Op bezoek in het noorden.
Geschreven door MiWa
8 maart 2009 00:41

Na lange tijd is hier dan weer eens een verslagje van mijn kant. Een nieuwe camera is aangeschaft, het ijs is eindelijk van het water verdwenen, en ik heb weer tijd om hele visdagen te plannen.Er kan dus weer gevist en geschreven worden!

Om kwart voor zeven in de morgen sta ik klaar om door Bas opgepikt te worden. Vandaag gaan we samen op bezoek bij Jon, één van mijn vismaatjes uit het noorden van het land. Het was alweer even geleden dat we samen gevist hadden, dus werd het hoog tijd om weer eens af te spreken. Bas had ook wel oren naar een dagje vissen in de polders aldaar, dus ging hij gezellig mee.

Bas pikt me op, en de vrij lange rit kan beginnen. Als we halverwege de rit, na zo'n drie kwartier, langs een brede poldervaart rijden, kunnen we het niet laten om de auto even stil te zetten en een paar worpen bij een brug te maken. Deze stek ligt er té mooi bij om zomaar langs te rijden. Dat er ook nog enkele vissen lagen bleek al snel. Allebei krijgen we in één van de eerste worpen al een misser, helaas laten deze beide vissen zich niet meer zien. Ik loop nog even een dood hoekje in en daar zie ik al snel een kolk achter mijn jerkbaitje. Ook deze vis houdt daarna z'n kaken gesloten. Ik roep Bas erbij om het ook even te proberen, zijn hybride jerkbait wordt 2 keer door de vis gegrepen, maar 2 keer weet hij hem te lossen. Vrij veel actie in korte tijd, een stekje om te onthouden dus.

We stappen weer in de auto en even later komen we aan bij Jon, hij regelt de laatste dingetjes nog even, Bas en ik koppelen alvast de trailer met de boot achter de auto. Het plan is om vandaag meerdere malen te traileren zodat we vooral hotspots afvissen. Bij de eerste stek aangekomen maken we voordat we de boot te water laten wat worpjes voor de kant. Jon is benieuwd naar de actie van één van de jerkbaits van bas, hij mag er een paar worpjes mee maken. De actie bevalt Jon, en ook de vis bleek al bij de 2e worp! Bas en ik zijn nog niet eens begonnen en jon heeft de eerste vis al aan de lijn, goed bezig!

De vis wordt geland, en we schieten een plaatje. We staan nog steeds achter de auto, dus een plaatje met de auto op de achtergrond leek ons wel grappig. Jon had nog een beter idee, hij ging er gewoon in zitten! Mooie humor heeft die kerel, dat zal later de dag nog meer gaan blijken, iets wat érg belangrijk is voor mij tijdens een visdag!

Zulke geintjes uiteraard alleen bij volledige controle over de vis.

De vis gaat terug in zijn element, en ook de boot gaat even daarna te water. Het voordeel van zo'n kleine platbodem is dat je hem op de meeste plekken gewoon in en uit het water kunt tillen, zonder dat je een trailerhelling nodig hebt. We hebben 'getrailerd' vlakbij 2 duikers, hier gaan we eerst wat aandacht aan besteden. De duikers zijn bizar klein en laag om met een boot door te varen, maar Jon overtuigd ons van de mogelijkheden. Hij vist al jaren zo, en is er ondertussen ontzettend handig in geworden! Volgens hem moeten er op deze stek wel een paar visjes gevangen worden. Snoek, maar de kans op grote snoekbaars is ook zeker aanwezig! Stiekem is dit mijn doel van vandaag.

De eerste duiker pakken we verticalend aan. Jon en ik gebruiken allebei een shadje, Bas probeert ze met een Arukushad van Spro ratelend tot een aanbeet te verleiden. De haak zetten zal niet makkelijk zijn met zo'n laag plafond, maar we gaan met volle vertrouwen de lage duiker in. Afgezien van het weerkaatsen van het geluid van de ratelaar tegen de betonnen duiker blijft het hier de eerste drift stil. De 2e drift is er dan wel actie, bas krijgt een mooie vis op z'n ratelaar. Helaas lost deze vis vrij snel weer, de haak goed zetten is een lastige opgave in zo'n kleine ruimte.

De 2e duiker, een stukje verder, gaan we eerst eens trollend door. Jon weet me hier weer te verbazen met zijn stuurmanskunsten. Aan beide kanten van de kleine platbodem zijn nog zo'n 10cm ruimte over, alle 3 liggen we bijna op de bodem van de boot om door de duiker te passen. Dat we ook nog aan het vissen zijn zouden we bijna vergeten. Jon vist zelfs met 2 hengels tegelijk! Hij krijgt het zelfs voor elkaar om aan een grote flanker een snoek te haken, te drillen en ook nog de boot uit de duiker te varen zonder schade. Bizar knap! De vis geeft nog even goed gas als we weer uit het donker zijn, maar moet zich dan overgeven.

Jon landt de vis...

en poseert er netjes mee!

Vol goede moed trollen we deze vaart nog een flink stuk af, maar spijtig genoeg helemaal zonder resultaat. Ze liggen kennelijk niet in het open veld, waar de wind vandaag vol op staat. Zonde van de vergooide tijd, maar niets aan te doen... Tijd om het bootje weer uit het water te halen en naar een nieuwe stek te verkassen.

Jon wijst ons de weg naar een nieuwbouwwijk vol water. Vaak is het niet moeilijk om hier trollend een leuk aantal snoekjes te vangen verteld hij. Echte bonusvissen kom je hier helaas niet vaak tegen, maar de aantallen maken veel goed. Na een anderhalf uur trollen zonder resultaat vragen Bas en ik ons af of Jon het wel echt over dit water had, het lijkt wel uitgestorven! De enige vangst hier was oranje en léék nieteens op een vis...

Sja..

Als een slootje dood loopt, moeten we de boot over tillen. Voordat we dat doen, willen we toch het dode hoekje even uitgooien, het kán bijna niet dat hier geen snoek ligt! En ja hoor, na flink wat worpen in dit hoekje krijgt Jon dan eindelijk een aanbeet, welke helaas gelijk weer lostte. Wel gaf dit de burger weer wat moed. De vis moest kennelijk echt losgepeuterd worden. Voordat we de boot weer te water laten, willen we wat intressante plekjes uitkammen. De boot blijft even op de kant liggen, en wij struinen, niet te ver natuurlijk, even de sloot langs. Nadat bas een mooi kommetje helemaal uitgeworpen heeft, gooit Jon z'n jerkbaitje er nog even overheen. En eindelijk staat er weer iemand met een kromme hengel, hij doorbreekt de sleur met een 'piksnoekje'

Dit rakkertje zorgde voor weer wat actie.

We laten de boot weer te water en trollen verder, op een enkele misser na gebeurt ook nu weer erg weinig. Als we bij een mooie 3-splitsing komen stappen we weer even de wal op om te gaan werpen. Ik heb een mooie duiker gezien waar ik wat worpjes in wil doen. Als hier geen vis ligt, dan weet ik het ook niet meer. Gelukkig werd mijn vermoeden bevestigd. De eerste worp met de Hotdodo spinnerbait was zonder resultaat, maar bij de 2e worp voel ik toch een verdachte tik. Gelijk kijk ik in het heldere water onder de duiker naar m'n spinnerbait, en zie er nog net een lompe vis overheen schuiven. Ik sla van schrik aan zonder wat gevoeld te hebben, maar gelukkig haak ik de vis wel. Tijdens de drill geef ik even een schreeuw voor een fotograaf. Jon komt aanlopen en op het moment dat ik de vis land, staat hij al klaar met de camera.

Lekker volgevreten vis van in de 80cm

Eindelijk ben ik van de blank af! Waar we van tevoren een superdagje verwachtten met leuke aantallen viel het tot nu toe flink tegen, Bas stond zelfs nog op de 0.

Omdat dit water erg tegenvalt vandaag, besluiten we om nog 1 keer te gaan traileren. We hebben niet al teveel tijd meer voor het donker, maar we wagen het er toch op. Wederom traileren we midden in een woonwijk, maar dit water staat in verbinding met een grote vaart. Het water is hier iets troebeler, de kans op snoekbaars iets groter.

Al snel bleek dat het verkassen een goede keuze is geweest. Na zo'n honderd meter varen knalt de eerste vis op ons kunstaas. Mijn 14cm Salmo Perch is tussen de kaken van een aggressief, klein snoekje beland. Helaas schudt deze even met de kop en is net zo snel weer verdwenen als hij verscheen. Makkelijk is het vandaag niet! Maargoed, zo'n snelle aanbeet geeft wel weer wat hoop. Deze hoop bleek terecht, want wat later zit Bas met een kromme hengel in de boot. Zijn keuze voor een wat kleiner plugje bleek goed uit te pakken en even later kon hij de snoek laten zien voor de camera.

Klein aas moest deze snoek verleiden.

Een kwartiertje later krijgt ook Jon weer vieze handen, zijn getwitchte Cormoran plug is gegrepen door een snoekje van net 60cm. Deze zit wat diep gehaakt, dus mag zonder foto terug. We zijn blij dat we op dit water tenminste nog wat actie krijgen. We krijgen daarna allemaal enkele aanbeten, maar vreemd genoeg blijft niets hangen. Zeker mijn firetiger Supershadrap blijkt erg goed in het lossen van vissen, dubbele splitringen hielpen niets vandaag. Als ik tegen het vallen van de duisternis deze plug dan verwissel voor een Cranebait blijft gelukkig al wel snel een vis hangen.

Dikkerdje, de vis natuurlijk;)

Nu moeten we de keuze maken, de vis raakt best los, maar het wordt ook donker. Jon vist vaker in het donker en heeft er ook nu alle vertrouwen in. Bas en ik hebben onze twijfels, maar als we elkaar aankijken weten we eigenlijk al genoeg. We zijn genoeg vis-gek om door te bikkelen!

Ook op dit water bevinden zich enkele duikers. Als we één van deze duikers net in zijn gevaren, klapt 1 van de hengels van Jon dubbel. De slip begint gelijk te lopen. Even denken we nog dat zijn kleine, diepduikende plugje is vastgelopen, maar dan zien we dat er een flinke vis bovenkomt aan de buitenkant van de duiker. De duiker is zeker 20 meter lang, en wij zitten nu halverwege, de enige richting die we op kunnen varen is rechtdoor. Hectische situatie dus! We varen snel de duiker uit en de bizarre drill begint. De vis moet heel de duiker door gedrillt worden en de lijn loopt gevaarlijk dicht langs de scherpe randen van de duiker. Dan gebeurd helaas waar we al bang voor waren. De vis lost, zonder enige aankondiging, zomaar de haak.

Jon baalt enorm! Gelukkig vergeten we niet de lijn even op zwakke plekken te controleren, want we weten niet precies wat er onder water gebeurd is net. Het is maar goed dat we dit doen, want enkele meters van het onderlijntje vandaan zit een erg zwakke plek, we trekken dit stuk met gemak in 2-en. Misschien was het achteraf gezien dus wel beter dat we de vis gelost hebben. Liever zo gelost, dan met een plugje in z'n bek!

Kort later pakt Bas een klein snoekje onder een brugje vandaan, deze wordt onthaakt in het water. Bas laat zich niet zomaar naar huis vissen, dat blijkt weer! We vervolgen onze tocht, en we krijgen nog wat aanbeten hier en daar, maar echt overtuigend is het niet meer. Ondertussen zijn we ook flink verkleumd en zijn we toe aan een plasje doen en een hapje eten. Jon was zelfs hier op voorbereid, want hij wist in de buurt wel een snackbar vlakbij het water. We varen er even fullspeed naartoe. Samen met Bas haal ik een tas vol warme versnaperingen, we kiezen voor een bushokje om met z'n 3en te dineren. Romantisch, haha!

Het is ondertussen bijna 9 uur, en we besluiten nog 1 uurtje door te vissen. Er stond tenslotte ook nog een flinke terugreis voor de boeg. We varen weer een duiker in, en Jon haalt weer hetzelfde kunstje als even tevoren uit. Als we halverwege de duiker zijn krijgt hij weer een flinke vis op z'n plugje. Dit maal verloopt de drill gelukkig wel goed, en even later staat Jon in het holst van de nacht met een prachtige snoek in z'n handen.

Hier is de spanning nog volledig aanwezig, hij zal toch niet weer lossen...

En hier dan de Óntspanning, een brede glimlach!

De kou slaat weer toe, en we kiezen er voor om nog 1 laatste duiker mee te pakken, en daarna lekker naar de trailerplek terug te knallen. Het is mooi geweest vinden we. Als we dan tegen 10 uur op de duiker afvaren geloof ik er eigenlijk al niet meer in..

Aan m´n speld hangt al een tijdje een Little Ernie. Staat namelijk bekend als een snoekbaarstopper, en die vis spookte ondertussen nog steeds door m´n hoofd. We varen de laatste duiker in, en voordat ik goed en wel gebukt op de bodem van de boot zit, krijg ik al een dreun op m´n hengel. Het zal toch niet! Ook nu moeten we weer heel de duiker door varen, voordat er fatsoenlijk gedrilld kan worden. Als er dan een gestekelde rugvin bovenkomt heb ik het ineens niet meer koud! De kou maakt plaats voor de angst om de vis te lossen, hij zit enkel aan 1 dregpuntje gehaakt. Gelukkig gaat alles goed, en Jon kan de vis landen voor me, bedankt maat!

Als ik de vis eenmaal in m´n handen heb, zien we pas goed hoe dik deze vis is. De lengte ´valt mee´, tegen de 80cm, maar heerlijk dikke, lompe vis. Een waar kasteel!

Zeker de kerst op de taart!

Deze vis maakte mijn visdag helemaal goed. Net als de visdag van m´n maatjes trouwens. Elkaar een vis gunnen is superbelangrijk voor de sfeer. Super!

We trollen dezelfde duiker nog eens door, in de hoop op nog zo´n vis voor Bas of Jon. Als we aan het einde net de duiker uit varen zie ik Bas zijn hengel krom slaan op een vis. We hopen alledrie op nog zo´n geweldige snoekbaars. De vis blijft lang diep, we zijn ontzettend benieuwd naar wat er boven komt. Als dan een een snoek verschijnt, gehaakt in de rug, is er van mijn kant flinke teleurstelling. Bas baalt volgens mij ook, maar laat het niet merken. Hij heeft vandaag genoten, ook al waren het geen supervangsten, het was vandaag een hele belevenis voor een dagje vissen. Na alle visdagen met Bas weet ik dat hij dit ook fantastisch vind. Die grote vissen komen volgende keer weer, daar ben ik van overtuigd.

We varen terug naar onze 'trailerplek', krijgen nog te maken met een boze zwaan, maar de boot ligt snel op de trailer en we brengen Jon thuis. Erg gezellig om nog even te blijven kletsen, maar een blik op het horloge verteld ons dat dit niet erg verstandig is. Bas en ik stappen in de auto en rijden de donkere polder in. Ik voel de slaap opkomen, maar doe m'n best om wakker te blijven. We praten nog even na, beiden hebben we een groot respect voor wat Jon met z'n bootje kan. Nog nooit iemand gezien die zoveel dingen tegelijk doet, z'n boot zo goed onder controle heeft, erg belangrijk natuurlijk op dit soort kleinschalig water, met zulke bizar kleine duikers.

Het is ver na 12en als we voor mijn huis staan, ik pak m'n spullen, doe Bas de groeten en wens hem een goede reis, hij moet nog een stuk... Wat een diehard visser!

Ook namens bas: Jon, bedankt voor de gezelligheid en gastvrijheid! We doen het snel eens over op ons thuiswater ;)