Een afsluiter met een gouden randje!
Geschreven door Kevin
26 april 2018 22:09

Uiteraard stond er nog één laatste sessie gepland met William voor de gesloten tijd zou aanvangen. Op voorhand was onze strategie al snel bepaald. We zouden ons gaan richten op de snoekbaars en de baars. Verticalen en dropshotten was het plan voor deze dag. Ook had ik wat spiering en wormen mee genomen voor aan de dode hengel.

William en ik hadden al bijtijds afgesproken bij de helling. De boot werd snel klaar gemaakt, en in de burgerlijke ochtendschemering vertrokken wij naar de stek.

Eenmaal aangekomen zagen we al direct dat het op de beoogde stek niet dicht bezaaid lag met vis. Na wat zoeken kwamen we uiteindelijk toch wat ‘’visrijke’’ plekjes tegen op de fishfinder. Echter constateerden wij dat bijna alle vis los lag van de bodem. Heel af en toe zagen we een “buikschuiver” strak tegen de bodem aan liggen.

Ik startte met verticalen, terwijl William begon met de dropshot. Dit om te kijken of er een lichte voorkeur was voor een bepaalde techniek.

Ik had recent een nieuwe verticaal hengel aangeschaft, en tevens wat nieuwe shads. Beiden wilde ik dolgraag uit testen! De nieuwe shads die ik mee had waren de Fox Rage Slick Shads in de 13 cm variant. Een mooie slanke shad, die er ook nog eens prachtig uit ziet. De nieuwe hengel die ik mee had was een St. Croix  Legend Tournament Shaky Head. Dit zou een extreem gevoelige hengel zijn met een extra snelle actie. Zeer benieuwd!

Het was tijd om de lijnen nat te maken. Ik liet mijn shad zakken en al na een paar minuten kreeg ik flinke tik op mijn hengel. Ik zette gelijk de haak en voelde al snel dat dit wel eens een mooie baars kon zijn. Even later werd dit vermoeden bevestigd, en kwam er een prachtige baars ten tonele.

Een prachtige baars van net geen 40cm gevangen op de Fox Rage Slick Shad 13 cm!

De shad en de hengel zijn gelijk goedgekeurd! Ik stond eigenlijk een beetje te kijken van de gevoeligheid van deze hengel. Echt subliem!

Goede uitrusting is het halve werk!

Daarna bleef het stil.. Heel stil! Uren lang geen actie. Wat we ook probeerden, we konden geen enkele aanbeet forceren. Ook de dode hengels gaven geen resultaat. We besloten om de warme lunch uit te stellen, en eerst nog even door te vissen.

Dat bleek een hele goede keus, want uiteindelijk kreeg ik toch weer een aanbeet. Het woord aanbeet was alleen wel een erg groot woord. Het was echt een heel minuscuul friemel tikje. Ik zette de haak en in eerste instantie voelde de vis eigenlijk helemaal niet spectaculair aan.  Dit omdat de vis eigenlijk zonder moeite mee kwam. Eenmaal halverwege begon echter toch het gevecht, met een enorme bonkpartij als gevolg. Mijn hengel ging hoepeltje krom! William riep al gelijk: Dit is een goede vis baas!!

William bedacht zich geen moment, en stond al klaar aan de rand van de boot met het schepnet. Op dagen zoals deze, kun je je geen fouten veroorloven. Zekerheid voor alles!

Opeens hoorde ik een luid gejuich!  William stond natuurlijk aan de rand van de boot en had de vis al even vluchtig gezien. Dikke snoekbaars!!! Toen de snoekbaars uiteindelijk boven kwam, had deze geen schijn van kans meer. William stond immers al klaar met het net, bedacht zicht geen moment en schepte vakkundig de snoekbaars! Yes! Binnen!!!

Een grote vis wil je niet verspelen, speel op safe!

Wat een fantastisch mooie vis en natuurlijk hartstikke welkom! De meet mat gaf aan 85 cm. Daar doen we het voor!

Meten is weten!

We waren allebei door het dollen heen! Op een normale visdag zou je natuurlijk al dolgelukkig zijn met een dergelijke vis. Maar op een taaie dag zoals deze, was dit wel een echte beloning! En dan ook nog eens tijdens de afsluiter! Super!

Wat een brute vis!

Echter was het nu wel echt tijd voor een hapje. We besloten om de boot aan te meren, zodat we even lekker de benen konden strekken en relaxen.

Even relaxen!

Een warme hap ging er wel in na al die uren buffelen!

Een warme mocht uiteraard niet ontbreken!

Uiteraard mocht er ook nog even geproost worden!

Cheers m8!

Na de late lunch gingen we er nog even vol tegen aan. Echter mocht dit niet baten. Jammer, maar absoluut niet getreurd! De vis was gewoon niet los, en dat hoort uiteraard ook bij het vissen. De Slick Shad en de St Croix hebben zich in ieder geval bewezen deze dag.

De Fox Rage Slick Shad, een plaatje voor het oog!

Het was absoluut een afsluiter met een gouden randje. Deze prachtige snoekbaars was absoluut de kers op de taart en zorgde voor een onvergetelijke afsluiting!

Van deze dag hebben we ook weer een leuke video in elkaar gezet. Klik hieronder op de play button om de video te starten!