PR compleet verpulverd!!!
Geschreven door Lucien de Kroon
9 april 2012 19:59

Omdat in de Wet staat dat we in maart met groot kunstaas mogen vissen en volgend jaar de regel word toegevoegd dat snoekvissen in maart is toegestaan hebben we besloten de dag werpend door te brengen op een grote zandput in een zoektocht naar haar bewoners. Samen met Roel Trum “oud” metersnoeken auteur en zeer gewaardeerd teamlid van Fox hengelsport zouden we jerkend proberen grote snoek aan de schubben te komen! zoals zo vaak hangt alles af van het maken van goede keuzes deze goede keuzes zijn vaak de sleutel tot succes! In de wetenschap dat snoeken die al paai gereed zijn toch geen kunstaas meer pakken hadden we ons ingesteld op een taaie dag waarbij het maken van vele worpen zonder aanbeet of volger eerder normaal dan uitzonderlijk zou zijn. terwijl ik de laatste hand legde aan de soep kreeg ik een sms van Roel. “sta in de file, word een half uurtje later tot zo”. Het verkeer van tegenwoordig word ook steeds drukker helaas nu had ik mooi nog even tijd voor een bakkie koffie voordat ik mijn spullen moest inladen. 08:30 stond ik aan de helling.

Hoezo potdicht!

De mist was potdicht wat op de dijk ook al voor gevaarlijke taferelen zorgde doordat automobilisten hun verlichting waren vergeten aan te zetten! Zware mistbanken leken op het water te drijven terwijl een erg flauw zonnetje er doorheen probeerde te prikken! Daar was Roel. Vakkundig werd de Quicksilver achteruit de helling op gereden. Ik vond het erg fijn om Roel weer eens de hand te schudden, we hadden elkaar al weer een paar maanden niet gesproken en hadden dus meer dan voldoende gesprekstof. De Honda sprong na twee keer trekken aan en terwijl de motor warm liep maakten wij onze hengels in orde. Een handvol jerks werden geselecteerd waarmee ik het wilde gaan proberen, een Bössel XL, rapper, Busterjerk, Supper Freddy, Helhound en een Topper had ik naast me neer gelegd.

Roel hield het voornamelijk bij een goudkleurige Busterjerk waar hij ontzettend veel vertrouwen in had, wat later op de dag ook zeker niet beschaamd zou worden!  Langzaam voeren we weg en de zon was hard op weg om de overgebleven mist weg te branden. Na een half uurtje varen kwamen we op de eerste plek waar we het wilden proberen. Eigenlijk is deze manier van vissen heel simpel, je zet de boot op koers en je laat je gewoon door de wind langs de oever drijven, waarbij je met de elektromotor ervoor zorgt dat je niet te dicht langs de kant komt. Verder hoef je dan alleen nog maar de oever uit te werpen. De Bossel XL is redelijk zwaar maar laat zich heerlijk vissen. Gelijkmatig trekken zorgt voor een prachtig flanken waarbij je hem ook nog een probleemloos naar de 2 meter diepte vist, en dat voor een drijvende jerk!  In een flits kwam een glasoog schijnbaar van zijn paaiplek af om te inspecteren wat voor vreemde vis zijn paaigebied was binnen gedrongen. Even met de neus ertegen en net zo snel als ze was gekomen was ze ook weer weg. Schitterend om te zien hoe agressief die snoekbaarzen nu zijn. We laten de glasoog verder met rust zodat hij zijn nest bewaken kan en vervolgen onze weg.

Kleine kribvakken en kommetjes worden secuur afgevist maar de vist heeft vooralsnog geen zin om aan ons plan mee te werken. Ze noemen deze zandput niet voor niets de put van de duizend worpen liet Roel me met een grijns weten, maar goed dat we ons hadden ingesteld op geen actie dan is alles wat er gebeurd meegenomen. Roel besluit te verkassen naar een nieuwe plek. Een kleine kom ligt voor ons met een lichte kabbel op het water. Een boom, die schuin over het water heen reikt, heeft op mij altijd een bepaald aantrekkingskracht. Met een strakke worp plaats ik de Bössel precies onder de takken en begin met korte rukjes de jerk terug te vissen. De flinke plons die het neerkomen van de jerk  veroorzaakt schijnt de vissen niet te storen, eerder uit hun slaap te wekken want na 3 kleine rukjes kreeg ik een aanbeet. Instinctief zet ik de haak en begin de vis af te drillen. De snoek begon te rollen als een alligator en wist zich zo van de dreg te ontdoen die hem tijdelijk in zijn greep had. We mogen niet klagen zei Roel tegen mij, we hebben al twee vissen gezien dus er is activiteit in het water wie weet wat ons te wachten staat.

De wind was een beetje wisselvallig, de ene keer wat harder en de andere keer geheel afwezig. Het was inmiddels heerlijk weer geworden en allebei stonden we in ons T-shirt te vissen, het leek wel zomer! De Honda werd aangetrokken en we voeren naar opnieuw een nieuwe plek. We legden de boot in de luwte en namen eerst een bak bruine bonensoep en een snee brood om de inwendige mens te verzorgen. Na een korte sanitaire stop konden we er weer helemaal tegenaan. Lange worpen zorgden ervoor dat we veel water bevisten en omdat je kunstaas vaker over de zelfde stek heen kwam kon het zo maar zijn dat een vis die de eerste keer niet wilde toehappen dit wel bij de derde keer zou doen. Weer was het de Bössel die een actie wist uit te lokken. Een fraaie 80er kwam vlak bij de boot omhoog achter de jerk en bekeek het kunstaas argwanend. Met een klein tikje probeerde ik haar over de streep te trekken maar helaas was dit niet hetgeen ze voor ogen had en verdween weer uit ons zicht. Roel die rustig zijn Busterjerk stond terug te tikken, gaf een gil. Luus ,mot je kijken. Vlak achter zijn Buster zag ik een dikke 110+ snoek hangen die nog niet besloten had of ze wel of niet zou toeslaan. Roel liet uiterst koelbloedig zijn Buster stil vallen, optikken en weer naar beneden zakken. Dit getuigt van ervaring!

De vis volgde het hele gebeuren met de nodige nieuwsgierigheid maar hapte niet toe. Shit, jammer dat ze de kaken niet even van elkaar haalde man! Gaf ik mijn maat te kennen maar we hebben al wel weer twee keer actie gehad dus wie weet! Opnieuw bekeek ik mijn jerks en ik wilde iets met een natuurlijke baarsprint en met wat lengte. Mijn oog viel op de Super Freddy waar ik meestal mee sleepte maar, Sebas van Veen een goede maat van mij, vist hier ook werpend mee in Ierland en met succes mag ik wel zeggen. Zowel tikkend als gewoon binnendraaiend viste ik deze jerk terug. Het was denk ik de vijfde worp die ik ermee maakte toen ik 10 meter uit de boot een harde aanbeet kreeg waarbij ik mijn hengel compleet op krom sloeg. De vis had direct door dat er iets niet in de haak was en kwam met wijd open gesperde bek door het heldere water omhoog. WOEHAAA wat een bak man brulde Roel mijn kant op terwijl ik nog helemaal onderste boven was van het formaat wat ik daar aan de andere kant van mijn lijn had zitten. Zeker 120 cm man riep Roel maar daar durfde ik nog niet aan te denken. Min eerste prioriteit was , genieten, en verder op ervaring zorgen dat je rustig en geduldig de vis rustig afdrilt. Toch kreeg ik het wel ietwat benauwd toen Roel de vis moest loslaten uit zijn greep toen deze begon te rollen naast de boot. De gedachten, als ze maar niet losschiet, schoot door mijn hoofd maar liet mijn concentratie hier niet door verslappen. Bij de tweede poging wist Roel zijn grote hand om het handvat van de vis te klemmen en haalde de megavis binnenboord. Er kwam geen eind aan die vis en ik sloeg steil achterover toen ik zag hoe breed en zwaar ze was. Ik keer Roel aan met een ongelofelijke blik en we waren het er snel over eens deze dame woog ergens tussen de 35 en 40 pond.

WOEHAAAAA wat een vis!

Een dreg konden we zo lostikken maar de andere werd direct geknipt om de vis zo min mogelijk stress te bezorgen. Met het meetlint op de bank werd de vis erop gevleid. Dit was het uur van de waarheid, hoe groot zou deze dame zijn? Ik had haar niet zo groot ingeschat grijnsde Roel me toe, maar ze is 124,5 cm makker en dat op een met de hand geviste jerk, WOEHAAAAA wat een bak man!

Wat een ongelofelijk brede rug en wat is ze lang, dit is de droomvis van iedere visser! (PS: het bloed op mijn sok is van Roel )

Ongelofelijk wat een gewicht had die vis en er zat geen schubje verkeerd. Ik verkeerde in een roes terwijl Roel een paar mooie foto’s schoot. Het hele gebeuren, het landen, meten en foto’s duurde bij elkaar niet langer dan hooguit drie minuten.

En wat een gewicht, en dan heb ik het wel over de vis hè Lachen!

Rustig en haar gewicht met een hand ondersteunend liet ik haar in het water zakken. Ongelofelijk wat voor een schoonheid daar voor me lag en dat ik die heb mogen vangen dat was simpelweg grandioos.

Even laten bij komen is een must ook al hebben ze niet al hun kruit verschoten!

Je voelde de kracht in haar staart en dat ze van plan was om aan te zetten. Met een harde roei van haar staart liet ze mij zo blij als een klein kind achter.

Probleemloos schiet de zwangere mama weg! Zo zien we het graag!

Ik werd gefeliciteerd door Roel die net zo meegenoten had als mij en samen lieten we deze schitterende gebeurtenis nogmaals de revue passeren. Uiteraard moest er ook nog gevist worden en we besloten hetzelfde stuk nogmaals uit te werpen in de hoop die dikke 110+ vis zover te krijgen dat ze alsnog zou toeslaan. Die grote vis bleef verre van ons kunstaas maar wel wist Roel nog twee harde aanbeten uit te lokken die beide resulteerden in losschieten. Het zouden snoekbaarzen geweest kunnen zijn maar we zouden er nooit achter komen.

We besloten het hier voorlopig voor gezien te houden en voerder verder naar een andere interessante stek. Er stond een fikse wind die in de lengterichting van de stek stond. Ideaal om te driften dus Roel gooide de boot dwars en het spel kon opnieuw beginnen. Een perfecte onderwater biotoop maakte dat we kans maakten op misschien nog wel zo’n “buffel”. Met een variërende diepte die tussen de 1 en 3 meter lag en een zichtdiepte van ca anderhalve meter waren dit uitstekende uitgangspunten. Met een flinke vaart dreven we over de stek links en rechts van ons werpend. Een brul weerklonk! HANGUHH! Ik keek naar mijn maat en zag dat Roel met een zwaar gekromde hengel in gevecht was met een zware vis! Luus, dit is ook weer een heel beste man!! De vissen vechten wat minder spectaculair omdat ze zo zwaar zijn maar het gewicht wat aan je lijn hangt is met geen pen te beschrijven! De grote vis kwam steeds dichterbij totdat ze naast de boot lag. De wind maakte het er niet makkelijker op maar Roel had maar één poging nodig om het “handsvat” te grijpen en zijn meer dan verdiende beloning binnenboord te hijsen! We werden helemaal gek, dit was de tweede ontzettend dikke vis die we wisten te vangen. Één is al bijzonder maar twee, is onbeschrijfelijk!

Roel met zijn, meer dan verdiende, supervis!

De dreg konden we snel los tikken waarna ik de diverse foto’s nam. Even op de meetlat leggen tenslotte meten is weten en we wilden wel heel graag weten hoe groot deze vis was. Met haar 116,5 cm en een geschat gewicht van 30+ pond waren we weer door het dolle heen! Ook bij deze dikke buffel zat geen schubje verkeerd wat een beauty om te zien zeg!

Roel weet als geen ander te poseren met een grote vis, wat een ongelofelijke bak!

We lieten haar vlug naast de boot in het water zakken om haar even bij te laten komen. Dit duurde geen minuut of ze gaf met een grote plons water te kennen dat ze ons flink zat was. Ik schudde mijn maat de hand en we beseften allebei maar al te goed wat een topdag dit was en wat voor succes de goede viswater keus tot nog toe heeft gehad. We zetten de boot opnieuw aan het begin van de stek op en bleven stug doorwerpen gedreven door de schitterende vangst die we zojuist hadden geboekt.

In het velletje!

Een fraaie hanger wist ik in een reflex om te zetten in een kromme hengel. Een hoge 80er had mijn busterjerk bij het staartje te pakken genomen.

Stevige hard vechtende snoek!

Inmiddels was de tijd weer voorbij gevlogen en we wilden nog graag een keer de eerste succesvolle stek afwerpen dus lieten we de plek voor wat het was en voeren terug!  Ondanks de aanwezige wind was het weer verrukkelijk. De hele dag in je T-shirt kunnen vissen is vaak alleen in de zomer mogelijk maar om dit in maart mee te maken is gewoon apart en erg lekker. Het laatste uur van de dag was aangebroken en onophoudelijk vlogen onze jerks door de lucht om ze daarna zo gevarieerd mogelijk terug te vissen. De grote metersnoek konden we niet meer foppen maar Roel wist nog wel twee moskoppen aan het zoete nat te onttrekken.

Fraai gekleurd mannetje op de goudkleurige rammelaar!

Een 60er en een hoge 80er! De zon was al een aardig eind gezakt en je voelde de temperatuur zakken.

Laatste snoek van onze TOPdag!

Met een rode gloed in het gezicht voeren we langzaam terug naar de helling terwijl we de laatste spullen in de tassen deden. Tijdens het traileren konden we mekaar alleen lachen. Wat een ervaring! Met 5 snoeken, waaronder twee megazware supervissen van 124,5 cm en 116,5 cm,  en 5 volgers konden we spreken van een buitengewoon goede dag en een super seizoensafsluiter! Één ding weet ik zeker, met deze vissen op mijn netvlies kom ik het gesloten seizoen probleemloos door!

Zo zie je maar dat het maken van de goede keuzes voor grote verassingen zorgen kan!

Aan iedereen, veel kromme hengels, strakke lijnen en heel veel vis toegewenst in het nieuwe seizoen!