Dag 9 en 10 in canada
Geschreven door Rudy Monden
13 augustus 2004 00:00

Dag 9

Ook vandaag is het koud en bewolkt, gelukkig hebben we nog geen regen gezien en de wind valt nog redelijk mee. Kortom best goed snoek weer... Vandaag gaan we weer richting het zuiden en zullen een gebied gaan vissen waar de gids nog volop aan het ontdekken is. We gaan dus naar maagdelijke baaien... Jan zit om 9,30 al in de boot zijn spullen klaar te maken "vandaag gaat het gebeuren... ik voel het"is zijn eerste mededeling. Ik ben nog niet helemaal wakker na een vrij onrustige nacht met dromen over veel beren. En als je dan midden in de nacht even naar buiten moet voor een sanitaire stop, je doet de deur zachtjes open en er ligt een zwarte waakhond achter de deur te slapen, slaat je hart wel even een paar slagen over. Maar goed het is een uur varen en dan doe ik wel even de oogjes dicht. Eenmaal aangekomen gaan we als eerste op zoek naar de wierbedden. Omdat de wind toch sterker is dan we dachten is het verhaal van ankeren wederom de moraal van de dag. In de eerste baaien vangen we leuke vissen tot 93 cm op verschillende kunstazen en puur uit nieuwsgierigheid gooi ik "de frog-frog" aan mijn 2.70 hengel en begin te werpen op meer dan 2 meter water. Onwaarschijnlijk maar waar vang ik achter elkaar 3 mooi tachtigers aan de oppervlakte, waarvan 1 bij de aanbeet ruim een meter boven water kom en als een dolfijn weer verdwijnt. Het is jan die de eerste meter van de dag pakt met een wat rare vorm. Het lijkt wel of de vis een klap van een boot heeft gehad of zo... Maar hij is er wel 1.05 mtr mee geworden.

Rare vorm, maar hij is er wel 1.05 mtr mee geworden

De gids geeft het bekende sein om te verkassen en in volle vaart gaan we achter hem aan. We nadere een wat kleine maar diepere baai. Ik vraag de gids naar de (bij)naam van de baai, maar het blijkt om een maagdelijke te gaan. Hij geeft gelijk de mededeling dat als iemand hier een mooie vis(sen) vangt diegene de naam mag verzinnen voor de baai. Gelijk hang er bij ons in de boot een hemelse sfeer, jan zwijgt in alle toonaarden en vist meer als geconcentreerd zijn jerkbait binnen. Dan horen we achter ons het bekende geluid van een draaiende vis. Koos heeft een mooie vis gehaakt en blijkt 1.13 te zijn. Hij lacht bij het terug zetten van de vis en begint met het verzinnen van de naam voor de baai. Nog voor hij wat bedacht heeft is het de gids zelf die een 1.15 binnen de boot brengt. Het spel wordt erg scherp gespeeld...Jan oppert de mogelijkheid van trollen en al snel gaan er grote pluggen in het water. Jan is de eerste dat succes heeft en vangt 3 vissen achter elkaar bij de ingang op een bullfrog met als grootste een 102.

Jan heeft wederom succes met trollen van een Bullfrog

Ik had niet echt gerekend op het trollen hier in canada en heb de materialen ook niet echt bij mij. Ik gooi op mijn ene hengel een fasto en de andere het prototype "stumpy"van guus. We draaien voor de laatste maal langs een wierveld als de stumpy met een wat slappe aanbeet word gegrepen. Maar direct klapt de 2,70 cjw hengel dubbel duikt de vis diep het wier in. We hebben gelijk door dat we waarschijnlijk meter nummer 3 aan het drillen zijn. Ik oefen veel druk uit en de vis begint los van het wier te komen. Eenmaal in zicht zien we een 1.10+ aan de oppervlakte verschijnen en neemt de spanning toe. Jan land de vis en feliciteerd mij. Bij de meting blijkt de vis 1.16 te zijn, een nieuw PR, de eerste 1.10 van de vakantie. EN IK MAG DE NAAM VAN DE BAAI VERZINNEN....

1.16 mtr... nieuw PR, naam verzinnen..en een kratje bier

kortom een vis die een hoop bij ons losmaakt.Na een kort pose voor de video en foto camera glijd de vis terug in het water. Vrijwel direct komt de boot met de gids erin langszij en vraagt naar de afmeting.Ik schud zijn hand en zeg dat hij in ieder geval groot genoeg was voor een kratje bier (de weddenschap ).Niet veel later varen we terug naar het kamp en slaap ik de gehele weg terug. Eenmaal terug vraagt de gids of ik al een naam weet, daar heb ik niet lang over na gedacht en vanaf nu heet het "Stumpy bay". We vingen deze dag 30 vissen, waarvan drie keer 90+ en 3 metersnoeken.

Nog maar een keer...in "Stumpy bay"...

Dag 10

Deze nacht heb ik heerlijk geslapen en kom volledig uitgerust aan bij de boot. De gids stelt voor om vandaag richting "beaver island" te gaan. Dit is minstens één uur en een kwartier varen en zal er dus veel kostbare vistijd verloren gaan. De omgeving is daar wel schitterend en kans op mooie vis is ook groot. Gelijk stemmen we alle vier in en vertrekken we richting het noorden. De eerste baaien die we bevissen leveren niet veel spectaculairs op en om 14 uur hebben we 21 vissen waaronder allebei een negentiger. Dan komt jan weer met de optie van trollen, het heeft eerder gewerkt dus waarom nu niet. Al trollend proberen we wiervelden te vinden. Even buiten een baai die we net bevisten zien we wat planten staan en varen die richting uit. We passeren rustig en wachten op een aanbeet. Plots is er een felle dreun op jan zijn hengel en begint de dril van de eerste meter van de dag. Na een korte maar sterke dril pak ik voor jan zijn vis. Meting maakt uit dat de vis 1.03 mtr is.

Een fantastische mooi getekende dame van 1.03 mtr

Na het gebruikelijke ritueel van even filmen en foto's maken gaat de vis terug en de boot in de versnelling. Ik gooi mijn fasto eigelijk iets te ver achter de boot en begin te trollen. Wachtend op het moment dat hij eigelijk tegen de bodem loopt, krijg ik gelijk een mooie tik gevolgd door een doffe dreun. Net als gister gaat de hengel lekker krom en de vis blijft diep. Langzaam maar zeker pomp ik de vis naar boven zodat jan hem kan landen. Eenmaal aan de oppervlakte slaat de verbazing toe, de 2de 1.10+ ligt klaar voor de landing. Eenmaal in de boot zie ik dat de cross-lock open staat de fasto al los in boot ligt...Net op tijd dus,jan pakt de centimeter en begint te meten...."1.16 weer Ruud"...Dat meen je niet,meet hem nog eens, misschien is ie wel 1.15 of 1.17...1.16 zou wel heel toevallig zijn.Maar hoe we hem ook meten hij bleef 1.16 en ik was wederom erg gelukkig.

De tweede 1.16 mtr is een feit...

Redelijk zelfverzekerd trollen we verder en hopen op meer. Bij de volgende baai besluiten we om weer te gaan gooien. Door de wind driften we rustig de baai in en kunnen we op gemak alles afvissen. We maken een drift van bijna 40 minuten die de nodige vissen oplevert. Vlakbij een rots haakt jan een mooie vis op zijn cutter. De vis laat zich op helder water schatte tussen de rond de 1.10.Zou jan dan ook eindelijk zijn meer dan verdiende 1.10 vis vangen. Eenmaal in de boot slaat de spanning toe, de centimeter blijft steken op 1.09 een hele mooie vis en die ene centimeter doet er eigelijk niet meer toe.

Jan met een schitterende 1.09 mtr....

Vandaag redelijk kort gevist maar toch nog 39 vissen weten te vangen, waaronder twee keer 90 + en 3 metervissen.