Super opening van het nieuwe roofvisseizoen!
Geschreven door Lucien de Kroon
5 juni 2013 19:51

De viskriebels waren alom aanwezig en ik kon niet wachten tot de dag aangebroken was dat we weer een vislijn nat konden maken. Met Johan afgesproken om bijtijds bij de helling te staan om zodoende lekker vroeg op het viswater te zitten. We hadden het rijk helemaal voor ons alleen omdat we op een doordeweekse dag starten ivm de bekerfinale die mijn zoon Djustin spelen moest en die ze gewonnen hebben Lachen.
Mijn Suzuki had weer een grote beurt gekregen van Rob Adolfs himself en we konden er weer voluit tegenaan gaan! Binnen 15 minuten gleed de Tomasco te water en de Suzuki sprong direct aan. De bedoeling was om verticaal en slepend achter de rovers aan te gaan om onze kansen te vergroten.

De DF25EL weer helemaal klaar voor het nieuwe seizoen!

Mijn nieuwe Godfather3 Vertical light 185 Spinning 10-28 gram stond al gereed in mijn boot en ik kon niet wachten om deze super“stok” aan de tand te voelen. Terwijl we rustig naar de eerste stek voeren legde ik een kleine selectie shads gereed voor gebruik.
De dropshothengel moest nog even wachten daar stroomde het te hard voor wat mij betreft!

De nieuwe juweeltjes van Spro mogen er weer zijn de Vertical light 1,85 en Drop Shot 1,90!

Een kleine 9 cm Komodo werd in de speld gehangen en behoedzaam liet ik de fronttroller in het water zakken. Al rap kregen we de eerste aanbeten en niet veel later konden we de eerste vissen drillen. ik was direct verknocht aan mijn nieuwe Godfather, wat een super hengel zeg, alle goede elementen komen in de hengel terug zoals soepelheid stug rugje, superlicht, strak en een geweldige actie gewoonweg een Topper.

De eerste baars melde zich al snel en pakte gretig het soepele kunstaas!

De rivier stroomde als een gieter en de wind die in de lengterichting over het water stond maakte het er niet makkelijker op. Ik stuurde de fronttroller, bovenaan het talud, tegen de stroming in. De snoekbaarzen die bovenaan dit talud lagen konden de actie van de kleine Komodo niet weerstaan en klapten vol overgaven op ons kunstaas. We kregen diverse snoeiharde aanbeten heerlijk, wat een geweldige visserij is dit toch!!

Een super gevoelige hengel met een lekkere rug om goed de haak te kunnen zetten! Goed gereedschap is het halve werk!

Geen grote schoonheid misschien maar een geweldige krachtpatser die vol voor de shad ging!

Het weer was niet verkeerd maar zonder dikke jas kon je in de vroege morgen nog niet. De kou in de morgen en de grote hoeveelheid water wat door de rivier werd afgevoerd zijn zaken die eerder in de maand April thuishoren dan in Juni, de natuur loopt echt een flink stuk achter! Precies in een kuiltje achter het talud kreeg ik een spijkerharde aanbeet en mijn hengel vloog in de kromming waarin we hem het liefst zien, namelijk krom tot in het handvat ?. Een dikke 70er glasoog was de “boosdoener” die ik even later trots in mijn handen mocht houden. Diep onder de indruk van de kracht van dit vrouwtje keek ik haar na hoe ze in het troebele water wegschoot.

Spijkerharde aanbeten van erg fraaie vissen!

Samen genieten met je maat beter word het niet!

Ook de 11 cm Komodo vind gretig aftrek!

Op sommige plekken stond er dusdanig veel wind in combinatie met stroming dat er niet te vissen viel. Wilde je hier nog een beetje bodemcontact houden was je verplicht om minimaal met 35 grams loodkoppen te vissen, subtiel vissen kon je hier rustig vergeten. De wind nam helaas verder in sterkte toe waardoor het verticalen praktisch onmogelijk werd en dus besloten we een tijdje te gaan slepen. Met een steunhengel met ondieper lopend kunstaas en een handhengel met diep lopend kunstaas die je over de bodem laat dansen gingen we op zoek naar zoetwaterrovers. De wind stond vol op de punt van de boot dus het was uitkijken geblazen met sturen. Ieder klein stuurfoutje werd nu genadeloos afgestraft.

Een dikke Perca kon een gesleepte rammelaar niet weerstaan!

Een oude straatvechter die zich niet vlug gewonnen gaf!

Een lange tijd bleef het rustig maar toen kregen we diverse mooie aanbeten over een afstand van 200 meter. Mooie dikke 40er baarzen waren het vooral die ons kunstaas hard aanpakten. Zowel op de handhengel als de steunhengel wisten we vis te vangen wat weer betekende dat de vis “los” van de bodem stond en aan het jagen waren. Na verloop van tijd begonnen we weer terug te verlangen naar die mooie harde verticaal aanbeten dus besloten we te stoppen en terug te varen naar de snelstromende rivier. Dit bleek opnieuw een goede keus zeker omdat de wind iets minder hard was dan in de morgen waardoor het onder controle houden van de boot hierdoor wat eenvoudiger was!

Opnieuw een 40er baars die zich ditmaal vergreep aan de 6 cm Salmo Hornet!

Ook de glasogen zagen wel wat in de Hornet!

Een dubbel hook-up is altijd leuk!

Twee fraaie stekelridders!

De Perca’s hadden er wel zin in vandaag!

Wat een donker getekende beauty met schitterende oranje vinnen, een TOP vis!

Zachte friemels, lichte verzwaringen en spijkerharde aanbeten vielen ons allemaal ten deel. Er ging geen kwartier voorbij of een van ons kreeg wel een aanbeet. Toen we 12 uur gevist hadden moesten we toch afscheid nemen van het viswater omdat ik mijn twee kinderen die thuis waren toch nog wel even wilde zien voordat ze weer naar bed gingen.

Veelal puntgave vissen met schitterende stekels!

Strakke rover!

Vissen vangen in de zon iets waar we erg lang op hebben moeten wachten!

Ook de shads uit de oude doos doen het nog prima!

Wat een heerlijke opening van het seizoen was dit zeg, ongelofelijk! We hadden 42 vissen waaronder mooie snoekbaarzen tot 73 cm en een vijftal baarzen boven de 40 hadden we het niet verkeerd gedaan. We schatten dat we bijna 70 aanbeten, tikken en losschieters hebben gehad dus het was met recht een TOP dag met lekker veel actie. Ook de nieuwe hengel van Henk Simonsz heeft de test super doorstaan, in mijn ogen een perfecte hengel voor de verticaal visser!
Ik schudde de hand van mijn maat in de gelukkige wetenschap dat we binnenkort samen weer het water op zouden gaan!

De vis die mijn vorige seizoen perfect afsloot, een geweldige riviersnoekbaars van 80 cm en lekker zwaar!

Aan iedereen, veel kromme hengels, strakke lijnen en heel veel vis toegewenst in het nieuwe seizoen!
Geniet van je hobby en ga respectvol met de vis om!