Divani's Fishing Stories deel 12
Geschreven door Dirk van Nieuwenhove
13 juli 2019 20:48

Beste visvrienden,

Het is alweer even geleden sinds mijn laatste bijdrage en na een dubbele uitstap in het doodaasvissen op snoek in de polder tijdens de vroege maanden van 2019 met vismaten Martijn en Dennis heb ik erg veel bijgeleerd. De omstandigheden waren moeilijk, mijn uitrusting verre van ideaal en ondanks de vangst van enkele 80+ snoeken en een hele goede leerschool, heb ik besloten om dit verhaal met beide heren te herhalen dit najaar en me nu te focussen op het kunstaasvissen in de polder. Het betere materiaal is dankzij beide heren nu in mijn bezit dus dat komt sowieso in orde.
Het is immers een jaar geleden dat ‘yours truly’ begonnen is met het bijdragen aan dit avontuur en van stoppen is er geen sprake! Mijn laatste visdag voor de ‘sluiting’ bestond immers uit een bezoek bij JP van ‘Esox Lures’ gevolgd door een knotsgekke 3.5u snoeken met de pig shad jr (20cm) onverzwaarde shads. In die korte periode ving ik 8 snoeken en verspeelde er eentje. Wat een openbaring! Ik ben nooit fan geweest van softbaits, behalve dan castaic en bulldawg swimbaits.
Zeggen en schrijven zijn we nu enkele maanden verder en een nieuwe visdag na de officiële opening van het nieuwe seizoen werd ingepland met vismaat Kevin. Het was duidelijk dat ook hij niet had stilgezeten en ondanks een snel naderende Ijslandreis (voor de natuur en fotografie, helaas niet het vissen wat uiteraard hoog op mijn wishlist staat maar waaraan gewerkt wordt) werd een datum begin juni gepland. Door de Ijslandreis werd zo de hittegolf vermeden en konden we lekker vissen.
Het weer bleek onomstotelijk haaks te staan op dezelfde periode in 2018. Toen keerden we roodverbrand en visloos naar huis na een dag bakken in windstil en door hoog riet omringd viswater. Terwijl we vorig jaar in die periode de hengels opborgen,  joegen nu stormen ons angst aan met een perfect gezonde boom aan onze standaard parkingplaats als voorbeeld: afgeknapt als ware het een rietje. Typisch aan de Nederlandse grondigheid was deze boom tegen ons afscheid die avond al volledig verwijderd. Het betrof immers een geblokkeerd fietspad. Was het maar zo in ons kleine Belgenlandje …

Bij stormweer blijkt de gezondste boom breekbaar als een rietje

Omdat de sloot die we op voorhand als startpunt beoogd hadden inmiddels bewandeld werd door een 6-tal Franstalige vissers, besloten we tegen beter weten in een vlakke en ongeschoeide sloot te bevissen. Eigenlijk was dit een sloot die we nagenoeg steevast links lieten liggen omdat er wel altijd iemand aan het vissen was. Nooit eerder vingen we er enige snoek. Ware het niet dat dit een dag van ‘firsts’ zou worden.

Windkracht 7 en een prachtig polderzicht

Al na enkele tientallen meters bleek onze, eigenlijk ‘spur of the moment’ beslissing om deze sloot te bevissen al resultaten op te leveren. Meerdere snoeken werden aan dit onooglijk slootje tijdelijk ontfutseld, terwijl we de nodige moeite deden om staande te blijven want de windstoten deden ons meermaals wankelen, onbeschut als we waren. De aanwezigheid van de nodige prachtige snoeken en ‘poppies’ maakten deze omstandigheden meer dan draaglijk. Verstomd door het succes van deze lucky shot bleven we onverstoord doorvissen. Toen Kevin een dikke 70’er haakte en landde kon onze pret niet op! Helemaal onverwacht greep een hyperactieve snoek zijn aasje en liet hem alle hoeken van de sloot zien!

Kevin met een mooie 70’er

Zelf werd ik slachtoffer van de aanhoudende windstoten die bij momenten windkracht 8 benaderden. Divani’s lucky hat werd na de vangst van een mooie poldersnoek op de pig shad jr even de sloot in geblazen. Ondanks het feit dat deze strak rond mijn hoofd gesnoerd was, koos die toch het hazepad en eerlijk gezegd, het was wel winderig maar tegelijk best warm, was zo een natte door een pig shad gevangen lucky hat een welkome verfrissing! Door een slechte aankoop van een ‘dyneema’ lijn die constant brak, werd ik genoodzaakt even bij een boer aan te bellen om de twee verspeelde pig shad jr shads te kunnen terughalen. Mijn eerste gedacht ging uit naar de grazende schapen die ik zag grazen. Wat prijsde ik me gelukkig dat die boer en zijn vrouw er hetzelfde over dachten en kreeg ik toegang om deze verspeelde shads uit het lange gras te ontfutselen en zo de schapen van erger te behoeden, waarvoor uitgebreid dank! Sportvissers worden niet door alle omwonenden als welkom beschouwd maar enkele vriendelijke woorden en een duidelijk onderbouwde uitleg voor het hoe en wat, opende letterlijk deuren. De kracht van het woord is nog steeds beter dan je ostentatief te kijk te zetten. Je betreedt immers iemand anders zijn grondbezit.

Pig shads vangen alles, gelukkig ook Divani’s lucky hat!

Nadat een pig shad jr mijn lucky hat terug op het droge bracht en we het einde van de sloot bevist hadden, werd het tijd om uit te wijken naar andere stekken waar we hoopten geen enkele aanwijzing van voorgangers tegen te komen. Deze stek hadden we tijdens de wintermaanden ontdekt als bij toeval en uit noodzaak omdat onze vaste stek plots overlopen werd door andere vissers. Benieuwd wat het nieuwe seizoen zou brengen!

Waar we vorige keer al snel actie kregen, bleek het ditmaal niet anders. Kevin ging een andere kant uit dan ik en na het missen van een dikke 90+ snoek ving ik al snel twee mooie snoeken met als toppunt een dikke tachtiger. Kevin bleef niet achter en samen konden we al snel de dubbele cijfers vaststellen. We zijn inmiddels afgestapt van het principe van het meten van elke snoek. Of die snoek nu 55cm of 65cm is … neen, daar is het ons echt niet om te doen. Wel om het plezier om een van die snoodaards te verleiden aan onze aasjes. Helaas leidt onze verschillende aanpak ook tot het feit dat we niet vaak in mekaars buurt vertoeven dus foto’s van vangsten in deze periode van het jaar, wanneer je een snoek snel wil terugzetten, dun bedeeld zijn. Het zij zo, ons plezier is er niet minder om maar we werken aan een oplossing!

Het weer bleek erg spectaculair af te wisselen tussen brandende zon en ongelofelijke stortbuien. Als je al foto’s kan nemen van vallende regendruppels dan is het erg gesteld met het weer …

Het regent, het regent, nu worden we allemaal nat!

En net zo snel als je echt door en door nat geregend bent, komt het zonnetje weer voorzichtig tevoorschijn! Geen snoek die dacht aan aanbijten in die periode maar langs de straatkant vissend heb je vaak geen beschutting dus goede kledij zoals een waxjas en lieslaarzen zijn echt geen overbodige luxe! Sommige vissers lachen me uit dat ik deze stevige kledij aan heb in zomermaanden maar tijdens dergelijke momenten houdt zelfs het meest gesofisticeerde materiaal het niet droog. “Old School” kledij houdt het droog keer op keer!

Na regen komt zonneschijn, al is het maar voor even

Na enkele kleinere vangsten besloten we een laatste stek aan te doen. De teller stond toen al op een dikke 16 snoeken samen en 10+ missers/lossers. Onze dag was sowieso al geslaagd! Als je even een jaar terugkijkt naar de extreme temperatuur en nul vangsten dan konden we alvast helemaal niet klagen! We hadden bovendien twee super aasjes ontdekt die dag: Ricky the roach en de 20cm pig shad jr, beiden onverzwaard en voorzien van een enkele dreg en zelfbouw screw. Zo zie je maar dat je je niet mag vastpinnen op traditioneel vangende aasjes. Ik ben er stellig van overtuigd dat we die dag minder succesvol geweest zouden zijn mochten we doorgezet hebben met aasjes die de laatste twee jaren succesvol waren.

Voor onze trip had ik mijn vismaat er attent op gemaakt dat ondanks eerdere zeer succesvolle visdagen met zijn spinnerbaitjes, ik eigenlijk met een iets zwaardere loodkop wou vissen dus ben ik Kevin zeer dankbaar dat hij me er enkele had gebonden op een zwaardere loodkop. Die 2g extra maakten het vissen met de druppelreel en de prachtige baitcaster van PML die ik via Derk van Derkbaits gekocht had zoveel aangenamer met de nodige resultaten!

Snoek op de kleine bucktailspinnerbait!

En als je dacht dat het hierbij bleef …

Another one bites the dust … black blades rule!

Even later kon Kevin de laatste van de dag landen en met samen 19 snoeken en minstens nog 10 gemiste/geloste snoeken konden we met een gigantische smile huiswaarts keren! Het mag een keertje meezitten! Wat de laatste twee jaren voor mij bijna “normaal” werd, werd het nu voor ons beiden en hopelijk mag ik jullie verblijden met meer van dergelijke topvangsten!

Vismaat Kevin met een van de laatste worpen van de dag

Na nog enkele foto’s besloten we er een einde aan te breien. De terugweg was immers behoorlijk en telkens vergeet je dat je ettelijke kilometers te voet aflegt enkel maar weer terug naar de wagen moet. Deze keer kon dit onze pret niet verprutsen! Met 19 gevangen snoeken, netjes verdeeld, en meer dan 10 gemiste/verspeelde snoeken er bovenop hadden we een topdag!

Tot gauw, beste visvrienden en vang ze!