knallend het seizoen in!
Geschreven door Brenden G
25 september 2019 19:37

Zoo daar zijn we weer, het seizoen is ondertussen weer in volle gang. Tussen de drukte probeer ik een beetje te schrijven, lukt alleen niet altijd...;) Er is al veel gebeurt ondertussen maar laat ik bij het begin beginnen....

Het is eindelijk zover de laatste zaterdag van Mei. Weken lopen vlokken op winde en roofblei maar we mogen eindelijk weer lekker achter de echte rovers aan. Het weerbericht is gunstig, een beetje zon, afwisselend met wolken maar droog en niet te warm precies zoals ik het wil. De plannen zijn allang gemaakt en de spullen staan ready. Om 04.30uur gaat de wekker, ik app gelijk me maat om te checken hoever hij is, en zegt dat hij al onderweg is. Als ik na een uurtje ook helemaal ben opgestart stap ik bij me maat in de auto en rijden we naar de eerste stek. Het is een stek dat ik, ook al voor het gesloten seizoen, al een tijd niet heb bevist maar toch wel vaak een vis heeft opgeleverd dus met vol vertrouwen beginnen we te gooien. Ik start met een ‘old skool’ lepel maar een half uur en 1 kunstaaswissel later is het toch de vertrouwde Cannibal shad die voor het kantje word gegrepen en net als ik ‘hangen’ roep, los ik hem gelijk ook weer maar geen stress we blijven positief het is pas 06.30uur en hebben dus tijd zat, het zou vast nog wel lukken vandaag, toch..?? Werpend vissen we verder maar het blijft akelig stil, we wisselen van kunstaas maar het blijft helaas stil. Uurtjes verstrijken zonder reactie en we komen op het eind van onze eerste stek, hier moet snoek liggen..!! Maar ook hier geen tikje te krijgen, Wtf doen we verkeerd? Waar zijn ze? Wat willen ze? Mijn hoofd ontploft..!!! Uiteindelijk zeg ik tegen mijn maat dat ik terug moet naar de Cannibal shad, daar was tenminste nog actie op. Na de wissel begin ik traag de kant af te vissen en de derde worp is raak, het is een kleine snoek van 65cm die het seizoen mag openen voor mij. Snel een foto, een boks en gelijk weer door, want we zoeken meer en vooral groter...;)

(Blij blij blij...;-p)

Ik zeg tegen me maat terwijl hij er een Cannibal shad aanhangt, dat we beter kunnen verkassen naar een andere stek. Snel maakt hij nog een ‘laatste’ worp en Beng! ook zijn nummer 1 van het seizoen is een feit. Een ukkie van amper 50cm, maar vis is vis.! Deze mag snel terug en besluiten dit water te verlaten. De ochtend is al bijna voorbij als we aankomen op de nieuwe stek. Dit water is niet zo heel diep en het begint ook al aardig vol te liggen met planten. Aan een shad heb ik nu niet heel veel dus verwissel ik hem voor een line thru Roach. Met goed gevoel vissen we een stuk water af maar geen snoek te bekennen. Het is stil, heel stil. Het weer is ook veranderd ondertussen, de zon schijnt fel en je voelt het warmer worden, maar we blijven gooien. Het ene na het andere kunstaas word aan de speld gehangen maar het blijft stil. Na een uur klooien besluit ik toch weer terug te gaan naar het aas waar ik mee was gestart, deze moet het gewoon doen..!!! Stug vis ik door, ik zie mijn maat 20 meter verderop gooien en wil naar hem toe te lopen. Terwijl ik zijn kant op loop maak ik tussendoor een snelle worp, haal hem iets op, geef hem een tik, ik wacht ff en krijg een keiharde bonk terug, Beng, hangen...!!!! Gelijk voel ik dat het om een betere vis gaat, ik roep mijn maat en vraag hem of hij het net alvast wilt pakken aangezien de kant erg lastig is. Na een korte krachtige dril word ze geschept en wat een vis, hier kwamen we voor. Na het onthaken en meten mag ze ook nog even met mij op de foto voordat ze weer naar huis gaat. We geven elkaar een boks na de release en praten nog even na over die ‘op de valreep’ bak, onze eerste sessie van het seizoen zit erop en is alsnog ‘echt’ geslaagd, thanks maat..;) De meter haalde ze niet maar met 95cm op de eerste dag van het seizoen hoor je ons niet klagen...;)

Na de ochtend uurtjes op de openingsdag ging ik ook de volgende ochtend weer vroeg op pad. Rond een uur of 6 ben ik dan ook op mijn eerste stek. De worpen worden gemaakt maar het blijft stil op één volgende baars na, dus besluit ik uiteindelijk terug te gaan naar het water waar ik de dag ervoor de klapper van de dag pakte. Ook hier begin ik mijn worpen te maken en al na 5 minuten gooien schiet er vanuit de kant een klein snoekje op, ik sla aan maar los hem gelijk. Voor de lengte hoefde ik het niet te doen, jammer dat de blank bleef staan...;) Snel loop ik naar de volgende spot en ook hier krijg ik vlot een aanbeet, ik zet de haak, ik roep alweer hangen, ik voel dat het om een wat betere vis gaat en hoppa ook los..!!! Wtf is dit, de 2e vis verspilt binnen een kwartier, wat een pech..!! De haak is ook zo bot als het maar kan en ik zou hem moeten verwisselen, maar in plaats daarvan wissel ik van kunstaas. Ik hang er snel een ouderwetse lepel/spoon aan die ik lekker traag en ondiep kan bevissen maar ook op dit ‘old skool’ lure’tje blijft het akelig stil. Na een uurtje ben ik het water al weer terug aan het vissen en kom ik op de spot waar ik mijn 2e aanbeet loste. Deze spot zou het toch weer kunnen doen, er zat actieve vis die wel een haak heeft gevoeld maar dit is toch een ander aasje. Ik maak worp na worp en uiteindelijk komt de klap waar ik zo op zat te hopen. Na een leuke dril schep ik haar snel want je weet maar nooit..;) Een mooie volle snoek van precies 80cm helpt mij van mijn blank af, snel een paar pics, en op naar de volgende. Laat ik die lossers maar snel vergeten, toch?

Mooie volle snoek 80cm

Ik kom aan op de volgende spot, waar ik dus de eerste vis van de dag loste. De spoon hangt er nog steeds aan en ik probeer eigelijk hetzelfde trucje te doen als daarvoor maar deze gelooft er helaas niet in. Ook ik geloof niet meer in de spoon en wissel toch weer terug naar de Roach (die met die botte haken weet je wel) en hop door naar de volgende stop. Ook hier gebeurt er niks en na een half uurtje nog meer niks besluit ik terug te gaan naar de auto. Halverwege maak ik een stop om toch nog even een paar snelle worpen te maken, deze spot heeft me namelijk vaker mooie vissen opgeleverd. Met vertrouwen begin in te gooien en na een paar worpen krijg ik een goeie bonk en ik sla aan. Ik zie en voel de vis maar los hem f*#!.g weer, de frustratie stijgt en losser nummer 3 is een feit. Snel maak ik een worp maar niks. Snel een volgende worp en ‘beng’ daar is hij weer, gelijk zet ik de haak, ik zie en voel hem net als even daarvoor, maar NEE ik los hem weer...:S. Vloekend en vooral boos op mezelf probeer ik het nog een paar keer maar helaas hij is mij deze keer te slim af.
Zelfs na 4x lossen ben ik nog te lui om de dreg te verwisselen en ook op de laatste stop vis ik gewoon door met de Roach. Ik begin met de kanten uit te vissen en al vrij snel maak ik contact, ik haak de vis en denk gelijk aan ‘niet lossen, blijf plakken’ maar een halve seconde later komt deze ook los en sta ik 4-1 achter. Na 5 aanbeten van 4 verschillende vissen allemaal te hebben gelost is het eindelijk genoeg en vloekend knip ik de haak eraf. Snel verwissel ik de haak voor een verse en een paar minuten later sta ik alweer te gooien. Ook nu krijg ik snel weer een aanbeet en laat ik hem hangen en nog belangrijker, hij blijft plakken....;) Na een korte dril schep ik eindelijk nummer 2 van de dag dat net zoals de eerste een mooie volle vis is...

Na de foto’s en de release is het einde oefening. Het waren een paar gekke uurtjes wat een paar top uurtjes had kunnen zijn, heb iig me lesje geleerd al koste het me wel 4 vissen...;)

Na een gekke zondag ochtend had ik twee dagen later na het avondeten weer even tijd voor een snelle sessie. De hele dag dacht ik na over de stek die ik zou gaan bevissen. De laatste vangsten kwamen van redelijk ondiep water dus ook nu was mijn plan om ondiepe stekken af te vissen. Eenmaal op de stek loopt alles anders dan gepland, het water ligt al best vol me met planten en ook lag de stek in de avondzon wat ook niet echt in mijn voordeel zou werken. Na een paar minuten planten harken ben ik er klaar mee en besluit ik door te lopen om nu alleen nog de schaduwstukken te bevissen in de hoop dat het er, 1 minder begroeit is, en 2 dat de (actieve) snoek zich hier schuilhoud omdat het er iets koeler is. Een paar minuten later sta ik op zo’n spot en is het de beruchte Roach die weer als eerste zwemles krijgt. Hier moet snoek liggen..!! Lang duurt het ook niet voordat hij gegrepen word. Het is een kleine 60+ die na een dril van 3,5sec op de kant ligt. Toch gaan we even samen op de foto, niet omdat het zo’n monster is maar meer omdat het uuhmm...uniek op ze eigen manier is zullen we maar zeggen...;)

Ik blijf nog even hangen op de spot maar het blijft verder stil. Ik besluit het ‘iets meer dan een uurtje daglicht’ dan ook ergens anders op te vissen. Dus hop de auto in en 10 minuten later sta ik op een andere stek. Het plan was om alleen de spots die veel schaduw hebben te bevissen maar ‘shit’ die zijn bezet. Het grote probleem van ‘banklife’ Wtf nu..?? Tijd dringt, dus snel naar een andere spot zit er niet meer in. Met enige tegenzin wijk ik 100 meter opzij, naar het ,in de zon liggend open veld, waar ik precies niet naar op zoek was, maar een andere optie heb ik niet. Ook hier is de Roach weer aan de beurt, ik maak worp na worp maar het blijft stil. Van binnen geef ik de, te belichte en te warme spot de schuld tot ik na een kwartier gooien een flits erachter zie duiken, toch respons..!! Wel mis, maar de kans is groot dat hij terug komt, ik maak snel een korte worp. Niks, dus volgende, nu een langere worp. In redelijk hoog tempo vis ik hem met hele korte stops terug en opeens zie ik die flits er weer achter, ik sla aan en Bam weer mis, ‘shiiiit’ rustig blijven hij heeft de haakt niet gevoeld..!!! Heel sloom vis ik de laatste meters terug en zie hem gelijk weer volgen. Ik ben zo goed als tegen de kant als hij besluit om hem toch nog te pakken...:) Alweer een kleine vis en de aanbeet was spectaculairder dan dat hij is. Toch maken we samen een paar foto’s voordat ik hem terug naar Ze Moeder stuur, hij zag er namelijk iig beter uit dan de eerste...;)

Na de release ben ik het zat op deze spot en ben ik ervan overtuigd dat het hier niet veel beter gaat worden. Ik maak de rekensom

60+ en 60+ = redelijke avond, het had erger gekund’ maar hoop eigelijk dat de spot waarvoor ik kwam niet meer bezet zou zijn om daar nog even te knallen. Snel check ik het en ja hoor ze zijn weg. De zon gaat al bijna onder dus ik moet snel zijn en ook hier is het de Savage Roach wat mag zwemmen, wat anders...;) Ik maak de eerste worp naar een overhangende struik aan de overkant, draai twee slagen en zie er vol een vis op schuiven, gevolg door een harde bonk, Beng, Hangen...!!! Het zwemt mij gelijk tegemoet en ik voel een serieus gewicht aan de andere kant, dit is menens... Als zij voor me voeten pas voor de eerste keer boven komt zie ik gelijk dat zij de magische grens met gemak passeert. Ze beseft dat ze de verkeerde kant op is gegaan en met een paar krachtige slagen is zij zo weer weg. Dat gaat een paar keer zo door tot ik haar eindelijk kan scheppen. Wat een opluchting, wat een overwinning. Hier gaan we is een paar dikke foto’s van maken..!!! Terwijl ik mijn camera opzet laat ik de vis, geschept en al in het water liggen. Als alles eenmaal klaarstaat pak ik de vis eruit om snel te onthaken en foto’s te maken. Net als ik voor de camera zit valt dat stomme ding uit, maar met geluk bij een ongeluk komen er net twee karpervissers aangelopen en vraag of hun foto’s voor mij willen maken, wat ze met plezier willen doen, Thanks boys.

De jongens zijn erg onder de indruk van het massieve monster en schatte haar iets over de meter, zelf schat ik haar rond de 108/110 waarop ik hun een meetlint geef en hun laat meten. Enkele seconde later zijn ze eruit en vol verbazing vertellen ze dat het op 112cm stopt. Ik check het nog even zelf en inderdaad het zijn echt 112 hele centimeters...;) Hoog tijd dat ze terug gaat en na de release dank ik de jongens hartelijk voor hun aandeel in mijn vangst. De eerste 110+ van het seizoen is een feit, wat een bak..!!! Ondertussen is het echt donker aan het worden dus het zit er op, inpakken en wegwezen. De avond is meer dan geslaagd en met een super goed gevoel stap ik de auto in. Alles zat uiteindelijk mee en je moet soms wat geluk hebben maar DIT is waar we het voor doen. Zou het nog gekker worden, zou vast wat verklappen, JA het wordt nog veel gekker...;)