Vissen in midden Zweden deel 3
Geschreven door Frans van der Putte
8 november 2013 19:39

Na het vissen de laatste keer, zijn we bij Lenninge mansion vertrokken en hebben we koers gezet naar Sjösunda Camping in Årsunda, aan het meer Storsjön. Dit is weer een kilometer of 100 verder naar het Zuiden, in de buurt van de behoorlijk grote plaats Sandviken. De rit verloopt voorspoedig en in het donker komen we aan.

We krijgen een code van de slagboom om het terrein op te rijden, en daar ontmoeten we Eddy die ons de sleutel van ons nieuwe onderkomen geeft. Even later arriveert ook Lars van outback fishing, die zich voorstelt en even later de keuken in verdwijnt. We drinken een lokaal biertje en als Lars klaar is met het eten schuiven we aan. Op het menu: Elandstoofpot met lokale paddenstoelen uit het bos!

Dit eten is echt heerlijk, en we scheppen dan ook een paar keer op. Hierna krijgen we een verhaal te horen over het meer en de vangsten op dit moment (die niet echt best zijn). We hebben het ook over de harde wind die ons een beetje parten speelt. De wind waait erg hard uit het Noorden, en zal dat de komende dagen ook blijven doen. Dag en nacht windkracht 4/5. Morgen gaan we vissen met visgids Dennis Berlund, we krijgen een locatie door die niet ver van de camping is en daarna gaan we naar de blokhut toe. Ook nu gaat op dat korte stukje lopen de wind door merg en been en we zijn blij dat we binnen zijn.

Na een klein beetje organiseren en nog even de foto’s bekijken van die dag (we hebben immers de hele dag gevist voordat we hier naartoe gingen) en de bekende jagdbitter zoeken we onze bedden op. De volgende morgen een ontbijtje met Zweeds brood en rode bietensalade gaan we naar de afgesproken plek en rijden we daarna met Dennis door naar de haven waar hij één van zijn boten heeft liggen. Het is behoorlijk koud geweest vannacht en de wind waait nog steeds hard uit het Noorden maar gelukkig is het droog. We gaan vissen op snoekbaars vandaag, ‘normaal verticaal’, ‘pelagic’ en we gaan ook trollen op snoek. Vooral in het pelagic gedeelte zijn wij erg geïnteresseerd.

Met visgids Dennis Berglund op weg naar de eerste stek.

Het zonnetje erbij over het troebele meer.

Op de eerste stek die we aandoen vinden we rond een meter of 6 geen vis. Dennis zoekt naar een iets dieper plekje en daar komen we dan ook signalen tegen. Dennis weet precies wat hij doet als hij een plekje zoekt en we starten met vissen. Dennis monteert de dieptemeter aan de zijkant van de boot en Oscar is de eerste die vandaag start met pelagic vissen. Ik zit in de punt en verticaal gewoon op de bodem. Het ziet er allemaal makkelijker uit dan het is, dat pelagic vissen en er komt een boel bij kijken.

Voor de mensen die nog nooit van pelagic snoekbaarzen gehoord hebben: je bent als het ware aan het zoeken met je dieptemeter naar grote signalen, die kunnen een meter boven de bodem, een paar meter boven de bodem of op half water en soms zelfs hoger zichtbaar zijn. De scrollsnelheid van de dieptemeter zet je wat sneller en dan gaat de kapitein zoeken. Ondertussen vis jij met een shad (vaak een v-staart model) en een lekker zware loodkop op de bodem. Zie je een signaal? Dan draai je als een gek je shad op en dan is het de kunst te stoppen op het juiste moment: vlak boven de vis. Omdat de dieptemeter aan de zijkant van de boot zit, en je er recht onder vist zie je dus ook duidelijk je kunstaas op de dieptemeter en je ziet hoe de vis erop reageert.

Het heeft wel iets weg van een videospelletje.

Top van de hengel vlakbij de transducer, vis en shad duidelijk in beeld.

De echte professionals op dit gebied zijn de hele dag aan het varen en aan het zoeken naar een mooi signaal om dan de shad te kunnen laten zakken en te kijken of de vis interesse heeft. Wij doen het vandaag niet op de professionele manier want we willen graag ook nog een beetje vissen. Telkens als er een mooi signaal opdoemt, doet Oscar zijn best om de vis te verleiden en vaak zie je een vis naar de shad ‘toe stijgen’ maar pakt de vis niet. Het is allemaal niet heel erg makkelijk.

Er gebeurt van alles in de bruine water.

Na een aantal vissen die interesse toonde in het aas is het dan nu echt zover. Het signaal komt omhoog, komt dichter bij de streep van de shad in de buurt…. de signalen smelten samen… pok! Een tik op de top, hangen! Zo ongelooflijk gaaf om te zien gebeuren, hoe je maatje zo een vis vangt. De eerste is binnen!

De eerste pelagic snoekbaars is binnen!

De snoekbaars is misschien niet groot, je weet gewoon dat het kan op dit meer dat bekend staat als het beste snoekbaarsmeer van Zweden. In de punt zit je er maar een beetje voor spek en bonen bij zo lijkt het, ik krijg een tikje op een HM vendetta en daar blijft het bij. Dennis wil nog wat meer van het water laten zien en we gaan een stukje trollen op snoek.

Dennis heeft prima hengels meegenomen om te trollen op snoek, en Oscar en ik vissen beiden met een hengel van Dennis en een hengel van onszelf. Planers, zowel de grote als de kleine zijn niet toegestaan op dit meer. Men acht een goede visstand erg belangrijk en men wil zorgen voor een gezonden visstand waardoor er meer toerisme naar het gebied komt en dat lijkt mij een prima insteek. Dennis geeft als tip mee vooral met firetiger te vissen, en hij laat mij dan ook vissen met een firetigerkleurige prologic butch. Na enige tijd beukt er een snoek op die butch, en mijn eerste vis van de dag is een feit: een mooie snoek van net geen meter.

Prachtige kleuren.

Na deze vis vang ik in het troebele water een aantal kleinere snoeken op een groenzwarte HM tiger, mnaar daarna blijft het een uurtje stil. Gelukkig zijn er op Storsjön genoeg eilanden en kunnen we lekker in de luwte vissen want het spookt weer aardig.

Ook weer een prachtig water, heel anders dan andere meren.

We houden een korte pauze op een eilandje en daarna gaan we naar wat andere stekken om het wederom op snoekbaars te proberen. Ditmaal is het mijn beurt om in de ‘pelagicstoel’ te gaan zitten. Krijg na een tijdje een paar keer respons van snoekbaarzen, zie de signalen bij elkaar komen….. en de vis weer naar de bodem afzakken. Dennis weet precies wat hij doet en vertelt ook erg graag over het hoe en waarom. Zo nu en dan vaart hij een stukje terug naar een mooi signaal en doet zijn best om ons een visje te laten vangen. Na een aantal gefaalde pogingen dan eindelijk weer die stijgende vis die op de shad afkomt… ik draai de shad 30cm omhoog, de vis volgt…. Nog een keertje een stukje omhoog en weer volgt de vis… de truc is volgens Dennis om zo min mogelijk te doen. De vis zit nu echt vlakbij de shad en de afstand blijft hetzelfde. Ik geef een klein miniscuul tikje,  de signalen op het beeld worden één, afwachten nu….. pok, aanbeet! Echt ge-wel-dig, dit! Geen grote, maar o zo mooi om te zien en de voldoening is erg groot. Oscar heeft het hele gebeuren over mijn schouder ook bekeken en vind het ook helemaal super.

Super, deze ervaring! Tevens mijn eerste vis op de HM Vendetta.

Deze dag is wat ons betreft alweer helemaal geslaagd, ook al zijn de vissen totaal niet los. Uit alle verhalen die Dennis vertelt en de signalen die we zien op het scherm op te maken kan het hier helemaal losgaan denken wij. We horen verhalen van juni waarbij dagen met meer dan 100 snoekbaarzen regelmaat zijn, wij treffen het qua vangsten niet echt in deze periode. Toch komen er nog een aantal snoekbaarzen uit, Oscar weet er (gewoon op de bodem, in de punt van de boot) een paar te strikken!

Op de HM slungel

In de verte een bui, met regenboog.

Dennis heeft vandaag zijn best gedaan voor ons, en zonder hem hadden we misschien wel niets gevangen. Wij kunnen hem je van harte aanraden om die pelagic manier van vissen te leren, en we hebben een leuke tijd gehad bij hem in de boot!

Zonsondergang over Storsjön zichtbaar vanuit de blokhut.

’s Avonds spreken we Lars, en ondanks dat het morgen ook weer gewoon hard waait uit het Noorden gaan we nog een keer Storsjön op, alleen ditmaal in het Westen van het meer. Voordeel van vissen in het najaar is dat je wel genoeg slaap krijgt, in vergelijking tot juni. De volgende morgen staan we dan ook weer fris en fruitig in de buurt van de trailerhelling op Lars te wachten.

Nachtvorst…

Strakblauwe lucht.

We staan op Lars te wachten op de afgesproken plek, maar hij blijkt al een stukje verderop in dit straatje bij de helling te staan zo blijkt later als hij ons belt. De tracker van Lars ligt klaar in het water  en we laden de spullen in en gaan het machtige meer op. Lars heeft wel een plan wat voor stekken we gaan aandoen vandaag, en we starten tussen een paar grote eilanden waar we niet zo veel last hebben van die verduivelde Noordenwind.

Weer een overvloed aan wind vandaag.

In de verte komen wolken aandrijven die er met een beetje fantasie als bergen uitzien.

De eerste stek die we proberen ligt barstenvol met vis, maar we driften veel te snel over de stek heen door de wind. Lars vist eerst niet mee, maar later wel en dan merkt hij wat beter hoe snel we driften en het vissen gaat meteen al een stuk beter. Mooie signalen komen voorbij op de dieptemeter en we proberen pelagic te vissen maar het is echt niet te doen zo. Lars weet aan de rand van het meer nog een paar stekken waar we ook een verdwaalde snoek of baars kunnen verwachten. We gaan hier gewoon normaal verticalen tussen de 3 en 5 meter diep in de buurt van de rotsen.

Al snel word duidelijk dat hier vis zit. Alle drie voelen we zo nu en dan duidelijk een tik van een vis die het even waagt. Toch duurt het nog enige tijd voordat de eerste vis het water uit komt, maar dat lukt mij uiteindelijk met de HM vendetta, een mooie baars komt tijdelijk uit zijn donkere schuilplaats!

Die had er wel zin in.

Dit is een leuke stek, de vissen die een schot wagen zijn niet groot maar we vangen er zo nu en dan wel eentje en de aanbeten zijn er niet minder om.

Snoekie op de HM viper.

Spiering waar Lars mee vist. Hij krijgt verschillende aanbeten op de spiering maar helaas mist hij ze allemaal.

Baarsje op de HM Flurry.

En weer een snoekie uit de kraamkamer getrokken.

Een snoekbaars voor Lars op de spiering, ze zijn er wel! Lag aan de rand van een onderwaterbergrug.

We doen nog een aantal stekken aan, en gedurende de dag is het weer steeds harder gaan waaien. We kunnen niet meer terug naar de stek met de stenen omdat het daar nu zo hard waait.
Tijd om een nieuw plan te trekken: Lars stelt voor te gaan snoeken op een kleiner water. Wij hebben echter niet zo’n zin om de spullen op te halen en weer terug te rijden naar een ander water, de dag is immers alweer een aardig eind gevorderd. Op de kaart heb ik een ander klein meertje gezien, bereikbaar via een smal en ondiep kanaaltje. Lars is met dit meertje niet bekend, maar hij weet van verhalen dat hier ook goed vis zit en wilde het meertje altijd al eens proberen. We gaan ervoor, we zien wel waar het schip strand (misschien wel letterlijk).

Het is even zoeken naar de ingang van het kanaaltje, dat zich in een rietkraag bevind. Nu is heel erg goed te zien dat het water van het meer heel erg laag staat. In het kanaaltje is het goed toeven, de bomen houden de wind tegen en dat is wel even een hele verademing.

Erg laag water, wel een mooie omgeving! het barstte hier ook van de vis.

Even bijkomen van dat dobberen in de wind.

Eenmaal op het meertje is het even zoeken naar stekken. Op de kaart staan een aantal kuilen aangegeven, die die zoekt Lars dan ook meteen op. Het water is poepiebruin en dat maakt het ook tot goed snoekbaarswater. In de kuilen ligt het vol met vis en Lars ziet meteen mogelijkheden voor het ijsvisseizoen. Maar dat seizoen is nog niet aangebroken en we zullen ze toch echt nu moeten vangen… Oscar laat zijn shad zakken en haakt direct een snoekbaars! Dat geeft vertrouwen.

Alsof die vis lag te wachten op het afzakkende shadje.

Daarna is het verder stil, te stil. We passeren kuilen vol met vis en wisselen een aantal keren van shad maar het mag niet baten. Af en toe krijgen we een tik maar we vangen niets. Het is echt heel erg taai vandaag, volgens Lars hebben we gewoon pech gehad met het weer.

Prachtige omgeving, maar die Noordenwind… maakt het niet makkelijk.

We geven het na verloop van tijd op. Het is ook een erg mooi water en hier kan het zeker ook helemaal los gaan maar op dit moment in het vooral de wind die losgaat. We keren weer terug naar het kanaaltje en inmiddels is de zon ook al weer aardig aan het zakken.

En weer terug Storsjön op.

Lars heeft nog één stekje waar we het kunnen proberen, een laatste troef voordat we traileren. Een kuiltje vlakbij een rotswand, en daar zien we op de dieptemeter ook al meteen weer mooie signalen. Na een paar minuten weet ik een snoekie op de Vendetta te vangen, en later blijkt dat dit de laatste van de dag zou zijn.

En weg is de Vendetta.

Lars heeft ontzettend zijn best gedaan, maar helaas werkten de omstandigheden niet mee. Gelukkig hebben we alle drie onze vissen nog kunnen vangen.

De tracker van Lars.

Lars zorgt voor goede, gelamineerde kaarten.

We spreken met Lars af dat we deze vakantie nog een dagje met hem op pad gaan, maar dan echt outback-style! Wij zijn erg benieuwd naar die ervaring, maar nu willen we niets liever dan terug naar de blokhut om weer lekker op te warmen.

Mooie luchten bij de blokhut.

Niets mis met dit tijdelijke onderkomen, evenals de kwaliteiten van visgids Lars van het bedrijf outback fishing.

Morgen staat er een dag met regen op de voorspelling… gelukkig hebben we morgen gepland dat we met de spullen van Lureparts.nl in de winkel van Micke Norrbelius in Gävle staan! Even een dagje wat anders. In het vierde en laatste deel gaan we een rivier op in de ‘Zweedse outback’ samen met Lars en zijn vismaat, om te vissen op plekken waar vrijwel niemand vist.