KOMODO MANIA! Met Prijsvraag!
Geschreven door Lucien de Kroon
16 december 2012 08:53

Zondag 11 november. Het KNMI voorspeld een goede dag met vrij weinig wind en af en toe zonneschijn. We hadden keus aan viswater te over maar toch wilden we ons geluk proberen op een grote rivier met vrij veel scheepvaart. Om 07:45 uur stonden we bij de helling, genietend van het windstille weer! Lambert en Egon lagen er al op, die wilden met het eerste daglicht op de stek liggen maar daar hadden wij, gezien de beloofde kou, niet zo veel zin in. De Honda startte vrij vlot en terwijl de motor warm liep voeren we rustig naar de monding van de rivier, konden we gelijk even bijpraten. Eenmaal op de rivier ging het gas open en niet veel later lagen we langs de mannen.

De rivier lag er weer schitterend bij!

Na de mannen hartelijk begroet te hebben kregen we gelijk wat stekinfo zodat we gelijk een goed plan konden maken. Van Spro hadden we een testserie KOMODO shads gekregen om uit te proberen. We maakten een keus uit een van de 6 kleuren waarin ze geleverd gaan worden en gingen aan de slag.

De KOMODO shad in 6 schitterende kleuren!

Lambert had op de stek waar we wilden gaan beginnen al wat kleine vissen hadden gevangen maar de grotere exemplaren waren ze nog niet tegen het lijf gelopen.

Lambert en Egon hadden al met grote regelmaat actie gehad!

Eigenwijs als dat we zijn besluiten we toch om dezelfde route te varen die Lambert gevaren had. Precies zoals aangegeven kregen we vrij vlug de eerste tikken op het soepele rubber en niet veel later mocht de eerste glasoog het daglicht aanschouwen.

Met de staartdreg achterin was er geen ontkomen aan voor deze glasoog!

Toen nog geen 20 meter verderop bij Johan een flinke snoekbaars erop klapte wisten we dat onze eigenwijsheid zijn vruchten al had afgeworpen. De aanbeten kwamen op 3,5 a 4 meter diepte en ik kan je zeggen dat de meesten er niet om logen.

Heerlijke aanbeet van deze prachtige stekelaar!

De ene aanbeet was nog harder dan de volgende en bijna alle shads werden zo hard genomen dat vaak de KOMODO inclusief loodkop in de snoekbaarsbek verdwenen was.

Klein en groot ze vinden hem allemaal lekker!

Mooie close-up van een perfecte rover!

In het begin voeren we alleen maar tegen de stroming in bovenaan het talud maar toen de aanbeten wegvielen gingen we ook met de stroming mee vissen wel zorgden we dat we beduidend sneller voeren dan de stroming zelf wat inhoud dat je vaak naar een zwaardere loodkop zult moeten grijpen.

Massieve, bijna streeploze, glasoog!

Ook Lambert en Egon wisten de glasogen goed aan de schubben te komen waarbij ook de dode aasvis een halve meter boven de bodem aangeboden op een fireball voor mooie actiemomenten zorgden. Ik heb wel even met een “dode” hengel gevist maar vind persoonlijk dat ik dan minder geconcentreerd bezig ben met de handhengel.

Stuk voor stuk mooie vissen!

Vijf stekels in je hand door een moment van onoplettendheid, is een zeer pijnlijke aangelegendheid!

De stek waar we in de morgen begonnen waren bleef productief tot we wilden gaan lunchen. Of we vingen vis of we kregen beet maar geen enkele keer hebben we geen actie gekregen. Terwijl Lambert aan kwam varen visten we het laatste stukje van onze route af. Een vlammende aanbeet joeg mijn Godfather in een superkromming.

Zo zien we de Godfather graag!!

De vis vloog door de slip en ik kreeg direct door dat ik te maken had met een moskop. Na een paar fraaie vluchtpogingen waarbij ik mijn best moest doen zowel de vis als de boot onder controle te houden kwam ze mokkend dichterbij. Dit mokken deed mij weer twijfelen of het wel een snoek was maar we zouden het snel genoeg zien! een witte schim kwam naar boven en ik kon een slaak van geluk niet binnenhouden. Een bak van een snoekbaars lag naast de Princecraft en Johan schepte de vis direct.

Dit zijn de snoekbaarzen waar we het voor doen!

De spijkerharde aanbeet voelde ik tot in mijn schouder!   Raad de maat en win een prijs!

Met een glimlach van oor tot oor werden de nodige foto’s gemaakt. Tijdens de lunch, waarbij we door Lambert nog op een heerlijk stuk vlaai getrakteerd werden zat ik nog na te genieten van die super aanbeet en fantastische dril, geweldig!

Johan met de enige baars van de dag en ook die slobberde de KOMODO helemaal naar binnen!

Nadat we, gelukkig net na  de lunch, door de waterpolitie weggestuurd werden omdat we schijnbaar in een haven lagen waar je niet in mocht varen, besloten we onze zelfde stek weer met een bezoek te vereren!

De shads van vorig jaar deden ook goede zaken!

Ik zette de boot op koers en niet te geloven maar binnen 5 minuten sloeg de hengel van Johan weer krom. Een dikke 70er, een beauty van een vis, lag even later met zijn stekels fier overeind in de handen van zijn trotse vanger.  Steeds vaker kwamen de woorden “niet te geloven” en “bizar” over onze lippen omdat de aanbeten gewoon bleven komen.

Heerlijke dril!

En de welverdiende beloning!

Keer op keer zaten we met een kromme hengel en op alle kleuren van de KOMODO wisten we vis te vangen. Het einde van onze superdag naderde en we besloten onze TOP stek, met pijn in het hart, te laten voor wat het was en vissend terug te varen richting de helling. de stroming was weer flink toegenomen en de zwaardere loodkoppen brachten weer uitkomst.

Elke kleur bracht vis binnenboord!

Langzaam tegen de zware stroming in vissend bovenaan het talud was de plek waar ze zaten en ook nu wisten we weer de nodige vissen te vangen. 17:15 uur en het was tijd om te stoppen.

Gulzige vissen zorgen voor harde aanbeten!

Wat een super visserij!

Compleet geïnhaleerd!

Lambert en Egon waren inmiddels ook aan komen varen en samen koersten we richting de helling. op de helling werden de vangsten uitgewisseld en met 45 vissen, 25 voor Johan met als grootste 71 cm en 20 vissen voor mij met als grootste???. 40 van de 45 vissen wisten we te vangen met de KOMODO shads. Need I say more!

Fraaie glasoog met meer dan alleen een shad in zijn bek!

Een half verteerde vis werd langs de shad naar buiten gewerkt!

Volgens mij een jonge snoekbaars zo aan de ogen te zien!

Konden wij spreken van een superdag. Ik denk dat we samen alles tikken en friemels meegeteld bij elkaar wel 70  aanbeten hebben gehad, en dan ben je heerlijk bezig kan je wel zeggen!

De ene na de andere aanbeet!

We hadden allebei meerdere dikke 60ers en een hele reeks 50ers met recht konden we spreken van een KOMODO mania, de glasogen konden er niet af blijven.

Mijn maat Johan met een prachtige snoekbaar. Mocht u ook een dag met Johan het water op willen bezoek dan eens zijn site www.visgidsjohan.nl voor een zorgeloze visdag!

Lambert en Egon hadden met 28 vissen ook een TOP dag waarvan ook de meeste gevallen waren voor de charmes van de soepele creatie! Na gezellig met elkaar bij gekletst te hebben namen we afscheid en was het echt tijd om huiswaarts te gaan. in gedachten bij die spijkerharde aanbeten reed ik richting huis niet wetende wat de dag erna brengen zou!

Het kon maar niet op vandaag, met recht een dag met een gouden rand!

Geachte visvrienden
ik wil jullie graag even op de hoogte brengen van onderstaande situatie waarin ik me op dit moment bevind met mijn gezin!
Omdat mijn vrouw Caroline op maandag 12 november in het ziekenhuis twee hartstilstanden heeft gehad en heeft overleeft zitten we nu in een ziekenhuis routine waardoor ik de aankomende tijd niet zal gaan vissen en ik dus ook geen verslagen zal kunnen plaatsen.

Aan iedereen een goede gezondheid, kromme hengels, strakke lijnen en veel vis toegewenst!
Met roofvisgroeten
Lucien de Kroon.

1. Geplaatst door: Freek op 16 december 2012 10:14

mmm dat verticalen klinkt zo gek nog niet. misschien ook eens mijn doodaashengels een thuis laten. 45 vissen! lekker hoor, even afleiding van de thuis situatie. heel veel sterkte de aankomende tijd!

2. Geplaatst door: mike uit musselkanaal (gr) op 16 december 2012 18:41

Ik lees altijd Met veel plezier de verslagen en reageer nooit,maar nu wel omdat ik je even een hart onder de riem wil steken. Veel sterkte voor de komende tijd!!

3. Geplaatst door: maarten op 16 december 2012 18:41

ik denk 83 cm;)

4. Geplaatst door: simon op 16 december 2012 18:41

ik dat de vis 79 cm was

5. Geplaatst door: Gert op 16 december 2012 18:41

73 cm :)

6. Geplaatst door: Luuk op 16 december 2012 22:50

Mooi Verslag! Ik wens jou en je naasten veel sterkte toe en hoop dat het goed komt. Ik schat de vis op 84 cm.

7. Geplaatst door: Mark op 16 december 2012 22:50

Wat een prachtdag! Nu maar hopen dat het met je vrouw weer snel de goede kant op gaat. Heel veel sterkte er mee. Ik denk trouwens 89cm schoonheid.

8. Geplaatst door: gerritje op 16 december 2012 22:50

ik gok hem op 78,3cm

9. Geplaatst door: mandy op 16 december 2012 22:50

ik gok hem op 83,4

10. Geplaatst door: Dick op 18 december 2012 07:36

WOW Luus wat een geweldige dag en wat een naar nieuws ter afsluiting. Groet Dick

11. Geplaatst door: Oscar op 18 december 2012 07:36

He luus en Johan! Wat een fantastische dag moet dit zijn geweest. Lekkere aanbeten, gezelligheid in de boot, kortom een dag met inderdaad een gouden rand! Luus, hoop dat het snel weer beter gaat met Caroline. Sterkte ermee. Groeten, Oscar

12. Geplaatst door: Jeroen op 18 december 2012 07:36

Prachtig verslag met een ontnuchterend slot.. Ik wens u veel sterkte de komende tijd ! De fraaie snoekbaars schat ik op 81 cm.

13. Geplaatst door: Jeroen op 18 december 2012 07:36

14. Geplaatst door: Adri op 18 december 2012 07:36

Luchien Sterkte voor je vrouw en je gezin, vissen komt wel weer toch ! Groeten Adri

15. Geplaatst door: rowin de groot op 18 december 2012 07:36

18. Geplaatst door: visser op 18 december 2012 07:36

ik schat deze prachtige snoekbaars op 83 cm echt schitterend

19. Geplaatst door: J├Âran en Ann-Christin op 18 december 2012 07:36

Hoi Luus en Johan, Wat een topdag. Die mag je koesteren!

20. Geplaatst door: raymon op 18 december 2012 07:36

ik denk 72 cm

21. Geplaatst door: arno op 18 december 2012 07:36

ten eerste heet veel sterke met je vrouw en hopen maar dat het goed gaat de komen de tijd. ik schat 81 cm gr arno

22. Geplaatst door: Robert op 18 december 2012 07:36

Dat zijn mooie aantallen! Een gokje: 78 cm. Sterkte met de thuissituatie ook.

23. Geplaatst door: Chris op 18 december 2012 07:36

knappe aantallen. Schat 75cm

24. Geplaatst door: Joshua op 18 december 2012 07:36

Luus, je weet dat we met jou meeleven. Bedankt dat je deze ervaring nog even voor ons hebt opgeschreven en van mooie foto's hebt voorzien. We spreken elkaar snel. groetjes Joshua

25. Geplaatst door: Joshua op 18 december 2012 07:36

En met Caroline en jouw gezin uiteraard! groetjes Joshua

26. Geplaatst door: Gerjan op 18 december 2012 07:36

Hoi Lucien, wat een pech weer. Sterkte met het herstel van jou vrouw en zie dat je de dagen fijn doorkomt. Ik denk dat de prachtige snoekbaars 85 cm lang is. wat een dag en wat een mooie vissen zaten er bij. Groeten, Gerjan

27. Geplaatst door: Jaimy op 20 december 2012 09:59

Lucien, Wat een droomdag, en wat een naar bericht ter afsluiting.. Ik hoop dat je vrouw er snel weer boven op komt. Veel sterkte. PS, De snoekbaars schat ik op 86cm. Groeten, Jaimy

28. Geplaatst door: Dick op 13 januari 2013 23:06

De snoekbaars van Lucien was precies 85 cm. De winnaar is Gerjan geworden deze keer. Stuur even een mailtje aan dick@metersnoeken.nl en we zorgen dat er een salmo lure wordt thuis gestuurd !