Super visweekend met vrienden!
Geschreven door Lucien de Kroon
4 oktober 2012 18:55

Het was alweer een paar maanden geleden dat ik Han van den Eerthweg vroeg of we dit jaar weer een TF dag zouden gaan houden. De allereerste keer dat we de TotalFishing Limburg Cup, zoals die toen genoemd werd, hielden was in het jaar 2006 en dus alweer een tijdje geleden. Han was ooit op het idee gekomen om vrienden een visweekend op poten te zetten waaraan een soort wedstrijdelement verbonden was. Limburg was de afgelopen 6 jaar onze speeltuin geweest en het was Volkmar die voorstelde het weekend eens in het noorden te houden. Ook deze keer had Han bij diverse Sponsoren wat leuke prijzen weten in te zamelen zodat er wel iets van een wedstrijdelement ontstond, hoofdzaak was en is nog steeds echter de saamhorigheid, de vriendschap en het ongelofelijke plezier wat we samen aan onze schitterende hobby beleven.

Het hele stel bij elkaar vlnr en vbnb: Lambert, Volkmar, Han, Bernd, Lucien, Egon, Johan, Piet, Bard en Piet! Helaas waren de gebroeders Jansen en Yvo en Sando afwezig maar volgend jaar zijn deze mannen er uiteraard weer bij!

Zoals altijd verzamelden we ons op een locatie die een of twee organisatoren hadden weten te regelen. Volkmar Strikkers en en Bard Borger waren dit jaar de organisatoren en na Han, Yvo en Lambert hadden ook zij er weer wat moois van gemaakt. Volkmar had dichtbij het viswater een mooie loods weten te regelen waar we onze spullen konden stallen, konden eten en slapen. Vrijdagmiddag arriveerden de eerste manschappen al dan niet met boot waarna zij hun kwartier konden gaan maken. Om de benzinekosten een beetje te drukken reed Bernd met mij mee en om 20:15 uur kwamen wij aan op de het terrein waar de loods zich bevond.

De biertjes smaakten prima en er was gesprekstof in overvloed!

De mannen zaten al rond twee picknicktafels en lieten zich de eerste biertjes al goed smaken! Ik parkeerde mijn combinatie en na iedereen begroet te hebben liet ik mij niet verleiden door het goddelijke nat maar besloot eerst slaapplek op orde te maken. Nadat ik alles een plekje gegeven had en mijn luchtbed had opgepompt kon ook ik me bij de mannen voegen om gezamenlijk te proosten op ons weekend! Volkmar had voor iedereen de stekinfo middels een ingekleurde kleurenkopie perfect aangegeven. Alle stekken werden doorgenomen zodat iedereen zich bewust was van de mogelijkheden die het viswater bood. Ook de bootindeling werd nog even doorgenomen waarna zodat alles voor iedereen helemaal duidelijk was.

Met deze motorzagen was er geen boom veilig Lachen!

Wakker worden!!! Het was Piet en Bard die al aangekleed en wel ons om 05:30 uur wekten. Een kloppend gevoel in mijn harses gaf me aan dat de overheerlijke Baolse borrel wat harder was aangekomen dan verwacht wat niet echt deerde want het was tijd om aan de “slag” te gaan! Na gezamenlijk ontbeten te hebben werden de auto’s ingeladen en vertrokken we richting het viswater. Een prachtige ietwat steile helling lag voor ons en als een geoliede ketting gleden de boten achter elkaar te water. Volkmar had HSV Ons Vermaak gecontacteerd en voor een meer dan schappelijke prijs werden de vergunningen een dag later al opgestuurd. Perfecte service mag ik wel zeggen en hierbij wil ik HSV Ons Vermaak dan ook bedanken voor hun medewerking! Door de goede informatie van Volkmar wisten iedereen precies wat te doen. De ene stoof linksaf op jacht naar snoek terwijl de andere rechtsaf ging om een mooie roofblei stek af te vissen. De regen was gelukkig opgehouden en had plaatsgemaakt voor een straffe bries met een lekker zonnetje erbij waardoor het vissen er een stuk prettiger op werd!

Harde aanbeten en super drils van zware roofbleien vielen Volkmar ten deel!

En wat een beloning, een zware zilverpijl van 80 cm. Wat een BAK!

Ervaring en stekkenkennis blijkt vaak doorslaggevend voor succes!

Mijn eerste maat van vandaag was Egon, in de middag zou Bernd bij me aanboord stappen. Han had van te voren al een bootindeling gemaakt zodat dat duidelijk was voor iedereen. Ik had samen met Egon, mijn eerste maat van vandaag, besloten om het slepen af te wisselen met wat werpen.

Egon haalt een oude stroperslijn binnen van ca 200 meter lang met wel 40 zijlijnen eraan. Vergeten moordtuig!

Na een uur of 4 vissen waarbij diverse fraaie vissen door de groep tijdelijk boven water waren gehaald, waaronder een paar zeer fraaie roofbleien en een grote karper (in zijn rugvin gehaakt, voeren we een put op om gezamenlijk de lunch te eten.

Menig karpervisser zou jaloers zijn op deze zware rivierbak. Hier Egon met een klasbak van 84 cm lang met een geschat gewicht van ca 25 pond!

Roofbleien tot 50 cm vinden de Hornet een erg lekker aasje!

Het was weer gezelligheid ten top en er waren verhalen te over. Terwijl we gezellig aan het ouwehoeren waren viel ons op dat de boot van Volkmar langzaam steeds dieper kwam te liggen.

Mooi strandje om ff je boot te parkeren!

Geweldig om even bij te kletsen en ervaringen uit te wisselen zodat iedereen er wat aan heeft!

Even later bleek dat zijn pomp van de bun aan stond en dat de onthaak mat die hij in de bun had gelegd voor zijn overloop was komen te zitten waardoor de boot langzaam werd volgepompt met water. Het euvel was gelukkig snel verholpen en met de nieuwe vismaten voor de middag stoven we  even later de IJssel weer op om achter de rovers aan te gaan.

Bard met een prachtig gekleurde baars!

De wind verzwakte niet en flinke golven met witte schuimkoppen kwamen ons tegemoet. In overleg met Bernd, mijn maat voor de middag die enigszins bekend was met dit water, besloten we dat slepen, gezien de harde wind, het meest voor de hand lag. Met pluggen zoals de Hornet en de Gomen shad sleepten we rond de drie meter in de hoop een mooie roofblei of een andere rover te haken.

Werpend aan de slag leverde toch een paar mooie vissen op!

Een kruising tussen een winden en roofblei (zo lijkt het) voor Bernd!

Een fraaie en vooral dikke winde zag mijn shadje wel zitten!

Met recht een stevige vis!

Maar ook een superkleine snoekbaars kon het traag binnen geviste Keitech shadje niet weerstaan!

Het was een goede keus want die middag wisten we diverse fraaie rovers te haken, ook werpend wisten we nog wat fraaie rovers te verschalken het enige wat jammer was is dat de grotere vissen hun kaken op elkaar hielden.

Johan met de enige verticaal gevangen snoekbaars van de dag!

Mooi was dat een paar andere boten wel succesvol in het lokaliseren van de wat grotere vissen waren.

Lambert die het aan de “stok” heeft met een dikke blei!

In Lambert’s grote knuisten lijkt de vis misschien klein maar met 77 cm kun je toch echt spreken van een zeer respectabele roofblei!

Han met zijn megabak en nieuw PR van 85 cm, er zijn weinige roofbleien groter gevangen in Nederland!

Een roofblei werd door Egon verlost van vislijn die in zijn lijf was gesneden en die was achtergebleven toen deze was afgebroken. Gelukkig had de vis er schijnbaar  weinig hinder van!

Afgesproken was om rond 17:00 uur te traileren zodat we nog enigszins op een redelijke tijd gezamenlijk zouden kunnen eten. Één voor één kwamen de mannen binnen druppelen en als een geoliede machine werden alle boten getrailerd.

Binnen een uur waren alle boten getrailerd en konden terug naar de loods!

Om 18:30 uur waren we terug bij de loods. Terwijl Bard en Volkmar de lokale chinees plunderden zetten wij de tafels gereed om aan te kunnen vallen zodra ze gearriveerd waren! Om 19:30 vielen we als uitgehongerde wolven aan op het heerlijke eten.

Het eten smaakte voortreffelijk!

Zon en harde wind hadden ons helemaal rossig doen worden en na het eten werd dat duidelijk. Iedereen zat na te genieten met een heerlijk biertje maar om 23:00 uur vielen de luikjes dicht en zocht iedereen zijn bed op, we hadden nog een mooie dag voor de boeg. Om 07:00 uur liep de eerste wekker af en langzaam kwam iedereen tot leven. De heerlijke geur van eieren met spek hing in de loods. Han is dit ritueel in 2006 begonnen en werd door iedereen zeer gewaardeerd, tenslotte op een stevig ontbijt kom je een heel eind.

Han bezig met het bakken van de eieren met spek!

Supergezellig zo gezamenlijk ontbijten!

Iets later als gepland omdat we direct de loods wilden opruimen, vertrokken we naar de randmeren.

Langzaam word de wereld wakker!

Eenmaal aangekomen lagen we om 10:30 uur te water. Het water lag er prachtig bij. Weinig wind en een lekker zonnetje was natuurlijk perfect maar geen garantie dat voor een goede vangst. Afgesproken was dat we om 14:00 uur weer zouden verzamelen om te traileren aangezien de meesten nog een flinke rit voor de boeg hadden. Er werd voornamelijk slepend gevist met grote pluggen terwijl Volkmar en Bernd gekozen hadden met dood aas aan de slag te gaan. Terwijl wij nog bezig waren onze spullen in orde te maken zagen we Johan een megasnoek van 115 cm (bleek later) te landen.

Johan met zijn supervangst een snoek van 115 cm!

Deze mooie vangst geeft de burger moed en ook wij gingen slepend aan de slag. De snoeken bleken echter weinig in ons gesleepte plastic te zien en op twee niet overtuigende aanbeten na op kleiner kunstaas bleef het stil.

Ook Piet wist een mooie 80er te vangen!

Het laatste half uur wisten we met TimberTiger’s nog een paar fraaie baarzen te vangen zodat we niet helemaal visloos het water zouden afgaan. Volkmar en Bernd hadden een goede keus gemaakt en wisten 3 fraaie snoeken te vangen 89, 97 met een een fraaie afsluiter van 101 cm voor Bernd.

Superspannend zo’n gesleepte dode aasvis langs een meerpaal!

Volkmar met een snoek die tegen de metergrens aan schurkt!

Bernd met zijn metervis, een schitterende afsluiter

Bard met een mooi getekende moskop!

Dikke blei in aantocht!

Stuk voor stuk kwamen de boten binnen druppelen. Johan had met zijn maat Piet nog twee snoeken erbij weten te vangen en deed vandaag goede zaken. Lambert met Egon hadden op twee tikken na niets meer gezien. Het weer begon te betrekken en toen de laatste boot op de trailer stond was het tijd om afscheid te nemen. Het was weer een geweldig weekend geweest en we mochten vissen op fantastisch viswater met geweldige mogelijkheden.
Dit zijn weekenden die voor altijd in mijn geheugen gegrift staan daarom is het ook niet zo gek dat ik nu alweer uitkijk naar volgend jaar!
Bij dezen wil ik Volkmar en Bard bedanken voor de geweldige organisatie en het super geslaagde TF-weekend, mannen BEDANKT!!!
Aan iedereen, veel kromme hengels, strakke lijnen en heel veel vis toegewenst in het nieuwe seizoen!