Grote oma....
Geschreven door Thijs van der Sanden
27 november 2007 01:00

Zondag. Na gister wederom geblankt te hebben was het vandaag tijd om wel iets te vangen. Het plan was verticalend een aantal snoekbaarzen en baarzen te vangen. Deze zijn in goede getalen aanwezig op de plas waar het vandaag allemaal zou gaan gebeuren....

In de vroege ochtend keek ik uit het raam, en het was een herkenbaar beeld voor deze tijd. Kromme bomen van de wind en regendruppels op de ramen, echt weer voor doorzetters! Voor de zekerheid gooide ik nog een extra trolhengel en wat groot kunstaas in de auto. Ik ken mezelf en als het te hard waait gaat de zin om te verticalen snel over bij mij. Het kan dan wel eens lonen om te trollen.

Rond een uur of 7 kwam ik aan bij de plas. Soepel ging de boot te water en niet veel later kwam mijn vismaat voor deze dag, De Hoed, aanzetten. Zijn spullen werden in de boot gelegd en we konden beginnen!

Het duurde niet lang voordat ik mijn eerste snoekbaars mocht verwelkomen. Een knal harde aanbeet was het! RoPa probeerde een goede foto te maken, maar vanwege het weer besloten we de vis snel terug te gooien en de camera te sparen....want die hadden we later zeker nodig!

We verkasten een paar keer en op een mooi taluud wist RoPa een baars te haken op een shadje.

Een 40cm+ baars!

Met 43cm een mooie baars, daar mochten er meer van komen! Helaas waren we niet op ons best vandaag. De fronttroller vroeg te veel van de accu (vergeten op te laden) en na een paar keer flink kloten zaten we beiden met het idee om te stoppen. Gelukkig brak de zon door en konden we samen met de andere vissers een goede kop tomatensoep nuttigen.

Tijdens dit samenkomen werd er flink gelachen en kwam de sfeer weer helemaal terug. Vangsten werden besproken, boten bekeken en avonturen van de afgelopen maanden werden weer naar boven gehaald. Zo heb een lange tijd met Klaas van www.predatorteam.nl gepraat over zijn vangsten die ik met enige regelmaat voorbij zie komen op de site waarvoor hij schrijft. Ook wist Noogie(tevens van predatorteam) mij te vertellen dat hij een dikke snoek had gevangen op een titchy darter die hij met mij geruild had. Altijd mooi om dat te horen!

Na de soep maakten we de boot weer klaar. Net voor het instappen zei ik met een grote knipoog tegen een aantal gasten; "Gaan jullie maar lekker verticalen, ik zal wel eens een dikke 120cm+ vis vangen boven 15meter water. Zweden style!."

De boot werd van de kant afgeduwd, motor gestart en het 2de deel van de dag kon gaan beginnen. Niet meer verticalen, maar trollen was het plan van aanpak. Op de steunhengel een flinke diepduiker en op de hand een Mann's giga grub. Ideaal aas voor een grote vis....

Het duurde niet lang voordat RoPa zijn eerste tik kreeg op een li'l ernie. "Hu dat was een beet!" zei hij verbaasd. Beiden hadden we er stiekem weinig vertrouwen meer in en een beet was wel het laatste wat we verwachtte. Een stuk later wist ik zijn lijn te vangen in mijn schroef...beiden zeiden we niks, maar dachten precies hetzelfde! Toch gingen we door....

Ik voer mijn boot over een grillig stuk taluud. Al pratend lette ik niet op de diepte...en opeens was daar die harde snuk aan mijn lijn! RoPa keek op zijn dieptemeter: 15 meter water onder de boot!!

De vis trok meteen een aantal meters van mijn reel. Er was geen stoppen aan, hengel rete krom en een zwaar gewicht aan de andere kant....bloed serieuze vis! Ik stond lichtelijk te trillen op mijn benen van deze beet, nooit verwacht zo'n lompe aanbeet te krijgen op zo'n taaie dag!

Het zal na een minuut zijn geweest dat ik uit de diepte ineens een grote witte grub omhoog zag komen...met daarnaast een massieve kop!! De dreg zat vooraan in de bek vast met 1 haakpunt...kritieke toestand! Ondertussen zat mijn hart in mijn keel en RoPa kon zijn ogen niet geloven wat daar langs de boot kwam gezwommen, dit was echt groot!!

De dril verliep goed, RoPa hield de boot perfect onder controle, en na een paar lompe runs waarbij de hengel voor de helft onder de boot werd getrokken, en een paar flinke headshakes bij de boot pakte RoPa de massieve vis middels de kieuwgreep...nog een laatste kopschuddende beweging....vis in de boot!! "Woooo!!" Wat een bak!!!

De dreg werd met het grootste gemak uit de enorme bek van de vis getikt....en daar zat ik met een bak van een vis in mijn handen! Een echte wintervis!

Woooooo!!

Een droomvis voor iedere snoekvisser!

De magische 120cm grens overschreden...

De vis werd gemeten....dit moest een nieuw PR zijn! "Wil je het weten?" vroeg RoPa. "Ja natuurlijk!!" "Gefeliciteerd, je eerste 120cm+ snoek maat!".

122cm!! Ik slaakte een vreugdekreet die mijlenver te horen was! Wat een vis! De 3de keer dit jaar dat mijn PR verbroken is!

De snoek werd te water gelegd en ze vertrok met 1 krachtige klap terug naar de diepte....

Met de grootste roes die ik sinds lange tijd heb gehad ging ik op mijn stoel zitten en genoot nog even na van dat moment....dat zijn de vissen waarvoor iedere snoekvisser stiekem vist, maar nooit op rekent ze te vangen!

Natuurlijk werd mijn vaste maat Ben gebeld met het mooie nieuws, en na bekomen te zijn trolden we verder. Op een gegeven moment kwam er een andere boot langs zij. Vragen wat er aan de hand was, ze hoorden namelijk 2 mannen hard juichen!

De tijd daarna zaten we beiden nog met de grootste ongeloof in de boot....wat hadden we daar zo juist in de boot gehad?! Ik werd op het einde van de dag nogmaals getrakteerd op een snoeiharde aanbeet op mijn giga grub, maar helaas loste de vis de haak vrij vlug. Ach die ene vis maakte onze dag helemaal goed!

Cheers, Thijs van der Sanden & Robert-Paul Wolters.

1. Geplaatst door: Sean op 27 november 2007 07:36

Puntgave vis. Gefeliciteerd Thijs!

2. Geplaatst door: G. op 27 november 2007 08:36

Gefeliciteerd met deze prachtige buffel! :)

3. Geplaatst door: Geert op 27 november 2007 09:39

Fantastische vis, van harte!!!!

4. Geplaatst door: J.P op 27 november 2007 10:55

Beste vis jonge! Netjes!!

5. Geplaatst door: Bart op 27 november 2007 14:35

Dikke vis thijs, wist al wat er gebeurd was maar toch leuk om te lezen, tjonge wat een geschreew daar :grin

6. Geplaatst door: Marcel Mos op 27 november 2007 14:47

Gefeliciteerd met die mooie dame. Hopen dat je er ooit nog zo eentje mag vangen. Groetjes Marcel

7. Geplaatst door: Muskie op 27 november 2007 15:00

Hela vogelaar, Welkom in het 120+ clubje... Grtjs, Den Belg

8. Geplaatst door: sjaakie op 27 november 2007 15:03

Hey Thijs, Gefeliciteerd man, eindelijk je verdiende loon (positief gezien dan) Groet Sjaakie

9. Geplaatst door: Robert-Paul op 27 november 2007 15:41

Hoe is het daar op die roze wolk Thijs? Wat een bakbeest, en já, er was veel gejuich achteraf. En het is maar goed dat niemand het bijbehorende 'dansje' heeft gezien... Zelden zo'n blije vismaat gezien, en zelden zo blij geweest met de vis die door een vismaat werd gevangen... Thijs, voor de zoveelste keer: proficiat met deze bak! Spreek je snel!

10. Geplaatst door: Lucien op 27 november 2007 16:39

Thijs man gefeliciteerd met deze vis uit duizenden kerel, ongelofelijk en dat boven zo'n plons water. In een woord MEGA-GEWELDIG!!! Ze is je van harte gegund man en dat er maar vele mogen volgen!!! Met roofvisgroeten Lucien

11. Geplaatst door: Dick op 27 november 2007 17:39

Hoi Thijs, helemaal top en welkom in de club. [URL]http://www.metersnoeken.nl/index.php?option=com_content&task=section&id=13&Itemid=48[/URL] Gaat goed dit jaar met het clubje, al een aantal nieuwe leden.... :) Guido 124. Jan 121 Thijs 122 Karel 120 Lange Frans.... Nogmaals van harte! Groet Dick

12. Geplaatst door: Jan op 27 november 2007 21:00

Hoi Thijs, Van harte kerel. Ook jij bent toegetreden tot de 1,20+ club. Nog even en we kunnen naar de 1,30+ club, of toch maar eerst de 1,25m grens overschrijden?? Zo zie je maar welk een verschil 1 vis maken kan!! Succes, Jan

13. Geplaatst door: Roelie op 28 november 2007 19:32

Yo Gast! Hier doen we het allemaal voor gast...dagen blanken doe je in 1 klap vergeten bij zo´n vis! Een topvis kerel! Op naar de Monstergrens van 130cm... Groetjes Roelie

14. Geplaatst door: Ben op 28 november 2007 19:35

Tjonge, wat had ik Thijs graag in die boot zien springen. Hij kan zo heerlijk puur natuur reageren. En wat baal ik dat ik hier die badkamer zit te verbouwen. Maar goed, er komen vanzelf weer betere tijden. Prachtige vis Thijs. Ik hoop dat er nog vele volgen. mzl. Ben

15. Geplaatst door: plaatje op 28 november 2007 20:10

plus wat er niet gemeld word !! :grin

16. Geplaatst door: Martin Frankena op 29 november 2007 00:49

Super! gefeliciteerd Thijs!

17. Geplaatst door: Thijs op 29 november 2007 10:02

Thx heren voor de felicitaties en complimenten! Zit nog half op mn roze wolk :grin Groeten Thijs

18. Geplaatst door: Marc op 30 november 2007 17:09

Thijs, gefeliciteerd man! Wat een bak! 8)

19. Geplaatst door: henry van der velden op 30 november 2007 17:34

Hoi die thijs zo zie je maar wat er op een forumdag van het roofvisforum die helemaal top georganiseert was door loco kan gebeuren. Jij je 1.22 en bij mij in de boot een snoekbaars van 95 cm ik ben in de commotie jouw nog vergeten te feliciteren maar alsnog gefeliciteert met die wonderbaarlijke buffel van een snoek gr Henry van der velden

20. Geplaatst door: jop op 25 november 2008 21:13

topvis! zoeen wil ik ook!! :upset