Met een klapper het jaar uit!
Geschreven door Lucien de Kroon
13 januari 2014 20:16

Mijn maat Peter die ivm zijn drukke werkzaamheden zijn favoriete hobby een tijdje op Hold had moeten zetten kon vandaag dan eindelijk weer eens zijn geliefde hengels ter hand nemen. Verticalen en diagonalen is een visserij waar hij zeer gedreven in is en aangezien de laatste tijd mooie exemplaren tijdelijk de binnenkant van mijn Tomasco hadden mogen bewonderen was de keus wat te doen dan ook snel gemaakt.
Onder het genot van een bakkie koffie konden we weer eens lekker bijkletsen voordat we zijn spullen overhevelden in mijn Nissan. De keus waar te traileren werd ivm de weersomstandigheden en stroming van de rivier pas op het laatste moment gemaakt, om zodoende te kunnen kiezen voor de beste verticaalomstandigheden.

Schitterende zonsopgang!

De rivier stroomde lang niet meer zo hard dan de week ervoor. Dit betekend meestal dat het een taaie dag kan worden dus daar stelden we ons dan ook op in. Bijtijds stonden we aan de helling en de flauwe zon was verdwenen achter een hardnekkige mist die ervoor zorgde dat het erg koud en vochtig aanvoelde. Ik liet de boot van de trailer glijden waarna Peter in mijn Black Beauty plaatsnam en alvast mijn Suzuki liet warm draaien terwijl ik de auto parkeerde.
Na een eindje varen kwam ik aan bij de eerste stek. Compleet verhuld in een witte dikke erwtensoep liet ik de fronttroller zakken en stuurde ik de Tomasco over het veelbelovende talud. Signalen dicht tegen de bodem gaven aan dat ik op de goede plek was alleen het triggeren van de rovers zou met deze omstandigheden een uitdaging worden. Toen ik een tweede keer het talud afvoer wist Peter een minisnoekbaars aan het water te ontfutselen waarna het verder weer helemaal stil bleef onder water. Dus na kort overleg besloten we een stuk verder te varen om de diepere kribvakken te bevissen.
Omdat de temperatuur dalende was en de stroming afnam zou het wel eens kunnen wezen dat we daar de dikkere vissen zouden kunnen aantreffen. Mijn ervaringen met vissen in dichte mist waren niet goed maar je kunt wel zomaar tegen een dikke vis “aanlopen” als je geluk hebt en daar hadden wij dan ook onze pijlen op gericht vandaag!
Ik stuurde de boot langs de stroomnaad mee met de lichte stroming en waakte ervoor dat ik niet dieper kwam dan 5,5 m. In het kribvak stuurde ik dan weer terug tegen de stroming in gebruik makend van de retourstroming waardoor we ook het gebied vanaf de 2,5 m en dieper systematisch afvissen kon. Maar wat we ook deden op een paar twijfelachtige tikjes na konden we de rovers niet verleiden tot aanbijten. Ook de mist die volgens het KNMI in de loop van de dag zou verdwijnen bleef hardnekkig hangen en leek met het uur dichter te worden.
Ik liet mijn goud gespikkelde Fox Rage shad weer zakken en viste langzaam het talud af van 4 naar 5 m toen ik geheel vanuit het niets een harde aanbeet kreeg. Mijn ijskoude handen hadden moeite op tijd de haak te zetten. Na uren vissen zat ik eindelijk met een mooi gebogen Godfather en een zeer fraaie dikke baars was mijn beloning. Ik mag dit jaar in mijn handen klappen met de schitterende baarzen tot ver boven de 40 cm die ik dit jaar al heb mogen vangen en deze beauty van 46 cm mocht ik aan deze erelijst toevoegen!

Dikke Perca vol over de Fox Rage heen geschoven!

De zoveelste dikke 40er dit seizoen, met recht een super jaar m.b.t. mijn baars vangsten!

Helaas bleef het bij deze ene vis en we konden concluderen dat ze nog erg verspreid lagen en het nog wel even zou duren voordat ze `geconcentreerd` zouden liggen. We visten alleen met shads van 13 cm en groter om selectiever te vissen op de grotere glasogen dus we hadden rekening gehouden met minder aanbeten maar met 2 vissen was het wel erg mager te noemen. De mist werd alsmaar dikker en dikker en ik besloot een eind verder te varen omdat daar nog een paar diepe vakken  lagen die ik graag kennis wilde laten maken met ons kunstaas. De stroming was hier net even wat sterker dan in de vorige vakken en ik zocht weer de beste stroomlijn op die ik zo nauwkeurig mogelijk probeerde aan te houden. YESSS hoorde ik Peter roepen. He he eindelijk weer eens een aanbeet kwam het welgemeend uit zijn mond. Zijn gifgroene Lunkercity SwimFish was vol gegrepen en een stevig gebouwde glasoog was even  later tijdelijk de klos. Met een snelle greep achter de kop was het gevecht beslist en mocht de fraaie stekel met zijn vanger op de foto. Dit gaf de burger moed en nadat we de vis hadden teruggezet werd het spelletje met vernieuwde energie voortgezet.

Een fraaie glasoog die na vele uren van stilte uit het niets op de shad van Peter dook!

De bevestiging dat we er goed aan gedaan hadden verder te varen kwam met de aanbeet die na 10 minuten volgde bij Peter. Op het moment dat Peter aansloeg na een fraaie aanbeet sloeg hij zijn hengel compleet krom op een massief gewicht. Toen dit gewicht ook nog eens met haar kop begon te slaan was het ons ineens duidelijk dat we met een echt serieuze vis te maken hadden en dat we er alles aan moesten doen om dit tot een goed eind te brengen. In sneltreinvaart werden de overige hengel binnen gedraaid en zorgde ik ervoor dat de boot zo gunstig mogelijk voor mijn maat kwam te liggen dat hij zich alleen hoefde te focussen op die dikke bak die hij aan het andere eind van zijn lijn voelde bonken. Door het dolle waren we toen we het zware dikke lijf van een erg grote snoekbaars langs de boot omhoog zagen komen. WOEHHAAAA wat een bak Peter brulde ik naar mijn maat die vol ongeloof naar de beauty keek die bovenin het water naast de boot lag. Ik pakte uit voorzorg het grote net en dat was maar goed ook! Een kreet van opluchting volgde toen de vis was veilig gesteld en we haar binnenboord op de onthaakmat konden leggen.

Wat een kasteel van een vis. Helaas zien we te weinig van dit slag vissen tijdelijk boven water komen!

Wat een bak van een glasoog lag daar zeg enorm wat een schitterende vis. Toen we haar op de meetplank legden kon Peter zijn blijdschap niet meer binnen houden want hij had eindelijk na jaren zijn PR en met 3 cm om precies te zijn. Met 94 cm konden we hier spreken van een vangst uit duizenden want zo vaak worden deze kastelen niet meer gevangen dus met recht iets om enorm blij mee te zijn.

Peter in de zevende hemel, en terecht. Wat een schitterende snoekbaars zeg, met recht een plaatje van een vis!

Het mooiste van zo’n supervangst is als de dame in kwestie probleemloos wegzwemt en dat was hier het geval. Ze liet er geen twijfel over bestaan dat ze het niet eens was met de gang van zaken en met een harde klap van haar staart verdween ze weer naar de 5 m diepte waar we haar hadden weten te verleiden. Nog vol met adrenaline vervolgden we ons spel maar wat we ook probeerden het lukte ons niet meer een vis uit te lokken. Het maakte allemaal niet uit, we hadden een super  kasteel  gevangen vandaag en met recht was dit een perfecte klapper om het jaar mee af te sluiten. Op de gps voer ik terug richting de helling. Nu kwam het echt van pas want je zag werkelijk niet waar de kribben lagen totdat je er bijna op “lag”.
Je kon wel nagaan wat het gesprek tijdens de terugreis was en voordat we het in de gaten hadden stonden we weer voor mijn carpoort. De boot stond snel op zijn plek en 15 minuten  later zaten we aan onze warme hap. Na heerlijk nagekletst  te hebben was het weer tijd voor Peter om huiswaarts te keren. We namen afscheid en een ding was zeker, van deze vis zouden we allebei dromen vannacht!

Aan iedereen de allerbeste wensen voor 2014, veel kromme hengels, strakke lijnen en heel veel vis toegewenst!
Geniet van je hobby en ga respectvol met de vis om!