Vissen in midden Zweden deel 4
Geschreven door Frans van der Putte
19 november 2013 18:21

Na de visdag met Lars de laatste keer, stond vandaag een dagje wat anders op de planning. Het regent de hele dag vandaag, maar dat maakt voor ons niet uit! We staan vandaag een dagje met de spullen van lureparts in de zaak van Mikael in Gävle, Gävle fiskeredskap. Een uitgebreide zaak met veel materialen op roofvisgebied.  Het is een gezellige dag geworden met veel woorden gebrekkig Engels…. Ik wil de Zweedse taal echt nog een keer gaan leren.

Aan het einde van de dag eten we nog wat in deze leuke stad, samen met Mikael en daarna maken we ons op voor de laatste dag vissen van deze trip. Een deel van ons heeft wel weer zin om terug naar huis te gaan, maar een ander deel heeft zeker zin om morgen te gaan vissen!

De dag breekt weer snel aan, en nog altijd staat die wind uit het Noorden. Vandaag kan er een buitje vallen, maar zal het verder droog blijven. We gaan vandaag echt vissen in de ‘outback’. We zetten koers naar het huis van lars, die daar klaar staat met zijn vismaatje Frederik en een trailer waar twee alu boten op elkaar gestapeld liggen.  We stappen in bij Lars en zetten koers naar het water waar we vandaag gaan vissen.

We zullen proefkonijnen zijn, want Lars heeft er al een paar keer gevist maar klanten van Lars nog nooit. Hij gaat dit gebied huren voor zijn bedrijf en wil vandaag zien hoe ‘klanten’ zich hier kunnen redden. De weg naar het water toe is al een avontuur op zich. We vissen vandaag in een ‘wilde’ rivier tussen twee meren. Onderweg moeten boomstammen en takken verwijderd worden in is het vaak erg krap op het pad, maar uiteindelijk komen we dan helemaal in de wildernis terecht. Hier slepen we de alu boten de rivier in en daar starten we dan. We zien al vrijwel direct snoek jagen, en het ijskoude water heeft een goede helderheid. We vissen vandaag enkel met een elektromotor. In het eerste kleine gedeelte van de rivier vangen we niets.

Lars sleept onze boot over de stenen terwijl hij in het water staat met een waadbroek. Nu komen we in een aardig lang stuk van de rivier terecht met een paar zijtakken. We gaan eerst een beetje gooien en we zien al gelijk veel kleine vis en ik krijg al een aanbeet.

De boot is voorzien van een prima dieptemeter, en die hebben we nodig… het water is op sommige plekken 4 meter diep en op andere plekken moet je tussen de rosten door manoeuvreren. Een uitdagende klus maar wel een fantastische omgeving! Pure rust en nagenoeg geen sporen van mensen. We trollen een stukje en voelen allebei al een keer een tik, maar we vangen verder niets. Het begint een beetje te motregenen dus doe ik de bekende rode poncho weer aan die lekker als een jurk over mijn stoel heen valt. Op een gegeven moment komen we bij een soort van baaitje in de rivier, bij een bootje dat op de kant ligt en daar ziet het er wel erg mooi uit. “Hier moeten we maar eens een beetje gaan werpen!” meent Oscar. Daar ben ik het mee eens en zo gezegd, zo gedaan. Vrijwel direct verspeel ik een monsterlijke baars op een Ro-Q jerkbait voorzien van een chatterblade. Man wat had ik die vis graag gevangen zeg!! Massieve prachtig gekleurde baars. Een paar tellen laten mis ik een snoek, die het nogmaals probeert als ik het aasje nog een keer over dezelfde plek heen vis. Hangen! De eerste vis van de dag is een feit, en ik ben er weer heel erg blij mee.

Even later is het ook raak voor Oscar, dit stuk lijkt vergeven van de vis want we krijgen volgers, missers en vangen vis.

We duiken al werpend een zijtak van het riviertje in, en daar krijg ik weer een aanbeet maar deze vis hangt niet. We vissen het zijtakje uit maar zien verder geen vis meer. We trollen met de elektro weer uit de zijtak en als we over de plek heen varen waar ik de aanbeet kreeg vangt Oscar een snoek op de Ro-Q combi.

Ik schakel over naar een Buddy, het water leent zich erg goed om met een hybride te vissen. Al snel wordt deze overschakeling beloond en melden zich op deze jerkbait ook snoeken.

Langzaam maar zeker klaart het weer op, en het is echt heerlijk vissen in deze omgeving! Nu is het weer balen dat we morgen naar huis toe moeten….  De snoeken lijken vooral in de buitenbochten van het riviertje te liggen in kommetjes waar het langzaam ondieper wordt. Witvis is hier ook aanwezig en de snoek jaagt uitbundig in de oppervlakte.

Lars en Frederik zijn een zijtak van het riviertje opgegaan en die zijtak komt verderop in de rivier weer bij de hoofdstroom. Daar komen we ze tegen en we vissen een tijdje zij aan zij. Daar is het water duidelijk te klein voor, we zien ze vis vangen en zij zien ons ook snoek vangen maar dit is niet echt waarvoor je naar de outback gaat. We gaan weer uit elkaar en spreken af even later een pauze te gaan houden. Vlakbij de pauzeplek vang ik nog een laatste snoek op de buddy, en dan gaan we aan land.

Lars heeft een paar dagen terug al een heerlijk stoofpot van Eland gemaakt, vandaag maakt hij biefstuk van Eland met cantharellen en room. Een perfecte onderbreking van het vissen al zeg ik het zelf!

Lars is een goede gastheer, en hij weet wel hoe hij het eten klaar moet maken. We krijgen er een Zweedse oude kaas bij die goed smaakt (ik begon daar net trek in te krijgen en toevallig had Lars het bij zich). We praten over het vissen, zij hebben er ook al een aantal gevangen werpend met jerkbait, vliegvissend en ondertussen een dood voorntje achter de boot aan slepend. Na deze fijne onderbreking gaan we dezelfde weg terug alleen nu het hele  stuk werpend en nergens trollend. Op stukken met stenen halen we de elektromotor eenvoudigweg omhoog en gebruiken we de roeispanen om over de stenen heen te varen. Dit werkt prima zo! De vissen blijven ook lekker bijten, en we hebben het erg naar onze zin. We vangen geen grote vissen, maar dat mag de pret niet drukken. We vissen in een prachtige omgeving, we hebben hier geen last van de wind, het regent niet en we vangen ook nog vis.

Zo nu en dan komen we groepjes dikke baarzen tegen maar deze zijn lastig te vangen. Uiteindelijk is het Oscar die er eentje weet te vangen op een Ro-Q combi, wat zijn het toch mooie vissen. Naast flink wat snoek zitten er dus ook geweldige baarzen in deze rivier.

Aan al dat moois komt helaas vandaag ook weer een einde. We vangen nog een paar snoeken maar komen dan terug bij de plek waar we begonnen zijn. Nog één laatste snoekje op de buddy, en dan is het echt afgelopen. We moeten de boten nog even opruimen en dan nog terug over het bospad naar de openbare weg. Lars en Frederik komen door de zijtak ook aanvaren, ze hebben ook nog een paar snoeken gevangen en vinden het ook een geslaagde dag.

Met vereende krachten trekken we de boten weer op de kant en ketenen er eentje vast aan een boom en gooien de andere weer op de trailer. Alle spullen weer in de auto en daar gaan we dan weer over het bospad. Het is bijna niet over te brengen zo in het verhaal, maar het is echt een bizarre tocht door het bos. Takken schuren langs de auto, we rijden over boomstammen heen, rijden over bruggetjes waarvan de technische staat twijfelachtig is… een mooi deel van het avontuur en echt een aanrader (maar niet met je eigen auto!).

Alles komt ook nu weer goed en al snel zitten we weer op een gewonde geasfalteerde weg. We gaan nog even kijken bij een herberg waar Lars klanten laat overnachten (ziet er allemaal prima uit!) en dan rijden we naar zijn huis. Hier scheiden onze wegen! We bedanken Lars die hier echt iets heel leuks bereikt heeft, en wellicht zien we elkaar nog in de toekomst. Als je interesse gewekt is voor deze gids, bekijk zijn site eens: http://www.outbackfishing.se/ We gaan terug naar de blokhut en pakken de spullen weer in. We kunnen de huurboot hier ook achterlaten en dat komt mooi uit.

Om 3:00 staan we op, gooien de laatste dingen in de auto en vertrekken weer naar huis. Het zit er weer op! Nieuwe vrienden gemaakt, mooie dingen meegemaakt, weer veel geleerd, mooie herinneringen overgehouden. Na een lange tocht (een belevenis op zich) eenmaal thuis staan er weer mensen (en dieren) op je te wachten die je gemist hebben… wat is er nu werkelijk belangrijk in het leven?