Een onverwachts tripje naar Noorwegen ( deel 2 )
Geschreven door Rudy Monden
3 december 2004 00:00

26 oktober

Om 7 uur staat chiel achter het kooktoestel heerlijke eieren te bakken en begint de dag helemaal goed. Snel alle spullen bij elkaar en het water op, omdat het sterk aan het afkoelen is hebben we het vermoeden dat de vis al naar dieper water toe is. We vinden uiteindelijk een diepe geul in het meer die we dwars oversteken en gelijk 2 snoeken vangen. We onthaken de vissen en keren om…Wederom een vis op de ratelaar… We vissen deze stek systematisch af en vangen rond de 30 snoeken…de grootste is 83 cm. De vis zit er dus alleen wil het formaat nog niet omhoog. We besluiten om de rond een eiland te gaan gooien met jerkbait en spinners, we pakken nog een aantal kleine snoekjes maar zien geen grote of middelgrote snoeken hier…tegen de schemer trollen we rustig naar huis en komen wederom over de diepe geul..We zijn nog niet halverwege of chiel zijn hengel klapt dubbel van een toch wel beter vis…De vis blijft diep en laat ons in spanning wachten…Dan kom de vis ineens makkelijk naar boven komt tot 3 keer toe geheel uit het water…Schitterend gezicht zo in het donker met alleen de maan die alles verlicht..De vis blijkt 102 cm te zijn en helemaal puntgaaf en oersterk…snel een paar foto’s en omkeren die boot.

102 cm zijn een feit..

Nog geen 5 minuten later staat dick met een hengel in de vorm van een hoepel en weet langzaam een logge vis naar boven te tillen…Ook deze vis komt een aantal keer helemaal uit het water en heeft het woord “snel opgeven”niet in zijn woordenboek staan. Uiteindelijk in de boot is deze nog moeilijk te hanteren wat resultaat in een mindere foto wel komen er 101 cm op de meetplank.

een iets wat mislukte foto,maar de vis is er niet minder mooi om

Eenmaal terug in het water varen we in het pikke donker nogmaals over de plek en weet ikzelf nog een mooie vis van 96 cm te landen en keren we tevreden naar de cabin voor de nabeschouwing onder genot van een lekkere fles wijn.

Dick is na de wijn snel in dromenland

27 oktober

Eigenlijk wilde we nog een dag blijven op dit meer, maar we houden vast aan ons plan om de andere water te bezoeken. Eerst gaan we langs vidar om onze boot daar op te halen. Hij heeft voor ons een quicksilver 410 aangeschaft met een 6 pk 4 takt motor..vergunningen lagen er ook bij…helemaal super geregeld. Boot aangekoppeld en we gaan naar het eerste water, het is vandaag in tegenstelling  tot gister beter weer…weinig wind en bewolkt,we vissen de ochtend op een water met veel riet en maximale diepte tot 4 meter. We maken veel aantekeningen op de kaart maar de vangsten vallen tegen, we kunnen op vier snoekjes na niks noemswaardig verleiden.

Wat makkelijk zo'n bootje van 60 kg

En om 13.00 besluiten we om koers te zetten naar het naast gelegen water wat een stuk dieper is. Met lood voor de pluggen en bull frogs trollen we langzaam in een schuine lijn van de kant af  naar steeds dieper water…Rond de 7 meter komt de eerste vis in de boot en we besluiten om dit als maatstaaf te houden…De rest van de dag trollen we rond die diepte en vangen weinig tot geen vis…We sluiten de dag af met 7 vissen tot 81 cm…Wat een verschil met gisteren….

Deze avond zijn we te gast bij vidar thuis en heeft zijn vrouw en dochter een heerlijke maaltijd voor ons bereid. Vidar wil alles weten hoe we het vinden en vooral hoe we visten. Het trollen is in Noorwegen nog relatief gezien onbekend. En een vriend van hem is journalist voor een visblad en had hem opdracht gegeven om alles op te schrijven. Helaas was de journalist zelf ook een weekje weg, hij had graag een dag met ons op stap gegaan. De volgende dag is alweer de laatste en we moeten nog twee wateren verkennen…

Chiel met de grootste van de dag

28 oktober

Wederom een heerlijk ontbijt stond er klaar en snel konden we op weg naar het eerste water.Op dit water was een benzinemotor verboden maar een elektro motor was wel toegestaan. Het water lag erbij als een spiegel en daar heb ik nou niet bepaald de beste resultaten mee gehad. We varen rustig weg van de kant en laten de pluggen te water, binnen 300 meter is het raak…Een kleine maar brutale snoek heeft zich vergrepen op een nieuw type balzerplug. Tot 12 uur blijft dit ook de enige vis en vlak voor we de boot eruit halen vangt dick nog een klein snoekje en we vertrekken direct naar ons laatste water.Dit is het water waar we het meest van verwachten. Mooie eilanden erin een klein stroompje erin en volop riet erom heen. We laten de boot via een klein bospaadje in het water en zetten koers richting een eiland. Rondom het eiland vangen we aardig wat vissen en ook komen er nu wat middelgrote snoeken de boot passeren tot 92 cm..Na een vijftiental snoeken gaan we het tegen beterweten in op een ondiep stuk proberen.

92 hele cm tot 3 keer volledig uit het water....

We varen daar ongeveer een uur rond maar zien of voelen niks…Dan het laatste uurtje maar terug naar het eiland.Aangekomen kies ik voor de alles of niets optie en hang een plug van 25 cm aan mijn hengel. Deze kreeg ik van hengelsport 2000 om uit te proberen en wie weet kon het iets moois opleveren.Na ongeveer een kwartier kreeg ik een doffe dreun op de 2,70 hengel en voelde gelijk dat dit een mooie vis kon zijn…De vis bleef lang diep en maakte rustige maar sterke runs.Langzaam maar zeker komt de vis naar boven laat zich voor de eerste keer zien. Wat een vette vis, de metergrens word niet heel ruim overschreden maar qua gewicht is dit een topper voor mij…De vis word door chiel vakkundig geland met de hand en direct onthaakt…Weegapparatuur hebben we niet maar de vis is 105 cm lang…Dit is een van waarschijnlijk de mijn mooiste vis die ik ooit ving.

Misschien wel mijn mooiste vis ooit...105 cm

We pakken de spullen in en bedanken vidar en zijn familie voor de gastvrijheid. Eenmaal op de boot komt er een goede fles wijn te voorschijn en proosten we op een geslaagde pilot trip die in het voorjaar, gewapend met jerkbaits zeker een vervolg gaat krijgen