De laatste dagen in canada....
Geschreven door Rudy Monden
26 augustus 2004 00:00

Dag 11

Vandaag wederom richting het zuiden omdat de gids het gevoel had dat er nog mooie vissen te halen vielen. Het weer is redelijk, maar door de harde wind voelt het erg koud aan. De gids besluit om de baaien rondom Malcom island uit te kammen. De eerste baaien leveren weinig vissen op en het blijkt een taaie dag te worden. Dat hadden we nog niet meegemaakt hier in canada. Rond 13.00 staat de teller op 17 vissen waaronder een mooie vis van 99 cm voor Jan. Alfred vertelt ons dat zijn broer een eigen meer heeft ongeveer 15 minuten lopen door het bos. En dat daar vaak bevers zijn te zien.Nog voordat hij zijn zin heeft afgemaakt, staat jan al half op de kant en wil graag even kijken.

De natuur op zijn best....

We lopen door dichte bossage en komen geregeld verse "berenstront" tegen en de gids heeft goeie hoop dat we nog beren gaan zien. Op de vraag waar hij zijn geweer heeft, kijkt hij mij even vragend aan en antwoord iets wat nonchalant dat deze nog in de boot ligt. Jan en ik krijgen het met de minuut warmer en zijn blij als we weer in de boot zitten. Een leuk en vooral spannend uitstapje die nog mooie plaatjes opleverde van bevers. Binnen 5 minuten sta ik weer met een kromme hengel en heb ik de eerste meter van de dag gehaakt op bijna 4 meter water. Een stevige dril is het gevolg van een vis die 103 cm blijkt te zijn.

Veilig in de boot met een snoek van 103 cm in mijn handen...

De gids vraagt of we even willen kijken in "stumpy bay"... De baai waar mijn Pr van 116 cm vandaan komt. Natuurlijk willen we daar ook even langs en snel komt de boot op toeren richting de plek. Aangekomen beginnen we al jerkend de baai af te kammen en vangen redelijk wat vis tot 94 cm. Na een klein half uur geeft alfred aan dat we naar een nieuwe spot gaan. Ik vraag of hij rustig de baai uit kan varen zodat ik nog een 50 meter kan trollen met de fasto. Nog voordat de plug op diepte is word hij hard gegrepen en klapt de 2,70 mtr CJW hengel dubbel. Rustig maar zeker komt de vis naar de boot en word vakkundig geland door alfred...Meter nummer 2 is binnen 104 cm

Wederom is de fatso favoriet...104 cm is het resultaat

We vangen vandaag 38 vissen ( taai he ) 3 x 90+ en twee metervissen.Maar de spanning van de dag kwam toch wel door de trip door het bos zonder bescherming.

Dag 12

Vandaag hebben we even getwijfeld of we zouden gaan vissen, veel wind en een dreigende lucht. De gids vond het toch verantwoord en iets later als gepland vetrekken we richting het noorden. Vandaag was voor mij een hele bijzondere dag en dat had niks met vissen te maken. Rond een uur of 13.00 vaarde de gids naar de kant en legde de boot vast. Er kwam een grote kist te voorschijn met servies en kookgerei. Hij had die ochtend zelf wat snoekjes gevangen en een lake trout en nu ging hij ze fileren en een "Shore lunch" voor ons bereiden. Dit was voor mij een hele leuke onderbreking en al snel ging ieder zijn taak vervullen. Johan en jan zoeken naar brandhout terwijl john en ik de spullen uit de kist klaar zetten. alfred fileerde in ons bijzijn de vissen en verdeelde ook de taken van aardappelen schillen. Binnen 30 minuten stonden er 2 pannen op het vuur met vis en aardappelen/uien.

Primitiever kan het eigelijk niet, maar wat heb je nog meer nodig

Zittend op een omgevallen boom met de inmiddels doorgekomen zon in mijn nek, kijk ik johan aan. We zeggen niks tegen elkaar maar denken allebei hetzelfde, dit is pas genieten. Buiten dat het vissen hier bijzonder goed is, geniet ik ook heel erg van het buitenleven en deze lunch maakt de vakantie kompleet. Dit is één van de mooiste momenten van de mijn vakantie, samen uiteraard met het vangen van mijn pr.

Alfred, de gids en de kok van vandaag

Deze dag is dus bij mij niet blijven hangen vanwege de 41 snoeken die we vingen, maar door een hele speciaal gevoel die ik had op het moment dat ik rustig naast johan op de boom zat.

Dag 13

Vandaag is de laatste dag aangebroken en wat is het allemaal snel gegaan. De gids vraagt waar we graag naar toe willen omdat het de laatste dag is. Jan en ik willen graag de vakantie afsluiten op dezelfde plek waar hij begonnen is en dus gaan we voor de tweede keer ver richting het Noorden naar "Burnwood bay". Voor mij is de vakantie geheel geslaagd en is alles van vandaag een bonus.Voor jan is het de laatste kans die hij maakt op een 1.10+ vis in deze vakantie. De eerste plek levert voor jan en mij gelijk mooie vissen op en we vangen in 1 baai 21 vissen waaronder 5 negentigers. We varen richting de volgende baai waar we van weten dat achter in mooie stukken wier staan. Rustig driften richting de wierbedden en zien verschijnende grote vissen langs de boot passeren. Al snel haak ik een mooie vis in het wier en een lijn vol met waterplanten brengt mij de eerste meter van de dag...108 cm op een "Pinky" van Guus.

108 cm..de enigste die ontbrak in het rijtje van 100 tm 110 cm

Jan kijkt mij aan tijdens het fotograferen en zegt..."ik durf het bijna niet te zeggen,maar er kwam een grotere vis achteraan...veel groter". Hoe kan dat nou deze was al 108...wat moet dat dan wel niet geweest zijn.Eigelijk zonder er veel aandacht aan te geven vissen we verder. Na een aantal worpen hoor ik ineens een kreet achter mij. Jan heeft een gigant gehaakt, ik pak snel mijn camera om het een en ander vast te leggen. De vis zwem rustig door het wier en keert dan ineens om en komt richting de boot. Bij het passeren is het duidelijk,dit is veruit de grootste snoek die ik ooit gezien heb. De gids schat ( en dat kan hij aardig ) de vis tussen de 125 en de 130. Jan die altijd nuchter is raakt nu toch even van slag bij het zien van de vis. Dan slaat voor de zoveelste keer deze vakantie het noodlot toe. Jan zijn lijn slaat vast in zijn spoel en op het moment dat de vis een run neemt breekt alles af...Ik heb de camera nog ongeveer 20 seconden door laten lopen omdat ik niet wist wat ik moest zeggen..De gids was ook zeer ontdaan en stopte het schepnet weer weg. De volgende worp had ik een beetje raar gevoel, ik wilde eigelijk weg van deze spot, maar de tweede meter van de dag bracht mij van het gevoel af...109 cm 1 minuut na het lossen van de gigant...Lagen de meters hier dan echt opgestapeld.

Even na het verspelen van de gigant...109 cm tussen het wier

Langzaam komen we aan het einde van de baai en besluiten om naar de volgende te gaan. Ook hier weten we al de wierbedden te liggen en gaan bij een groot bed voor anker. We vangen ook hier mooie vissen tot 97 cm op verschillende soorten kunstaas. Dan besluit jan een hoog lopende jerkbait van Belgische makelij uit te proberen. De eerste worp is raak een snoek van  87 cm was de dader. De tweede worp brengt een aanmerkelijk groter vis naar de boot en Jan kan in de herkansing voor zijn 1.10+..Rustig maar stevig drilt hij de snoek naar de oppervlakte en Alfred kan deze in 1 vloeiende beweging in de boot brengen.....EINDELIJK...is de kreet van jan als hij de vis in zijn handen heeft. Het is een mooi getekende en dikke snoek van 113 cm die wordt vereeuwigd op foto en film. Rustig laat jan de vis terug in het water en geniet van het moment. Hij wordt door alfred gefeliciteerd geeft gelijk aan dat hij nu liever whisky heeft ipv een kratje bier...

Eindelijk na veel tegenslag....113 cm voor Jan

Jan lacht ,wisselt zijn belgische plug in voor een "Pinky" van guus en gooit zijn kunstaas richting de horizon. Nog voor dat hij begint te tikken wordt deze resoluut van het oppervlakte gegrepen...De vierde meter van de dag ligt binnen 2 minuten na de derde in de boot. De snoek geeft 101 aan op de meetlat en de vakantie is nu eigelijk klaar...dit is een mooie afsluiter.

101 cm op een "Pinky"....een top jerkbait, goed voor ruim 170 snoeken

Maar ja...bij sex stop je ook niet op je hoogtepunt dus waarom nu wel. We gaan nog even naar de plek waar johan de eerste dag zijn 122 ving. Rustig staan we te gooien met jerkbaits, spinners en bull frogs...we vangen daar 3 vissen rond de 80 cm wat het totaal op 90 brengt deze dag. De klok leert ons dat het tijd is om terug te keren naar het kamp...de vakantie zit erop. Rustig varen we de baai uit en ik besluit nog 1 keer de fasto overboord te gooien. Ik geef redelijk veel lijn aangezien het hier ongeveer 3 meter is. Als ik denk dat het genoeg is geef ik 1 slag aan de reel om de aflopende lijn te stoppen. Gelijk voel ik twee kleine tikken op mijn hengel en loop vast...Grond, zeg ik tegen de gids die de motor gelijk in zijn vrij zet. Nog voor ik de lijn volledig onder spanning zet om de plug los te trekken zie ik de lijn heel langzaam naar rechts schuiven...Dit is geen grond,DIT IS VIS.

Nog nooit heb ik een vis aan de lijn gehad die zo rustig en onverstoord er van doorging. Niet schudden met zijn kop, geen korte en heftige runs gewoon zwemmen. Onder niet te veel druk pomp ik de vis onder de boot en langzaam maar zeker komt deze naar de oppervlakte. De spanning is nu te snijden, de gids staat met het schepnet, jan niet met de camera, want die is bang dat hij het noodlot over mij afroept. Dan komt de vis ineens in beeld en zien we een machtig grote kop als eerst het oppervlakte doorbreken. De vis neemt nog 1 rustige en lange run onder de boot door en word dan geschept door alfred. Ik gooi mijn hengel aan de kant om de gids te helpen de vis in de boot te brengen. Met knikkende knieën pak ik de meetlat en begin te meten. De centimeter stopt uiteindelijk iets over de 124 cm...

Een vis waar ik alleen van gedroomd had...

Wat een  bak van een vis,snel een paar foto's en een filmpje want deze moet snel weer terug. De plug zat diep en ze bloede een beetje, dus geen tijd te verliezen,na een minuut of twee zwemt ze met een rustige staartslag weg van de boot, mij in extase achterlatend. Ik kijk jan aan en we zeggen allebei hetzelfde....NU is de vakantie voorbij, dit was de laatste vis een mooiere afsluiting konden wij ons niet wensen.We vingen die dag 91 vissen waarvan 9 x 90+ en 5 meters.

Nog maar een foto om de ware lengte te benadrukken

Tot slot

Ik denk dat ik namens alle vier spreek ,als ik zeg dat we een onvergetelijke vakantie hebben gehad. Jan en ik vingen in totaal 807 snoeken waarvan 74 x een 90+ en 30 metersnoeken. Dit is een land waar bijzondere dingen tot de mogelijkheden behoren. Naast het vissen heb ik enorm genoten van de wilde natuur en de mensen in Canada. Ik kan het ieder snoekvisser aanbevelen om te overwegen deze trip te maken. Ik wil hierbij graag Jan bedanken voor de gezelschap tijdens deze trip en Johan en john voor de gezellige tijd die we samen hadden. Uiteraard gaan ook onze dank uit naar Koos en Annie die alles voor ons regelde omtrent deze trip.Ik hoop dat ik u heb kunnen boeien met onze verrichtingen in het SNOEKPARADIJS.

Tot slot de foto die ik persoonlijke de mooiste van de vakantie vond...

Mocht er vragen zijn over deze trip kunt u ze stellen via de onderstaande mail