2 Heerlijke visdagen op de rivier!
Geschreven door Lucien de Kroon
23 juli 2014 11:05

In verband met mijn beperkte tijd beschrijf ik hieronder in het kort drie prachtige dagen waarbij we weer diverse hoogtepunten mochten beleven!

Dag 1
Met Lambert achter de glasogen aan!
Lambert een visser in hart en nieren en inmiddels een van mijn beste vrienden heeft zich de laatste jaren steeds meer toegelegd op de verticaalvisserij en zal geen moment onbenut laten om samen achter deze glasogen aan te gaan als de omstandigheden het toelaten!
Zo ook deze keer. Het was alweer een tijdje geleden dat we de wateren rondom Dordrecht bezocht hadden en we konden dan ook niet wachten om deze onvoorspelbare rivieren met een bezoek te vereren. Vrij vroeg lagen we te water en lieten we onze shads hun kunsten vertonen. Het ontbreken van een sterke stroming en de aanwezigheid van een stevige bries, die het handelen van de boot er niet makkelijker op maakte, was het sprokkelen voor een visje.

Af en toe liep er een fraaie snoekbaars tussendoor!

Heel af en toe kregen we een tik en wisten we een kleine snoekbaars te landen maar woest was het niet. Des te mooier is het als dan ineens die beloning om de hoek komt kijken. Een snoekbaars van 75 cm  had mijn shad helemaal naar binnen geslobberd en moest even ondervinden wat het was om boven water te vertoeven. Helaas bleef het op deze stek verder stil en luidde het devies verder zoeken.

Met haar 75 cm een respectabele vis van formaat!

Na een paar mooie stekken te hebben aangedaan waar we ook niet meer dan een paar vissen wisten te landen kwamen we op een plek waar het beter stroomde waar we ook nog eens in de luwte konden vissen. Heerlijk is het als je supergeconcentreerd je shad zodanig vissen kan waarbij je iedere beweging en dus ook de zachte aanbeten voelt. Hier wisten we onze slag te slaan waarbij de teller stopte op 50 vissen omdat we simpelweg ook nog naar huis moesten!

Dag 2
Met Pim Busker van http://dutchfishingadventures.com op de woelige baren!
Het zat al langer in de planning maar vandaag was het dan eindelijk zo ver. Vandaag ben ik te gast bij Pim Busker op zijn boot en we zouden op de rivier een poging wagen om al de daarin zwemmende rovers te vangen en wat achteraf bleek met succes!

Heerlijke dikke snoek die enorm “gas” gaf. Superdril!

Het weer was prachtig al had het KNMI wel beloofd dat we wat regen zouden krijgen in de loop van de middag! Door een verkeersopstopping was ik 10 minuten later dan gepland wat als voordeel had dat we direct de boot konden traileren nadat ik mijn spullen ingeladen had! De Mercury kreeg de sporen en even later lagen we kribkoppen af te tikken. Het duurde niet lang of we mochten de eerste vissen van de dag, een snoekbaars voor Pim en een snoek voor mij, begroeten. Lekker begin van de dag kan ik je zeggen als je zo vlot succes hebt!

Mooie snoekbaars van de diepe kant.

Pim wist een mooie kuil te liggen en als snel lagen we daar onze kunsten te vertonen. Meerdere aanbeten mochten we verwelkomen en het was een genot om op het water te zijn. Pim zat echter niet lekker in zijn vel en moest nodig de kant op voor een sanitaire stop. Wat echter heel vervelend was is dat toen Pim met een beduidend lichtere tred terugkwam lopen een diep geladen rijnaak heel veel water wegzoog waardoor de boot voor de helft op het zand kwam te liggen.

Ook de baarzen lieten zich niet onbetuigd!

Dit was echter niet het probleem, dat waren de hoge korte golven die we te verwerken kregen. De zware boot kon de snelle golfbeweging niet volgen met als gevolg honderden liters water in de boot. Gelukkig wisten we de boot van het zand te krijgen waarna we alles te drogen konden leggen en de boot konden leegpompen. Afijn een kapotte camera en een hele hoop water verder konden we de rovers het leven weer zuur gaan maken.

Zonnetje, strak blauwe hemel en een prachtige snoekbaars in je hand, wat wenst een roofvisser nog meer!

Slepend wisten we een mooi aantal vissen te verschalken waarbij de meeste vissen wel trek hadden in de door mij vlak boven de bodem aangeboden dieplopende Timbertiger! Lichte verzwaringen afgewisseld door spijkerharde aanbeten brachten konden worden verzilverd en stuk voor stuk kwamen mooie glasogen binnen boord.

Ook de mini cranck met ratel is een aasje wat erg goed “ligt” bij onze rovers!

Ook werd het slepen afgewisseld door op een bepaalde plek te werpen op roofblei. Ondanks dat het niet erg hard stroomde widen we het wel even proberen en met succes. Een fraaie roofblei had na ca 10 worpen zich laten verleiden en was vol voor de zilvergekleurde Aruku ratelaar gegaan.

Lekkere dubbel hook-up!

Dit zijn ondanks ons niet geplande wateravontuur wel de dagen die je nooit meer vergeet. Met 22 vissen binnenboord waaronder snoek, snoekbaars, baars en een roofblei zijn dit toch wel topdagen, zeker omdat je het samen beleeft met goed gezelschap.

Snoeiharde aanbeet op de Arukushad van deze fraaie roofblei!

Fraaie dikke glasoog die de Powerworm wel zag zitten!

Aan iedereen, veel kromme hengels, strakke lijnen en heel veel vis toegewenst!
Geniet van je hobby en ga respectvol met de vis om!