Hoe Goede vrijdag een supervrijdag werd...
Geschreven door Dick van Hattem
23 maart 2008 15:00

De avond voor Goede Vrijdag werd gekenmerkt door slecht weer. Regen en teveel wind om het grote water op te kunnen gaan. Veel alternatieven waren er niet voorhanden. Om 10 uur donderdagavond namen we het besluit: we gaan ervoor.

Om wille van het weer besloten we om niet al te vroeg te gaan. Rond half 9 waren we pas aan de helling. De Monark gleed soepel het water in en na een aantal kilometers vol gas over de plas kwamen we bij de stek die inmiddels bezaaid is met waypoints. Ik had Adri de lichte plughengel gegeven met daaraan de Proptail. Ik had een 10 grams Ultimate spinhengel van voor de oorlog met daaraan de proptail. Niet echt een ideale combinatie maar een zwaardere lijn zou het toch mogelijk maken om de haak te zetten als de snoekbaars nog steeds op deze stek zou liggen.
De eerste drift die traditiegetrouw een goede is werd ingezet. Zonder elektromotor, zonder benzinemotor maar puur en alleen op de wind gleden we over de stek heen. Onder de boot kwamen de bananen in zicht en ja hoor, daar was ie weer. Een lompe gortdroge knal op de spinhengel. Ik graaide de hengel van mijn been af en zette de haak. Het hengeltje boog angstig door. Beneden werd iets zich bewust van het feit dat ie een verkeerde beslissing had genomen. Een paar meterslande runs zorgden voor spectakel. Adri wist niet wat er gebeurde. Zo snel al een grote vis? Ja het was echt zo. Bijna niet eens verwonderlijk als je de stek goed kent. Bij de boot bleek het om een zeer fraaie snoekbaars te gaan. Lekker dik en ook nog eens lekker lang. Ik durfde niet aan een nieuw PR te denken. Dat staat al vele jaren op 86 cm en wil er maar niet aan. Ik pak de snoekbaars uit het water. De dreg zat mooi aan de buitenkant. Snel een paar foto"s en op de meetplank. Dan dringt het ineens tot me door dat het toch wel een zeer forse vis is. 89cm!!!!!! ik word gek. Eindelijk mijn PR snoekbaars eraan.

Eindelijk na vele jaren een nieuw PR snoekbaars: 89cm.

Dikke pens onder deze prachtvis.

Van blijdschap schieten we nog een paar plaatjes en mag deze snoekbaars wederom van geluk spreken dat de C en de R zo hoog in ons vaandel staan. Met dit gewicht had ie bij de plaatselijke visboer of horeca een hoop opgebracht. Maar goed, dat heb ik nog nooit gedaan en zal ik ooit nooit gaan doen ook. Met een ferme klap van zijn grote staart zwemt het beest terug de diepte in. Mijn dag kan niet meer stuk. We zijn nog geen 20 minuten bezig. Doet me weer denken aan 8 februari 2008......

Imiddels zijn we over de stek heen. Ik vaar terug, om de stek heen, en zet een nieuwe drift in. Het is Adri die er een beuk op krijgt maar helaas mist. NIet veel later is het mijn bruine Rozemijer action tail die woest gepakt word. De eerste zestiger komt zich melden. Normaal gesproken een prima vis maar voor deze stek wat aan de kleine kant.

Ook op de kleinere shads succes.

De volgende drift is het wederom de Proptail die door een zestiger voor een lekkere hap word aangezien. Nummer 3 mag poseren.

Maar ook het grote rubber word niet geschuwd...

De volgende drift word ingezet. Hier en daar verschijnt een banaan op de dieptemeter en plotseling is het Adri die een hijs geeft met mijn plughengeltje. Lekker krom, hangen. Ziet er goed uit. Adri"s PR staat op 70cm. Deze kon er wel eens makkelijk overheen gaan. Behoudzaam word de snoekbaars naar de boot gedrild en eenmaal moe pak ik hem bij de staartgreep uit het water. De gifgroene proptail zit mooi voor in de bek. Ik schiet een paar plaatjes en op de plank komen we tot de ontdekking dat het PR van Adri er ook ruim aan is: 80 cm rond.

Adri met zijn nieuwe pr van 80cm.

We laten de snoekbaars de diepte weer inkeren. Ik geef Adri een hand en feliciteer hem met deze fraaie vis. We zijn nog geen uur bezig en er zijn 2 pr"s gesneuveld. Kan niet mooier.
De lucht om eens heen word grijzer en grijzer, de wind wakkert af en toe flink aan waardoor de driftsnelheid tot bijna 2 kilometer per uur toeneemt. Dat is niet prettig. Maar we gaan ervoor. We hebben geen keus. Backtrollen met deze wind is ondoenlijk. De golven slaan om je oren. We driften met flinke snelheid. Hongerige types moeten vandaag maar snel beslissen...
Na een visloze drift krijg ik een voorzichtige aanbeet op de Rozemijer action shad. Hangen. De eerste zeventiger van vandaag komt even poseren.

Wederom op de action tail.

Ik laat de boot geregeld verder doordriften in de hoop buiten de zeer kleine stek vis aan te treffen. Vorige weken was dat niet of nauwelijks het geval. Vandaag af en toe wel. Adri was de eerste die een knal krijgt maar helaas mist. Even later ben ik het slachtoffer van een zeldzaam harde aanval. Gevolg: ik sla alles af. Echt niet normaal zo"n lompe aanbeet, gevolgd door een instinctief lompe mep van mijn kant. Ik bouw de handel weer op en vaar terug. De nieuwe plek met 2 nieuwe waypoints achter ons latend.
Ik leg de boot weer op de ideale lijn. Klaar voor weer een drift. Het duurt niet lang of er klapt weer een dikke vis op de proptail. De hengel ligt op mijn knie en buigt op de aanbeet al fors door. Instinctief ram ik keihard aan maar vergeet dat ik nog steeds met een 10 grams spinhengeltje zit te vissen. Dat probleem lost zich vanzelf op. Het hengeltje is ineens een stuk stugger. Na het eerste geleide-oog houd de hengel nu op. De rest glijd langs de lijn de diepte in. Met een luide knal breekt het stokje af en ik moet de dril zeer behoudzaam afmaken met een stokkie van 90cm.

Stug hengeltje...

Gelukkig lukt dat en bij de boot blijkt dat het wederom om een dikke tachtiger gaat die het stokje heeft doen barsten. De proptail is bijna niet te zien. Via de kieuwen en met een kniptang moeten we het beest bevrijden van zijn "gevonden" hap. Op de plank komen we weer tot 85cm. Wederom een pracht van een snoekbaars zoals je ze maar zeer zelden ziet. Ik ben er superblij mee.

Met 85cm de derde tachtiger van vandaag.

Lekker buikje...

De wind en neerslag worden steeds grimmiger. De oevers zijn bij tijd en wijle niet meer zichtbaar. De sneeuw krijgt de overhand. De boot verandert in een wit bankstel.

In de volgende 2 driften pakt Adri nog 2 mooie snoekbaarzen op de groene Proptail.

Adri blij met wederom een nette snoekbaars.

En nog geen 20 minuten later de volgende.

En dan slaat wederom het noodlot toe. Een snoeiharde aanbeet met als gevolg een snoeiharde aanslag doet het lijntje breken. Probleem: we zitten zonder proptails. Gelukkig zijn ze alweer in bestelling en zal ik komende week niet zonder zitten.....

De middag verloopt teleurstellend. We krijgen af en toe nog een aanbeet. Missen de meeste en hetgeen wat wel blijft plakken houd dat niet vol tot aan de oppervlakte. Ik weet mijn lijn ook nog een keer kapot te meppen op weer een knalharde aanbeet. Adri weet nog een snoekje te vangen maar de dag kan al niet meer stuk. De boot verandert weer eens van kleur. Mijn handen worden wit, mijn pak word wit. Alles om ons geen word wit in de boot. Een deken die het geluid om ons heen dempt zorgt voor een innerlijke rust. De witte vlokken hebben toch iets speciaals. Komt vast en zeker ook doordat we ze nog maar zo zelden zien.....
Tegen 6 uur houden we het voor gezien. De middag heeft niet gebracht waar we op hoopten maar de ochend maakt dat meer dan goed. We zijn verkleumd. Ondanks zeer goede kleding is het niet lekker bij windkracht 4 a 5 met amper 1 a 3 graden en voortdurend regen, hagel en sneeuw. Maar we klagen niet. We zijn blij. Na een aantal slechte visdagen samen met Adri nu eindelijk een topdag waarop we beide ons pr snoekbaars konden verbeteren. De verdeling is ook prima met 6-4.

De vrijdagavond eindigde voor Adri om 9 uur. Bij thuiskomst bleken er wat onderkoelingsverschijnselen te zijn. Tot de volgende avond geen gevoel in enkele vingertoppen maar alles werkt godzijdank weer normaal. Ondanks dat had Adri het voor geen goud willen missen en dat tekent de ware sportvisser!

Adri: het was top en gezellig. Volgend seizoen maar weer gewoon verder waar we gebleven waren!

Groet
Dick en Adri.

1. Geplaatst door: Adri op 5 april 2013 15:54

Dick topdag gehad met je ,ondanks het weer vingertoppen doen het gelukkig weer. Nogmaals bedankt en zeker tot de volgende afspraak groeten : Adri :) :grin :grin

2. Geplaatst door: Guido op 5 april 2013 15:54

He mooie vissen weer Dirkiedik. Gezien de hoeveelheid 80plussers zal er ook wel een 90er zwemmen op de hotspot....

3. Geplaatst door: Lucien op 5 april 2013 15:54

He makkers, voor de tweede keer dit sappige verhaal gelezen en met stijgende verbazing zit ik te kijken naar die wonderschone vissen die door jullie gevangen worden!!! Dick, kerel dat je twee 80ers vangt op een dag is al beregoed maar dat het twee van die beauty's zijn maakt het nog vele malen mooier. Mannen gefeliciteerd met jullie zeer verdiende en zwaar bevochten PR's Met roofvisgroeten Lucien

4. Geplaatst door: Roelie op 5 april 2013 15:54

Toen ik vrijdagochtend door het raam keek dacht ik.....``Nee, die gasten zullen het er toch niet op wagen met dit hondenweer``. Maar de elementen zijn opperbest getrotseerd met een dito resultaat. Erg mooie en vooral lekker dikke dames. Proficiat met beide pr´s heren! Nog een weekje en het seizoen zit er weer op. Voor mij helaas geen visdagen meer in het verschiet....de eerste zal in Zweden zijn over een kleine 6 weken. Groetels Roelie

5. Geplaatst door: Koen V op 5 april 2013 15:54

prachtige vissen Dick en Adri. dat zijn mooie kastelen. Dick ik heb nog een vraag: waarom horen we niks meer van Gertjan Doedens? Hij bezorgde ook altijd voor prachtige verslagen op deze site waar ik met veel plezier naar leesde. En met vaak mooie vangsten. gr,Koen

6. Geplaatst door: Dick op 5 april 2013 15:54

Hoi Koen V. Gertjan is vorig najaar verhuisd en heeft een lange periode van verbouwingen achter de rug. Voor vissen is helaas geen plek geweest. Groot huis waar veel aan opgeknapt diende te worden. Komend seizoen zal je ongetwijfeld weer vaker kunnen genieten van zijn bijdrages hier. Roel: toen ik vrijdagmorgen uit het raam keek dacht ik ook eerst van: niet doen..... maar ja, met thuisblijven vang je zeker niets. Kwestie van beroepsdeformatie. Gewoon gaan en knallen! Ben blij dat we gegaan zijn. Was een prachtige dag, het weer was minder maar de kastelen maakte erg veel goed. Groet Dick

7. Geplaatst door: Edwin op 5 april 2013 15:54

Hey Dick, Nog steeds een mooi stijgende lijn zie ik, je weet welk aasje je nodig hebt voor een 90+ vis....... een redhead buldawg natuurlijk :grin !!! Gelukkig is je nieuwe record (nog) binnen bereik :) Grtz Edwin

8. Geplaatst door: Wilfred van Nunen op 5 april 2013 15:54

Super hoor; wat een schitterende dikke snoekbaarzen! Zo zie je maar dat het vinden van en zuinig zijn op een echte hot-spot inderdaad voor gouden momenten zorgt!

9. Geplaatst door: Michiel Wateler op 5 april 2013 15:54

Wooooow Dick! :eek Prachtige vissen, steeds maar weer! Erg goed bezig! Groeten van een jaloerse MiWa die maar niet boven de 71cm uitkomt :grin

10. Geplaatst door: Marcel V op 5 april 2013 15:54

Dick, Machtig mooie vissen! Gisteren samen met mn broer de foto`s eens even bewonderd! Dat is trouwens ook nog een vak apart. Snoekbaars mooi op de foto zetten! Wij zijn nu net 1 jaar fanatiek aan het snoekbaarzen. Pr`s van mij en mn maat zijn 86 CM en 92 CM :) Maar die waren lang niet zo mooi als deze snoekbaarzen! Vriendelijke groet uit Kampen (Overijssel)

11. Geplaatst door: frans op 5 april 2013 15:54

Prachtige vissen weer! goed bezig! en eindelijk een keertje dat PR aan barrels. toppie! Frans

12. Geplaatst door: Marcel Mos op 5 april 2013 15:54

Hoi dick. Heb jij je dieptemeter af kunnen stellen op ridders. Want waar ridders zijn..zijn ook de kastelen. Man man wat een vissen weer. Immidels heb ik er ook een paar mogen vangen. En hoop voor het sluiten van het seizoen er nog een keertje op uit te kunnen. En zeker een compliment aan de foto graaf. Wat staan die vissen mooi op de gevoelige plaat. suc6 nog aankomende week heren. En haal der nog maar een paar grote uit. Als ik ze zelf niet kan vangen kijk ik er graag hier dan naar :grin Groetjes : Marcel Mos.

13. Geplaatst door: Stipo Jovic op 5 april 2013 15:54

Wat een fantastische visdag,prachtverhaal, mooie foto\'s. Jeemig mannen...gouden randje hoor op zo\'n dag!

14. Geplaatst door: steven op 5 april 2013 15:54

Beste Dick ik geniet altijd van de verhalen op deze site, maar aan je laaste verslagen van je snoekbaars avonturen heb ik een nare bijsmaak overgehouden. Je klopt je zelf op de borst dat je jou record snoekbaars terugzet,maar dat je jou(te dunne lijn) een paar keer doormidden slaat en daardoor een roofvis met een bek vol rubber laat zitten,daar hoor ik je niet over. En denk nu niet dat zo\'n haak binnen een week of twee van zelf verdwijnt want dat gaat niet zo snel. Waarschijnlijk is zo\'n dan vis ook ten dode op geschreven. Ik hoop dat je je materiaal een beetje aanpast,zodat in het volgende seizoen een boel vissen dit lot bespaard blijft. Vang ze,mvg Steven mvg Steven[URL=null]null[/URL][EMAIL]null[/EMAIL]

15. Geplaatst door: Dick op 5 april 2013 15:54

Hoi Steven, Als je mijn verhalen goed gelezen hebt dan weet je dat ik wel degelijk mijn materiaal aangepast hebt op deze belachelijk grote snoekbaarzen. Gezien het feit dat ik zeer ondiep vis EN dus kort onder de boot EN louter en alleen grote snoekbaarzen tegenkom is een aanpassing op zijn plek. Waar ik vorig jaar op de diepte gaten met 6/100 gevlochten viste zit ik nu op 10/100. Met de iets zwaardere hengel ben ik zelfs naar 14/100 gegaan. Aangepast heb ik dus zeker wel maar soms voorkom je niet dat er een lijn word afgeslagen op de ziedend harde aanbeten in combinatie met de ondiepte. Overigens is het zo dat als je op de aanbeet alles kapot slaat je de haak 9 van de 10 x niet echt zet. zie het verhaal met Edwin waar de meete snoekbaarzen niet vast zaten maar door middel van hun bek dicht houden gewoon vast bleven houden en zo gevangen werden. Dat de vis dus ten dode opgeschreven is klopt gewoonweg niet. Onderzoek van de OVB heeft uitgewezen dat 91% van de snoeken/snoekbaarzen overleeft als ze en haak inslikken. Deze slikken ze in ieder geval niet in. In het ergste geval zal er een haak in zijn bek zitten met een klein stuk rubber. De grote stukken rubber worden aan zwaardere hengel gevist die we tot nu toe slechts 1 x kapot hebben geslagen. Maar dat kan ook snoek geweest zijn. Wij doen in ieder geval ons best om ze te vangen en weer onbeschadigd en levend terug te zetten. Ik heb van de week uitgerekend dat we voor 1200euro aan snoekbaars hebben teruggezet en voor 0 euro hebben gehouden. En ik ben er trots op !!!!!!!!!!!!!! Groet Dick

16. Geplaatst door: tonny tang op 5 april 2013 15:54

Hoi broertje , Wat ben ik toch blij met je eigen web-site! Het is weer helemaal te gek wat je uit het water heb weten te halen,weer een record gebroken het is toch echt jou jaar.Proficiat met dit record,je zusje.