Bizarre “aanbeet” aan de doodaashengel
Geschreven door Ann-Christin Weigel
28 december 2012 22:05

Toen we ’s morgens uit het raam keken zag het er niet best uit. Het was grijs en het regende. Weliswaar niet hard, maar genoeg om aardig nat van te worden. Volgens de buienradar zou het echter snel droog worden, dus toch maar de spullen gepakt en naar de visstek gereden. Iets later dan gepland, kwamen we bij de trailerhelling aan. Het was rustig, slechts een andere boot was aanwezig. Op grond van eerdere ervaringen wisten we dat de beste stekken in de buurt van de trailerhelling lagen, dus we hoefden niet ver te varen. We besloten om eerst een klein stukje te trollen tot een diep gat waar we wilden gaan verticalen in de hoop dat de snoekbaars zich daar al verzameld zou hebben. Verder was het plan om aan de bijhengel middels een fireballmontage een dode sardine te hangen om zodoende kans te maken op een mooie snoek. Toen de boot in gereedheid was gebracht en we gingen trollen kreeg ik al snel een aanbeet op de Sizmic Toad. Op het moment dat ik het aas inhaalde omdat Jöran vastzat, zag ik dat twee baarzen het aas volgden waarvan er eentje uiteindelijk besloot om toe te happen.

Lekker begin van de dag met deze baars

Slepend kregen we verder geen aanbeten meer en ondertussen waren we ook al op de plek aangekomen waar we wilden gaan verticalen. Op de visvinder zagen we veel aasvis en tekenen van vis op de bodem wat op snoekbaars zou kunnen duiden. Nadat we de aasvissen buiten boord hadden gehangen, begonnen we met verticalen. Ik had nog maar net mijn hengels in gereedheid gebracht toen Jöran een keiharde aanbeet kreeg op zijn HS Signature. Een mooie snoekbaars had zich aan de Spro Komodo Shad vergrepen.

Verantwoordelijk voor een keiharde aanbeet

Al driftend op de wind met af en toe wat bijsturen met de elektromotor visten we systematisch de taludjes tussen de vier en tien meter diepte af. De aanbeten bleven met regelmaat komen, waarbij we de meeste aanbeten op zeven meter kregen. Soms heel voorzichtig, maar soms ook keihard. Niet alle aanbeten werden verzilverd, maar dat hoort bij snoekbaarzen.

Mooi aan de stinger gehaakt

Vol overgave gepakt

De Komodo blijft vangen

Op een gegeven moment zag Jöran dat zijn doodaashengel heel geleidelijk krom begon te buigen. Hij dacht dat hij vastzat en haalde de hengel uit de steun om de zaak weer los te krijgen. Toen voelde hij toch iets bonken. Er zat een vis aan en niet zo’n kleintje ook. Toen we op een gegeven moment de fireball met dode aasvis in beeld kregen, zagen we echter geen vis. Wel zagen we dat er een kluwen lijn aan de fireball hing. Toen Jöran nog iets verder opdraaide kwam een mooie snoek naar boven. We keken elkaar verbaasd aan. Was was hier aan de hand? Toen we snoek hadden geland, zagen we dat hij nog twee dreggen in zijn bek had. Aan het stuk lijn dat nog uit zijn bek stak, zaten ook nog eens twee dreggen. Nu begon het ook te dagen wat er gebeurd moest zijn. Waarschijnlijk heeft een andere visser lijnbreuk gehad en deze snoek verspeeld. De fireball van Jöran heeft vervolgens de lijn met dreggen die uit de bek van de snoek kwam gehaakt. Hoe bizar en hoe toevallig! We hebben de snoek snel bevrijd van de dreggen die nog in zijn bek zaten en met een goed gevoel konden we deze mooie negentiger weer ongedeerd terugzetten.

Deze snoek zwemt weer ongeschonden en vrij van dreggen rond

Ondertussen had Jöran al vier snoekbaarzen en een snoek te pakken, terwijl de teller bij mij nog op een stond. Daar kwam gelukkig snel verandering in. Ook ik wist een aantal leuke snoekbaarzen met de Komodo te verleiden, terwijl Jöran tussendoor ook nog een mooie wintersnoek aan de Komodo ving.

Mijn eerste snoekbaars van de dag

Al lekker dik voor de winter

Perfect gehaakt

Hoezo gulzig?

Helaas moesten we voortijdig stoppen, omdat de regen met bakken uit de hemel begon te komen. In de paar uurtjes dat we hebben gevist, hebben we ons zeker niet verveeld. De aanbeten bleven met regelmaat komen en dan ook nog die bizarre aanbeet aan de doodaashengel. Vissen blijft toch boeiend en spannend!

Iedereen weer een goede vangst toegewenst en de allerbeste wensen voor 2013!

Groetjes,

Ann-Christin en Jöran

1. Geplaatst door: Wilfred van Nunen op 28 december 2012 23:48

Leuk verslag en een serie mooie vissen! Genieten!

2. Geplaatst door: Dick op 28 december 2012 23:54

Inderdaad bizar als je zo een grote snoek vangt. Verder een mooie verzameling mooie vissen. Komende woensdag eens kijken of de zanders mee willen werken....... Heb er al zin in. Groet Dick

3. Geplaatst door: marcel op 29 december 2012 17:48

Waarom gebruiken jullie geen staaldraad terwijl er zoveel kans is op snoek? Valt me ook op bij veel andere vissers op site...

4. Geplaatst door: Jöran op 29 december 2012 17:48

Hoi Marcel, als er een redelijke kans is op snoek dan vissen we tijdens het verticalen met een dun staaldraadje. Anders met fluorocarbon, maar voor de zekerheid wel iets dikker (0,38 mm). Gr. Jöran

5. Geplaatst door: Frans van der Putte op 29 december 2012 17:48

Tegenwoordig kun je door het gebruik van nieuwe materialen gewoon altijd met onderlijntje verticalen... zonder dat de actie van shad minder wordt. Oscar en ik gebruiken bijvoorbeeld ALTIJD een onderlijn tijdens het verticalen, van het materiaal flexonit. Kan ik jullie ook aanraden, Jöran!

6. Geplaatst door: Jelke Lei op 29 december 2012 17:48

Mooie vissen.

7. Geplaatst door: marcel op 29 december 2012 17:48

Blijkbaar is het voor sommige vissers belangrijker om meer aanbeten te krijgen dan het welzijn van een snoek.. Is niet persoonlijk tegen jöran bedoeld maar meer om discussie los te maken. Ik zie namelijk ook veel andere vissers, die fluorcarbon gebruiken. Er is namelijk altijd kans op een aanbeet van een snoek. Dat heb je als visser niet in de hand...

8. Geplaatst door: Jöran op 29 december 2012 20:19

Op zich goede discussie. Het is nooit verkeerd om kritisch te zijn en te blijven op gebruikte materiaal. Bij twijfel zou ik zeggen kies een stalen onderlijntje of hetgeen Frans opperde: flexonit.

9. Geplaatst door: Sjaak op 29 december 2012 20:19

Wat is er mis met Fluor carbon? Ik gebruik dat al jaren en heb er zelden of nooit een snoek door verspeeld. Mooie is gewoon dat je het slechter ziet worden en dan knoop je er een nieuw stukje aan. Uiteraard zijn er vele andere mogelijkheden maar ieder zijn voorkeur.

10. Geplaatst door: Jaimy op 30 december 2012 21:05

Ik heb het afgelopen jaar wel eens met goedkopere stalen onderlijntjes gevist, omdat ik die nog van jaren terug had liggen. Naar mijn ervaring gaan de slechtere stalen onderlijnen sneller kapot dan de doorgaans goede fluorcarbon onderlijnen. Het is dus beter om zeker niet te besparen op onderlijnen, zo spaar je de snoekbaars/snoek en je kunstaas!

11. Geplaatst door: Ann-Christin op 30 december 2012 21:05

@dick Ik heb er ook zin in woensdag. Weersvoorspelling ziet er goed uit. Wat de discussie over fluorocarbon betreft: Ik vis ook met fluorocarbon. Ik vind het heel fijn spul. Niet alleen omdat het voor de vis bijna onzichtbaar is maar ik vind het ook een voordeel dat je het direct aan de hoofdlijn kan knopen. We zijn er nog nooit een snoek door kwijtgeraakt. Uiteraard is het belangrijk dat je het meteen vervangt als er een kleine beschadiging is.

12. Geplaatst door: Joshua op 3 januari 2013 08:44

Mooi artikel hebben jullie er weer van weten te maken! groetjes Joshua