De 1e meter van Elwin van Middelkoop
Geschreven door Elwin van Middelkoop
9 december 2018 12:54

De 1e meter van: Elwin van Middelkoop

Allereerst dit. Sinds dit jaar schrijf ik verslagen voor de website. Ik vind dit erg leuk om te doen en lees ook graag verslagen van anderen op de website.

Nu worden er nog steeds verslagen geplaatst, maar rubrieken als “De 1e meter van…” en “Afgekloven” staan al een tijdje stil. Dit vinden wij (team metersnoeken) erg jammer en daarom proberen we dit weer wat leven in te blazen. Bij deze wil ik jullie als lezers uitdagen.. heb jij nou een mooi verhaal, weet je nog precies hoe die 1e meter op de kant kwam of heb je een afgekloven stuk kunstaas waar vele mooie snoeken mee gevangen zijn? Schroom dan niet om er een verslagje over te schrijven met wat leuke foto’s.

Hierbij mijn bijdrage aan de 1e meter van:

Het is eind 2014 als de 1e spullen voor het doodaasvissen worden ingeslagen. De plaatselijke winkelier neemt alle tijd om ons groentjes uit te leggen hoe dit nou een beetje werkt allemaal. Normaal vissen wij (pa en ik) eigenlijk altijd met kunstaas. Lekker struinend door de polder. Of samen trollen met de stalen roeiboot met electromotor. Vaak was pa dan de kapitein en kon ik lekker vissen. Zo vingen we wekelijks onze snoeken, alleen bleef het formaat vaak uit.. op enige uitschieters na. Hierbij een vis van beter formaat die we op kunstaas vingen.

Zowel vis als visser op winter gewicht

Er moest nu wel eens een echt grote snoek gevangen worden vonden we. Toen er een nieuw visblad op de mat viel met daarin een aantal hele dikke metersnoeken gevangen op doodaas waren we om. Dat moesten we ook maar eens proberen. En zodoende liepen we die middag de hengelsportzaak uit met een tasje vol doodaasspullen: dobbers, lood, takels en natuurlijk een zak sardines.

Het is kerstvakantie als we er op uit gaan. Thuis heb ik de hengels al klaargemaakt dus na het pijlen van de diepte begint het grote wachten. Het water is niet groot en er zit vrij veel snoek. We krijgen dan ook al binnen een half uur beet. Na een seconde of 5 sla ik een beetje onwennig aan, maar er hangt niks. Balen, nog maar eens proberen. Ik hang er een nieuwe sardine aan en die gaat weer keurig op de plek van de aanbeet.

Zo’n uur later schuift de dobber voor de 2e keer langzaam weg. Ik wacht dit keer wat langer.. deze moet ik hebben. Ik draai de lijn strak en sla deze keer wel goed aan. Een mooie lange snoek vecht voor wat hij waard is, maar pa kan hem toch vrij snel landen. Op de kant zien we dat deze snoek 97 cm is.  Een nieuw PR! Nog geen meter, maar dit geeft wel enorm veel vertrouwen. Pa schiet er een aantal mooie fotos van en dan mag ze weer. Met een grote glimlach zet ik de snoekdame weer terug. Een meer dan prima start.

Een nieuwe PR snoek als 1e doodaas vangst

Die middag vangen we niks meer. Maar het vertrouwen is er en dit gaan we zeker vaker doen.

Het is intussen 4 januari als we weer tijd hebben om te vissen. Alleen het weer zit niet echt mee. Het regent flink die ochtend en de harde wind maakt het enorm koud.. thuisblijven?? Dan komt pa met een plan. Iets wat later een top plan bleek te zijn.

“Ik weet wel een stek. Mooi groot water en je kan er naast parkeren. Krijgen we dan een fikse bui dan kunnen we altijd nog even in de auto schuilen.”

Dit klinkt als een aardig plan en zodoende zitten er die middag een vader en een zoon in een warme auto naar een paar dobbers te turen. Het duurt uren voor er eindelijk beweging komt in 1 van de dobbers. Heel langzaam schuift de dobber cm voor cm naar links. Ik heb dan ook niet het idee dat het wel eens om een dikke vis kan gaan. Als de dobber toch onder gaat draai ik de lijn strak en sla hard aan. Dan wordt er iets wakker onder water en trek ik m’n karperhengel hoepeltje krom. Wat een gewicht hangt er aan. “Dit is een dikke pa!” Vol gas gaat ze er even vandoor om daarna toch snel op te geven. Vol spanning kan ik de vis beetje bij beetje dichterbij krijgen en als een brede rug het oppervlak doorbreekt weten we het zeker! Dit is een dikke METERRR!!! Als pa de vis wederom vakkundig land met het net zijn we beide door het dolle heen. Wat een vette bak.. we komen op 114cm. Wat een geweldige 1e metersnoek!

De 1e meter.. wat een buffel!

Als pa een aantal mooie foto’s heeft gemaakt mag ze weer. Heel even moet ze bij komen, maar dan geeft mevrouw een rake klap met haar staart. 2 blije vissers achterlatend.. hierna stoppen we meteen. Beter wordt het niet.

Ondertussen hangt deze vangst als canvas foto in de hobbykamer en is mijn 1e meter nog steeds mijn PR. Eén op trots op te zijn.