Topdag op het grote water, nieuw pr!
Geschreven door Michiel Wateler
21 juni 2009 21:28

De avond voor de visdag kom ik al aan bij Frans, ik blijf een nachtje slapen, zodat we de volgende ochtend lekker vroeg kunnen starten. Zeker nu met de wat zonnigere dagen is dat vaak een groot voordeel. Nadat ik me in het verleden vaak door de nacht heb geworsteld op een luchtbedje, staat er nu, in Frans" nieuwe huis, zelfs een logeerbed voor me klaar. Als ik even lig, ben ik al in dromenland, en rond een uur of 5 de volgende ochtend wordt ik wakker gemaakt door Frans. Alles is de vorige avond al bijeen gepakt en klaargezet, dus we kunnen bijna gelijk vertrekken.

Na een korte rit staan we aan het water. Hoewel ik mezelf flink ingepakt heb in de kleding, voelt het windje nog erg fris aan. We weten dat de temperatuur vandaag de 20 graden nog wel zal halen, dus zorgen over kou lijden heb ik niet. Hopelijk worden we sowieso wel warm gehouden door explosieve aanbeten en drils!

De boot ligt snel in het water en we kunnen van start. De 30 pk Yamaha heeft er zin in, en brengt ons met een rotgang naar de eerste stek. Jerken op groot water vinden Frans en ik allebei fantastisch, dus het plan is om daar een groot deel van de dag mee in te vullen. Ook op deze stek zal er geworpen worden. Frans weet, met hulp van de GPS, een paar mooie plantenbedden te liggen. De planten staan nog net niet tot aan de oppervlakte, dus kunnen we er perfect met ondiep lopend kunstaas overheen vissen. Terwijl de boot op dieper water ligt, gooien wij zo de ondieptes met plantenbeden uit. Wanneer het kunstaas van ondiep naar dieper water komt, laten we het aas iets meer afzinken, hopend op de "big momma" die verdekt opgesteld langs het talud ligt.

Vol verwachting worden de eerste worpen gemaakt, het water is lekker helder en er steekt een klein windje op, waardoor we er veel vertrouwen in hebben. Terecht blijkt, als ik na een kleine 20 worpen een aanbeet krijg. Boven de planten heeft een niet zo groot, maar oh zo mooi snoekje het houten Heukertje gegrepen.

De eerste vis is al snel een feit.

Vroeg succes is altijd mooi, we vissen nu al een stuk relaxter. Het duurt niet lang, of Frans krijgt op dezelfde drift ook een vis op zijn jerkbait. Een vis van in de 70 centimeter heeft de witte XL Heuker grof gepakt, de jerkbait zit dwars in de bek. De vis is aan 2 dreggen gehaakt, maar als Frans hem of haar bijna uit het water pakt, schudt de snoek nog één keer met zijn kop en de jerkbait vliegt door de lucht. Wel makkelijk, geen vieze handen voor Frans, maar helaas geen plaatje van deze vis.

We werpen nog een half uur lang verder op deze stek, maar er komt geen vis meer boven water. Op naar de volgende stek dus! We trollen eerst een eind, wat niets oplevert. Dan gooien we het gas er maar weer op, en we zijn in no-time kilometers verder. Hier staan weer aardig wat planten, nog iets meer zelfs dan op de vorige stek, dus ik kies voor een spinnerbait met een trailerhook. 2 enkele haken, dus weinig last van planten die de actie kunnen belemmeren.

We gooien aardig wat meters af, maar we krijgen weinig actie. Frans denkt een vis te missen, maar deze laat zich niet meer zien. Aan het eind van de drift maak ik nog een verre worp langs het talud naast het plantenbed en dan is het raak. De met haaltjes geviste spinnerbait, overigens prachtige gebonden door Jan-Willem Holverda, wordt met een flinke klap tegengehouden door een snoek. De vis doet goed even z"n best in de diepte, en we denken al aan iets groots. Dan komt de vis boven en is de dril al snel voorbij.

Deze 80-iger deed zich even iets groter voor.

We schieten vast een plaatje in het water, en dan til ik de vis uit het water. De snoek van ergens in de 80cm mag met me op de foto, we gaan er even bij zitten. :)

Ook deze vis is, op enkele beschadigingen na, prachtig om te zien.

Toch resultaat op deze stek, dus we laten ons nog maar eens even verder afdriften. Na 10 minuten krijg ik bij een worp naast een strook planten een geweldig harde beuk op de spinnerbait. In de verte begint iets lomps te beuken, maar de vis lost helaas na enkele seconden al de haak. Balen, want het voelde als een grote vis!

Dat is nou zo mooi aan het grote water, de kans op een monster is gewoon goed aanwezig. Het ene moment vang je een snoekje vang 60cm, de worp daarna kan er een vis op je aas klappen waarvoor het vorige snoekje gewoon een snack is! De spanning is hier altijd aanwezig, en je blijft lang erg geconcentreerd vissen. Wachtend tot die ene grote muil je kunstaas naar binnen zuigt...

Scherp zijn we vandaag zeker, maar de volgende paar stekken leven simpelweg niets op. Zo zijn we een paar uur lang lekker aan het vissen, maar zonder resultaat. Het kan ons even niets schelen, we komen vanzelf weer vis tegen, we doen niets fout.

Het jerkbaiten beginnen we nu wel te voelen in onze polsen, dus we beginnen aan een lang stuk trollen. Lekker achterover zitten met een hengeltje in de hand is ook wel fijn. Luie visserij, maar even relaxen kan geen kwaad. Het duurt vrij lang voordat we vis tegenkomen, maar dan is het eindelijk weer eens raak. Ik krijg een tik op de steunhengel, maar de vis blijft niet hangen. Ik wacht nog even, en dan draai ik de lijn toch maar eens binnen om het aas te checken. Wanneer de Salmo Perch bijna bij de boot is, knalt er onverwacht een vis op. Zo het dezelfde geweest zijn? Misschien nog eens getriggerd toen ik de plug versnelde bij het binnenvissen? We zullen het nooit weten. Het visje van net 60cm zoekt vlak voor de boot het luchtruim en de plug knalt uit de bek tegen de boot aan. De vis blijft even verdwaasd liggen, en zwemt dan snel weg. Wij zijn al lang blij dat we weer actie hebben.

Vrijwel gelijk nadat we de boot weer gestart hebben zit Frans ook met een kromme hengel. Een ondiep gevist spinnerbaitcombi heeft een vis van tegen de 90cm verleidt. Al tijdens de dril zien we dat de vis niet alleen Frans z"n spinnerbait in de bek heeft. Wanneer de vis met zijn kop schudt zien we "iets" in de kleur oranje in zijn bek zitten.

We landen de vis, en al gauw is duidelijk wat we hebben gezien. Een in goede staat verkerende oranje Vibrax maatje 4 zit achterin de bek van de snoek. Geen lijn aan de spinner dus de speld heeft het bij de vorige ongelukkige visser waarschijnlijk begeven. De snoek was niet gulzig, de spinner is waarschijnlijk, net als hamsters doen, in de bek bewaard tot er tijden van honger aanbreken, een soort appeltje voor de dorst!

Zeker geen verkeerde vis, let trouwens even op de trendy zonnebril!

We verlossen de vis van het vervelende obstakel in zijn bek, en hij mag weer terug in zijn vertrouwde omgeving. Gelijk knalt de vis er vandoor, Frans met een nat pak achterlatend. We zitten kennelijk op een interessant stuk hier, want niet lang na deze vis is het weer raak. Op de zojuist met mij geruilde Cranebait heeft Frans een dikke vis gehaakt.

Met dit plugje kwam ik nooit boven de 60cm uit, Frans laat even zien hoe het beter kan!

Na een mooie dril kan Frans de vis in de kieuw pakken. Een echte zomersnoek, dun, maar lang niet mager. We schieten een paar plaatjes, meten de vis even op en hij kan snel weer terug. Met exact 100 centimeter heeft Frans z"n eerste meter van het seizoen te pakken.

Exact een meter.

Tijd voor een high-five, nog maar eens een broodje, en we vervolgen onze weg weer. Na een paar honderd meter willen we toch weer even werpen. We besteden een uur aan enkele prachtige stekken, de mooiste aasjes hangen aan de speld, maar niets levert wat op. Één kolk zien we bij het neerkomen van Frans zijn jerkbait, maar we hebben meer het idee dat we een zonnende karper verjagen, dan dat het een actieve snoek is. We bergen de jerkbaits dus maar weer op om verder te gaan trollen.

Een tijd blijft het stil, des te onverwachter komt dan ineens de verwoestende aanbeet. Net als ik m"n plug op de handhengel binnen gehaald heb om eens te wisselen, knalt de 80 grams steunhengel volledig dubbel! het plugje in m"n hand wordt aan de kant gegooid, en met moeite krijg ik de hengel uit de steun. In de diepte begint er een vis te beuken, iets groots heeft de Salmo Fatso gegrepen. Een paar minuten lang hang ik in de hengel, zonder ook maar iets van de vis gezien te hebben. De Jointed Jerk van Rozemeijer is toch best een pittige stok, maar de vis trekt hem met moeite krom tot in het handvat.

Heerlijk!

Dan verschijnt eindelijk de vis aan de oppervlakte, wat een bak! Lang, maar ook vreselijk breed, een erg lomp gebouwde vis. Bij de 2e keer dat we de vis te zien krijgen breken er spannende momenten aan, de vis zit nog maar aan 1 velletje gehaakt. Ik ben serieus bang de vis vlak voor de boot te verspelen.

Die rug...

Als Frans aanbiedt om de vis voor me te landen, sla ik dit aanbod dan ook niet af, als er iemand ervaring heeft met het landen van grote snoeken is hij het wel. Gelukkig is het in één keer raak en heeft Frans de vis stevig in de kieuw. Nóg spannendere momenten breken aan wanneer de snoek nog éénmaal flipt in de hand naast de boot, maar alles loopt, op enkele schrammen op de knokkels van Frans na, goed af.

Dan is er ruimte voor euforie, wat een kalf! Gelijk gaat het meetlint erlangs. Het 2 jaar oude PR van 1.13 is overtroffen, deze vis meet 115 centimeter. Door zijn lompe bouw deed de vis nog groter vermoeden, maar ik ben dolblij! We schieten enkele mooie platen en dan leg ik de vis terug in het water. Even duurt het tot de snoek weer op krachten is, dan zwemt ze rustig de diepte in, mij met een geweldig gevoel achterlatend. Wat een heerlijke dag.

Respect voor deze mooie dame.

Er worden wat sms"jes gestuurd, wat vismaten gebeld, en dan vissen we maar weer verder. We hebben nog een uurtje over, dus trollen we nog eens over hetzelfde traject, wie weet ligt er nog iets moois. Na een half uurtje krijg ik weer een aanbeet op de Fatso. Een 80iger knalt gelijk naar de oppervlakte en komt compleet het water uit. De vis bonkt nog een paar keer en schiet dan los.

Het kan me weinig schelen, de buit is toch al binnen. We werpen nog even één laatste plantenbed uit, maar dan hebben we het al snel gehad. Het hoeft vandaag niet meer. Rustig varen we naar de helling en ruimen relaxed de boot op. We hebben genoten.