De eerste meter van Gerald Velner
Geschreven door Dirk van Nieuwenhove
1 april 2019 22:02

Beste visvrienden,

Het moet zo bijna anderhalve maand geleden zijn dat ik voor de aankoop van een strakke doodaashengel een lange trip ondernam naar het oosten van Nederland. Uiteraard zou er die dag ook gevist worden dus daags voordien werden een streamerhengel en baitcaster netjes in de wagen gelegd met het plan om op de terugweg een namiddagje de polder te bestoken met streamers of jerkbaits.

Na het oppikken van de hengel besefte ik dat ik eigenlijk niet zo gek ver van de plek vandaan was waar Bas en Gerald die dag zouden vissen. Even bellen dus en na wat zoeken kwam ik dan toch aan op de juiste plek. Bas bracht me snel op de hoogte van wat er tot dusver gebeurd was onder het genot van een warme tas koffie. Terwijl Gerald duchtig bleef doorvissen, tuigde ik vooral door de harde wind toch maar mijn baitcaster op. Een keuze waar ik al vrij snel op terugkwam want het plan was toch om eindelijk nog eens een snoek op de vliegenlat te vangen. Dat de wind plots sterk in kracht afnam deed me snel wisselen en na wat tips van Bas trokken we erop uit met ons gedrieën.

De eerste stek leverde helaas niets op, ondanks de actie die er geweest was voor mijn aankomst. Bas en Gerald schoten aardig op en hadden in sneltempo een lang stuk wetering afgevist, bewust op actieve snoeken jagend. Het duurde dan ook niet lang eer beide heren me tegemoet kwamen om uit te wijken naar een ander stuk.

Met de vliegenhengel op snoek … nostalgie!

Eens toegekomen besloten we elk een kant van de brug te bevissen. Gerald viste stelselmatig de wetering af terwijl wij een heel stuk langzamer volgden al keuvelend over de omgeving, de natuur en straffe verhalen over de grote snoekdames die hier al eerder kortstondig aan het water onttrokken werden. Worp na worp werd intussen netjes voor de rietkraag aan de overkant geplaatst en rustig binnen gestript, terwijl Gerald er een stevig tempo op nahield. De spinnerbait waar hij tot dan toe mee viste, werd gewisseld voor een Storm TBone shad van Vos Hengelsport voorzien van een rigje met twee dregjes. Worp na worp werd de shad met de ‘stop-and-go’ techniek binnengevist. Terwijl Bas even terug naar de wagen liep en ik me vooral focuste op het mooi strekken van de vliegenlijn, hoorde ik Gerald plots in de verte roepen: ‘ja, hangen! Das een mooie hoor!’. In een ijltempo draaide ik de losse vliegenlijn op de reel en haastte ik me naar plek waar Gerald een mooie snoek aan het drillen was. Dat het geen kleintje betrof zag ik aan de mooi gekromde baitcaster. Door het openen van de spuisluizen en de vele regenval van de laatste tijd was het water erg troebel dus toen de snoek zich een eerste maal liet zien dacht ik spontaan aan een mooie tachtiger.

Gerald netjes de eerste van de dag aan het drillen

Het was pas toen de snoekdame zich een tweede maal liet zien dat ik besefte dat ik me schromelijk vergist had! Deze vis was zeker een dikke negentiger! Een flank om u tegen te zeggen draaide door het wateroppervlak en Bas was net op tijd terug om het hele spektakel vast te leggen op de gevoelige plaat en, wat het nog mooier maakte, tevens op de GoPro. Gerald genoot met volle teugen en de shad was helemaal verdwenen. Dit deed ons vermoeden dat de snoek goed gehaakt was maar je weet nooit met die groene rakkers! Gerald volgde vlekkeloos ons advies op en wist de nodige runs te pareren, de draad strak te houden, … alles verliep gelukkig vlekkeloos! Je moet weten dat Gerald zijn PR tot die dag 75cm bedroeg en Bas en Gerald hadden het er die dag al eerder over gehad dat hier toch dringend eens wat aan moest veranderen. Toeval? Misschien …

Voorzichtig!

Omdat deze prachtige snoekdame de kaken stijf op mekaar hield en de shad buiten de bek bengelde kon ik niet zien waar de twee dregjes zich bevonden in de bek en dit bemoeilijkte de kieuwgreep. Na enkele mislukte pogingen kon ik haar dan toch landen en enigszins stuntelig kroop ik terug de oever op waarna we al snel beseften dat deze snoek flirtte met de magische grens. Wat een joekel!!! Wie me kent, weet dat ik niet bepaald klein ben van gestalte dus onderstaande foto toont prachtig hoe moddervet en massief deze vis wel was!

Oh, wat waren we allen onder de indruk van dit aanzicht!

Gelukkig bleken de dregjes mooi in de onderkaak vast te zitten dus onthaakte Bas die prachtige snoekdame vakkundig met zijn Hook-Out tang. Als je op stap gaat, neem dan steeds een gewone en een extra lange onthaaktang mee. Je hebt er niets dan voordelen bij!

En toen kwam hét moment: meten is weten! Samen maten we de snoek op en toen Bas de bevrijdende woorden sprak: ‘Nou Gerald, precies een meter jongeuh!’ weerklonk er meteen een vreugdekreet bij Gerald. Dit was mooi, prachtig, schitterend, … superlatieven ontbreken om de beleving van deze vangst ten volle te beschrijven!

Die brede grijns van intense vreugde kon hij niet langer verbergen en terecht! Soms hoef je er geen woorden meer aan toe te voegen maar spreekt een foto boekdelen …

Gerald met zijn eerste metersnoek!

Toen werd het tijd om afscheid te nemen van deze schitterende snoek. Voorzichtig vertrouwde ik haar ongeschonden terug aan het koude water waaraan ze kortstondig onttrokken werd.

Het mooiste moment: de release!

Bas nam van de gelegenheid gebruik om even een onderwater foto te nemen tijdens de release wat volgend schitterend beeld opleverde. Majestueus maakte ze zich klaar om ons met een laatste zwaai van de enorme staartvin vol blijdschap achter te laten.

Ongeschonden terug in haar vertrouwde omgeving

Drie volwassen mannen die blij als een kind mekaar staan te feliciteren terwijl voorbijgangers maar raar opkeken … Dat namen we er graag bij. Missie en dag geslaagd en al helemaal voor Gerald die zijn PR even fijntjes met 25cm scherper stelde.

Van harte proficiat met deze schitterende vangst!

Die brede grijns zal niet snel verdwijnen