En we zijn weer los!
Geschreven door Michiel Wateler
15 juni 2009 00:46

Eindelijk mogen we weer! Hoewel ik me het afgelopen seizoen flink vermaakt heb met de visserij op bakken van windes en karpers, is het toch erg fijn om weer met kunstaas aan de slag te mogen. Voor vismaat Niels en mij is het eigenlijk een traditie geworden om het seizoen te openen met het bootje, hier op de rivier. Vorige jaren hebben we best leuk gevangen in de openingsdagen, en deze keer zal het hopenlijk net zo gaan.

Vandaag zijn we niet alleen, Jon en Bas liggen op deze vroege ochtend naast ons in de haven, en zullen ook de hele dag op dit water vertoeven. We proberen een beetje bij elkaar te blijven met de bootjes, lijkt ons gezellig, maar later blijkt dat dit niet te realiseren is. Ieder heeft z'n eigen plannen en verwachtingen, en dan is het beter om die na te streven en lekker je gang te gaan. Daarom ook een verslagje puur vanuit onze boot, het verslag van Jon en Bas zal ongetwijfeld elders op internet verschijnen.

Terug naar het water. De motor heeft een paar maanden niet gedraaid, maar na een aantal keer trekken begint hij zonder morren te brommen. Alle zooi wordt in de boot gelegd, en we kunnen van start! We trollen een klein stukje, zonder resultaat, om dan bij een brug met wat dieper water te gaan verticalen. Het is niet wild, als er vis ligt is het namelijk vaak al snel raak, maar het voelt in ieder geval enorm fijn om weer met kunstaas aan het pielen te zijn. Dan haakt Niels na een klein kwartiertje de eerste vis van de dag, een snoekbaarsje van halverwege de 50cm mag Neelis even van dichtbij bekijken. Redelijk snel resultaat geeft vertrouwen!

De eerste van het seizoen is voor Niels al snel binnen!

Vol vertrouwen peuteren we de rest van de brug af, maar op een verdacht tikje op de shad krijgen we verder geen actie meer. Ik besluit met een klein plugje de oever uit te gooien, terwijl Neelis aan het diagonalen is over het talud. Vaak ligt hier 's ochtends vroeg wel wat baars of roofblei in de oever, dus ik reken ook op een zilveren pijl als ik na een paar worpen een flinke tik op het plugje krijg. Met een sprong maakt de vis enkele seconden later duidelijk dat het toch echt een snoekje betreft. De vis raast flink door voor de boot, maar dan kan ik hem uit het water pakken om m'n eerste vis van het seizoen voor de camera te houden.

En druk is er af als ik ook de eerste vis van het seizoen weet te landen :)

We werpen nog even door, pakken zelfs de jerkbaitstok er bij, maar het mag allemaal niet baten. Om iets anders te proberen, beginnen we aan een lang stuk trollen. Neelis vist zijn pluggen langs het talud, terwijl ik een klein plugje in het schroefwater vis en een spinnerbaitcombi over het ondiepe, langs de leliebladen in de oever.

Even blijft het stil, maar dan krijg ik een beuk op de Twinler-spinnerbait constructie. Éen moment chaos in de boot omdat er 3 hengels ingedraaid moeten worden, maar dan kan ik me volledig op de drill richten. De vis blijft lang diep, en doet goed z'n best, waardoor we zelfs al stiekem aan de eerste meter van het seizoen beginnen te denken. Wanneer de vis voor de boot ligt stellen we die gok iets bij, maar het is zeker een mooie vis. En wat zijn ze heerlijk sterk in deze tijd van het jaar!

Blij met deze mooi getekende vis.

We varen verder en al snel klapt er weer een mooie snoek op m'n spinnerbait, alleen deze weet het aas te lossen voordat ik goed en wel de haak kan zetten. Balen, maar snel weer verder, er ligt meer moois op ons te wachten! Dat moois bijt een kwartiertje later. Deze keer is het plugje in het schroefwater de klos. Gelijk na de aanbeet schiet m'n lijn van links naar rechts door het water, dus erg verbaasd zijn we niet als een roofblei aan de oppervlakte verschijnt. Met 66cm een prima vis.

Aparte vis, met een grote staart.

Inmiddels zijn we weer bij een interessant plekje gekomen om een shadje te laten zakken. Een kademuur, waar vaak schepen aan aanmeren, heeft een mooie kuil in de bodem, waar we regelmatig wat snoekbaars en baars uit gevist hebben. Ook nu is het snel raak op deze stek, een doffe tik verraad dat een snoekbaarsje van tegen de 50cm m'n shadje gevonden heeft. De snoekbaars komt van ondiep water en doet goed z'n best op m'n nieuwe verticaalstokje. De vis wordt onthaakt, gereleased, en als ik m'n shadje laat zakken knalt er gelijk weer een vis op! Een zelfde maat snoekbaars pakte het shadje al tijdens het afzinken. Als ik enkele minuten later weer aan kan slaan op een snoekbaarsje, ditmaal iets kleiner, ben ik helemaal tevreden. Zo hoort het te gaan! Het kuiltje is nu kennelijk leeg of verstoord, want de aanbeten blijven na het 3e snoekbaarsje uit.

We trollen weer verder, de zon begint steeds meer te branden en de aanbeten blijven uit. De boot met Jon en Bas vaart langs, en we besluiten met z'n allen een hapje te eten. De broodjes worden hongerig naar binnen gewerkt en ook de koeken gaan er in als koek. We praten over wat de eerste uurtjes gebracht hebben, en gaan dan weer beiden onze eigen weg. Zij varen fullspeed richting enkele putjes, terwijl Niels en ik toch maar weer meters maken met het kunstaas achter de boot. Gelukkig hebben we snel actie, een klein snoekje heeft mijn firetiger DT4 uit het schroefwater gegrepen.

Klein maar fijn, ook hier zijn we gelukkig nog erg blij mee!

We trollen verder, Neelis verspeeld een kleine snoek op de Screamin' Devil, maar voor de rest gebeurd er erg weinig onder water. De zon staat nu op z'n hoogste punt, en we moeten ons goed insmeren om verbranding te voorkomen. Ik twijfel er zelfs even aan om een frisse duik te nemen, met een watertemperatuur van tegen de 19, 20 graden zijn de omstandigheden prima, maar ik besluit toch maar droog te blijven. Het is de opening, gevist moet er worden!

We komen al trollend aan bij een brug, waar we de boot stil gooien. Hier vinden wij even verkoeling, en zo ook de vis. Werpend met shadjes zijn we lekker bezig en krijgen ook een aantal aanbeten waarvan een enkele vis blijft hangen. Neelis vangt een baars, en ik 2 snoekbaarsjes. We overleggen even, en besluiten maar eens terug te gaan. Het water wordt alleen maar troebeler deze kant op, wat vaak niet positief is voor de vangsten hier. Daarbij, de meeste actie kregen we aan het begin van de tocht.

Het grootste deel van de terugreis vissen we speedtrollend op roofblei. Zo overbrug je flink wat afstand, maar je maakt toch kans om leuk vis te vangen. Vandaag bleek dit voor ons echter niet dé techniek, want kilometers later pakt Neelis eindelijk de eerste vis. Een roofbleitje van nog geen 40cm heeft de Aruku vol genomen. Zo'n visje geeft de burger weer moed, maar helaas bleek het een uitzondering. We leggen nog enkele kilometers af zonder een tikje te krijgen.

Dan komen we weer bij de kademuur. De shadjes gaan aan de speld, en we hopen op nog wat leuke snoekbaarsjes. Nadat het shadje enkele hupjes over de bodem gemaakt heeft, krijg ik weer een droge tik op m'n hengel. Ik hark aan en even later kan ik na een leuke drill op ondiep water de vis onder de buik pakken. Gelijk maar even een plaatje schieten!

De good old saltshaker doet waar hij óh zo goed in is.

Het saltshakertje wordt kennelijk verkozen boven het Mitchell shadje van Niels, want 5 minuten later is het weer raak voor mij. Eenzelfde maat snoekbaars heeft het rubbertje stevig tussen z'n voortanden geklemd. Het shadje kan ik nu weggooien, maar tevredenheid heerst. De aanbeten vallen hierna weer weg, dus we kiezen ervoor om nog een half uurtje door te gaan, en dan het water te verlaten.

Het laatste half uurtje besteden we door dieplopende plugjes tegen de bodem van de vaargeul aan te bieden. Ditmaal wordt mijn aas met rust gelaten, en dat van Niels geattaqueerd. Eerst vind 50cm snoek de weg naar zijn diepduikertje, iets later gaat er nog een leuk snoekbaarsje aan hangen. Met 62cm zelfs nipt de grootste van de dag.

Vakkundig onder de buik...

En netjes voor de camera!

We zijn nu bijna bij het eindpunt, en ruimen alvast een beetje de boot op. Zonder verdere actie onder water zijn we klaar, en we pakken voldaan de spullen in. Ik heb 9 vissen gevangen, waarvan 3 snoek, 1 roofblei en 5 snoekbaarsjes. Neelis pakt 5 vissen, 2 snoekbaarsjes, een baars, een roofblei en een snoekje. Echte supervangsten hebben we dus niet geboekt, maar wel een zeer leuke, gezellige dag, met een heerlijk weertje om op het water te zitten. Wie weet wat de rest van het seizoen ons nog brengt!