Een meer dan goede opening!
Geschreven door Lucien de Kroon
1 juni 2012 23:10

Eindelijk was het weer zover en eindelijk konden we onze visplannen gaan uitvoeren. Na een kleine twee maanden van uitslapen, je visspullen op orde brengen en dromen over hopelijk goede vangsten in het nieuwe seizoen was het dan eindelijk tijd om de Tomasco weer uit zijn winterslaap te halen. De “Soes” had bij de firma Adolfs reeds zijn welverdiende grote beurt gekregen dus was het alleen nog een kwestie van benzine tanken zodat ze gereed was voor ons vertrek in de vroege morgen. Vrijdagavond met mijn maat Johan nog even de laatste details doorgenomen en de keus definitief gemaakt waar we zouden starten. Een goede waterkeus kan het verschil zijn tussen een goede en een minder goede dag, verder is het een kwestie van zoeken en geluk hebben dat je de vis weet te lokaliseren! Na een lange tijd kon ik eindelijk de hand schudden van mijn vismaat Johan die een minuut eerder op de afgesproken plek was aangekomen.

Eindelijk kunnen we van het betere visweer genieten!

Nog een kilometer of wat verder en we stonden op de helling! We waren de enige en konden vlot de boot in orde maken en te water laten. De “Soes” sprong vlot aan en terwijl ze warm liep maakten wij alvast wat spullen in orde. Het plan was om eerst wat kanten uit te werpen om daarna potentieel goede snoekbaarsstekken uit te vissen! Mooie kanten met overhangende bomen en struiken waren ons doelwit. Overal zagen we paaiende brasems die op ondiepe grindplaten het kuit van de vrouwtjes aan het bevruchten waren wat een prachtig schouwspel is dat zeg!!

Prachtige close-up, die Johan wist te maken, van deze majestueuze ooievaar die een paar minuten boven onze hoofden zweefde!

Helaas bracht het uitwerpen niet het gehoopte succes en we besloten verder te varen. Onderweg kwamen we redelijk wat campingvissers tegen die geankerd met een visje een snoekbaarsje probeerden te verleiden. Een kajuitbootje met een front troller voorop de punt met de visser zittend op het dak was er een die ik me voorlopig nog wel zal blijven herinneren. Gelukkig konden we constateren dat er wat stroming aanwezig was wat ons hoopvol stemde. Beide kozen we een andere shad om de kans te vergroten de “vangende” shad van de dag te vinden. Johan koos een poskleurige Dolphin shad terwijl ik voor een merkloos poskleurige shad koos met een dikke staart. Ik liet de boot met de stroming mee driften door de kom heen. Binnen 20 meter voelde ik een lichte verzwaring en ik tikte aan op de eerste glasoog van de dag. Het lot wilde echter dat ik mijn eerste vis van de dag verspeelde terwijl Johan 5 seconden later zijn eerste snoekbaars van de dag kon afdrillen.

Starten met een 60er snoekbaars is niet bepaald vervelend te noemen!

Nadat Johan vlot achter elkaar nog twee glasogen wist te verleiden en ik aanbeetloos toekeek stond mij maar een ding te doen en dat was wisselen van die hap! Goede vangsten zijn afhankelijk van het maken goede keuzes en doordat Johan vlot achter elkaar beet kreeg was het zaak hier snel op in te spelen dus stapte ook ik over op de Dolphin shad van Spro! Het wisselen had direct succes en binnen 10 meter knalde er, met een gortdroge aanbeet, een stevige snoekbaars op de Dolphin.

Hoge 50er die er gortdroog op knalde!

Ik startte de bbm en stuurde de Tomasco strak achteruit tegen de stroming in terwijl we met onze shadjes ver achter de boot de bodem afvisten op jacht naar de glasogen! Ik stuurde de boot over diepten van tussen de van 3 en 5 meter. Met een redelijke vaart wisten we toch zo een tweetal vissen over de streep te trekken, zo zie je maar dat wisselen van techniek en actie en verschil kan betekenen tussen iets of niets vangen. Opnieuw liet ik ons met de stroming meedriften toen Johan een spijkerharde aanbeet kreeg. Een gierende slip deed ons vermoeden dat het om een snoek ging maar het stompen wat daarna volgde deed ons weer twijfelen. Een witte schim schoot door het water en we zagen direct dat het een respectabele snoekbaars was. Het rubbernet werd in stelling gebracht en een paar seconden later konden we de glasoog scheppen. Wat hebben we toch een geweldige hobby, met zon in je gezicht harde aanbeten krijgen op je hengel wat wil je als visser nog meer?

Helaas weigerde de vis zijn fraaie stekelpartij voor ons omhoog te zetten!

De snoekbaars mat 70 cm en we waren dolblij met deze prachtige vis. Snel terug en verder met die hap. Na de vangst van een tweetal glasogen viel de beet weg en wilden we een andere stek uitproberen.

Ook baarzen vinden hem errug lekker!

Een paar honderd meter verder liet ik de boot wederom met de stroming mee driften, een beproefde methode inmiddels! Ik liet mijn shadje zakken en nog voordat deze de grond bereikt had kreeg ik een snoeiharde aanbeet. De vis stuiterde als een roofblei en ik wist niet wat ik gehaakt had. Ik wist alleen dat het ook nu weer een fraaie vis moest zijn getuige de bocht waarin mijn godfather stond! Eenzelfde slag vis als die mijn maat had mogen vangen kwam langszij en met een welgemikte schepbeweging veilig gesteld. Heerlijk wat een aanbeet en wat een dril, is altijd super op water wat stroomt.

Schitterende zware glasoog!

Ook deze vis mat 70 cm en ik war er bijzonder mee in mijn sas! Het vreemde was echter dat we op deze stek verder geen enkele aanbeet meer wisten uit te lokken, dus tijd voor actie! De verticaalhengels werden ingewisseld voor sleephengels. De helderheid van het water was perfect om met klein spul slepend achter de rovers aan te gaan. Gewapend met een dieplopende Timbertiger op de steunengel en een Gomen shad 6,0 op de handhengel speurden we diepten af tot en met 6 meter in de hoop een dikke baars of snoekbaars te tackelen. Slepend langs een obstakel kreeg ik een fraaie aanbeet op de steunhengel.

Veilig tussen mama en papa in!

De door Co Sielhorst handgebouwde carbonhengel staat bij het minste of geringste krom waardoor de kans op uitscheuren tot een minimum word beperkt. Een fraai gekleurde dikke baars kwam door het heldere water naar boven. Zijn stekelpartij fier overeind als bescherming probeerde de Perca met een laatste krachtsinspanning aan zijn belager te ontkomen maar zonder succes! Dit was de eerste van een aantal mooie baarzen die we op deze manier aan de schubben wisten te komen.

Een dubbel hook-up is niet ondenkbaar als je een schooltje baars gevonden hebt!

De dag vorderde gestaag en we moesten ons regelmatig insmeren om verbranding te voorkomen. De wind die voor een verkoelend effect zorgde nam echter flink in kracht toe wat het strak langs de oever sturen het er niet makkelijker opmaakte. Omdat de Gomen shad al een paar flinke baarzen had weten te strikken bleven we met dit plugje verder, never change a winning team tenslotte!

De Gomen compleet verorberd!

Een harde aanbeet op de handhengel van Johan kwam niet al te lang nadat we de kant weer hadden opgezocht. We sleepten tussen de 1 en 2,5 m om te kijken of de vis al ondieper lag gezien de watertemperatuur van 21 graden (in de bovenste laag uiteraard).

Een scholekster op zoek naar wat lekkers langs de waterkant!

Een fraaie snoekbaars met zwart paaikleed gaf goede sport op het lichte materiaal. We hadden geen zin in moeilijk gedoe dus werd de vis geschept met het rubber net, het perfecte stuk gereedschap in dit soort omstandigheden!

Prachtige paaikleuren sierden de vissen die we ondiep vingen!

Gezien het snelle succes bleven we strak in de kant varen en niet veel later kreeg ik een harde aanbeet te verwerken. Heerlijk die verslavende aanbeten daar krijg ik maar niet genoeg van!

Strakke rover van de ondiepe zijde!

Verschillende mooie vissen wisten we op deze manier uit hun tent te lokken en inmiddels zaten we flink in de dubbele cijfers, wat erg fijn is op zo’n eerste visdag!

Deze rover had nog een relatief ongeschonden stekelpartij na de paai!

We hadden de tijd voor onszelf maar zoals gewoonlijk vlogen de uren weer van ons af en we besloten langzaam de terugreis te aanvaarden.

De enige snoek van de dag viel voor een zwarte Timbertiger!

Omdat we slepend niet veel actie meer kregen besloten we in een keer door te varen naar de plekken waar we in de morgen verticaal vissend leuk snoekbaars hadden gevangen.

Ietwat vreemd uitziende rugvin had deze rakker!

Kort nadat we de shadjes hadden laten zakken kreeg ik de eerste aanbeet. Na de vangst van 4 glasogen achter elkaar viel de beet opnieuw weg en gezien het feit dat het al 18:00 uur was wilden we nog 1 stek proberen voordat we naar de helling zouden terugvaren, Eenmaal op de nieuwe stek aangekomen was het opnieuw direct raak voor mijn maat.

We konden er maar geen genoeg van krijgen!

De shad was boven de bodem al opgevangen door een hongerige stekelaar, super zo’n snelle actie! Ondanks dat de uren hun tol begonnen te eisen bleven we nog aardig scherp en wisten we nog een paar mooie vissen te vangen.

Een schitterend gekleurde baars!

Om 19:00 uur was het echter goed geweest en hadden we er bijna 13 uren vissen en genieten opzitten en was het tijd om de spullen op te ruimen en naar de helling te varen.

De laatste vis van de dag en wat voor een dag, een SUPERDAG om precies te zijn!

We konden terugkijken op een meer dan geslaagde opening met in totaal 42 roofvissen, 21 vissen de man. Ik had 1 snoek van 72 cm, 8 baarzen en 12 snoekbaarzen. Johan had 10 baarzen en 11 snoekbaarzen met andere woorden helemaal TOP om zo te mogen starten!

Aan iedereen, veel kromme hengels, strakke lijnen en heel veel vis toegewenst in het nieuwe seizoen!