Kapitein Piet!
Geschreven door Thijs van der Sanden
2 maart 2010 10:35

Eindelijk, de strenge vorstperiode is voorbij. Sinds half december ben ik nog 1 keer wezen vissen, de rest van de tijd was het andere dingen doen. Niet vervelend, maar zoals velen begon het na een tijdje toch wel erg te kriebelen en wilde ik toch echt het water op.

Afgelopen zaterdag was het dan eindelijk weer eens zover, samen met Piet zouden we een kleinschalig water gaan bevissen met licht materiaal. Het grote water zou nog erg taai kunnen zijn, vandaar dat de keuze op kleiner water viel. De vis kan daar niet ver weg en daarmee zou ons kunstaas zeker wat vissen passeren, en hopelijk gegrepen worden.

Na een lekker bakkie leut bij Piet thuis, werd zijn boot aangekoppeld en gingen we op weg naar het water. Voordeel van zijn boot is dat we helemaal geen helling nodig zouden hebben. Gewoon met 2 man van de trailer afpakken en te water laten. Daarna werd de motor erop gezet, het kunstaas ingeladen en kon de dag beginnen!

Beide trapten we af met fel gekleurd kunstaas met een ratel. We waren namelijk van mening dat een ratel in het kunstaas op dit water wel eens het verschil kon gaan maken. Denk hierbij aan Triple pikefighters, Kinetics, Bill Lewis en Screaming Devils. Het duurde niet lang voordat de eerste vis zich kwam melden. Ik was net bezig mijn kunstaas van de steunhengel binnen te draaien toen mijn geel-witte Bill Lewis kei hard werd gegrepen. Aanslaan was niet meer nodig, deze wilde de ratelaar echt hebben!

Ik was aan de slag met een lichte baitcaster en een druppelreel, het zware werk was niet echt nodig op dit water, dus ik beleefde ontzettend veel plezier aan de sterke vis. Eenmaal bij de boot konden we zien dat het om een fors exemplaar (althans voor dat water) ging dat mijn kunstaas te grazen had genomen. Na wat geschud met zijn kop naast de boot, kon ik de eerste vis van de dag landen!

Goed begin!

De ratelaar zat dwars in de bek van de vis, die had geen schijn van kans! Altijd een prachtig gezicht om het kunstaas zo te zien zitten, teken dat er geen twijfel is geweest bij de rover.

Dwars in die gaffel, geen ontsnapping mogelijk.

De volgevreten vis werd even gemeten en mocht toen weer zwemmen. Het water was in een week van 1,5graden naar ruim 5graden gestegen, en dat kan vaak goed uitpakken. Het kunstaas werd weer te water gelaten en we trolden lekker verder. Het zal geen 5 minuten hebben geduurd voordat Piet een harde aanbeet kreeg op zijn Triple pikefighter. Een kleiner formaat vis kwam langs de boot en mocht even poseren voor een plaatje.

Piet volgde snel met een vis.

Er bleken dus meerdere vissen op de stek te liggen, want vrijwel nadat de motor weer was gestart miste een vis mijn kunstaas. Er werd besloten een aantal keren met verschillend kunstaas over de stek heen te trollen, kijkend waarop we nog meer aanbeten zouden kunnen uitlokken. Van te voren was ik al gewaarschuwd door Piet dat de kans op vastlopen aanzienlijk was. Toen we na 3 keer trollen nog steeds niet waren vastgelopen werd ik wat nonchalant en dacht dat het ook niet meer zou gebeuren. Verkeerd gedacht, want direct vloog mijn steunhengel krom, maar niet door een vis! De Jaza M moest eraan te pas komen om het kunstaas te redden van zijn belager, een fiets!

Iemand een fiets kwijt?!

Vroeger ging ik altijd op pad zonder kunstaasredder, was niet nodig zei ik altijd, maar o wat ben ik blij dat ik er nu toch altijd 1 standaard bij heb, zelfs als ik vanaf de kant ga vissen in de steden. Het heeft zijn geld al dubbel en dwars terug verdiend!

Na de fiets vangst werd besloten de stek met rust te laten en door te trollen. De tijd verstreek, en al voordat we het wisten waren we aangekomen op het heldere gedeelte van het water. Vlak na de 'scheiding' was het Piet's favoriete kunstaas, de Triple pike fighter, die weer gegrepen werd door een snoek. In de regen werd er een foto geschoten, het kunstaas los getikt, en de vis mocht weer snel zwemmen.

Triple Pike Fighter strikes again!

De zachte regen veranderde in harde regen en beide zaten we goed verstopt in onze regenkleding, maar de lol was er niet minder om! Van alles werd besproken, zo heb ik onlangs carnaval gehad en daar was genoeg gebeurd wat onze lachspieren goed deed trainen. Gezelligheid in de boot is het allerbelangrijkste zeg ik altijd, een vis erbij is de beste bonus. En die bonus kwam erg vaak voor deze dag.

Daar dat het water helder was, deed me besluiten mijn snoekkleurige Kinetic te monteren. Een plug die op dit moment voor ruim €20,-- van eigenaar verwisseld, en dan te bedenken dat ze het het kwart hebben gekost in het verleden. Schaarste doet de prijs stijgen blijkt wel! Maar ik ben heel eerlijk, het is toch ook wel een goede plug! Een lekkere doffe ratel erin, uitstekend te trollen, en ideaal voor de kleinere wateren. Onder een brug was het dan ook raak voor mij, naast de boot werd mijn plug wederom kei hard gegrepen door een felle rover!

De Kinetic doet zijn ding, en goed.

We trolden weer door en bam! Piet kreeg weer een beuk op zijn kunstaas!! Het ging goed zo, de vis bleek lekker los te zijn en daar hadden we absoluut geen moeite mee!

Daar is er weer 1!

Ook dit was een lekker volgevreten vis, teken dat ze weinig hebben geleden van het vriesweer, ondanks dat het water er niet dieper is als 2,5m-3m. De foto's van massaal gestorven vis door de kou heeft iedereen waarschijnlijk wel gezien op internet, gelukkig was dat hier niet het geval.

Lekkere dikke vis voor mijn maat.

Een stukje verderop misten we beide een vis, en dat deed ons weer besluiten de stek een x aantal keren af te trollen en werpen. We begonnen met het laatste daar we met enige regelmaat snoeken door het oppervlak heen zagen jagen. Piet met een spinnerbait en ik met een 10cm Slider in een kleurtje wat ik nog niet eerder heb mogen aanschouwden: Ana Blue. Ik kwam dit kleurtje tegen op www.snoekshop.nl en vond het wel een heel apart kleurtje! We wierpen een half uur, daarna nuttigde we een kop koffie en een boterham en werden de trolmaterialen weer gepakt. Een goede keus, want er knalde direct een vis op Piet's kunstaas!

Piet was goed bezig!

Een dikkertje met een klein koppie vond het blauwe drie delige gevaarte wel een lekker uitziend snackje waarschijnlijk, want de plug was hard gegrepen. Een 10tal meters verderop was het mijn snoekkleurige Kinetic die weer de sjaak was, een doffe knal attenteerde me op het feit dat weer een snoek zich had vergrepen aan het plastic geval.

Knal van een aanbeet!

Het liep ontzettend lekker en beide waren we in onze nopjes! De regen was ondertussen gestopt, het zonnetje kwam er af en toe door en verwarmde ons zo goed als mogelijk. We houden namelijks last van de wind, dus het was gewoon weg heerlijk vertoeven op het water!

Een aantal trolbeurten verder besloot ik eens een 12cm Skinner te monteren. Een plug die ontzettend lekker flankt, maar veel vissers laten deze plug links liggen. Waarom, geen idee? Hij beweegt aggressief door het water, zorgt voor veel commotie en daar houdt een snoek wel van. Dat bleek wel, want hij werd bruut gegrepen, maar op echt precies hetzelfde moment werd ook Piet's plug gegrepen en beide riepen 'Ja hangen!'. Verbaasde blikken werden gewisseld, gevolgd door een lach, wat een geweldige dag!

Yeah, double strike!!!

Hierna werd het stil op de stek en besloten we terug te trollen. We hadden nog kilometers te gaan, vast en zeker dat de snoeken op andere stekken ook zin hadden in ons kunstaas.Toch duurde het een tijd voordat de volgende aanbeet kwam. Op de steunhengel had ik ook eens een pike fighter bevestigd en deze werd ineens tegen gehouden. Ik viste met een 270cm spinhengel en daarop gaf de vis flink tegen gas. Uit pure enthousiasme riep ik al dat ik het monster van het water te pakken had. Piet maakte echter de opmerking dat de vis wel eens vals gehaakt zou kunnen zijn...en hij bleek gelijk te hebben! De plug zat in de flank van de vis. Waarschijnlijk had de vis de plug gemist, maar toch gehaakt.

Schitterend visje.

Aan de vis was te zien dat deze nog op de bodem lag, want op zijn buik zaten karperluizen, net als op zijn vinnen. Ook was het weer een lekkere dikke vis, een genot voor het oog.

Karperluis duidelijk zichtbaar op de witte buik van deze vis.

Wederom werd er weer gestart met trollen en daar was weer een beuk! De pike fighters waren ontzettend populair bij de vissen op dit water, ook in het heldere water deed de befaamde/beruchte koi kleur zijn werk.

Ook de koi was weer goed voor enkele knappe vissen.

De teller was ondertussen flink opgelopen en stiekem wilden we beide wel voor de 20 vissen gaan! De vis was goed los, dus het zou mogelijk moeten zijn. Piet zorgde ervoor dat we steeds dichter bij onze 'goal' kwamen, door weer een vis te haken op zijn blauwe pike fighter.

Zouden we samen de 20 stuks halen??

Ook ik deed weer een duit in het zakje, want ook mijn drie delige plug werd vlak na Piet's vis gegrepen, wat een gekkenhuis was het! Er stond bij ons beide een smile op ons gezicht van hier totaan Tokyo! Voor Piet was het helemaal een schitterende dag, want naast de eerste double strike in zijn boot, was ook zijn boot record aan duigen.

We waren er bijna...

Het was ondertussen al laat aan het worden en we besloten de laatste troltocht in te zetten naar de andere kant van het water. De dag was al weer dan geslaagd en we hoopten op de laatste 2 vissen om zo tot een totaal van 20 vissen te komen. De 20 haalden we niet, maar nummer 19 werd op het laatste moment toch nog gevangen! Mijn steunhengel schoot in een kromming, maar er bewoog niets aan de andere kant. Even een seconde van twijfel, maar toen kwam er een staart uit het water en de laatste vis van de dag was een feit!

Nr 19 werd vast gelegd op een echt oer-Hollands plaatje.

Voldaan werd er getrailerd en bij Piet thuis werd de dag afgesloten met een heerlijk bord stamppot en een fles bier! Wat een afsluiting van het snoekseizoen '09-'10. Een seizoen waarin ik veel minder heb gevist, maar wel weer het plezier hervonden heb! Nu is het de laatste maand trollen op snoekbaars met grote pluggen...snoeken wees gewaarschuwd, blijf van mijn kunstaas af!

Cheers, Thijs van der Sanden & Piet den Hartog.