De eerste meter van Micha
Geschreven door Micha Berlijn
28 november 2018 16:52

We zitten eigenlijk net in het bootje en kletsen nog wat over de afgelopen week.

Het is net licht aan het worden en zeggen tegen elkaar dat het toch wel machtig mooi is om zo op het water te zitten, het gevoel dat de rest van het land nog slaapt en wij de eerste zijn, die de dag aan het plukken zijn.

Ik zie dat we bij een stukje aankomen wat er erg ‘snoekerig’ uitziet.

En een beuk op mijn hengel blijft niet lang uit. Ik voel meteen dat het een betere vis is…

Ik spoel even terug naar de tijd dat we nog met levend aas mochten vissen, alleen oude mensen weten dat nog. Daar ligt mijn basis voor wat later mijn obsessie wordt. Als 11 jarig jochie kwam ik in de wijk een andere jongen tegen en die viste op snoek. Vissen was mij niet onbekend, ik ging al vroeg met mijn opa mee om op witvis te vissen. Maar snoek, met al zijn tanden en grootte dat was toch wel een verhaal apart. Aangetrokken door de verhalen van mijn nieuwe vismaat die ik leerde kennen met het sporten werd er al snel een hele snoekuitrusting aangeschaft. Dan hebben we het over een telescoophengeltje en de bekende rood/witte dobbertjes natuurlijk. Daarmee ging ik de wijk en omliggende polders onveilig maken. Heel fancy was het in die tijd nog niet.

Mijn eerste snoek vergeet ik nooit meer, de dobber werd op een kruising van een paar sloten in een woonwijk ondergetrokken, vissend met een enkele haak door het neusje moest je natuurlijk even wachten met aanslaan. Mijn maat riep op een gegeven moment dat ik moest aanslaan. Nou dat heeft het arme beest geweten. Ik sloeg zo hard aan dat het arme beest van bijna van de overkant naar onder mijn voeten vloog. Veel te hard aangeslagen, maar mijn eerste snoek was een feit. 45cm lang en voor mij de eerste keer dat ik oog in oog stond met de vissoort die me nog jaren zou bezighouden dat was zeker, ik was meteen verslaafd. Zo volgde er nog vele maar ik ving om de één of andere reden nooit echt de grote dames.  In die tijd was er nog geen internet en alle boekjes en tijdschriften werden meteen gekocht om maar de nieuwste weetjes en technieken te weten te komen. Alles wat ik deed had met vissen te maken.

Later kwam het vissen met kunstaas in een stroomversnelling. Het zal ongetwijfeld, door een artikel in de beet ofzo zijn geweest, maar van de één op andere dag was ik alleen maar aan het gooien met blinkertjes en plugjes. En later ook met shads. Die beuk op de hengel werkte zo verslavend. Mijn record was een vis van ergens in de 70cm denk ik.

Totdat op een dag ik een keer werd gebeld of ik zin had om te vissen, eigenlijk had ik andere plannen.

Maar besloot mijn huiswerk te laten voor wat het was en ging gezellig mee. We hadden een polder uitgekozen om te belagen met kunstaas en dan met name de vaart die er door liep, die was wat dieper en zou megasnoeken moet huisvesten. Ik zie het nog als de dag van gisteren voor me, al is het meer dan 12 jaar geleden. Ik zag mijn oranje/gele shad aankomen van een verre worp langs de kant.

Op dat moment zie ik een vis erachteraan gaan, ik versnel mijn inhaalsnelheid waarop de dame denkt die gaat mij niet ontkomen en ze klapt vol overgave op de shad. Mijn 10-30grams spinhengel gaat krom tot in het handsvat en ik sta met gierende hartkleppen mijn grootste vis ooit te drillen. Mijn maat pak haar vakkundig in de kieuwgreep en ik kan opgelucht ademhalen. Nieuw PR! De vis is duidelijk groter dan wat ik al eerder had gevangen en meet 85cm. Je ziet meteen het verschil op die grote. Boven de 80cm gaat een snoek er nou eenmaal veel gaver uitzien vind ik.

We komen in de buurt.....

Nu komt die magische metergrens wel dichtbij dacht ik bij mezelf. Een nieuw target was geboren.

Ik moest en zou een keer een meter gaan vangen. Nou dat die grens in die tijd magisch werd genoemd kwam ik snel achter. Al kwam ik een keer heel dichtbij. Het was in dezelfde vaart, denk 4 jaar later. Ik haal mijn shad in en lijk vast te zitten, ik hou meteen de spanning op mijn lijn, om de tak dacht ik toen, eruit te trekken, maar dan begint de tak te zwemmen en te schudden..

Mijn slip stond bijna dicht en ik zie de snoek draaien aan de oppervlakte. We staan beide met open mond te kijken, wat een gevaarte! Geen twijfel mogelijk dit moest een meter zijn. En op dan maak ik een fatale fout.. ik pas mijn slip aan en draai hem veel te los. De snoek schud precies op het juiste moment voor haar met haar kop,  en ik zie mijn shad in slowmotion door de lucht vliegen.

Ik kan het niet geloven, wat stom! En ik kan alleen mezelf de schuld geven.

Het wil maar niet lukken, sterker nog het lukt me zelfs niet om een vis te verleiden die de 85 voorbij gaat. Mijn maat begint in die tijd ook met karpervissen en omdat vissen voor mij ook meer is dan alleen het vangen van vis besluit ik met hem mee te gaan. En we beleven schitterende avonturen in eigen land en ook in het walhalla Frankrijk. De weegschaal wordt regelmatig tot het uiterste getest. Het roofvissen komt hierdoor een beetje op een zijspoor, enkel nog wanneer mijn maat geen tijd heeft ga ik er nog op uit om die felbegeerde meter te vangen. Natuurlijk zonder succes.

Dikke karpers.

Echter het vissen heeft wel een prominente plaats in mijn leven ingenomen en ik geniet met volle teugen van alle vissen die ‘we’ vangen. Als klap op de vuurpijl is een trip naar de machtige Ebro in Spanje.  Waar ik met vrienden  achter de meerval aanga. De eerste keer zullen we maar een leerproces noemen, maar 2 jaar later is het raak. Meerdere vissen van boven de 2 meter moeten op de kant komen voor een foto met die vier lelijke gasten.

Mijn grootste vis die week is een meerval van 221cm en gaat richting de 80kg. Werkelijk een megabak en duidelijk  veel zwaarder gebouwd dan de andere 2meter plus vissen. Ik kan mijn geluk niet op.

Zware bakken van meerval in Spanje.

Dan ineens sla je wat anders aan de haak en komt het vissen een beetje op een zijspoor..

Maar de drang naar her water blijft. In die tijd is mijn maat waarmee ik ooit mijn eerste avonturen beleefde verhuist en blijkt dat met het gezinsleven wat we hebben afspreken steeds moeilijker te worden. En ik moet er steeds vaker alleen op uit. Zoals ik al zei is vissen voor mij meer dan alleen het vangen. Maar ik merk dat wanneer het even tegenzit ik toch wat eerder de handdoek in de ring gooi en huiswaarts ga. Totdat ik via een forum een oproep zie van iemand die vraagt of er iemand is die zin heeft om af en toe mee te gaan vissen. Ik besluit de stoute schoenen aan te trekken en plaats een reactie. Als snel zit ik in een app-groep met nog meer mensen uit de regio die allemaal een passie hebben voor het roofvissen.

Via de app wordt er afgesproken om een dag te gaan trollen met z’n allen. Supergezellig en bij mij is het plezier wat ik vroeger had helemaal terug. Genieten en lachen op het water. En natuurlijk wat sterke verhalen kunnen ook niet ontbreken. We vangen bijna allemaal snoek die dag met als klapper een 90+ vis voor één van die gasten. Wat een mooi beest was dat, en de drang naar die eerste metervis is weer volledig aangewakkerd.

Ik heb duidelijk een klik met één van hun en die besluit om een bootje te kopen om te kijken of dat wat voor hem is. Ik mag me gelukkig prijzen dat ik vaak mee mag en heb dit jaar al meer 80+ vissen gevangen dan sinds ik ben begonnen met snoeken. Echter die grens van 85 wordt nog niet gepasseerd.

Ondertussen ben ik veel aan het leren en haal ik overal mijn informatie vandaan.  Dingen waar ik vroeger nooit bij stilstond, gebruik ik nu wel in mijn voordeel. En ik benader het vissen bijna wetenschappelijk. Watertemperatuur wordt in de gaten  gehouden, systematisch worden plassen en kanalen bevist en de resultaten zijn er. Ik vang veel meer vis dan ooit tevoren.

Na de superhete zomer van dit jaar stond ik weer op scherp, de temperatuur van het water was alweer zover gezakt dat het weer verantwoord was om gericht op snoek te gaan vissen en de afspraak was snel gemaakt. We hadden een mooi kanaal uitgezocht waarvan we wisten dat er snoek zwemt en dat er wel eens een meter uitgekomen was. Om 6 uur zaten we op het water, de vogels begonnen te fluiten en de natuur kwam langzaam op gang, puur  genieten. We komen op een stuk wat er ‘snoekerig’ uitziet ten opzichte van het anders vrij monotone kanaal. Enja hoor, een harde beuk op mijn handhengel en ik zet de haak. Meteen voel ik dat het een betere vis is. De vis blijft diep en schud duidelijk harder met zijn kop dan degene die ik de laatste tijd had gevangen. Rustig blijven nu, denk ik bij mezelf. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. De vis begint na een tijdje eindelijk tekenen van overgave te vertonen en het moment is daar. We besluiten de vis toch maar te scheppen omdat ik het zekere voor het onzekere wil nemen. Ik had al het vermoeden dat dit wel eens een nieuw record zou kunnen zijn. Mijn maat schept de vis en ik zie haar het net inglijden. Wat een opluchting! Nu weet ik het zeker ik heb een nieuw PR.

De vis wordt in het net onthaakt en ik reik in het net om de vis eruit te halen. Ik merk meteen met het toepassen van de kieuwgreep dat de vis een reusachtige, althans voor mij, kop heeft.

Het zal toch niet? Het meetlint laat er echter geen twijfel over bestaan. 101cm! Mijn eerste metervis is een feit!

Prachtige gave eerste metersnoek is een feit..

Ik kan mijn geluk niet op, snel worden er een paar foto’s gemaakt en ze wordt weer in haar element teruggezet. Ik zit nog zeker tien minuten te shaken van de adrenaline, en de rest van de dag is de glimlach niet van mijn gezicht te krijgen.. Van alles gaat er door me heen, de ontberingen, teleurstellingen zijn allemaal als sneeuw voor de zon verdwenen, het was het allemaal waard geweest om tot dit moment te komen. Het mooie is dat we beide genieten van de vangst. We beseffen dat het daar allemaal om draait. Samen met je maat dit soort avonturen beleven, gewoon het mooiste wat er is.