Mist, wind, en kou weerhielden ons er niet van een flinke bak vis te vangen!
Geschreven door Lucien de Kroon
4 januari 2015 19:12

Wat in het vat zit verzuurt niet, luid het spreekwoord en vandaag was het dan eindelijk zover dat ik samen met Jurgen Pelsmaeker het water op zou gaan! De afspraak stond al twee jaar maar eindelijk konden we onze belofte inlossen aan elkaar! 07:00 uur kwam ik aan  bij de helling. Dacht onderweg nog even dat ik te laat zou komen doordat enorme mistbanken het zicht zodanig verslechterden dat je niet harden dan 60 km/h rijden kon, maar omdat ik altijd wat reserve in acht neem kwam ik precies op het afgesproken tijdstip aan.

Het was uitkijken geblazen op de rivier zeker doordat we nog geen 20 m zicht hadden. Goed de omgevingsgeluiden in de gaten houdend voeren we rustig naar de eerste plek waar we het wilden gaan proberen. Het water was licht troebel van kleur wat ik veel prettiger vind als dat je in kraakhelder water op jacht gaat naar de dikke stekelaars, tenslotte hoe troebeler het water des te hoger de vis! Het was de hengel van Jurgen die de eerste aanbeet te verwerken kreeg. Een subtiele tik werd snel omgezet in een kromme hengel. We hoefden niet eens lang te wachten op onze eerste actie en dat is altijd erg prettig en geeft veel vertrouwen.

Een perfecte start van wat later een superdag zou worden!

Bij mij bleef het bij het lichtere knabbelwerk waarbij ik de haak niet gezet kreeg. Dit geknabbel deed mij vermoeden dat we te maken hadden met grondels die de laatste twee jaar onze rivieren bezetten en een grote natuurlijke voedselbron is voor allerlei zoetwaterrovers! Plotseling zag ik, vanuit mijn ooghoek, een subtiele tik op mijn steunhengel. Ik griste mijn hengel uit de Quick release steun en sloeg aan op een massief gewicht. Mijn 2,70 m lange HS Screamin Softbait vloog in de kromming waar ik echt blij van word.

Toen ik het zware lompe stompen voelde wist ik dat ik met een serieuze vis te maken had en als ik zeg serieus dan bedoel ik ook serieus!! Inmiddels had Jurgen mijn andere hengel al uit de weg geruimd zodat ik in alle rust en ruimte mijn ding kon doen. Juist op het moment dat je bij jezelf dacht “jij ontkomt niet meer” voelde ik het misselijkmakende losschieten van de vis. NEEYYIEE HE ??? Hoe is dit mogelijk, ik deed niets verkeerd en dan toch….! Enigszins beduusd herpakte ik mezelf en zette de boot opnieuw op koers. Tja dit is nu de 2e echt dikke zander die losschiet dit jaar en dat zijn zure pruimen om te verwerken.

We bleven de 10 m dieptelijn subtiel bestoken met divers kunstaas maar verder dan een paar kleine grondeltikken kwamen we niet dus besloten we door de dichte mist naar een andere stek te varen. Geconcentreerd voeren we langs de oever om problemen uit de weg te gaan. We waren op de hoogte van het feit dat als je nu de waterpolitie tegen zou komen varende op de rivier in dichte mist dat we dan flink de sjaak zouden zijn en een mega boete zouden krijgen maar zo vroeg in de morgen en met deze kou zouden deze mannen nog wel op een oor liggen dus we durfden dit risico wel te nemen.

Eenmaal op de nieuwe stek begonnen we direct op een diepte van 6 meter en  we lieten ons langzaam naar de 10 m afzakken. Precies op 10 m kreeg ik een heerlijke harde dreun op mijn hengel. Na mijn vis rustig af gedrild te hebben lag er een fraaie snoekbaars naast de boot helemaal gereed om op de foto te gaan.

Een heerlijke gortdroge dreun op de Vendetta deed mij al snel mijn koude handen vergeten!

Ik bleef de boot terug sturen naar de 8 meter maar keer op keer was het op 10 m dat de aanbeten doorkwamen. In de loop van de middag toen een waterig zonnetje het water met een graad wist op te warmen en het een stuk helderder werd schoven de glasogen op richting de 12 m.

Een supergezonde glasoog knalde vol overgave op de “good Old” Culprit!

Het liep lekker door met de aanbeten en er ging geen half uur voorbij of we kregen wel een aanbeet of wisten er een te landen.

De SlimJim shad blijft in mijn ogen ook een topper die altijd zijn vissen wel weet te verleiden!

Fraaie dikke glasogen werden afgewisseld door kleine exemplaren. Toen ik op 12 m een droge tik kreeg gevolgd door een harde run wist ik dat we hier te maken hadden een Esox Lucius van het betere formaat! Toen de vis klaar was met gas geven kon ik hem rustig in het koude water naar me toe drillen.

Wat een geweld! Zo’n dikke buffel op lichte materiaal, gewoonweg superr!

Probleemloos vond de stevige moskop haar weg terug in de koele diepten en wij vervolgden onze weg. De zon begon te zakken en het werd stevig koud. Toen ook de wind nog begon aan te trekken besloten we nog 1 laatste plekje af te vissen voordat we de handdoek in de ring zouden gooien.

Naast zovele andere goede shads mag ook de Culprit niet in je kunstaasdoos ontbreken!

Terwijl mijn shad nog naar beneden aan het zakken was zat mijn maat Jurg al met een kromme “tak” in zijn handen. De fraaie snorkel gaf niet snel toe maar moest toch het onderspit delven. Nog geen 5 minuten nadat Jurg de mooie stekelaar teruggezet had kreeg ik laatste aanbeet van de dag op de steunhengel.

Hier word je hengelsportershart toch warm van! Wat een schitterende vissen hebben we toch, laten we deze aub behouden voor ons nageslacht!

Een heerlijke aanbeet die resulteerde in een mooie glasoog die de ondergaande zon nog even kon aanschouwen voordat deze zijn weg weer mocht vervolgen. Het was tijd om op te ruimen en weer terug te varen naar de helling.

De Vendetta op de steunhengel bleek een smakelijke hap voor deze glasoog!

De muts werd opgezet en de handschoenen werden weer aangetrokken als bescherming voor de kou aangezien het daglicht al verdwenen was. De boot lag snel op de trailer en 20 minuten later namen we afscheid van mekaar met de afspraak om snel weer een nieuwe afspraak te maken. We hadden in totaal 34 vissen en hadden naast deze zeer goede vangst een supergezellige dag gehad. De nieuwe afspraak staat inmiddels alweer in de agenda en ik kijk er nu alweer naar uit!

Met dit uitzicht namen we afscheid van ons viswater en voeren we terug richting de helling!

Aan iedereen, veel kromme hengels, strakke lijnen en heel veel vis toegewenst!
Geniet van je hobby en ga respectvol met de vis om!