Zoektocht op de rivier!
Geschreven door Lucien de Kroon
3 oktober 2014 07:36

Nadat we bij Johan eerst een lekker bakkie koffie genuttigd hadden vertrokken we richting de rivier. De boot werd in gereedheid gebracht en even later lagen we op het zoete nat te dobberen. De rivier voldeed helemaal aan onze verwachtingen en alle omstandigheden klopten. Een flinke stroming met super kleurverschillen in het water gaven ons goede hoop dat dit wel eens een zeer fraaie dag kon gaan worden. We starten dicht bij de helling in onze zoektocht naar mooie snorkels. Het is Johan die al binnen 3 minuten op de eerste aanbeet aan mocht slaan echter wist deze vis zich handig van de haak te ontdoen. Dat was snel succes en we visten dan ook supergefocust verder. Een zachte tik deed mij instinctief de hengel omhoog jagen en ik vond direct contact en een fraaie glasoog mocht even voor de camera poseren.

Mooie vis om de dag mee te beginnen dacht ik zo!

Na kort overleg besloten we een stukje door te varen. Een mooie haveningang deed ons vermoeden dat hier wel wat vissen zouden kunnen huizen en het duurde dan ook niet lang of we dobberden op de hoopvolle plek de harde stroming zoog ons de rivier op waardoor we perfect het steil aflopende talud konden afvissen. In de volle stroming kreeg Johan een snoeiharde beuk op zijn hengel en met een grijns op zijn gezicht genoot hij met volle teugen van de stevige dril. Was is dat riviervissen toch heerlijk.

Deze glasoog wilde de HM shad erg graag hebben!

Veel meer dan deze vis en een flauwe aanbeet leverde deze stek niet op dus gingen we verder zoeken naar interessante stekken. Diverse stekken volgden mekaar in rap tempo op, de een nog mooier en dan de ander maar ondanks dat alles perfect op zijn plaats leek te vallen wilden de rovers nog niet meewerken aan onze “natte droom” Lachen. We voeren voor de verandering eens de andere kant op. Ondanks dat we van deze locatie niet vaak goede berichten hoorden wilden we daar gewoon onze shadjes een laten dansen tenslotte op de zogeheten goede stekken deden ze het ook niet, dus zoeken en proberen is het devies.

Dit groepje dames vond ons wel heel interessant!

Ons oog viel op een fraaie locatie waar water de hoofdstroom binnen kwam. Dit zijn vaak goede plekken en dus ook hier starten we met vissen. Ik liet mijn 10 cm Fin S snelle sprongen van de bodem maken en vrij rap kreeg ik een spijkerharde aanbeet te verwerken. De snoekbaars van half 40 had het rubber compleet naar binnen gezogen en was niet blij met de situatie Lachen. Meerdere aanbeten volgden maar niet alles bleef “plakken”. Het feit dat we eindelijk wat aanbeten achter elkaar wisten uit te lokken gaf ons het gevoel dat we op de goede weg waren. We bleven experimenteren met divers kunstaas en vooral het nieuwe kleurtje groen/oranje van de Spro Komodo deed goede zaken.

De Komodo in de nieuwe kleur viel goed in de smaak!

Ik besloot mijn Godfather vertical aan de kant te leggen en de woeste baren te bevissen met mijn 190 cm lange dropshothengel. Op de kleine Fat Papa 70 had ik al eerder mooie vissen mogen vangen dus de keuze welk dropshotshadje was snel gemaakt.

Het blijven imposante vogels die meeuwen!

Met een 14 grams rondloodje aan mijn fluocarbon ging ik de rivier te lijf. Mijn molen was voorzien van de dunste Gamaktsu G-power NEO lijn die mij in staat stelde om zelfs te dropshotten bij een zeer sterke stroming.  Ik liet het loodje over de grond stuiteren terwijl ik het shadje rustig voorsleepte. Af en toe liet ik het spul helemaal stilvallen om het meer interessant voor de jagende vis te maken. Het was dan ook in zo’n “stilhangmoment”dat ik een heerlijke kleun kreeg op mijn shad.

Harde aanbeet tijdens het befaamde “stilhangmomentje”!

De hengel boog diep door en het was genieten ten top. Ik zie dit echt als een fraaie beloning voor je harde werken en het formaat doet er dan niet toe, iedere vis is meer dan welkom. De tijd vloog voorbij en voor we het in de gaten hadden was het tijd om terug te varen.

Misschien erg klein maar ook zeer fijn!

We besloten nog snel even een beloftevolle stek af te vissen waar we de man nog wat aanbeten wisten uit te lokken.

Mooi slag rover!

De klok blijf jammer genoeg niet stilstaan en het was tijd om er een eind aan te breien. Het traileren verliep soepeltjes en 15 minuten later waren we weer onderweg naar huis. De vangsten waren misschien niet helemaal naar verwachting gezien de perfecte omstandigheden maar met 14 vissen, 7 de man, waren we meer dan tevreden. We hebben gezocht en gevonden en daar gaat het om!

Aan iedereen, veel kromme hengels, strakke lijnen en heel veel vis toegewenst!
Geniet van je hobby en ga respectvol met de vis om!