Een bonusbuffel op woest water! Winnaar bekent!
Geschreven door Lucien de Kroon
28 augustus 2014 19:00

Windkracht 2. Niemand aan de helling. Heerlijk rustig kon ik mijn boot samen met Dick te water later. 05:45 lagen we te water en konden we ons plan ten uitvoer gaan brengen. Dick, die het zonder zijn 12 inch HDS moest doen vandaag nam plaats achter mijn trouwe krachtbron en stuurde richting de beoogde stek.

Dick achter mijn zeer betrouwbare krachtbron!

De watertemperatuur op dit grote water was met 18,3 graden Cº koud genoeg om probleemloos op snoek te kunnen vissen. Het kleine beetje wind wat er stond was perfect om de boot rustig over de stek te laten driften en met een beetje hulp van de fronttroller kon ik ons perfect op koers houden terwijl wij met lange worpen op jacht waren naar de grote moskoppen. Grote swimbaits zoals de ITT multitrout en Spro Quatro Devil Swb S150 was het kunstaas waar we mee aan de slag gingen.
Pas aan het eind van de eerste drift kreeg Dick een felle aanbeet op de trout en zette vakkundig de haak. Omdat de vis erg link gehaakt zat besloten we de rover buitenboord te ontdoen van de haak om onze handen niet in de gevarenzone van rondvliegende dreggen te steken. Lekker begin van de dag. we kozen een andere stek die ook in dezelfde richting lag van de wind en lieten ons kunstaas daar hun kunsten vertonen. Ondanks de perfecte driftomstandigheden en waterkleur konden we op twee tikken na geen aanbeten uitlokken en omdat de wind begon aan te trekken besloten we om te gaan slepen.

De beschadigingen op de Fatso bewijzen dat deze erg in trek is bij onze getande vrienden!

De zichzelf bewezen Fatso’s en Hornet’s werden tevoorschijn gehaald en de keus, welke plug/kleur te kiezen, werd door de grote diversiteit er niet eenvoudiger op. Beide kozen we voor een Fatso op steunhengel omdat daar op dit ruime water met regelmaat grote rovers op gevangen worden terwijl ik aan de handhengel een Hornet 6 cm knoopte en Dick voor zijn grotere broertje de 9 cm ging.

Beer hield zijn baasje nauwgezet in de gaten en vond deze snoek best interessant!

De eerste keer dat we de stek afvoeren bleef het verdacht stil maar naarmate er meer wind kwam en de zon verdween achter een rij donkere wolken kregen we steeds vaker actie. De kleinere snoeken tot ca 60 cm hadden het voornamelijk voorzien op de Hornet’s met hun felle actie terwijl de Fatso dit keer maar 2 acties wist uit te lokken.

De Hornet 6 inmiddels ook een doorgewinterde vanger van formaat bleef aanbeten uitlokken!

Heerlijk formaat snoek om te vangen op de Signature Troller, wat een super dril!

Het weer begon om te slaan en zoals voorspeld zouden we de rest van de dag windkracht 4 tot 6 met zware regen krijgen en dat was niet bepaald iets waar je naar uitkijkt als je op groot water zit. Uiteraard laten we ons hierdoor niet uit het veld slaan, nee, je past je plan hierop aan en zodoende besloten we over een stuk water te trollen waar we nog nooit geweest waren. Heerlijk dat pionieren! Het zag er allemaal prachtig uit alleen bleef het veel te ondiep naar ons zin.

Dick met de zoveelste rover die voor de Firetigerkleur viel!

Na een flink stuk gevaren te hebben kwamen we dan toch bij afgelegen stuk water waar de diepte van 1, naar 2 en zelfs op een plekje naar 3 meter zakte, ideaal om uit te werpen je weet tenslotte nooit waar je “tegenaan” loopt. Waterplanten maakten het er niet makkelijker op en regelmatig moesten we ons kunstaas ontdoen van fonteinkruid. Toch wilde een moskop de trout van Dick hebben en stortte zich vol overgave op de swimbait echter zonder deze goed tussen de kaken geklemd te krijgen. Actie op een nieuwe plek is altijd goed voor je vertrouwen en we visten de stek dan ook goed af. Precies op de plek waar de oever afweek van de rest kreeg ik de eerste langverwachte dreun op mijn, naar de oever, geworpen swimbait.

Wat een super rover is het toch onze eigen Esox Lucius!

Een felle rakker van ca 60 cm was vol voor de nep vis gegaan en hield de grote swb strak tussen zijn kaken geklemd. Na deze actie was het tijd om verder, door ons, onbevist water te verkennen. Een uur verder waren we echter geen plek tegen gekomen die ons kon intrigeren dus was het weer tijd om je aanvalsplan bij te stellen. Dick gaf aan dat de meeste zware vissen vaak met ruig weer gevangen werden dus werd goed nagedacht over de plek waar we ons geluk zouden gaan beproeven. Het weer was nu definitief omgeslagen in noodweer en we kregen te maken met harde windvlagen en striemende regen.
Diep in onze regenpakken voeren we rustig tegen de grote golven in naar een plekje op de plas waar Dick al vaker mooie vissen had weten te vangen. Alsof het zo moest was het meest extreme weer voorbij toen we op de stek aankwamen. Ik liet de fronttroller zakken en zetten koers naar een fictief punt op de oever. Op deze manier hadden we allebei onze handen vrij om te werpen. De Tomasco lag als een huis op het water wat toch een heerlijk en vooral veilig gevoel geeft waardoor je ook meer gefocust vissen kan. Het was, denk ik, mijn derde worp toen mijn binnen geviste trout vlakbij de boot gegrepen werd. Fantastisch gezicht om te zien hoe zo’n snoek vol op je kunstaas vliegt zo vlak voor je neus. De vis werd buitenboord onthaakt omdat ik niet graag een rondvliegende dreg in mijn hand wil krijgen door zo’n felle rover. Na vele worpen zonder actie besloot ik de Bössel XL in de speld te hangen.
Ik maakte een verre worp met de wind mee en begon de grote jerk rustig binnen te vissen. Precies op het moment dat Dick aan mij vroeg of ik er wel eens wat op gevangen had, kreeg ik een heerlijke dreun op mijn hengel. Ja hoor, reageerde in vrij droog terwijl mijn Balansz Gentle jerk tot in het handvat doorboog en Dick mijn ietwat verbaasd aankeek. De vis bleef diep waardoor ik direct doorhad dat ik een serieuze vis gehaakt had. Een heerlijke dril volgde waarbij de felheid van de grote vis ons verbaasde. Ik drilde haar vrij stevig af erop lettend dat ik haar niet teveel zou vermoeien maar zorgde er ook voor dat ze niet teveel energie over had om helemaal uit haar plaat te gaan zodra ze binnenboord zou komen waardoor ze zichzelf zou kunnen beschadigen. Tegen mijn gewoonte in maar door het weer gedwongen besloten we haar te scheppen. Een heerlijke enorm dikke vis kwam binnenboord en ik was zo blij als een klein kind. Dit is nu die bonusbuffel die ervoor zorgt dat je dit soort omstandigheden wilt trotseren. Snel onthaken en niet teveel foto’s maken is het devies en vrij vlot lag ze weer in het woeste water.

Een heerlijke bonusbuffel van ……..cm!

Het duurde geen minuut of ze had haar krachten weer gevonden waardoor ik haar los kon laten. Met krachtige roeien van haar staart zwom ze weg ons voldaan achterlatend. Met een grijns op mijn gezicht van oor tot oor visten we nog een uurtje door waarna we besloten om Beer, de hond van Dick, even een zijn ding te laten doen op een eiland. Na een boterham te hebben genuttigd besloten we het laatste uur wat kanten uit te werpen om te kijken of we nog wat rovers tussen de rieten vandaan zouden kunnen lokken.
500 m aan prachtige rietkanten werd secuur afgevist waarbij geen plekje overgeslagen werd. Helaas waren de rovers of verdwenen of ze hielden de kaken op elkaar want we wisten geen enkele aanbeet uit te lokken. Het zat erop en omdat we nog wel ff tegen de harde wind in terug moesten varen besloten we eerst alles op te ruimen. We hadden bij mekaar 16 vissen (14 snoeken en 2 baarzen) weten te vangen, beide 8 vissen dus mooi verdeeld. De boot was vlot getrailerd en we namen afscheid in de wetenschap dat ik Dick spoedig weer zou zien. Met de harde aanbeet van mijn bonusvis in gedachten reed ik glimlachend terug naar huis!
Aan iedereen, veel kromme hengels, strakke lijnen en heel veel vis toegewenst!
Geniet van je hobby en ga respectvol met de vis om!