo zie je maar weer de steelhead wereld is echt klein.

Ook zij zaten te denken aan de Kispiox, maar hadden een vergelijkbaar probleem: 1 auto. Bij een gebakken ei en veel koffie was het plan natuurlijk snel gesmeed. We huren met z’n vieren een cabin aan de Kispiox en met onze 2 auto’s kunnen we elkaar shuttelen. Even telefoontje naar het camp aan de Kispiox om te horen hoe de waterstand is en de cabin boeken. De Kispiox is al weer gezakt en het water wordt al weer helder. Een uurtje later staan we in Saveways boodschappen te doen voor een weekje Kispiox. Wat heb je een verschrikkelijke hoeveelheid eten nodig voor een weekje vissen met 4 kerels! Twee boodschappenwagens waren eigenlijk net te klein…. Nog even de camper wegbrengen en langs de slijterij en we kunnen op pad! Kispiox here we come! Maar daarover volgende week.