Een super opening van het nieuwe roofvisseizoen!
Geschreven door Lucien de Kroon
19 juni 2014 04:44

De eerste roofvisdag verliep precies waar ik op hoopte, prachtig weer, lekkere aantallen, een mooie bonusvis aan het einde van de dag en dat alles samen mogen doen met mijn goede maat en vriend Fishingguide Johan Caneel.
We begonnen de dag lekker vroeg zodat we van een lange dag op het water konden genieten. 04:15 uur liep mijn wekker af en ik sprong vol verwachting mijn bed uit! YESSS het was weer zover, eindelijk konden we weer gehoor geven aan die belachelijke kriebel die vangdrang heet. Alles stond gereed in de gang dus het was een kwestie van water koken, de auto volladen en de boot erachter knopen. 05:05 uur gaf ik de Nissan de sporen en met een heerlijk gevoel reed ik richting het beoogde viswater.

Mijn trots en toeverlaat gereed voor gebruik!

Het was 06:00 uur toen ik met een druk op de knop mijn Suzuki DF25EL aan liet springen! Na de beurt bij Rob Adolfs liep de motor weer als een spinnende kat en weer helemaal klaar voor een druk roofvisseizoen. Toen de motor warm was gingen we vol gas naar de eerste stek op de rivier. De afgelopen week was de stroming flink toegenomen en we dus maakten we goede kans dat de vis actief zou zijn.

Schitterend te zien hoe de natuur ontwaakt!

Onderweg naar de stek kwamen we de eerste bootjes al weer tegen. Voor anker en precies op de plekken waar je als kunstaasvisser graag je shadje zou willen laten zakken. Omdat dit niet de eerste keer was hadden we hier al rekening mee gehouden en hadden we ons oog laten vallen op een stek een half uurtje verder varen. Aangekomen was het een goede keus. Op wat kantvissers na waren geen bootjes te zien en op ons gemak maakten we onze hengels in orde en konden we eindelijk ons kunstaas nat gaan maken.

De eerste glasoog van seizoen 14/15 is een feit!

Prachtige vissen die gekleurde Perca’s!

Ook de Saltshaker blijft een geweldig stukje kunstaas!

Mijn keus was gevallen op de groene Slim Jim terwijl Johan aan de slag ging met een HM shad.
ik had de boot tegen de stroming in opgezet en voer over een diepte van ca. 3,5 m. wel gehoopt maar toch niet verwacht kreeg ik binnen 5 tikken de eerste aanbeet te verwerken en de eerste glasoog van het nieuwe seizoen mocht het daglicht aanschouwen. Das vlot succes maat zei ik tegen Johan toen ik de boot opnieuw op koers zette. We konden ons plezier niet op toen we even later allebei met een kromme hengel zaten. De eerste dubbel hook-up was een feit, super!

De eerste dubbel hook-up van de dag!

Heerlijke aanbeet op de HM shad met deze beauty als beloning!

Mooie tegenlicht sfeerfoto!

Met regelmaat van de klok zaten we met een kromme stok en het was genieten van de bovenste plank. De zwakke wind en de zon hoog in de hemel maakten dat het goed vertoeven was op het water. Het feit dat er zeer weinig visboten op het water waren was ook een pluspunt waardoor we ruimschoots de goede stekken af konden vissen.

Ook de assistent blijft vissen verleiden!

Misschien niet groot maar de aanbeten waren super!

Vaak vol op de hoofdhaak! Mijn maat Johan helemaal in zijn nopjes!

Nadat de aanbeten steeds schaarser werden  besloten we het over een andere boeg te gooien en de sleephengel ter hand te nemen. Diverse toppertjes staat op de rol om vandaag zwemles te krijgen. Enerzijds de Ikiru Cranck Short Lip omdat deze zichzelf al bewezen heeft een zeer goede vanger te zijn, maar ook de nieuwe ster aan het firmament de Ikiru DD Baby Cranck wil ik graag aan een test onderwerpen.

Prachtige buizerds sierden de strakblauwe hemel!

De dikbuikige Ikiru Cranck staat garant voor vis!

De Salmo Hornet mag ook niet ontbreken in de koffer van de kunstaasvisser!

Fraaie baars die de dikbuik wel zag zitten!

Met de zon in het gezicht en een prachtig stuk water voor ons lieten we onze kunstaasjes te water! Het water was niet troebel maar ook niet kraakhelder het had precies de goede waterkleur voor een paar fraaie snoekbaarzen! Niet veel later nadat we gestart waren vloog mijn Yasei Zander Pleasure krom. Een heerlijke hengel waarbij iedere vis tot zijn recht komt. De eerste vis, een fraaie glasoog,  op de dikbuikige Ikiru was een feit en vele zouden haar voorbeeld volgen! De meeste vissen vingen we tussen de 2 en 3,5 meter terwijl we al zigzaggend het talud op en af voeren.  De natuur stond in volle bloei. Scholeksters liepen kwetterend langs de waterkant terwijl hoog boven onze hoofden de schreeuw klonk van twee buizerds die meer oog hadden voor zichzelf dan de rest van de wereld onder hun.

Wederom een dubbel hook-up maar dit maal trollend!

Ikiru DD Baby Cranck geslaagd voor de test! De ratels in deze kleine plug met felle actie trekken twijfelende vissen gegarandeerd over de “streep”.

We vingen aan bijna al het kunstaas wat we aanboden vandaag en ditmaal was de Luhr Jensen fel gegrepen door een leuke snoekbaars!

Het warme weer eist toch zijn tol en we besloten voor de lunch een schaduwrijk plekje op te zoeken om even wat bij te komen. Na een sneetje brood een bakje koffie en bijgekomen te zijn van de zon werd een plan de campagne gemaakt.  We besloten terug te varen en een specifiek stuk nogmaals af te slepen omdat we daar op de heenweg meerdere aanbeten wisten te verzilveren. Dit bleek al gauw een goede keus want al snel kregen we de nodige aanbeten. Het vreemde was dat dit keer voornamelijk de kleinere snoeken het op ons kunstaas gemunt had wat we helemaal niet vervelend vonden J.

Stuk voor stuk mooie vissen, wat wil je nog meer!

Dit slag snoek wilde het fel bewegelijke kunstaas graag hebben!

Mooie close-up van een markante kop!

Felle rakkers met vlijmscherpe tanden!

De dag vorderde gestaag en we omdat nog een laatste plek wilden afvissen starten we de “Soes” en voeren we vol gas naar de beoogde stek! E stroming leek er wel helemaal uit te zijn gegaan toen we op de plek lagen. Tegen beter weten in probeerden we toch nog met de shad een aanbeet uit te lokken maar dat bleek verloren moeite. Johan opperde om nog een laatste rondje te slepen voordat we de spreekwoordelijke handdoek in de ring zouden gooien. Na een korte blik op de plugjes viel mijn oog op een XPS plugje uit de VS waar we al vaker succes mee hadden geboekt. Een klein bol dieplopend plugje met een zware kogel erin.
Aanbeetloos sleepten we ons kunstaas door het water en de laatste 100 meter kwamen in zicht. Letterlijk op de laatste meters waar de bodem wat dieper wegzakte kreeg ik een schouder ontwrichtende beuk op mijn handhengel en de hengel sloeg direct krom tot in het handvat. De slip deed perfect waarvoor deze gemaakt was en gaf soepel lijn af. Dit was wel een vereiste aangezien ik maar met een 10 ponds lijntje aan het slepen was om op deze wijze mijn kleine plugje op de gewenste diepte te krijgen. Johan zorgde dat de overige hengels binnen gedraaid werden zodat ik me op de vis kon focussen.

Super beloning als afsluiting van een geweldige visdag!

Even op krachten laten komen voordat je ze loslaat is een must!

Met deze watertemperaturen blijven de vissen gas geven en ook deze zware rover gaf zich niet zomaar gewonnen. Na ca. 10 minuten, tenslotte geduld vangt de vis zich ik altijd, kwam mij trofee binnen handbereik en met een goed gemikte actie met het schepnet wist Johan deze bonusvis voor mij te verzilveren. Snel binnenboord en in het net op de onthaakmat en zo snel mogelijk de kleine dreg uit de lip. Pappie was helemaal blij, het was al een superdag maar als je dan ook nog mag afsluiten met een snoek van 107 op je openingsdag dan ben je een gelukkig man kan ik je zeggen.
Na snel wat foto’s genomen te hebben lieten we haar op adem komen waarna ze probleemloos de verkoelende diepte weer opzocht. Zo blij als een kind in de speelgoedzaak ruimde ik mijn spullen op en voeren we rustig terug richting de helling. Met 41 vissen waarvan ik er 25 op mijn conto mocht bijschrijven konden we met recht spreken over een super opening van het nieuwe roofvisseizoen!

Aan iedereen, veel kromme hengels, strakke lijnen en heel veel vis toegewenst!
Geniet van je hobby en ga respectvol met de vis om!