Plezier op de rivier!
Geschreven door Michiel Wateler
18 augustus 2009 20:28

Augustus, voor veel roofvissers een moeilijke maand. De (water)temperaturen zijn hoog, en de vis lijkt maar een paar uurtjes per dag goed te azen. Ook voor mij is deze maand dit jaar geen vetpot, een aantal keer zijn er wat vroege uurtjes meegepikt en ook de avond is de laatste weken weer enkele malen met vissen ingevuld. Vis werd er zeker wel gevangen, goed zelfs, maar echt topsessies heb ik niet mogen beleven.

Gericht snoeken is bijna onverantwoord nu de watertemperatuur tussen de 20 en 24 graden schommelt. Gelukkig zijn andere rovers wat beter bestand tegen deze temperaturen en kunnen we nog lekker ons ding doen. De rivier en andere grotere wateren met veel beweging zijn op dit moment de stekken die nog leuk vis op kunnen leveren. Zo ook vandaag, ik ben weer op bezoek bij Erik. Een dag vissen werd ingepland, maar met temperaturen van tegen de 30 graden levert het vissen overdag weinig op. Na kort overleg besluiten we een paar uurtjes 's avonds te vissen, ik blijf logeren en we gaan de volgende ochtend weer op pad, om er in het begin van de middag weer mee te stoppen. Zo zitten we 2 keer in de beste tijden van de dag en hopen op deze manier het meeste kans te maken op vis.

We doen lekker rustig aan. De avond dat ik bij Erik arriveer eten we eerst een hapje en maken daarna de uitrusting in orde. Met 2,5 uur vissen voor de boeg varen we vol verwachting de haven uit, de plugjes hangen uiteraard al overboord en het duurt niet lang voordat de eerste vis zich meld. Een snoek van ergens in de 70cm heeft mijn Spro plugje gegrepen en gaat flink tekeer aan de andere kant van de lijn. Wat zijn de vissen op de rivier toch vreselijk sterk! 'S winters in de polder sleep je zo'n snoekje zo binnen, maar hier zorgt zo'n relatief kleine vis voor een prachtig gevecht, erg leuk! We hebben geen zin in een wilde snoek in de boot, dus tikken we de kleine dregjes buiten de boot los. We zijn van de 0!

Het over de stenen stuiterende plugje is snel gegrepen!

We trollen hetzelfde stukje nogmaals af, maar er komt geen vis meer boven. De plugjes draaien we binnen en de gashendel wordt flink open gegooid. Erik weet in de buitenbocht van de rivier een aantal kribben te liggen waar het water flink tegen aan beukt. Hier zijn in het verleden aardig wat roofbleien gevangen, dus we gaan eens kijken of ze deze avond ook willen bijten. We werpen eerst wat kribben af maar de vis laat zich niet zien. Als we hetzelfde stuk dan nog eens trollend uitkammen krijg ik wél de gehoopte dreun op m'n hengel. De Aruku shad is gegrepen door een leuk roofbleitje, alle energie van de vis zat kennelijk in de aanbeet, want op wat spartelen na deed de vis vrij weinig in het water. Eenmaal in de boot flipt hij natuurlijk wel nog even waardoor ik bijna een dregje in m'n hand parkeer. Even snel een plaatje schieten en dan mag de vis terug.

Op de achtergrond één van de nieuwe verlaagde kribben te zien, een ramp voor de hengelsport! Gaan de plannen door en verlagen ze nog honderden kribben dan is het snel gedaan met de visserij op de Waal!

De roofblei laat zich verder niet meer zien dus we kiezen ervoor om met shadjes te gaan gooien. Op een paar veelbelovende stekken gooien we het anker uit en zo kunnen we op ons gemak de kribvakken uitwerpen. Ik hang een toadje met lichte loodkop aan de speld en al bij één van de eerste worpen krijg ik, als ik het rubbertje optik, gelijk een tik terug. Ik zet de haak en onder water wordt iets woest, want in een fractie van een seconde slaat m'n hengel krom tot in het handvat en breekt m'n hengel bijna op de rand van de boot. Ik weet niet wat ik meemaak en ik denk gelijk aan zo'n beruchte meerval. De vis neemt een aantal meters lijn, en dan schiet om onverklaarbare reden de haak los. Kennlijk heb ik ondanks het vrij strakke verticaalstokje met veel body de haak niet goed kunnen zetten. Zuur! Nadere inspectie van het shadje laat zien dat het geen meerval geweest is, maar een snoek, diepe sneden staan in de toad die 5 minuten geleden nog nieuw in de verpakking zat. Evengoed flink balen natuurlijk.

Deze stek, en ook de stekken die later op de avond door ons met de shads afgevist worden leveren verder niets meer op. We veranderen nog 1 keer van techniek en trollen een stuk. Ik hang een klein ratelaartje aan de lijn die ik steeds lekker dicht langs de krib vis, in de hoop een winde te verleiden. Na een half uurtje is het raak op het kleine ding. Geen winde, maar een sterke riviersnoek heeft het aasje gegrepen.

Klemvast.

Even in vol ornaat op de foto voor de site.

De Waterkwaliteit op de Waal is de laatste jaren steeds beter geworden, het water is daardoor ook flink helderder geworden. Dit heeft ervoor gezorgd dat de snoek zich steeds beter thuis gaat voelen op de rivier. Leuk natuurlijk, mooie sportvis, maar de keerzijde van dit verhaal is dat de snoekbaarsvangsten steeds meer teruglopen de laatste jaren. Hier zijn natuurlijk meerdere oorzaken voor, maar ik geloof dat het steeds heldere water er hier zeker één van is.

Deze vis is het laatste wapenfeit van de mooie avond. Het begint nu snel donker te worden en we gooien het gas erop richting de haven. Ik schiet nog een plaatje van de wilde rivier en dan ruimen we rustig de boot op. Tijd om een paar biertjes te nuttigen!

De volgende ochtend is het weer vroeg dag en merken we allebei dat we gisterenavond iets te laat ons bed opgezocht hebben. Goed, 's avonds een vent, 's ochtends een vent, dus staan we al gauw weer aan de waterkant. Net als gisteren beginnen we met trollen langs een steil taluud, Ik aan de bovenkant, Erik op het diepere stuk. Het is vrijwel gelijk weer raak, ditmaal zit Erik met een kromme hengel in de boot. Een echte rivierbaars van om en nabij de 40cm heeft zijn diepduikende thundercrankje gegrepen.

Wederom een goede start!

Ook nu trollen we nogmaals dezelfde stek eens over en ik mag ook een visje binnen trekken. Een miniatuursnoekbaarsje heeft m'n plugje gegrepen, het aasje had never nooit in het bekje gepast, maar die agressiviteit mag ik wel!

Dan varen we een flink stuk, een put waar we 20 minuten voor moeten varen is ons nieuwe jachtterein. Langs het taluud hopen we hier op de dropshot of 'gewone' shads snoekbaars te vangen. Wat we ook proberen, verder dan een tikje op de dropshot van Erik komen we hier niet. We besluiten een kribvak in de buurt te gaan bevissen, deze krib onderscheid zich van de andere kribben doordat er een kuiltje van net 5 meter achter de kop ligt. Ook hier laten we onze montages vol vertrouwen zakken, maar het blijft weer erg stil. Ik ga experimenteren door steeds lichter te vissen, en op een gegeven moment heb ik een slugje met 7 gram verzwaring prima onder controle. Net als hij in het dieptste kuiltje valt knalt er een baars op het ding. En bijna gelijk daarna weet ik zo ook en snoekbaarsje te vangen. Ik denk het ei van Columbus nu gevonden te hebben, maar zoals zo vaak gebeurd, krijg ik daarna geen tikje meer.

Dan maar weer een krib verder proberen, hier is het gelukkig wel snel raak. Op de dropshot heb ik een grappig kreeftje gemonteerd, een snoekbaars zag er wat lekkers in.

De zon scheen flink, toch lag deze vis strak langs de krib op een meter water.

Ook nu was het weer een eenling, of z'n maatjes hielden nu de kaken op elkaar, wie zal het zeggen. De zon begint inmiddels flink te schijnen wat ons vertrouwen in nog een paar knallers naar een dieptepunt laat zakken. Als we dan ook nog eens een beroepvisser 'onze' kribben met elektriciteit af zien vissen hebben we er even helemaal flink de pest in.

Eerst maar eens wat worsten bakken op het kookstelletje, een vast onderdeel van een visdag van Erik, en dat bevalt me wel! Omdat we ondertussen op 4 roofvissoorten staan, en een 5e in de vorm van een winde ons ook wel leuk lijkt, gaan we de kribben uitwerpen met allerhande klein spul. Verrassend snel is het 2 keer raak, ik pak eerst een mooie 30-iger baars op een Aruku shad. Dan schakel ik na een paar minuten over op een Jointed Shadrapje van 4cm en is ook de 5e vissoort een feit, een beste winde van ergens in de 50cm lag op de ondiepte, misschien wel te zonnen.

Éen van mijn favoriete aasjes, doet het overal.

En zo is ook soort nummer 5 binnen!

Ik begin me een beetje schuldig te voelen dat bijna alle vis vandaag voor mij komt, maar Erik kan zich er niet druk om maken en heeft zo ook een mooie dag. De mooiste kantjes voor het trollen zijn voor mij en na 40 jaar ervaring op dit stuk van de rivier kan Erik bijna van te voren al verklappen waar de aanbeet komt. Ik stond er vandaag weer een paar keer flink van versteld.

Langzaam aan begin ik nu te verbranden, de zon staat nog hoger aan de hemel en beiden geloven we er niet echt meer in. De ingang van een klein putje aan de rivier trollen we nog één keer op en neer, en zowaar krijg ik halverwege een aanbeet. De vis trekt 't stokje goed krom en ik denk een snoek gehaakt te hebben, als dan een bak van een baars aan de oppervlakte verschijnt kan ik mijn geluk niet op. De vis is vreselijk hoog gebouwd en ziet er prachtig uit, na vier keer een vis van 44cm gevangen te hebben, wordt het wel weer eens tijd voor een nieuw PR. Door de hoogte van de vis schatte ik hem nog wel iets groter maar met 45cm is het nog steeds een baars om trots op te zijn. Supervis!

Grote baarzen doen iets met me, geweldige vissen!

We trollen hetzelfde stuk nog drie maal over, in de hoop een broertje of zusje te vangen maar dit levert allemaal niets meer op. We moeten het hiermee doen. We eindigen de dag op 9 stuks, samen met de 3 vissen van gister nog best een prima score. De afwisseling in vangsten op de rivier is prachtig, vlak voor het moment dat de vis boven komt heb je in veel gevallen nog geen idee van wat je gehaakt hebt, het kan vanalles zijn. En dat houdt het spannend!